Kategoriarkiv: Löpning

Om att låta dagsformen bestämma

Jag har ibland svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på. Vad jag vill. Träningsplanering med löpningen ska jag väl kanske specificera. Vill jag springa långt? Är det viktigare att få upp veckototalen och springa fler pass i veckan? Eller ska jag kanske springa kort och snabbt istället? Ibland får jag helt enkelt låta dagsformen (och tiden) bestämma. Feelingen.

Igår var det jättefint väder efter jobbet och jag ville egentligen springa längre, men jag hade tidspress. Det fick bli ett kort, men snabbt pass. Snabbare. Jag är väl inte direkt snabb just nu, men ändå tycker jag att det finns tryck i benen. Jag känner mig lättare i steget och har ett högre grundtempo än vinterns lufs. Ännu finns det förstås mycket att jobba på, men det går åt rätt håll. Jag tror nog också att vädret gör sitt. Jag riktigt känner i kroppen hur mycket piggare och gladare jag blev när det blev vår. Ljuset, solen, värmen. Plötsligt kan jag ju göra saker åtta på kvällen ännu, för att det är ljust ute.

dagsformen får bestämma

Igår blev det dessutom premiär för snabbskorna. Mina älskade Adidas. De är lite för lätta och har lite för lite dämpning för längre pass, men för korta, snabba pass är de perfekta. De är så snygga att jag ibland haft dem som vardagsskor, och det borde jag kanske inte ha haft. För nu har de slitits mycket fortare än om jag bara använt dem till löpning. Jag har ju förstås andra skor att springa i, men dessa är mina favoriter.

Under april tror jag att dagsformen och vädret får bestämma vad det blir för träning. Eftersom det fina vädret verkar hålla i sig, tror jag inte att jag kommer ha svårt att få till min ursprungliga plan om mer löpning. Bara jag inte glömmer bort styrketräningen är allt bra. I maj sedan måste jag börja strukturera upp träningen mer.

0

Gissa vem som njuter nu

Som vissa njuter av vädret! Sol, vår och värme. Det har blivit kvällspromenad i solen utan vantar. Löpning i vanliga tunna tights, t-shirt och jacka. Terrasshäng. Ah! Det känns som om livet återvänder igen. När allt det härliga med sommaren ännu är framför mig. Äntligen kan jag plocka fram alla vårkläder och städa undan vinterkappan. Jag tänkte göra det på min semester redan, men sen kom det ju typ en meter snö igen… Men nu, nu jäklar ska jag vårstäda. Och springa.

som vissa njuter nu

Igår blev det över nio kilometer löpning i strålande solsken och värme. Jag hade nästan för mycket kläder på mig. Tunna tights, t-shirt och jacka. Pannband, men inga vantar. Jag såg andra springa i shorts, men riktigt så varmt tyckte jag inte att det var. Jag skulle säkert ha klarat mig med en långärmad tröja, med bara ett lager på överkroppen. Det är alltid så svårt när vädret ändrar. Förra veckan var det en meter snö, och nu är det tretton plusgrader.

Jag tror nästan att det blev distansrekord för året igår. Nära i alla fall. Det kändes riktigt bra att springa. Jag tycker att det börjar finnas tryck i benen. Jag orkar springa längre och längre, och jag har en lättare känsla i kroppen. Som om jag lyfter från marken, och inte släpar mig fram. Det kan ju förstås också bero på skorna och på att jag har mindre kläder på mig. Det är svårt att känna sig lätt i steget när jag har fyra lager med kläder på och dubbskor. Jag vill ändå tro att lite beror på formen också, och inte bara på skoval och klädsel.

Nu ska jag fortsätta njuta av vädret och fira påsk. Åka till stugan och fixa lite. Vårstäda och ta det lugnt.

Njuter du av vädret?

1

Jag vill börja springa mer

April, vårkänslor och mer löpning. Ungefär så känner jag just nu. Jag vill börja springa mer, nu när vädret äntligen verkar bli bättre. Sol och värme och fint springväder. Jag har till och med haft varmt när jag sprungit. Som om jag har haft för mycket kläder på mig. Dubbskorna har jag skippat för länge sedan, men nu tror jag att jag börja plocka fram tunnare kläder. Jag behöver inte längre de tjockaste tightsen och strumporna, utan kan ha vanliga kläder.

jag vill börja springa mer

Igår sprang jag åtta kilometer i strålande solsken. Den här veckan kommer det ännu att bli två styrkepass i veckan, eftersom jag var till gymmet på måndagen och planerar att träna hemmastyrka imorgon. Efter det tror jag att det kommer att bli ett styrkepass per vecka, hemmaträning. Jag har ännu en gång kvar på mitt gymkort, jag kommer antagligen att använda det under april. Men sen, sen väntar löpning, löpning och löpning.

Jag ska inte slarva med styrketräningen som jag gjorde ifjol och fick betala för under Tallinn maraton i sjuka, trötta ben mot slutet, men nu ska fokus ändå börja skifta mot mer löpning. Tre löppass per vecka och ett styrkepass. Jag vill börja springa mer och öka på mängden löpning. Och längden på mina pass. Min standardrunda är sju kilometer, nu siktar jag på tio. Inte långpass ännu, men ändå börja springa längre pass. Springa över 20 kilometer på en vecka, istället för 14 som nu.

Det känns ändå rimligt. Det är inte en såå stor ökning, men är mer än mysjogg runt kvarteret. Tanken är att springa ett längre pass i vecka, på ungefär tio kilometer och  två kortare. Då borde veckototalen bli kring 25 kilometer, vilket ändå är okej i dagsläget. I maj kommer jag sedan att steppa upp löpningen mer, men först behöver jag bygga upp grunden. Vänja kroppen vid belastningen och vid mer löpning.

0

Träningsplaner för april

Det börjar så småningom vara dags att fokusera mer på löpning och inleda min maratonträning. Just nu är ju vädret inte precis optimalt för löpning och våren känns långt borta igen, men det vänder väl. Förhoppningsvis. Jag tänker i alla fall börja planera min träning mer med sikte mot Tallinn maraton i september. Jag vet att tiden går fort och plötsligt står jag där på startlinjen och önskar att jag sprungit fler långpass. Så här är ett första utkast till träningsplaner för april.

träningsplaner för april

Under april kommer mycket av min träning ännu bero på vädret. Nu är det typ en meter snö, men i slutet av april är det ju nästan sommar. Då måste det åtminstone vara vår redan och då kommer jag att vilja springa mer. Så i början av april kanske två löppass och två styrkepass varav ett hemma och ett på gym och simning samtidigt. Precis som nu. Mot slutet av april tre löppass och ett styrkepass. Det antagligen hemma eftersom jag bara har tre gånger kvar på mitt gymkort. Det blir ett naturligt avslut på gymmet, eftersom jag kommer att förnya mitt kort först i höst.

Just nu ser jag det som viktigast att försiktigt börja öka på mängden löpning. Springa fler gånger i veckan och springa ett långpass/längre pass per vecka. Först tänkte jag att jag ville komma upp i tjugo kilometer på ett långpass under april. Sedan insåg jag att jag som längst sprungit nio kilometer i år under ett pass. Det blir ett för stort steg att gå från nio till tjugo på en månad. Jag brukar öka med 1-2 kilometer per vecka per långpass. Med den taktiken borde jag gå från nio till elva till 13 till 15 till 17. Nå ja, det kan gå, men ett mer realistiskt mål är att springa 15. Därifrån är det sedan lättare att bygga upp mot tjugo i maj, då när jag egentligen planerar att inleda maratonträningen.

April får bli en månad då jag kommer igång. Eller igång är jag nu redan, men jag vill ha lite mer struktur i träningen. Babysteps mot maraton. Inte intervaller ännu, eller långa långpass, men lite mer än sju kilometer mysjogg. Vem vet, kanske vädret ändrar helt och så springer jag i t-shirt i april. Det har hänt tidigare.

Vad tror ni om mina träningsplaner för april? Blir det succé?

2

Årets första svettpass

Älskar värme, förutom när jag ska springa. Fast i och för sig tycker jag att jag blivit bättre på att springa i värme. Kanske jag har vant mig. Igår sprang jag årets första pass där jag var svettig när jag kom hem. Så där svettig svettig, måste duscha och kläderna åker rakt i tvätten. På vintern har jag kunnat använda samma tröja eller tights flera gånger, för att jag inte blivit svettig under min runda. Igår, not so much. Igår blev det också årets första utekaffe på terrassen. Påbyltad, men ändå. Som jag längtar efter vår och sommar.

årets första svettpass

Jag vill springa på sopade bara gator i vita snabbskor och tunn tröja. Känna att jag har tryck i benen och att jag flyger fram. Att all min styrketräning och kämpande har gjort något för formen. Jag tycker att jag märker en skillnad. Eller så har jag bara bra dagsform just nu.

Gårdagens pass blev ungefär sju kilometer, med bra tempo hela vägen. Sju kilometer är just nu min standardrunda. Det orkar jag springa och det klarar jag alltid av. Skillnaden nu var att jag sprang hela tiden, förutom när jag var tvungen att stanna för att jag skulle korsa vägen. Inte ens en paus för att fota, utan bara löpning. Ändå tycker jag att jag orkade hålla tempot och kunde springa till slut. Jag var inte ens trött på slutet, utan kunde öka. Kanske något har hänt med formen efter all styrketräning? Jag hoppas på det, det är därför jag gjort det.

0

Det gäller att passa på

Det gäller att passa på när det är fint väder. Det vill säga att springa. Om det så krävs väckning tidigt på morgonen för att hinna göra det innan allt annat som ska hinnas med under dagen. På vad som verkar bli den enda soliga dagen på min semester. Det var inte sånt här väder jag ville ha på min semester. Jag vill ha soligt och fint vårväder.

Löpningen var i alla fall kul och kändes bra. Garmin föreslog igen långa, snabbare intervaller, men jag har lärt mig min läxa. Jag valde istället att springa som jag ville. Ett lugnare distanspass. Det är mycket roligare att känna mig stark och som om det finns mer att ge. Att jag klarar av att springa hela vägen, än att pressa mig hårt och känna mig misslyckad för att jag inte klarar av att hålla tempot. För att sedan vara tvungen att gå för att jag sprungit för hårt.

det gäller att passa på

Jag märker ändå att det finns tryck i benen, men jag vill inte pressa för mycket. Just nu ska jag ännu fokusera på styrketräningen. Jag har inte inlett maratonträningen än, men självklart finns det hela tiden i tankarna. Jag lär väl börja springa längre distanser i april maj och lägga in lite intervaller, för att sedan i juni börja själva maratonprogrammet. Kanske. Jag har inte bestämt mig ännu hur jag vill göra. Det känns långt dit ännu, men samtidigt vet jag av erfarenhet att tiden går fort. Plötsligt står jag där på startlinjen och önskar att jag haft tid till fler långpass.

Därför tänker jag också att det gäller att passa på och njuta nu av kortare distansrundor i valfritt tempo. Snart måste jag springa långpass och hårda intervaller och då kommer jag att längta efter mysjogg runt kvarteret.

1

Är det vår snart?

Jag hann ju visst träna ett pass den här veckan. Idag blev det ett lugnt löppass i vanliga skor. Inte dubbskor, inte trailskor, utan helt vanliga löparskor. Det var lite is ännu på vissa ställen, men för det mesta riktigt fina vägar att springa på. Blött och slaskigt, men det spelar inte så stor roll. Hellre det än snö. Jag är så trött på vintern. Är det vår snart?

Det känns i alla fall som om våren är på väg. Även om det kanske är kallt på natten och morgonen, tycker jag att solen värmen på dagen. Idag hade jag alldeles för mycket kläder på mig. Jag var svettig när jag kom hem. Då var det inte ens såå varmt och jag hade inte såå mycket kläder på mig, men tydligen kan jag ha en tunnare tröja och tunnare tights. Inte de allra tjockaste jag har, vintertightsen, utan vanliga. Utan foder.

Är det vår snart?

Jag längtar efter att susa fram på gatorna på lätta ben. I mindre kläder. När det inte är ett helt projekt att fara ut och springa för att man ska bylta på sig fyra lager. Bara shorts och t-shirt och iväg. Det är kul med styrketräning och jag ska ännu fokusera på det de kommande veckorna, men snart kan jag steppa upp löpningen. Börja springa mer och längre. Jag vill ha lite varmare väder först, lite bättre förhållanden. Förhoppningsvis är det vår snart. Egentligen vill jag ju ha sommar, men man måste vara realistisk 🙂

Jag lär knappast springa i shorts och t-shirt ännu på flera månader, men redan att springa i bara ett lager kläder gör mycket för känslan. Snabbskor, tights och tunn tröja. Som jag längtar.

2

En lugnare vecka

Nästa vecka kommer att bli en lugnare vecka. Det vill säga med träningen. Jag kommer att jobba, jobba, jobba från morgon till kväll ungefär. Jag kommer inte att ha tid att träna. Eller jag kan väl stiga upp klockan sju för att träna, eller träna nio på kvällen, men tja. Nej. Jag väljer hellre sömn. Just nu tränar jag inte för något specifikt mål, jag behöver inte pressa in träningspass om jag inte hinner. Dessutom vet jag ju att det är bra för mig att ha en lugnare vecka ibland också.

en lugnare vecka

Veckan efter, då kommer jag att ha semester, så då hoppas jag att kunna träna desto mer. Simning, löpning, styrketräning och kanske en och annan promenad. Jag hoppas på bra vårväder. Soligt, varmt och fint. Jag tycker att det räcker med snö nu. Det är faktiskt mitten av mars redan, nu ska det vara vår. Jag vill åtminstone se att det går åt rätt håll, inte ha mer snö och ännu kallare.

Den här veckan har varit en bra träningsvecka. Simrekord, typ, bra gympass, tung styrketräning hemma och två löppass. Det enda lilla minuset var mitt ena löppass som kändes tungt. Mest på grund av egen idioti, för att jag bestämde mig för att springa snabba intervaller dagen efter ett tungt gympass. Jag som inte ens ska springa intervaller i dagsläget, utan fokusera på grundträning. Men lesson learned, nu springer jag bara lugna pass igen och det kändes genast bättre.

Som vädret är just nu väljer jag ännu att träna två styrkepass i veckan, och springa två gånger. Sen när vädret blir varmare, kommer jag säkert att plocka bort ett styrkepass och istället springa tre gånger i veckan. Nästa vecka får jag vara glad om jag får till ett löppass och ett styrkepass.

0

Så inte en bra idé

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte igår när jag skulle springa. Ibland brukar jag följa Garmins förslag på träningspass, ibland inte. Lite beroende på vad den föreslår. Igår föreslog den intervaller. Sju minuter i 6:00 tempo, gånger tre. Varför tyckte jag att det var en bra idé?

en bra idé

Jag springer så inte i 6:00 tempo för tillfället. Inte i sju minuter i alla fall. Absolut inte efter ett tungt gympass dagen innan och med simrekord. I snö och kallt. Det har ungefär varit mitt tempo när jag tränat inför maraton på sommaren. Då har jag också fått kämpa för att hålla tempot och då har jag ändå sprungit mer och mer intervaller. Haft ett högre grundtempo än vad jag har nu.

Så nej, det gick inte alls. Jag blev bara besviken och frustrerad. Irriterad på mig själv att jag valde passet. Jag borde ju veta bättre. Jag ska ju inte ens springa intervaller nu, utan fokus är ännu på styrketräning och bygga grund. Varför väljer jag ett pass för att sedan bli besviken över att inte klara av det. Varför tyckte jag att det var en bra idé? Jag var inte ens nära. I något skede tror jag till och med klockan gav upp. I början pep den ännu till, att jag hade för låg hastighet. Sen när jag aldrig var nära, så orkade den inte ens säga till mer.

Nu i fortsättningen ska jag inte följa Garmins förslag på träningspass. Möjligtvis om den föreslår grunduthållighet i 45 minuter, men inte intervaller. Det är inte en kul känsla att hela tiden bli besviken över att jag inte klarar av att hålla tempot. Det är mycket roligare att mysjogga i eget tempo, än att pressa för fullt. Jag kommer nog att hinna springa intervaller ännu i vår och sommar. Sen kommer jag säkert att längta efter lugna pass. Bäst att passa på och njuta av dem nu.

1

Springa enligt klockan

Jag har nu två gånger följt Garmins förslag på träningspass. En gång bas, grunduthållighet och en gång, korta snabba intervaller. Det är nästan som att följa ett träningsprogram. Bara göra som klockan säger och lita på processen. Vi är inte riktigt synkade ännu, klockan och jag. Jag håller kanske inte med om dess förslag och därför har jag oftast valt att inte springa enligt klockan. Det är en rolig funktion, men klockan ”känner” mig inte ännu tillräckligt bra för att ge korrekta förslag baserat på dagsform.

springa enligt klockan

Förra söndagen tyckte den till exempel att jag skulle springa intervaller i 3:50 tempo. När springer jag någonsin så fort? Jag beslöt mig i alla fall för att testa, främst för att jag ville testa hur intervallfunktionen fungerar. Dessutom var det bara 10 sekunders intervaller.

Den första intervallen gick helt åt skogen för jag förstod inte att klockan hade pipit till. De följande intervallerna gick bättre, men jag var inte nära 3:50 tempo. Jag tyckte att jag tog i allt jag hade, men det var helt omöjligt att få upp tempot så fort. Jag hade knappast kunnat springa så fort annars heller, men nu hade tio sekunder gått innan jag ens kommit igång. Poff och det var över. Men nu vet jag i alla fall hur intervallfunktionen fungerar, hur den räknar ner och piper.

Idag valde jag att inte springa enligt klockan. Förslaget var samma som på söndagen, snabba intervaller i 3:50 tempo. Kanske för att jag inte klarade av det då? Istället kände jag för att lufsa och njuta av vädret. Inte pressa eller ta i. Jag ska ju inte ens springa intervaller ännu. Eller ska och ska, men fokus är fortfarande styrketräning och grund. Jag tycker bara att det är kul med ny klocka och en massa roliga funktioner som jag inte haft tidigare.

0