Kategoriarkiv: Löpning

Jag skulle egentligen…

…Blogga om träningslistan jag hittade igår hos Ida, men… så sprang jag världens löppass idag och tänkte blogga om det i stället. Det här passet var något av det bästa jag sprungit på länge och jag bara måste skriva om det. Om så en bara för mig själv att kolla tillbaka på när passen känns jobbiga igen.

Jag har kämpat på med mina löprundor med lågpuls. Jag försöker springa med pulsen under 150. Ibland går det bättre, ibland sämre och ibland går det inte alls. Det har varit ett enda springa-gå springa-gå springa-gå osv. Jag har inte kommit in i en bra rytm och flow utan jag har varit tvungen att pausa mest hela tiden. Farten har varit därefter, oftast har medel legat kring 8:00. Och frustrationen desto högre!

Men idag! Idag sprang jag lite över nio kilometer med medelpuls 141 och fart 7:30. What?! Jag sprang hela vägen, t.o.m upp för backarna och pulsen hölls ändå i schack. Oh my frigging god alltså! När jag kollade på klockan medan jag sprang så visade pulsen 136, 138, 142… Jag var helt förvånad. Är det nåt fel på klockan?!

I söndags när jag sprang hade jag medelpuls på 139. Då tänkte jag bara jaja, med det var en kort runda (4,5 km) så det ”räknas inte”. Men kanske var det en indikation på att jag faktiskt blivit bättre? Att min lågpulsträning äntligen gett resultat? Hur som helst, så glad och lycklig över dagens runda i alla fall.

2017-01-17-13-44-32

 

0

Ett ordentligt långpass

Som jag har längtat och väntat på att få till ett långt långpass. Mina vanliga långpass har legat kring 12-14 kilometer, de har aldrig blivit längre. Idag blev det äntligen ett lyft, jag sprang hela 17 kilometer! Det känns som evigheter sedan jag sprang så långt, minns inte ens när det var senast.

Passet i sig var kanske ingen höjdare. Pulsen var lite upp och ner och jag fick gå på flera ställen. Inte att jag var trött eller andfådd, men den där förbaskade pulsen som jag inte får kontroll över. Jag vill inte springa och kolla på klockan hela tiden, för det stressar mig mer och pulsen går upp. Men… kollar jag inte på klockan så kan jag springa på i vad jag tror är ett bra flow och så kollar jag på klockan och då visar pulsen 163. Hmm, hur länge har den varit så hög? Jag vill att den ska hållas under 150, speciellt på långpass.

Men 17 kilometer! Inte illa! Jag väljer att se på det positiva. Jag tänker långt och långsamt. Bara nöta kilometer och öka på längden och mängden. Jag ska inte bry mig om farten i det här skedet. Men precis som Åsa skriver, är det så svårt, så svårt.

2017-01-13-12-07-49

0

Tisdagsspring

Dagens löptur satt väldigt långt inne. Jag var inte säker på ifall jag överhuvudtaget skulle våga mig ut. Det är nämligen svinhalt ute och jag vill verkligen inte halka och bryta något nu när vi snart ska på resa.

Jag har fortfarande inte heller köpt löpskor ämnade för vinterlöpning eller ens broddar till mina vanliga löpskor. Jag tänker varje år att jag ska köpa, men det blir liksom aldrig av. Sist och slutligen tycker jag inte att jag behöver såna eftersom säsongen är så kort och hittills har jag inte fallit. *peppar peppar* *ta i trä* och allt det där 🙂

Det blev till slut en runda efter jobbet. Jag sprang min vanliga runda, som jag kan utan och innan. Jag sa till sambon vart jag skulle springa och är jag inte tillbaka om en timme så vet han att jag ligger nånstans i ett dike. Som tur så gick rundan bra, det gick faktiskt riktigt utmärkt.

Pulsen var låg och benen pigga. Jag är förvånad över hur bra det kändes, eftersom jag inte var speciellt sugen på att springa innan. Jag var lite trött efter jobbet, jag hade haft huvudvärk under dagen och var allmänt dåsig efter en lång dag på jobbet. Men som vanligt kändes allt bättre efter löpturen.

Bjuder på en gammal bild från förra veckan, på vår andra katt. Eftersom Milli fick vara med på bloggen, så måste även Manda få vara det 🙂 Hon är inte lika poseringsvillig bara.

2017-01-03-17-46-08

 

0

En runda fylld av snö

Vädret har ändrat från jättekallt till jättemycket snö. Det har säkert kommit 10 cm under natten och dagen. Dagens löptur var således en tung en. Vägarna är nog plogade, men jag har glömt bort hur tungt det är att springa i blötsnö. Egentligen var tanken att jag idag skulle ha sprungit veckans långpass, men jag sparar det tills imorgon och hoppas på bättre väder då.

Dagens runda blev i stället knappa åtta kilometer. På sina håll fick jag hoppa över snöhögar och försöka parera fötterna och inte stiga snett. Det var inte alltid det lättaste att springa, men det gick. Det är det som räknas. För tillfället vill jag bara få mina rundor gjorda. Bygga på längden och mängden. Nöta kilometer helt enkelt.

Jag tänker hela tiden, Paavo Nurmi maraton 2017. Jag ska stå på startlinjen och springa mitt första maraton 1.7.

2017-01-03-17-45-16

0

Registrerar min träning

En sak som jag glömde att nämna med mina träningsmål för 2017, var att jag i år ska komma ihåg att registrera min träning. Jag har bara gjort det sporadiskt tidigare, men nu ska jag registrera varje pass. Försöka i alla fall. Jag finns på jogg.se och skall registrera alla mina träningspass där. Dessutom upptäckte jag att jag kan synka min garminklocka dit, så jag behöver inte logga in min löppass skilt.

Mina löprundor har tidigare varit de enda pass som registrerats eftersom jag alltid har klockan på när jag springer. På jogg kan jag skriva in olika pass, sprang jag intervaller, långpass, tempo osv. Det ska bli kul att följa med efteråt och se vad jag behöver jobba på eller träna mer av. Nu när jag har kollat historiken i klockan så ser jag bara tiden och sträckan (och puls, fart och sånt), men jag kommer inte ihåg vad det var för pass jag sprang för tre veckor sedan.

Nu får jag också svart på vitt hur ofta jag tränar styrka t.ex. Är det en gång i veckan som jag vill tro, eller är det längre tid mellan gångerna. Och hur sällan jag tränar yoga eller rörlighet…

2017-01-01-14-03-15-1

Fast som sagt, det gäller ju att jag registrerar träningen också. Vad hjälper det att jag synkar klockan till sidan om jag inte skriver in passet direkt. Jag kommer inte att komma ihåg vad det var för pass bättre bara för att klockan är synkad 🙂

Registrerar du din träning?

0

Träningsmål 2017

Jag har haft träningsmålen i huvudet i ett tag redan, men det är först nu som jag har tid att skriva om dem. Det känns lite nervöst att skriva ut dem, för de blir genast så mycket verkligare då.

Under 2017 vill jag:

Springa ett maraton

Det här är en målsättning jag hade redan år 2016, men som inte blev av på grund av olika orsaker. Tanken är att springa maratondistansen på Paavo Nurmi maraton i Åbo i början av juli. Jag är inte anmäld ännu, men har tanken i huvudet och siktar på att stå på startlinjen den 1.7. Är jag nervös? Jätte.

Bli snabbare

Mitt andra större mål för år 2017 är att bli snabbare. Jag vill förbättra mina tider på milen och på halvmaraton. Jag tycker jag har sprungit på samma tider i två år nu och jag vill se en förbättring. På milen vill jag springa under 55 minuter och på halvmaraton under två timmar. I dagsläget känns det långt borta, med tanke på mitt lågpuls-spring och att jag harvar på i farter kring 7:40…

Och så den där simningen

Jag ska ta itu med simningen under 2017. Ifall jag nångång vill delta i triathlon, måste jag kunna simma (frisim). Jag har senast simmat i bassäng när vi bodde i Vasa och därifrån flyttade vi 2007, så det är ju ett tag sedan. Tröskeln till att ta mig till simhallen känns väldigt hög, jag äger inte ens en baddräkt.

2014-09-14-11-25-32

 

 

0

Smärtgränsen är nådd

Det är svinkallt ute! Alldeles för kallt för att springa. Träningsblogga-Ida har skrivit en bra artikel om vinterlöpning,  men inte ens den hjälper idag. Min köldgräns för att springa brukar vara -15, nu är det -18 och blåst så det känns ännu kallare. Har jag nämnt att jag fryser?

Som tur har jag varit förutseende och ändrat om mina träningsplaner. Jag hade ursprungligen tänkt springa imorgon innan jobbet, men eftersom det lovats ännu kallare väder tills imorgon, så sprang jag igår istället. Då var det humanare väder och gick bra att springa. Igår hade jag egentligen tänkt träna styrka, men gör det imorgon i stället eftersom det kan göras inne i värmen.

Jag älskar när jag kan planera och får träningen gjord. Nu ”missar” jag inget pass, utan tränar dem bara på olika dagar än tänkt. Fredagen är i alla fall tänkt som vilodag och det brukar behövas efter ett tungt benpass 😉

2017-01-01-14-04-59

0

Springer in det nya året

Äntligen känner jag mig frisk nog för att kunna träna som jag vill. Jag smög igång träningen redan på söndagen med en promenad i solskenet. Det var för en gångs skull soligt och fint väder, alldeles för fint väder för att bara sitta hemma. Allting kändes bra i kroppen, så igår kväll fick det bli en löprunda.

2017-01-01-14-02-10

Vilken löprunda sedan! Det verkar som om vilan har gjort gott för kroppen. Nu var pulsen hanterbar igen och jag sprang nästan hela rundan. Det blev några pyttesmå pauser när jag skulle korsa en väg och det kom en bil som inte stannade. (Hallå! Proffslöpare på gång här, med bra flow. Jag. vill. inte. stanna. nu. När allting för en gångs skull flyter på.)

Rundan blev lite över 7 kilometer och med en medelpuls på 143. Wohoo! Så låg har den inte varit på länge och jag sprang faktiskt. Så att det kändes att jag sprang, inte jag lufsar på och det skulle egentligen gå snabbare att gå-sprang. Vissa kilometertider var riktigt bra (7:20-7:30) och pulsen hölls ändå nere.

Det här gjorde gott för självförtroendet och är en bra inledning på 2017.

0

Sammanfattning december

Decembermånad bjöd på en hel del löpning och träning trots att det ibland känts tungt och jobbigt med träningen. Nu avslutar jag december med att vila eftersom jag känt mig småförkyld och har haft högre puls än normalt. Jag vill inte dra på mig någon värre förkylning utan vill kunna börja år 2017 på topp. Jag ska återkomma med ett inlägg om mina träningsplaner för nästa år.

Statistiken visar att det blev 101 kilometer löpning i december. Det var mer än jag trodde och mer än i november. Den här veckan var annars också tänkt som en återhämtningsvecka, så statistiken hade knappast varit så mycket högre även om jag kunnat träna som normalt. Då hade kanske löpningen landat på 120 kilometer.

Nästa år ska jag börja registrera min övriga träning  också. Jag har alltid pulsklockan på när jag springer, den statistiken vet jag. I övrigt har jag inte en aning om vad jag tränat för pass och hur länge. Jag vet att jag tränat styrka och att det brukar ta ca en timme, men… Jag inser att det hade varit kul att veta mer exakt.

Gott nytt år!

dscf0756

0

Lugn(are) (tränings)vecka

Den här veckan kommer att bli en återhämtningsvecka träningsmässigt. Dels är det mycket på jobbet, det finns helt enkelt inte tid till träning. Den största orsaker är ändå att jag känner mig lite småsjuk.

Förra veckan när jag sprang så hade jag högre puls än vad jag brukar ha. Den var högre redan hemma när jag startade pulsklockan och var svårare att kontrollera under passen. Jag gissade redan då att jag kanske hade en förkylning som lurade i kroppen.

Jag tror att förkylningen bröt ut under julhelgen. Jag var kanske stressad inför den, fast jag inte tyckte att jag var det. Det har varit mycket här före, mycket på jobbet, begravningen, vår katt som var sjuk… Jag tror helt enkelt att det blev för mycket för kroppen till slut och att den därför inte orkade kämpa mot förkylningen mer.

Nu har jag lite kli i halsen, täppt näsa och en allmänt trött känsla. Jag har inte feber, men jag har förhöjd kroppstemperatur. Den har varit där kring 37,0-37,5. Så inte riktigt feber, men inte riktigt frisk heller. Nu är det vila som gäller, ingen träning tills jag känner mig frisk igen.

2016-12-25-15-30-20

0