Kategoriarkiv: Löpning

Jag hade nästan för varmt

Träningen fortsätter att rulla på bra, även om jag börjar vara riktigt trött på vädret. Jag tycker att det är samma sak varje år. Jag bara väntar och väntar på att våren ska komma. Och det bara fortsätter att komma snö, slask och regn. Vara grått och mulet och dimma varje dag. Nu är det åtminstone inte så kallt längre. Alltid något. Jag har till och med haft för varmt när jag sprungit. Säkert för att jag haft på mig för mycket kläder. För tjocka lager. Jag har inte insett ännu att jag inte behöver samma kläder nu, som när det var minus femton grader. Det räcker med en tunnare tröja och tunna jacka.

Det är svårt varje gång det byter säsong tycker jag. Jag kan ha jacka och tröja långt in i april maj, fast jag säkert skulle klara mig med t-shirt. Sen springer jag med shorts och t-shirt till september ungefär, tills jag helt plötsligt fryser och måste bylta på mig en massa kläder. Ibland är det som om vädret ändrar över en natt. Vad som var lagom mycket kläder en dag, är alldeles för lite eller för mycket nästa dag. Plötsligt har jag för varmt, eller för kallt och förstår inte vad det var som hände.

nästan för varmt

Jag tycker ju att jag borde ha lärt mig hur jag ska klä mig vid löpning. Jag har ju till och med skrivit inlägg om det. Ändå är det som om jag aldrig lär mig. Det tar några pass innan jag vågar sätta mindre kläder på mig. Inse att det faktiskt är sommar och att jag inte behöver pannband mer. Hälsningar hon som ännu för några år sedan sprang med vantar i maj.

2

Springa två dagar i rad

Jag springer väldigt sällan två dagar i rad. Oftast har jag vilodag mellan passen, eller så tränar jag något annat. Ibland har jag helt enkelt inget annat val än springa två dagar i rad, ifall jag vill få träningen gjord. Som idag. Jag sprang igår, och sprang även idag.

Jag är nästan förvånad över hur lätt det kändes idag. Eller inte kanske lätt, men jag tror inte att det var gårdagens pass som gjorde att det kändes tungt. Eller alltså, det kändes inte tungt. Äsch, vad jag svamlar. Jag menar snarare att det kändes inte i kroppen att jag också sprang igår. Ibland kan jag ha träningsvärk i kroppen, eller sega tunga ben, eller annars bara en dålig dag. Därför är jag förvånad över att det inte kändes i kroppen, trots att det bara kanske gått 18 timmar mellan passen. Jag sprang dessutom långt idag.

springa två dagar i rad

Veckans långpass blev den här veckan lite över tolv kilometer. Det är jag nöjd över. Jag har som mål att varje vecka springa ett tvåsiffrigt pass. Den här veckans träningsschema är tightare än förra veckan. Jag har inte lika mycket tid eller möjlighet till träning. Därför var jag också tvungen att springa två dagar i rad. Då tycker jag att tolv kilometer är mer än godkänt. Särskilt med tanke på att det bara var för någon vecka sedan som jag började öka på längden på passen. Nu kan jag springa tolv kilometer. Så där bara.

Det är det som är det roliga med träning tycker jag. Att gränsen förflyttas så snabbt, att få snabba resultat. Att jag kan gå från att harva runt på åtta kilometers rundor, till att springa tolv vilken dag i veckan som helst.

2

Är det nu det vänder?

Är det nu det vänder? Det känns så. Både att det snart är vår och att pulsträningen går framåt. Idag var det liksom ljust ute när jag sprang efter jobbet. Och jag hade varmt. Allt är väl relativt, men det var i alla fall ljusare ute och det var plusgrader. Ännu är det långt till barmark och snabbskor och shorts, men det går åtminstone åt rätt håll. Idag var första gången på länge som jag säkert skulle ha kunnat springa utan dubbskor, men jag vågade inte. Kanske nästa gång sedan.

är det nu det vänder

För nu är jag ivrig på löpningen. Idag var första gången som jag kunde springa nästan hela rundan, utan att pulsen steg för mycket. Och när den steg över 145, kom den snabbt ner igen. Jag behövde inte pausa och gå, utan jag kunde bara springa lite långsammare och så var pulsen igen under 140. Jag vågar inte kalla det för succé ännu, men framsteg i alla fall.

Nu hoppas jag att det inte var en engångsföreteelse, utan att all den tid och kämpande jag lagt på det här, ger effekt. Att det är nu det vänder. Det har ändå känts bra de senaste gångerna jag sprungit. Förra veckan sprang jag över femton kilometer på ett pass och över trettio kilometer totalt under veckan. Någonting måste ju ha hänt med formen? Även om pulsen och tempot inte alltid är där jag vill, är femton kilometer på ett pass ändå jättebra. Det tycker jag är ett tecken på att formen är på väg uppåt.

Nu vill jag ännu ha vår då, så är jag nöjd sen.

0

Det viktigaste passet

Det blev igen en bra träningsvecka. Den här veckan blev det över trettio kilometer löpning, mycket förstås tack vare att jag sprang femton kilometer på ett pass. Det var det viktigaste och bästa passet den här veckan. Det känns som om formen är på väg uppåt. Jag tror inte att jag någonsin har sprungit så här mycket och långt, så här tidigt på året. Det är först i mars april som jag brukar öka på mängden löpning och på längden på passen. När det blir varmare och vår. På vintern brukar jag mest hålla igång löpningen. Springa kortare pass några gånger i veckan.

det viktigaste passet

Nu har jag sprungit tre gånger i veckan nästan varje vecka. Den här veckan sprang jag femton kilometer på ett pass, men under tidigare veckor har jag sprungit tolv och tretton. Det är nästan det som jag tycker är det bästa. Att det inte bara varit en engångshändelse, utan att jag fått långpassen till en rutin igen. Härifrån är det lättare att inleda maratonträningen. När jag redan har sprungit långpass på femton kilometer. Än att börja från säg åtta kilometer.

Nästa vecka tror jag att kommer att bli en lugnare träningsvecka. Det är sportlov, vilket för mig betyder bråda dagar på jobbet. Dessutom har jag en massa annat inplanerat, så jag får se hur jag hinner träna. Jag har fyra dagar som jag kan träna på, men bara en som är ”bra”. Då ska jag till gymmet och simhallen.

Två av dagarna är jag tvungen att träna efter jobbet och har det varit jättebråttom på jobbet, är det osäkert hur mycket jag orkar träna. Eller när jag ens kan sluta jobbet, hinner jag ens träna. De dagarna siktar jag på kortare löppass. Den sista dagen är jag ledig på, men då ska jag till munhygienisten. Visserligen på morgonen, så den dagen är vikt för ett längre pass löpning. Det viktigaste passet på ledig dag.

För nu känns det som om det viktigaste passet är långpasset. Jag ska inte öka på distansen varje vecka och det är inte ännu såå viktigt att springa ett långpass varje vecka, men det är något jag vill få till en rutin igen. Ifall jag inte kan springa långt nästa vecka, spelar det inte så stor roll, men åtminstone varannan vecka vill jag springa längre. Jag tycker att kroppen har varit pigg och det finns mer. Snart är det ändå vår och då börjar maratonträningen på allvar.

1

Ibland stämmer det bara

Ibland stämmer det bara. Trots snömodd, snö och blåst, så stämmer det bara. Flow. Jag ville springa 15 kilometer innan april, men jag är tvungen att revidera mitt mål. Jag sprang nämligen 15 kilometer redan idag. När jag för tre veckor sedan sprang över 13 kilometer kändes det bra. Jag kände redan då att jag har 15 kilometer i kroppen. Då kändes det lätt att springa, trots att det var mitt längsta pass efter Tallinn maraton. Nu var det kanske inte lika lätt, men nu skyller jag på förhållandena.

ibland stämmer det bara

Jag hade tänkt springa imorgon, men då har det lovats ännu sämre väder. Ännu mer snö och blåst. Därför valde jag att springa idag. Det snöade och var oplogade vägar,  men framåt kom jag. Mot slutet var jag lite trött i benen. Flåset är det inget fel på, men benen kändes tunga. Dels på grund av slirigt underlag och dels på grund av distansen. Dessutom var jag hungrig.

Eftersom jag egentligen hade tänkt springa först imorgon, hade jag inte förberett mig med att äta bra. I ärlighetens namn hade jag väl inte ens tänkt på det. Det är ändå länge sedan jag sprungit långpass regelbundet, jag har igen glömt bort att jag måste äta innan. Eller ens ha med mig något. Ifall jag fortsätter med att springa så här långa långpass, är jag tvungen att skärpa mig.

Jag kommer självklart att fortsätta. Jag tänker kanske inte öka så mycket på distansen varje vecka, utan mer upprätthålla rutinen. Femton kilometer är jättebra som utgångspunkt inför maratonträningen. Jag är ändå nästan lite förvånad över hur bra det känns. Jag tror nog att jag aldrig sprungit så här långt, så här tidigt på året. Det brukar vara först i mars, april som jag ökar på längden på passen. Sen när det blir vår.

3

Jag kämpar vidare med min pulsträning

Jag kämpar vidare med min pulsträning, jag har inte gett upp ännu, men nog tusan att jag skulle vilja se resultat. Tydligare sådana. Jag tycker att jag kan springa längre sträckor i ett svep, utan att vara tvungen att gå. Men jag hade kanske hoppats att jag även skulle kunna springa lite fortare. Nu harvar jag mest på i samma tempo.

Jag blir så frustrerad. Det känns som ett så långvarigt projekt. Jag har inte gett upp, men jag skulle vilja se att det går åt rätt håll. Kanske det sedan plötsligt kommer ett stort hopp. Från 8:30 tempo, till 7:30. Just nu är det så isiga vägar att jag oberoende inte skulle springa mycket fortare än 7:00 tempo, men ändå. Frustrationen är hög.

jag kämpar vidare med min pulsträning

Samtidigt läser jag en massa och kollar på Youtube om just pulsträning. Hur mycket långsammare man egentligen ska springa på sina lugna rundor, i jämförelse mot sin milfart. När jag kollar i min ”tabell”, springer jag ju rätt. Jag ska inte ens springa mycket fortare, även om jag kanske skulle kunna.

Men oj vad jag längtar efter vår. Snabbskor, bara vägar och att kunna trycka på igen i tempot. Jag vill liksom springa intervaller. När vi är på gymmet brukar crosstrainern vara den enda gången på veckan då jag inte ser på pulsen. Då öser jag på och blir flåsig och svettig.

Jag ska fortsätta med pulsträningen ännu under mars och kanske april. Det beror lite på vädret. Åtminstone i mars. Sedan tror jag nog att jag skippar det och börjar maratonträningen. Lägga inte intervaller och snabbare pass. Vanliga distanspass utan att bry sig om pulsen. Långpassen kan ännu i mars april vara lugna, men senast i sommar måste jag börja öka tempot på dem också. Och då stiger ju pulsen.

0

Träningsstatus återhämtning

Ibland gör jag som min klocka säger, men oftast inte. Just nu springer jag bara enligt pulsen, men jag försöker att springa längre pass varje vecka. Ibland föreslår Garmin intervaller, ibland tempopass och ibland bara lugn basträning. Jag brukar alltid ignorera den och springa som jag planerat i alla fall. Just nu vet jag inte riktigt vad Garmin tycker om min träning. Min träningsstatus visar nämligen återhämtning.

träningsstatus återhämtning

Trots att jag tränat styrka två gånger den här veckan, simmat och sprungit tre gånger. Intensiteten har kanske inte varit hög på alla pass, men träningsstatus återhämtning? Really? Den borde åtminstone vara bibehållen tycker jag. Då när jag tränat extra hårt eller mycket, då säger den produktiv. Jag är lite förvånad och förstår inte varför den säger återhämtning. Inte för att det spelar någon roll egentligen, jag känner ju ändå att jag tränat bra den här veckan.

Jag skulle förstå det bättre, ifall klockan var ny. Ifall den inte ”kände” mig ännu. Nu har jag haft den i nästan ett år. Nu borde den veta mina farter och tider. Och hur mycket jag tränar på en vecka. Då när jag just köpt klockan kunde den föreslå intervaller i 3:30 tempo. Jo tjena 🙂

Nästa vecka borde jag kunna träna ungefär likadant som den här veckan. Jag får se vad Garmin visar för träningsstatus då. Ifall det ändrar, eller ifall den fortfarande tycker att det är återhämtning. Eller så har alla mina lugna löppass med låg puls gjort något för formen? Att Garmin baserar sin träningsstatus på pulsen och inte på antalet pass. Men med såå låg puls har jag inte tränat att jag tycker att det skulle vara återhämtning.

1

Det blev en kompromiss

Dagens löprunda blev en kompromiss. Jag ville springa långt och länge, men jag var osäker på hur kylan skulle påverka mig. Därför blev det lite av en kompromiss. Inte så långt som jag hade velat springa, men inte heller ett vanligt pass. Totalt blev det strax över tio kilometer och det är jag nöjd med i det här vädret.

en kompromiss

Det kändes inte egentligen så kallt som jag hade trott att det skulle göra. Solen värmde och det var jättefint väder i övrigt. Jag hade mest kallt om ansiktet och framsida lår. Mot slutet av rundan kollade jag på klockan för att se om jag hade långt kvar till tio kilometer. Ifall jag skulle vända hemåt tidigare, eller ta en liten omväg. Utan omvägen skulle jag ha sprungit kanske nio kilometer, nu blev det en kilometer längre.

Jag vet att det inte är en stor skillnad på att springa nio kilometer eller springa tio kilometer, men mentalt känns det större. Tvåsiffrigt är ändå tvåsiffrigt. För inte så länge sedan sprang jag över tio kilometer för första gången sedan Tallinn maraton. Eller inte första, men typ tredje gången. Det har inte blivit många sådana rundor. Nu kan jag igen springa över tio kilometer, utan några större förberedelser. Jag ser det som vilket pass som helst, bara ett i mängden.

Det är alltid kul att se framsteg. Att veta att jag kan springa över tio kilometer, trots sämre förutsättningar. Nu hoppas jag på varmare väder så att jag kan fortsätta öka på längden på mina pass. Klart att jag kan springa ännu längre när det är kallt också, men det är inte speciellt kul att springa när man är stelfrusen.

1

Jag är så trött på vintern

Jag börjar vara trött på vintern nu. Snö, kallt och ännu mer kallt. Jag inser att det är långt till våren ännu, men jag tycker att det räcker med vinter nu. Jag fryser och jag vill inte springa i dubbskor längre. För mig får det gärna bli vår nu. Jag vill ha varmare väder och barmark.

Imorgon är planen att springa veckans långpass. De två senaste veckorna har jag faktiskt sprungit långpass. Inte bara längre pass. 13 kilometer och 12 kilometer. Tills imorgon har det lovats närmare minus femton grader och det är lite gränsfall för löpning annars också, och långpass är kanske att ta i. Jag vet att jag kommer att bli kall och stel. Det lockar inte att vara ute i nästan två timmar om det är så kallt. Men samtidigt är jag nog sugen på att springa långt, eftersom löpningen känts bra den senaste tiden.

Tyvärr har det inte ens lovats varmare väder senare i veckan. Jag kan lika gärna springa imorgon. För att igen få en bra start på helgen. Jag är nämligen ledig i fyra (!) dagar. Det är nästan som semester. Lediga dagar ska spenderas springandes. När jag för en gångs skull har tid till att springa långt. Det känns som slöseri med tid att ”bara” springa sju kilometer. Det gör jag när jag springer innan jobbet.

jag är trött på vintern

Jag tror att jag får gå på känsla imorgon. Jag satsar på att springa långt, men blir det för kallt är det okej att avbryta passet. Det är inte hela världen. Det är inte ännu viktigt för mig med långpass. Nu är de bara extra. För att få in vanan. Det är egentligen först efter juni som jag inte kan slarva med långpassen. Det är då maratonträningen börjar. På riktigt.

Är du trött på vintern?

 

1

Vilken start på året

Januari blev en superbra träningsmånad. Vilken start på året! Jag har hållit mig till planen och kunnat träna som jag ville. När jag kollade på statistiken från klockan är jag förvånad över hur mycket träning det blivit. Jag har ju tyckt att jag tränat bra och mycket, men sen att se det svart på vitt är en annan sak. Så mycket? Wow.

vilken bra start på året

Jag har sprungit 93,6 kilometer. Så mycket har jag aldrig sprungit i januari tidigare. Åtminstone inte sedan 2018, sedan jag började registrera träningen. Över 90 kilometer löpning är där jag brukar ligga när jag inleder maratonträningen. Typ i april. Under januari, februari och mars brukar löpningen landa på 50-80 kilometer. Jag är på riktigt förvånad över hur mycket löpning det blivit i januari. Speciellt med tanke på vädret. Har det inte varit minus tjugo grader, har det varit snöyra och snöstorm, eller som nu. Glashala vägar. Ändå har jag sprungit så mycket.

Den övriga träningen har också varit bra. Jag har tränat styrka två gånger per vecka. Jag har varit till gymmet en gång per vecka och tränat hemma en gång i veckan. Det är massor. Jag har blivit starkare och kan öka på vikterna. Träningsvärken är ett faktum, men det är kul att träna. Jag är motiverad och vill fortsätta. Trots skakiga ben och trötta muskler.

Simningen har också gått bra. I januari har jag fått en kontinuitet. Jag har varit till simhallen varje vecka och det är viktigt om jag vill utvecklas. Jag kämpar vidare med att simma frisim. Det är fortfarande svårt och tungt och jag får träningsvärk, men det är kul. För ett år sedan kunde jag inte simma frisim alls, nu kan jag ändå lite.

Nu hoppas jag att februari blir en lika bra träningsmånad. Härifrån är det roligt att bygga vidare.

Har du fått en bra start på året?

1