Kategoriarkiv: Löpning

Fart i benen och lättare steg

Det är så skönt att äntligen kunna springa i vanliga löparskor och kunna trycka på lite. Idag sprang jag i mina helt vanliga Nike skor, inte trailskor och inte Icebugs. Utan vanliga, snabbare skor för distanslöpning. Visst det var halt på vissa ställen, typ blankis, men ungefär 85 procent var ändå barmark. Så skönt att känna mig som mig själv i löpningen igen. Att det finns lite fart i benen och att känna mig lättare i steget. Även om det fortfarande är halt på vissa ställen, är det ändå såå värt att springa i vanliga skor. Jag njuter verkligen.

fart i benen

Jag har saknat att känna mig lätt i steget. Som att det finns fart i benen och tryck. Att jag inte släpar mig fram på tunga ben, utan att jag kommer upp. Att det händer något när jag trycker ifrån.

Jag är fortfarande långt ifrån mina snabbaste intervalltider, men det känns ändå som att det går åt rätt håll. Att jag blir snabbare. Jag tror nog att mycket beror på skorna. Känslan i kroppen. Jag har kanske inte blivit snabbare, men det känns så. Jag känner mig ju alltid som snabbast i lätta skor.

Nu tänker jag njuta av den här känslan och vädret. Nästa vecka har det igen lovats kallare väder, men jag tänker INTE plocka fram mina Icebugs igen. Jag har bestämt att nu är det vår och nu tänker jag springa alla mina pass i vanliga skor. Möjligtvis att jag kan sträcka mig till att springa i trailskorna, men de hjälper egentligen inte så mycket ifall det är blankis. Då kan jag lika gärna springa i de skor jag vill.

3

Årets längsta löppass

Lördag, ledig dag, sol, perfekt väder. Det finns bara en sak som gäller då. Långpass löpning. Vilket långpass det blev sedan, jag tror det blev årets längsta löppass. Dessutom fanns det helt klart mer att ge, men energin tog slut. Jag hade inte tänkt springa så långt som jag gjorde och hade som vanligt inte med mig någon extra energi. Jag måste börja skärpa mig på den punkten. Alltid ha med någon liten dextrosolbit i fickan. För att ens få en liten kick, även om det självklart inte hjälper mycket när jag blir hungrig. Det hjälper kanske mest mentalt att få något sött i mig.

årets längsta löppass

Vädret var verkligen perfekt för löpning idag. Sol, klarblå himmel, ingen blåst och varmt. Jag hade för mycket kläder på mig. Jag hade tunnare tröja och tunnare pannband och vantar än jag sprungit med på vintern, men jag skulle ha kunnat ha ännu mindre. Som jag har längtat efter det här. Solen, ljuset, våren, långpass.

Jag sprang igen i mina trailskor, men jag hade lika gärna kunnat springa i vanliga. De få ställen där det fanns is, hjälpte ändå inte trailskorna. Jag var ändå tvungen att gå. Då springer jag hellre hela rundan i de skor jag vill, och så går jag där jag behöver. Nu var det kanske två tre ställen där det var riktigt is och halt, lite sörja på nåt ställe, men i övrigt var det bara, torra vägar.

Det är inte så konstigt att det blev året längsta löppass idag. Allt var verkligen upplagt för det. Imorgon ska det om möjligt vara ännu bättre väder. Jag undrar om jag kan hålla mig från att springa då också, eller kanske det blir en långpromenad. Vissa har ju sin utmaning att tänka på också…

0

Solen ger mig energi

Hur kan solen ge mig så mycket energi? Det spritter i kroppen och vårkänslorna är höga. Det känns som om jag bara måste orka lite till och sen vänder det. Det är ljust på morgonen när jag vaknar och det är ljust långt in på kvällen. Plötsligt har jag liksom energi till att göra nåt. Vårstäda och fixa. Fram med vårkläder, bort med vinterjackan. Snart kan jag plocka fram utemöbler, plantera, grilla. Sola och bada och pina colada. Älskar solen och ljuset och energin jag har.

solen ger mig energi

Löpningen rullar också på bra igen när jag valt att springa i vanliga skor. Tempot blir högre även om jag på vissa ställen ännu är tvungen att gå eller trippa fram. Men jag tycker ändå att det på bara en vecka har blivit bättre och mindre isgator. Om jag jämför med förra veckans fredag och nu i onsdag, var jag tvungen att gå oftare på fredagen. Nu kunde jag ändå springa nästan hela vägen.

Jag har äntligen beställt simglasögon åt mig och jag passade samtidigt på att beställa nya träningskläder. En ny jacka, ett par tights och en långärmad tröja. Jag har länge velat ha en ny jacka, en neonfärgad som gör att jag syns bättre i trafiken. Jag hoppas att den kommer att fungera bra även till cykling. Förra året cyklade jag till och från jobbet långt in på hösten och då kan det vara bra med en färggrann jacka. Även om jag förstås har reflexväst när det blir mörkt.

Hur är det med dig? Har du vårkänslor? Ger solen dig energi?

0

Det blev normala löparskor, och jag föll inte

Åh, känslan av att springa i normala löparskor igen. Som jag har längtat. Swosch sa det bara. Jag flög fram. Det var en helt annan känsla än att springa i klumpiga dubbskor. Lite fick jag trippa fram på vissa ställen, och lite var jag tvungen att gå, men för det mesta kunde jag springa på riktigt bra. Tempot blev genast högre när jag sprang i normala löparskor.

normala löparskor

Nu sprang jag inte ens i snabba skor, utan i mina Nike trail. Tänk så snabb jag kommer att känna mig när jag kan springa i lätta skor. De som jag mest springer intervaller och tempopass i. När vägarna är isfria och allt grus är bortsopat. Med solen i ansiktet och bara ett lager kläder på. Snart, snart…

Jag längtar så efter våren nu. Det känns som om det är nära, att det snart vänder. Det har varit många fina och soliga dagar nu. Isen smälter, fåglarna kvittrar och det känns som vår i luften. Varmt. Sen är det plötsligt minus sju på natten och jag påminns om att det inte alls var vår ännu. Men på dagarna är det fint i alla fall.

Jag tror att planen nu kommer att vara att springa i mina vanliga löparskor. Jag är trött på Icebugs. Såå halt är det inte mer, bara på vissa ställen. Där får jag väl gå då och hoppas på att jag inte faller 🙂 På det sättet får jag dessutom in naturliga pauser i löpningen. Gå där det är halt och springa resten. Låter som en bra plan tycker jag.

1

Dubbskor eller inte

Springa med dubbskor eller inte, det är den stora frågan nu inför varje löppass. Jag har sprungit alla löppass förutom ett i mina Icebugs det här året. Alla. Vet ni hur många gånger det är? Jag börjar vara trött på att springa i dem nu.

De är klumpiga och tunga och mina fötter tycker inte riktigt om att springa i dem mer. Jag vill ha ett par lättare skor som bättre passar mina fötter. Icebugs är jättebra i halka, men de är så klumpiga. Åtminstone de jag har. Jag har aldrig provat ut/valt dem och köpt dem, jag vet inte ens vilken modell jag har, utan jag fick dem av mamma. (Tack mamma!). Eftersom de varit så bra i halkan har jag aldrig orkat köpa nya och därför heller aldrig hittat ett par som kanske bättre skulle passa mig.

dubbskor eller inte

Nu tycker jag att jag nästan skulle klara mig utan dubbskor. Visst det är ännu halt på vissa ställen, men det är också riktigt fina bara vägar på många ställen. Jag längtar efter snabbskor och intervaller, men där är vi inte ännu. Men jag borde väl kunna springa i mina trailskor. Det var ju därför jag köpte dem. För att ha en mellanvariant. Inte metalldubbar, men ändå en grövre sula.

Jag tror att jag imorgon ska våga springa i andra skor än Icebugsen. I värsta fall får jag gå hem och sedan konstatera att det inte var läge att springa i andra skor ännu. Då vet jag i alla fall. Hur hade du gjort? Dubbskor eller inte?

3

Sol och vårkänslor och löpning

Hur kan jag ha vårfeeling när det just kom en meter snö? Det har varit så fint väder under mina två lediga dagar. Jag har verkligen haft vårkänslor och njutit av att det varit sol. Igår efter mitt träningspass blev det ännu en promenad. Vädret var för fint för att kunna motstå. Idag har det blivit löpning.

vårkänslor och sol

Jag längtar så efter våren nu. Det känns som om det är nära nu. Snart vänder det. Nästa vecka är det redan mars. Jag längtar efter att kunna springa i vanliga löparskor och i tunnare kläder. Idag hade jag byltat på mig alldeles för mycket. Det var inte så kallt som jag trodde att det skulle vara och jag var genomsvettig när jag kom hem.

Löpningen då? Sådär kanske jag skulle beskriva det. Hade det inte varit för det fina vädret, hade nog betyget blivit sämre. Nu gjorde ändå solen och det fina vintervädret att det blev ett okej pass. Benen kändes klumpiga och tunga idag. Jag saknar att ha en lätt känsla i löpningen. En känsla där jag flyger fram. Konditionen är det inget fel på och jag orkar springa långt, men det finns ingen snabbhet. Inget studs eller power i benen. Fast det gör det sällan när jag springer i mina Icebugs. Det är också orsaken till att jag vill springa i vanliga löparskor och tunnare kläder. För att känna mig snabb igen.

Men snart så. Jag måste kämpa lite ännu, sen vänder det. Göra mina styrkepass, kämpa på i snön och sen i maj kommer jag att flyga fram. I t-shirt och mina lättaste skor. Då kommer allt slit att ha varit värt det.

Har du vårkänslor och sol?

0

Ett lugnt komma igång pass

Jag har fortfarande ont i armen, men tyckte att nu får det räcka med vilan. Solen sken, fåglarna kvittrade och jag har varit ledig hela helgen. Löpning it is. Ett lugnt komma igång pass. Armen blev väl inte direkt bättre, men inte heller sämre. Dessutom är det ju inte en skada jag har, utan en biverkning av vaccindosen. Därför tror jag inte att det precis är farligt att springa, även om armen är öm.

Nästa vecka hoppas jag kunna träna som normalt igen. Jag är kanske tvungen att vänta lite med tyngre styrketräning ännu, men löpning ska nog gå bra. Dagens komma igång pass kändes ändå helt okej. Jag tror inte att det var vaccindosen som påverkade mig, utan snarare föret. Icebugsen är jättebra i halka, men inte ens de hjälper när det är knöligt underlag. Jag var rädd för att stuka fötterna, eftersom jag har en tendens att falla. Därför gick jag ganska mycket.

ett lugnt komma igång pass

Nu börjar jag vara trött på vintern. Mest är jag trött på underlaget. Är det inte is, är det slask som sedan fryser till och blir knöligt. Så kommer det lite snö på och jag vet inte var det är halt, för att nästa dag vara slask igen med jättestora pölar. Äsch, ge mig bara vägar. Eller ens snö då. Inte en blandning av allt på en och samma gång.

Det känns i alla fall skönt att vara igång igen. Även om jag vet att det är bra för mig att ha lugnare träningsveckor och att vila, känns det ändå nästan konstigt. Jag är så van att röra på mig. Speciellt om jag är ledig och det är fint väder. Inte kan jag väl vila då. Vila kan jag göra när det regnar.

Hur har din vecka varit? Är du bra på att ha lugnare träningsveckor?

2

Utmärkt väder för löpning

Planen är ju att fokusera på styrketräningen ännu under februari och mars, men när det är så här utmärkt väder för löpning finns det bara en sak som gäller. Långpass. Hur ofta har jag liksom möjlighet att springa långpass i solsken på en ledig dag? I strålande sol, plusgrader och bra känsla i kroppen. Visserligen på isiga gator, men jag har dubbskor.

utmärkt väder för löpning

Det är sällan som det är såna här dagar. Då allt stämmer. Att det är utmärkt väder för löpning, att jag dessutom är ledig och har tid och att kroppen samarbetar. Igår tränade jag igen mitt femhundra pass och jag hade trott att jag skulle ha haft träningsvärk. Men benen var pigga och jag kunde springa på. Jag har inte sprungit långpass på länge och det är kul att märka att jag fortfarande kan. Trots att jag mest tränat styrka den senaste tiden.

Det bådar gott inför framtiden. Det finns tryck i benen och konditionen är det inget fel på. Idag blev det 13 kilometer, vilket jag är jättenöjd över. Det är det längsta jag sprungit på flera månader. Jag skulle ha kunnat springa längre, men jag var hungrig. En sak som jag märkt med den ökade mängden styrketräning är att jag är hungrig hela tiden. Idag hade jag inte med mig någon extra energi, för jag hade inte ens tänkt tanken. Ifall jag fortsätter att springa långpass och träna mycket styrka, tror jag nog att jag måste börja planera bättre. Ha med mig något. Smoothie, bars eller dextrosol. Idag gick det bra för jag njöt att vädret, men det är inte alltid så här fint väder på långpass. Då kommer jag att behöva något som piggar upp mig. Som ger mig en boost. Inte bara springa på vilja och pannben.

0

Jag längtar efter vår

Jag börjar vara trött på vintern nu. Jag längtar efter vår och sommar. Värme, sol, bara vägar, mindre kläder, bättre väder. Allt. Jag är trött på snöslask, halka, is, blåst, mer snö som smälter bort nästa dag och blir till slask. Det är oftast den här tiden på året vi brukar vara på en resa, eller ha en resa inplanerad och något att se framemot. För att komma bort från vintervädret. Nu är det två år sedan vi senast var någonstans och längtan är stor. Hoppas, hoppas, hoppas kunna resa i sommar igen.

jag längtar efter våren

Det var egentligen inte resor jag skulle skriva om, utan jag skulle skriva om dagens löpning. Om hur dimmigt och halt det var. Jag har sprungit alla mina löppass under 2022 i mina Icebugs, med undantag för ett pass. På fredagen kunde jag springa i mina trailskor. Även om de inte heller är de lättaste skorna i världen, var det en stor skillnad att springa i dem och att springa i Icebugs. Icebugs är jättebra i halt väder, men de är såå klumpiga. Tunga och styva.

Jag längtar efter vår. Jag vill springa i vanliga skor på bara vägar. I bara ett lager kläder. Jag tycker alltid att jag känner mig så långsam på vintern, men en stor del av känslan beror på klädsel och skoval. Det är klart att jag inte kan känna mig lätt och snabb när jag har fyra lager kläder på mig. Det blir för bökigt. Plus att det tar en evighet att klä på sig. Inte direkt på med skorna och ut genom dörren. Utan det är underställ och byxor, buff och tjockare tröja och jacka och reflexväst och hela köret.

Visst är det vår snart?

1

Träningsplaner för tillfället

Min januarichallenge är över och i det här inlägget tänkte jag skriva om mina träningsplaner för tillfället. Vad vill jag göra och hur vill jag träna.

Jag ska fortsätta att satsa på styrketräningen under februari, men jag vill också springa. Åtminstone när vädret är fint, som det var igår. Sol, blå himmel, ingen blåst. Lite för kallt, men ändå helt okej. Jag hade byltat på mig kläder.

mina träningsplaner för tillfället

Jag har inget mål med löpningen för tillfället, annat än att hålla igång. Under januari sprang jag 54 kilometer och det är godkänt. Jag vill springa ungefär lika mycket under februari. Planen är att sedan i vår öka på löpningen och förhoppningsvis kunna springa maraton i sommar/höst. Därför känns det ändå viktigt att jag håller igång löpningen nu. Så att jag sedan inte är tvungen att börja min maratonsatsning från noll.

Jag vill springa åtminstone en gång i veckan, men två är förstås bättre. Samtidigt tänker jag att det är viktigare med styrketräningen just nu. Jag kan springa på lediga dagar och när vädret är fint. Jag behöver inte klämma in löpningen sent på kvällen efter jobbet om det är snöslask. Då kan jag istället träna styrka hemma inomhus.

Jag brukar oftast träna fyra gånger i veckan, lite beroende på hur det passar med jobbet. Planen är två pass styrka och två löppass. Ifall jag bara kan/hinner träna tre gånger per vecka är det två styrkepass och ett löppass som gäller. Kan jag träna fem gånger, kanske jag lägger till ett lättare styrkepass med mer fokus på rörlighet.

Vad har du för träningsplaner för tillfället?

2