Kategoriarkiv: Löpning

Träningslistan

Jag gillar listor, jag gillar träning. Vad är då bättre än en lista om träning, win-win liksom! Jag hittade denna hos Malin.

Vilket är ditt favoritmärke när det kommer till träningskläder?
Jag blandar hejvilt, jag har inget favorit. Jag har en massa träningskläder från H&M, av Stadiums egna märke SOC, Asics, Nike, Kari Traa… Dessutom beror det lite på min ekonomiska situation, vad jag köper. Jag satsar pengar på bra skor och sport-bh, men toppar och tights är inte så stor skillnad på märket.

2016-06-24 15.04.43

Vilken kroppsdel tränar du helst på gymmet?
Nu tränar jag inte på gym, utan tränar styrka hemma. Favoriten är ben. Jag känner mig stark då. Benpasset är dock lite av en hatkärlek för mig, eftersom det brukar resultera i grym träningsvärk.

Färgglada eller neutrala träningskläder?
Färgglatt för det mesta. Mina tights är oftast svarta medan överkroppen är färgglad. Till lopp brukar jag ”klä ut mig”, så att jag minsann sticker ut. Rosa shorts, ill-gul blus, olika färger på  strumporna…

2016-06-26 19.48.01

Föredrar du att träna med hjälp av maskiner eller fria vikter?
Fria vikter. Jag tränar som sagt inte på gym och här hemma har jag bara tillgång till hantlar, skivstång, gummiband och liknande. Men kanske jag skulle gilla maskiner också, vem vet?

Vilket är ditt bästa träningstips?
-Träna något du tycker om. Vill du inte springa, gör inte det, fastän ”alla andra” gör det. Var den i gänget som spelar badminton om du gillar det.
– Gillar du att springa? Anmäl dig till något lopp. Det får i alla fall mig att orka fortsätta när det är regn och rusk ute.
– Resultat föder motivation.

Vad är roligast- kondition eller styrka?
Kondition. Jag får inte alls samma endorfinrus av styrketräning som jag kan få av ett svettigt intervallpass.

Vad är det bästa med att träna?
Jag nollar hjärnan under mina löprundor. Jag får mer inspiration och ork till att göra andra saker. Det är min terapi att behandla dagens händelser och bekymmer när jag tränar.

Var ser du dig själv om några år gällande träningen?
Jag vill självklart hållas skadefri och frisk och hoppas kunna fortsätta träna. Jag vill springa maraton i framtiden och även delta i något triathlonlopp. Jag hoppas att träningen är en lika naturlig del av vardagen som den är nu.

0

Bakslaget

Inspirerad av att gårdagens löptur gick bra, så ville jag idag försöka få till ett lite längre pass. Med längre menar jag typ 8-10 kilometer. Löprundan slutade på sex kilometer och en riktigt dålig känsla. Jag hade inte ont i nacken, men kroppen samarbetade inte alls.

Jag sprang på det kuperade motionsspåret nära där jag bor, det kan delvis förklara den dåliga känslan. Det är alltid tyngre att springa i terräng och dessutom kuperat, men… Första kilometern gick bra, även andra, men sen blev det tungt. Pulsen rusade för minsta lilla backe, plötsligt var den uppe i 165 och andningen därefter. Benen blev trötta och allt kändes bara blä.

Jag riktigt kände hur kroppen protesterade och hur trött jag var. Minsta lilla motlut eller backe och kroppen gick in i protestläge och jag ville bara lägga mig ner och sova. Som ett litet barn som lägger armarna i kors framför kroppen och tjurar. Så kändes det idag. Jag insåg snabbt att jag inte skulle få till ett längre pass, det var bara att avbryta. Jag sprang/gick tillbaka hem igen.

Jag vill inte att löpningen ska kännas så här. Jag vill inte kämpa emot kroppen, när den helt klart inte var med på noterna. Kanske jag förhastade mig med att försöka springa två dagar i rad. Kanske en vilodag hade varit bättre idag. Nå katten är ju söt på fotot i alla fall 🙂 Alltid något.

2016-11-23-12-41-38

 

0

En kort, men härlig runda

Idag var dagen då jag vågade mig en löptur. Jag hade inga krav på vare sig distans eller fart. Jag vill bara testa att springa igen. Jag var lite orolig innan, hur skulle det kännas i kroppen, skulle jag orka, skulle det göra ont?

Allt kändes som tur bra i kroppen. Det blev en runda på strax över fem kilometer. Det känns så skönt att vara igång igen. Jag märker alltid hur mycket jag saknar löpningen när jag inte kan springa. Det är som om något händer i kroppen och knoppen när jag springer. Jag tänker bättre och fungerar överlag bättre efter en löptur.

Idag fick jag massvis med inspiration till julen. Jag hann fundera vad jag ska laga för julgodis i år och några idéer till årets julkort. Jag vet inte varför jag är så pepp för julen i år. Jag brukar inte vara det, inte i alla fall så här tidigt inför. Jag menar det är ju inte ens december ännu! På söndagen är det i.o.f.s första advent redan… Jag har plockat fram ljusstaken i dag och gjort ett försök att dekorera den. Tyvärr tror jag inte att den får vara ifred särskilt länge, eftersom det finns två katter i huset… 🙂

2016-11-22-16-52-39

 

0

Springer igång benen

Idag blev det en riktig mysrunda löpning. Jag hade egentligen inte så mycket tid på mig, för jag skulle på jobb till kvällen. Jag ville ändå springa lite för att kanske mota bort träningsvärken. Jag har nämligen grym träningsvärk i benen från tisdagens benpass.

Hur kan man ha så här mycket träningsvärk? Det är samma program som jag gjorde förra veckan och jag använde mig av samma vikter. Och jag har precis lika mycket träningsvärk nu som jag hade förra veckan. Ingen förbättring här inte. Jag gillar programmet och ska nog fortsätta med det i åtminstone två veckor till.

Imorgon hoppas jag att min träningsvärk har lagt sig lite och att jag kan springa ett vanligt distanspass. Jag vill gärna springa över tio kilometer för det känns som evigheter jag sprang det senast. Nu har mina rundor främst legat på en 6-8 kilometer och jag vill veta att jag fortfarande kan springa milen. Det är ju klart att jag kan det, men jag har ju mina hjärnspöken ibland. Jag tror liksom att jag tappat allt bara för att jag inte sprungit på ett tag om jag varit sjuk eller liknande…

2016-11-10-11-26-52

0

När bekvämligheten nästan vann

Ute blåser snöstorm och det är kallt och ruggigt. Jag kom hem från en lång arbetsdag och soffan lockade såå mycket. Men! Jag hade bestämt innan (innan jag visste om väderförhållandena alltså) att jag skulle springa idag och jag gjorde faktiskt det. Väl ute var vädret inte alls så farligt och det gick riktigt bra att springa trots snöyra.

Efter passet var jag väldigt glad över att jag tog mig ut. Rundan blev lyckad, pulsen var låg och farten var bra. Benen funkade, andningen funkade, pulsen hölls på en kontrollerbar nivå. Tänk om jag hade stannat inne, då hade jag ju gått miste om en bra runda!

2016-11-07-20-09-30

 

0

Sammanfattning oktober

Jag har återhämtat mig från min förkylning och fått till två löppass efter den. En kort liten runda igår för att testa hur det känns i kroppen och ett vanligt distanspass idag. Kroppen känns med på noterna och det var härligt att springa igen. Gårdagens runda blev en försiktig runda, tass tass tass runt kvarteret ungefär. Idag kunde jag redan springa mer avslappnat och springa ett distanspass på strax över åtta kilometer.

Med det avrundar jag oktobermånad träningsmässigt. Totalt blev det 140 kilometer löpning i oktober. Det är jag nöjd över, med tanke på att jag hade löpvila på en vecka när jag kände mig krasslig. Det var det näst längsta (mesta?) jag sprungit på en månad sedan jag köpte min nya pulsklocka i april.

Jag registrerar inte min övriga träning någonstans. Jag har bara pulsklockan på mig när jag springer. Jag tycker att jag brukar få till ett styrketräningspass i veckan och tja, så gjorde jag kanske ett pass rörlighet. Men ett pass är väl bättre än inget pass?

Så oktobermånad sammanfattas såsom övriga månader brukar. Löpning, löpning och ännu mer löpning. 2015-10-24-17-15-20

0

Säsongssammanfattning 2016

Förra helgen var det Kaarina syysmaraton och det brukar alltid vara mitt sista lopp för året. I år deltog jag inte där, men jag vet att jag inte kommer att springa fler lopp under 2016. Därför passar jag på att sammanfatta säsongen nu redan, även om det är två månader kvar av 2016.

Den här säsongen har inte riktigt varit min bästa. Det blev inget maraton som jag planerade, det blev personsämsta i halvmaran och det blev bara två lopp. Båda loppen sprangs dessutom i högsommarvärme och min kropp fungerar inte optimalt i värme.

I fjol hade jag en mycket bättre säsong och jag hade hoppats att den här säsongen skulle ha varit lika bra, eller bättre. Jag hade förhoppningar om att springa under 55 minuter på milen, under två timmar på halvmaran och springa ett helt maraton. Nu blev det inget av det.

I början av maj sprang jag 10 km på Masku maraton. Det var varmt, det var svettigt och det var tungt. Jag var så slut när jag kom i mål, värmen påverkade mig helt klart. Jag märker inte ens att jag poserar med medaljen fel väg 🙂 Tiden blev bra med tanke på omständigheterna. Sprang i mål på 59:47. Jag hade hoppats på under 55 minuter, men i den hettan fanns inte en chans till det. Jag gick i uppförsbackar och tänkte bara på att ta mig i mål.

2016-05-07-14-05-52

I början av juli var det dags för Paavo Nurmi maraton. Det är fjärde året jag deltog där. Tanken var att jag skulle springa maraton, men p.g.a. olika orsaker blev det inget. Istället blev det halvmaraton. Även detta lopp sprangs i värmebölja, det 28 grader varmt. Om 10 km i Masku var jobbigt, var det här om möjligt ännu värre. Tyvärr var det inte bara jobbigt för mig, utan även för många andra löpare. Jag minns att många kollapsade av värmen, och ambulansen fick tillkallas flera gånger längs med banan. Jag sprang i mål på personsämsta 2:15:27, över 15 minuter från min målsättning.

20160702_142613

Sedan blev det inga fler lopp för min del. Jag brukar alltid (och med alltid menar jag de två senaste åren) springa halvmaraton i Tallinn på hösten och även 10 km i Kaarina. Tallinn blev det inte i år, eftersom vi nyligen hade varit där i andra ärenden och till Kaarina så kom jobbet emot.

Inför nästa säsong så hoppas jag att min lågpulsträning ger resultat. Jag skulle gärna ta nästa steg i löpningen. Jag vill fortfarande springa maraton och siktar på att göra det nästa år på Paavo Nurmi maraton. Jag skulle även gärna bli lite snabbare. Jag har ju blivit snabbare, men kanske inte i den takt som jag önskar.  Jag vill fortfarande springa milen under 55 minuter och halvmaran under två timmar.

Mot nya tag helt enkelt!

 

 

 

0

Bussfanskap och ändrade planer

Ibland är jag väldigt tacksam och glad över att vi har bil. Jag tar nästan alltid bussen till jobbet eftersom vi bara har en bil och han behöver den i sitt jobb. Nu jobbar inte han helger, men idag var det ju tänkt att jag skulle springa hemåt från jobbet.

Min förkylning verkar inte vara nån förkylning i alla fall, utan gårdagens trötthet var antagligen bara resultatet av en lång och stressig arbetsdag. Jag packade ner mina träningskläder i en väska på morgonen och hade som plan att efter arbetsdagen springa hemåt. Jag ville inte riskera något med att springa hela vägen, men hade tänkt springa en liten bit i alla fall. Sedan skulle jag igen ta bussen sista biten.

2016-09-13-17-55-33

På morgonen gick jag till busshållplatsen i vanlig ordning. På söndagarna går det bara en buss i timmen. (Oh joy, med att bo i en småstad.) Jag skulle vara på jobb klockan 10 och skulle ta den buss som går klockan 9. Ungefär tio över nio börjar jag fundera lite att hmm… har jag missat bussen? Det brukar inte ta såå länge för den att komma till min hållplats.

Jag var ganska så säker på att jag inte missat den och dessutom så såg jag att det stod folk vid följande hållplats och väntade fortfarande. Och ja, det kommer alltså en buss i timmen. Så vi väntade nog alla på samma buss. Kvart över nio ger jag upp och går tillbaka hem. Jag inser att jag inte kommer att hinna till jobbet även om bussen skulle komma snart. Rusar in genom dörren och skriker att jag behöver bilen. Rivstartar den och gasar iväg till jobbet.

Jag hann just och just till tio på jobb. Tack och lov så bor vi nära hållplatsen och det tar inte så länge att köra till jobbet. Needless to say, jag sprang inte hem sedan. Däremot blev det en kort liten runda när jag kom hem från jobbet. Inte vad jag hade planerat, men definitivt vad jag behövde efter den här dagen.

0

Hoppet är det sista som överger en

Det där lät visst lite väl dramatiskt. Jag ska försöka förklara vad jag menar. På lördagen går Kaarina Syysmaraton av stapeln. Jag har de två senaste åren sprungit 10 km där, det har alltid varit mitt sista lopp för säsongen. Jag gillar banan, det är en snabb bana och jag har sprungit bra tider där.

Jag har haft i tankarna att jag även i år skulle springa 10 km där. Samtidigt så har jag ”vetat” att jag antagligen kommer att vara på jobb då enligt vårt rullande schema på jobbet. Vi jobbar i fyra veckors perioder, där det efter fyra veckor börjar om från början igen, med samma arbetsturer. Så jag kan räkna ut längre fram hur mitt schema kommer att se ut. Förstås förekommer det ibland ändringar, så det har jag hoppats på in i det sista.

Förra veckan fick vi vårt arbetsschema och som jag redan gissat så kommer jag att jobba på lördagen. I ett svagt ögonblick tänkte jag att jag kanske skulle hinna springa i alla fall. Starten för 10 km är nämligen redan 10:35 och jag börjar jobba först klockan 12… Springer jag i mitt ungefärliga tävlingsfart på milen på ca. 1 timme så borde jag hinna…

2015-10-24 10.30.59

Sedan insåg jag att det kanske inte är värt det i alla fall. Jag vill inte stressa till jobbet och komma dit genomsvettig med andan i halsen. Samtidigt gör det säkert inte nytta för min prestation att stressa och hela tiden tänka på att jag måste hinna till jobbet. Jag vill kunna njuta av loppet och stämningen och inte vara stressad redan från starten.

Dessutom är jag kanske inte riktigt i sådan form jag vill vara i. Jag har ju sprungit med låg puls sedan början av augusti och det betyder att jag har sprungit i långsammare tempo än normalt. Jag tror nog att konditionen har förbättrats, men knappast snabbheten. Så frågan är om jag ens kan springa kring timmen i dagsläget? Och kan jag inte springa det, så vet jag inte om det är värt besväret. (och nu menar jag absolut inte att man måste springa under timmen på millopp för att det ska ”räknas”, men det är min nivå)

Får jag inte ens njuta av stämningen och loppet för att jag måste stressa till jobbet och dessutom springer på en tid som jag blir besviken över, så är det inte värt det. Jag har sprungit lopp tidigare och kommer att springa många fler, det här skulle i så fall bara bli ett i mängden. Dessutom är det ju inte direkt gratis heller…

Men tja… Liiiite surt är det trots allt! Jag vill ju springa!

 

20151024-111259-7344.jpg

Foto: Tomi Junnila

0

Träningsplaner vecka 42

Veckorna rullar på och vi är redan i mitten av oktober. Jag gillar att försöka strukturera upp min träning och att ha nån form av plan, även om det förstås inte alltid blir som jag planerat. Idag har jag redan hunnit med en kort löptur innan jobbet. Det finns inte så mycket att säga om den rundan. Jag sprang, det var varken bu eller bä. Det var skönt att känna att benen fungerade fint efter lördagens långpass i alla fall.

I övrigt ser veckans träningsplan ut som följande:

Tisdag: styrketräning
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, distanspass ca.10 km
Fredag: löpning, lite snabbare tempo
Lördag: vila
Söndag: löpning, långpass ca.19 km

Torsdagens och fredagens pass kan tänkas att byter plats med varandra. Det beror lite på hur kroppen känns och vad jag känner för att springa just den dagen. Söndagens långpass är dock planerat, då har jag igen en gång tänkt transportspringa hem från jobbet.

Hur ser din vecka ut?

2016-10-15-14-25-00

0