Kategoriarkiv: Löpning

Frustrerad

Dagens löppass var ett snäppet bättre än förra gången jag sprang. Pulsen var fortfarande högre än vad jag önskar, men jag hade den bättre under kontroll idag. Jag försökte mig på att stanna och gå direkt som den gick upp mot 152. Jag brukar tänka att den nog snart går ner av sig själv, men tyvärr gör den sällan det. Eller det tar för lång tid om jag springer medan jag försöker få pulsen ner. Plötsligt har jag sprungit flera hundra meter med för hög puls, innan den sjunkit till önskad nivå.

Idag gick jag direkt och behövde således bra gå några få steg innan pulsen var nere och jag kunde fortsätta springa. Kanske det är en bättre strategi? Nu sprang jag nästan hela vägen i alla fall… Det är bara så fruktansvärt frustrerande att springa efter pulsen. Jag tycker att jag nästan har blivit sämre. Farten blir bara långsammare och långsammare och jag ser liksom ingen förbättring. Inte en tillräckligt stor ändring för att jag ska orka fortsätta med att springa med låg puls.

Jag trodde redan att ”kunde” springa med låg puls. Direkt när jag ökar distansen så blir det svårare att hålla pulsen låg. Det går bra till en början, men sedan börjar den skena iväg. Ibland tycker jag att jag är inne i ett bra flow, jag springer på och farten känns okej. Så kollar jag på klockan, 162. Va fan! Hur länge har pulsen varit så hög? Klockan piper alltså inte till, utan jag måste kolla på den med jämna mellanrum för att veta var jag ligger.

Jag känner mig så långsam för tillfället. Jag har väl aldrig varit snabb direkt, men det här alltså. Jag tycker att det här var kilometertider som jag rörde mig kring då när jag började springa. Sedan blev jag ju snabbare med tiden och tycker att jag kämpat för att ta mig till kilometertider under 6:00. Nu ligger jag kring 8:00 på långpass och att springa halvmaraton under två timmar känns väldigt lång borta i dagsläget…

2016-12-22-12-53-41

En viss katt blev så ertappad av att busa i gardinen på mitt försök till vettig selfie

0

Tunga ben och hög puls

Idag var kroppen inte alls med på noterna när jag sprang. Den kändes seg och tung och hela löprundan var ett enda kämpande. Jag anade att det kunde bli en jobbig runda, för pulsen var hög redan från början. När jag lade pulsklockan på här hemma så var pulsen betydligt högre än vad den brukar vara. Förkylning på kommande?

Jag springer fortfarande enligt tänket lågpuls. Jag försöker hålla pulsen under 150, men brukar låta den gå upp till 153 innan jag måste pausa och gå en sväng. Idag tror jag inte att jag kunde springa en hel kilometer i ett sträck, utan det var hela tiden gåpauser. Jag sprang en stund, pulsen var 157, gå lite, ner med pulsen, springa lite igen, gå lite osv.

img_20161218_130255

Så frustrerande! Jag som hade hoppats att min träning skulle ha gett lite mer resultat. Fast egentligen tror jag att det bara var en dålig dag idag. Sådant händer ibland. Jag vet ju att jag kan springa längre sträckor och att pulsen hålls i styr. Idag gjorde den inte det och jag vet inte riktigt vad som är felet. Jag borde vara utvilad eftersom jag sprang/tränade senast på fredagen. Kanske jag håller på att bli sjuk, eller så stressar jag undermedvetet över något?

En positiv grej med dagens pass var att jag trots den jobbiga känslan ändå sprang nio kilometer. Det blev faktiskt lättare mot slutet, den tunga känslan lättade i benen och jag kunde springa längre sträckor utan behöva gå.

Så jag tänker fokusera på det. Nio kilometer! Wohoo!

1

Träningsveckan avslutad

Jag vet inte hur jag kan ha så svårt ibland att ta mig ut på en löprunda när jag är ledig. Jag tycker ju att det borde vara enklare när jag har hela dagen på mig, men på något sätt är det svårare då. Det beror kanske på för att jag vet att jag har tid och så gör jag en massa annat istället och vips är klockan redan fyra.

Som idag då. Dagens plan var att springa långpass. Det blev det också, men betydligt senare än jag räknat med. Jag var till butiken och handlade, sedan städade jag, så fastnade jag på facebook och diverse bloggar… Mitt i allt kommer sambon hem från jobbet och jag inser att jag fortfarande inte ens bytt om till träningskläder. Hur gick det till liksom? Vart tog tiden vägen?

Dagens löprunda blev i alla fall lite över 13 kilometer. Det är jag nöjd över. Jag hade som plan att springa mellan 12 och 14. Sakta sakta kommer mina långpass igen upp i såna längder som tidigare. Nästa vecka siktar jag på att springa 15 kilometer för att sedan ta en återhämtningsvecka.

2016-12-16-15-33-00

Dagens löprunda blev även det sista träningspasset den här veckan. Jag kommer att jobba hela helgen, dessutom längre än vad jag ursprungligen tänkt.Det betyder ingen ork eller tid för träning. Skönt att få avsluta träningsveckan på topp och veta att det finns mer att ge i den här kroppen.

 

0

En liten kortis

Benen och kroppen kändes pigga idag efter gårdagens benpass, så jag beslöt mig för att springa en liten runda. Det blev en runda på ganska exakt fem kilometer i lugnt tempo. Nu är i och för sig (nästan) alla mina rundor i lugnt tempo, men den här var extra långsam. Det skulle vara en lätt kravlös runda, och det lyckades jag med.

Imorgon siktar jag på att springa en längre runda och jag vill vara pigg i benen inför den. Mina långpass är de viktigaste rundorna för mig nu, jag vill inte tumma på kvaliteten på dem. De är långpassen som ska bygga upp konditionen och kroppen inför kommande maraton.

2016-12-15-15-51-29

I övrigt har jag paketerat alla mina julklappar idag och städat lite. Jag försöker fixa i ordning så mycket som möjligt inför julen i god tid. Jag vill inte stressa och panikshoppa de sista dagarna inför. Det har nämligen hänt förut, och det är inte kul…

0

En blöt runda

Dagens runda satt väldigt långt inne, men till slut tog jag mig ut. Jag var trött efter jobbet och dessutom regnade det, så det lockade inte direkt att fara ut. Jag hade mycket hellre lagt mig i soffan under filten och kollat på film. Beslöt mig i alla fall för att springa en runda. Jag brukar ha deal med mig själv att jag behöver bara springa lite. Känns det fortfarande jobbigt efter två kilometer, så kan jag vända om.

Hur många gånger har jag vänt om? Inte många. Oftast brukar det inte vara jobbigt väl ute, det är jobbigast att ta sig ut genom dörren. Dessutom så slår inte mycket känslan efter rundan, speciellt inte om jag sprungit i spöregn. Filmen väntade fortfarande på mig när jag kom hem, så kollade på den efter löpturen.2016-12-10-20-03-50

Under min löptur mötte jag lucia och hennes följe. Jag hade helt glömt bort att det var lucia idag och hade ju förstås ingen kamera med mig. Bjuder istället på en bild på en söt liten tomte som jag köpte på julmarknaden i lördags.

 

1

Träningsplan vecka 50

Det var visst ett tag sedan jag gjorde upp träningsplaner för veckan, i alla fall här på bloggen. Eftersom jag vill komma in i en bra rytm med träningen igen och få en struktur på det hela, tycker jag att det är dags att göra träningsplaner igen. Skriver jag ner det, så blir det mer verkligt och inte bara lösa tankar i mitt huvud och således håller jag mig kanske bättre till planen.

Idag har det inte blivit träning, men imorgon. Träningsplan vecka 50, ser ut som följer:

Tisdag: löpning, 6-8 km
Onsdag: styrketräning
Torsdag: löpning, lättare pass
Fredag: löpning långpass, 12-14 km
Lördag: vila
Söndag: vila

Jag inser när jag ser på min plan att det kanske inte är det smartaste att träna fyra dagar i rad, men denna vecka finns det inte möjlighet att träna de andra dagarna. Helgen kommer att spenderas på jobb, 11-20 båda dagarna. Det är sista helgen inför jul och jag anar att det kommer att vara bråttom och stressigt.

img-20161212-wa0000

Skulle det vara så att jag känner att jag vill ändra på planen, så är det torsdagens pass som ryker först. Långpasset vill jag inte tumma på och inte heller styrketräningen. Torsdagens pass är annars också ett kravlöst pass. Det beror på hur kroppen känns efter styrketräningen och dessutom vill jag vara pigg inför långpasset på fredagen.

Men vi kan kalla det för en öppen plan.

0

Nollställt hjärnan

Just precis som jag skrev att min plan med löpningen för tillfället är att satsa på lugna pass och inte tänka på farten. Bara fokusera på låg puls och på distansen. Vad gör jag inte idag? En fullständig urladdning av kroppen, full ös medvetslös ungefär. Så här fort har jag inte sprungit på evigheter och pulsen var därefter.

Idag var det precis vad jag behövde. Min hjärna bara snurrar med tankar och oro och jag behövde verkligen nolla läget. Jag är orolig för min mormor som tyvärr bara blir sämre och sämre. Dessutom så är våra två katter sjuka. De har matvägrat i ett par dagar nu och idag blev vi tvungna att ta den ena till veterinären.

De hittade inget fel på honom, men han måste börja äta nu. Men han vägrar. Vi har bytt mat, gett skinka, räkor, tonfisk, grynost… Inget går ner. Nu har vi fått pulver som blandas med vatten och en spruta som vi ska tvångsmata honom med. Jag är extra orolig för honom eftersom han drar sig undan och gömmer sig. Vilket inte alls är ett bra tecken med katter. Hon äter i alla fall lite. Jag tror främst hon påverkas av honom och hans matvägran.

Idag var det inte läge för en mysjogg med lågpuls. Idag behövde jag få något annat att tänka på en stund och jag sprang bara på känsla. Vilket resulterade i ganska hög fart eftersom jag antagligen hade så mycket adrenalin i kroppen.

img-20161202-wa0000

0

12 härliga kilometer och en plan har utformats

Det blev ett långpass idag och det med besked. Det blev 12 härliga kilometer i strålande sol. Betydligt längre än vad jag hade vågat hoppas på. Det känns som evigheter senast jag sprang långpass, när det i själva verket bara var tre veckor. Då sprang jag också 12 kilometer, men det resulterade i nackspärr från helvetet och därför har jag haft paus så länge.

Nu är jag dock tillbaka igen och det gjorde gott för självförtroendet. Att veta att jag fortfarande kan och orkar springa långt. Nu vill jag fortsätta att bygga på längden och komma in i rutinen att springa långpass en gång i veckan ungefär. Jag kollade tillbaka i min statistik från garmin och konstaterade att långpassen lyst med sin frånvaro. Eller snarare att jag inte haft någon rutin i dem. Det har blivit ett pass här, en paus, ett pass där och lite paus igen.

2016-12-06-13-24-08

Det är dags att börja strukturera upp träningen igen, ifall jag vill nå mina mål år 2017. Jag har fortfarande det där maratonet jag vill springa. Dags att börja kavla upp ärmarna och börja jobba mot det. Det var en delorsak att det inte blev något maraton i år. Jag hade helt enkelt inte en långsiktig plan och långpassen blev lite som de blev.

I slutet av januari reser vi till Australien och Nya Zeeland (Yay!!!). Innan vi reser dit vill jag att mina långpass igen skall ligga runt 18-20 kilometer. Om jag idag sprang 12 och så ökar jag med 1-2 kilometer per vecka så borde det ju gå. Då har jag räknat med viloveckor med kortare långpass och eventuella andra orsaker som kan göra att det inte blir långpass den veckan. Som typ irriterande förkylningar och dylikt.

I Australien tänker jag att jag tränar som jag känner för. Jag antar att det kommer att vara *harkel* ganska varmt där, så jag räknar inte med att kunna springa långpass där. Jag och värme, ni vet… Inte en bra kombination. Efter resan sedan börjar jag så småningom lägga in intervaller och fartträning. Nu ska jag bara fokusera på mängd. Långt och långsamt, med låg puls. Inte bry mig om tempot, även om det är jättesvårt och jag blir frustrerad ibland.

Visst låter det som en bra plan?

0

Lite spring och lördagsmys

Det känns som om tisdagens benpass fortfarande sitter kvar i benen. Jag har haft så stela ben, speciellt baklåren är ömma. Vad var det för pass jag gjorde egentligen?! Idag blev det en springtur efter jobbet i hopp om att försöka mjuka upp benen lite.

Tanken var ett lugnt och skönt pass. Det var ganska kallt ute, och jag var trött en stressig dag på jobbet. Någonstans efter fyra kilometer piggnade benen till och jag kände att jag ville trycka på lite. Springa lite snabbare än vad jag brukar och inte bry mig om att springa inom min pulszon. Springa på känsla  helt enkelt i den fart jag kände för.

Det blev två lite snabbare kilometer och det lyfte verkligen mitt humör. Det kan vara så frustrerande att springa enligt pulsen, när jag vet att jag egentligen kan springa fortare, men inte ”får” det. Nu fick benen bestämma takten i ett par kilometer i alla fall. Imorgon eller när jag nu springa igen, återgår jag till lågpuls-tänket.

Totalt blev löprundan nästan sju kilometer idag. Längre än vad jag ursprungligen hade planerat att springa. Hemma väntade en god middag på mig. Sallad med kyckling och getost. Min favoritsallad. Mums!

2016-12-03-18-51-25

0

9 km löpterapi

Tänk vad lite solljus och löpning kan göra för humöret! Idag kom solen fram från sitt gömställe och det var härligt väder ute. Riktigt sånt där väder man föreställer sig en härlig vinterdag. Vindstilla, solsken, bara några få minusgrader… Och dessutom pigga ben och en kropp som ville springa idag.

Det är ju de här rundorna jag lever för och som gör att jag orkar fortsätta fastän det kommer kämpiga rundor ibland. För jag vet att en dag kommer det en sån runda då allting stämmer och allt känns lätt. Då är det värt allt slit och kämpande och jag glömmer bort de dåliga dagarna.

2016-11-28-15-03-20

När jag kom  hem från rundan väntade ett roligt paket på mig i postlådan. Jag hade fått mina fotoböcker som jag gjorde/beställde med bilder från bröllopet. De var så fina och jag är nöjd över dem. Jag tror nog att de kommer att vara en uppskattad julklapp.

0