Kategoriarkiv: Löpning

Billigast är inte alltid bäst

Billigast är inte alltid bäst. Jag köpte ju nya hörlurar inför mitt maraton i september förra året. Ungefär de billigaste sladdlösa som fanns på Tokmanni. Jag tror de kostade 15 euro. Jag har söndrat otaliga hörlurar. Tappat bort dem, eller så har de slutat fungera för att jag pillat för mycket med dem. Fipplat och trixat när jag ska få dem att hållas i öronen. Få lurar fungerar i mina öron, jag får dem inte att hållas i. In ear, med sladd runt huvudet, med en liten ställning bakom örat. Funkar inte. Därför tänkte jag inför Tallinn att jag köper de billigaste som finns och tappar jag bort dem längs vägen så spelar det ingen roll. Men det visade sig att de jag köpte faktiskt fungerar med mina öron. Sen att de har andra problem är en annan sak…

billigast är inte alltid bäst

De har värdelös batteritid. Please charge, please charge piper det alltid när jag springer. Jag sprang inte hela maraton med lurar, men ändå räckte inte batteritiden till, utan de laddade ur. Sen när jag ska ladda dem verkar det som om det är något glapp i kontakten och de har inte alltid laddat. Som idag. Jag tränade styrka igår, de laddade ur och jag lade dem på laddning. Idag när jag skulle springa hände inget. De kunde inte ansluta.

De är lite för hårda och obekväma för att jag ska vilja ha dem i öronen längre än en timme, men det är säkert också därför de hålls i mina öron. För de har inte den där silikonpluppen. Men tja, betalar man 15 euro för ett par hörlurar är väl kvaliteten vad den är. Billigast är inte alltid bäst 🙂

1

Jag vill springa lopp

Jag är sugen på att springa lopp igen. Inte just nu precis, men i vår, sommar, höst. Då när det ordnas lopp. Frågan är bara vilket/vilka jag vill springa?

reflektioner från ett halvmaraton

Tallinn är givet, men det är först i september. Jag skulle vilja springa lopp före det. Kanske ett kortare än maraton. Det finns så många att jag har svårt att bestämma mig, plus att jag samtidigt måste fixa med jobbet. Eftersom alla lopp typ ordnas på helger, oftast lördag, och det är den svåraste dagen för mig att vara ledig på. Därför borde jag bestämma mig, så att jag i god tid kan ordna med jobbet. Och så borde jag kanske träna inför det också. Ifall jag vill ha ett tidsmål, och det vill jag säkert.

Paavo Nurmi har jag sprungit många gånger, men bara en gång sedan datumet ändrades. Tidigare gick det alltid i början av juli och då krockade det inte med Tallinn. Nu går det i mitten av augusti och då känns det för nära inpå ifall jag också vill springa i Tallinn ett par veckor senare.

Ruissalo juoksut krockar också med Tallinn, för det är samma helg. Eller helgen efter, så det går också bort. För Tallinn känns ändå som etta. Och sedan ordnas det inte fler lopp i Åbo-trakten. Tror jag.

jag vill springa lopp

Jag har lite samma problem som för något år sedan. Hur långt vill jag resa/åka för att bara springa lopp? Det är ju inte precis billigt. Själva deltagaravgiften är oftast från 50 euro uppåt. Ju längre distans, desto dyrare och ju senare jag anmäler mig, desto dyrare. Sen att ta sig dit, parkering, möjlig övernattning, tvinga Sam med 🙂 Det är lättare med Tallinn, eftersom det samtidigt varit en minisemester och resa. Vill jag köra till Helsingfors, springa halvmaraton och köra hem igen? 

inte springer i tallinn i år

Fast joo, jag vill nog det. Jag har inte sprungit lopp på länge. Eller Tallinn ifjol då. Jag vill delvis ha revansch, men mest vill jag ha en rolig upplevelse. Det är något speciellt med lopp. Stämningen, publiken, efteråt, träningen inför. Och nu när jag tänker på det, blir jag ännu mer sugen.

Så, tipsa mig om lopp! Typ södra Finland, och om längre bort så då med upplevelse.

 

0

Tungt att springa just nu

Det är tungt att springa just nu. Det är det alltid den här tiden på året tycker jag. Oftast har jag en styrketräningssatsning på gång som bidrar till sega ben. Dessutom har jag träningsvärk hela tiden. Det är slaskigt väder ute och allting känns blä. Det är klart att det är tungt att springa då. Tyngre i alla fall.

Jag var redan ivrig på våren. Vi hade ingen snö, utan sol och bara, fina vägar. Jag har kunnat springa i mina vanliga skor i sol och värme. Det har känts som om våren varit på väg. Så kom det en massa snö, kallt och minusgrader. Halt och vinterväder. Nu har ju det mesta försvunnit, men ändå känns det jobbigt. Dagens runda var inget undantag.

tungt att springa just nu

Jag har varit ledig idag och jag såg verkligen framemot en löprunda. Det har varit en tung vecka på jobbet och jag har behövt löpningen. Därför tänkte jag att löpning på en ledig dag kan inte bli annat än succé. Det blev det inte.

Jag hade tunga ben redan från start och det kändes som om jag aldrig kom igång. Jag hittade inget flow, utan jag fick kämpa för varje steg. Även om jag inte satsar på löpning just nu, utan fokus är på styrkan och uppbyggnad, vill jag ändå att de få löppass jag springer ska kännas bra. Som att styrketräningen har gjort mig bättre. Det är svårt att hålla mig motiverad till att göra mina styrkeövningar om det bara får mig att känna mig sämre.

Samtidigt så vet jag ju att det går upp och ner. Plötsligt vänder det igen och jag kommer att flyga fram. Allt mitt kämpande kommer att vara värt det. Oftast sen på våren när jag annars också är piggare och mår bättre. När jag är gladare och inte lika sur. På vädret ska väl tilläggas. Jag påverkas så av vädret. Vem är nu glad när det är snöslask?

Jag vet att jag bara behöver fortsätta kämpa och göra mina löppass. Lita på processen och att styrketräning på sikt kommer att göra mig bättre och snabbare som löpare. Även om det är tungt att springa just nu.

2

Jag behöver springa

Löpning är min terapi, det har jag många gånger konstaterat. Jag behöver springa för att må bra. Just nu tränar jag inte för något mål, även om jag självklart hoppas på att kunna springa Tallinn maraton i september. Det känns ännu avlägset och därför säger jag att jag inte tränar för något mål. Fokus just nu nu är styrketräning. Men ändå så behöver jag verkligen springa för att må bra.

Det är mycket på jobbet just nu. Bråttom och stressigt. Jag har varit trött när jag kommit hem från jobbet. Vad hjälper då? Löpning förstås. (Ibland hjälper också choklad). Idag hade jag egentligen inte lust att springa. Det var storm, det var kallt och jag var slut. Samtidigt så visste jag att jag skulle bli piggare av att springa. Få lite frisk luft och rensa tankarna.

jag behöver springa

Precis som jag anade, hjälpte det. Piggare och utan huvudvärk sitter jag nu här. Nyduschad, nytränad och med god mat i magen. Redo för att orka jobba imorgon igen. Allt känns genast bättre efter en löprunda. Mina problem är inte lika stora mer, utan jag har fått bearbetat det när jag sprungit. Vad hade jag gjort utan löpningen?

Jag får inte samma urladdning och energikick av styrketräningen, fast jag tycker om det också. Kanske det har något att göra med att jag inte kommer upp i puls och därför inte får samma känsla av endorfiner? Runner’s high är ju liksom ett begrepp, även om jag inte precis får det en regnig torsdagskväll i februari. Bättre mår jag i alla fall.

3

Garmin Forerunner 745

Jag har länge velat ha/behövt en ny pulsklocka. Min gamla har haft problem både med att hitta pulsen och annat. Jag sprang till exempel hela Tallinn maraton utan att den hittade pulsen en enda gång. Helt i onödan fick jag skavsår av pulsbandet. Dessutom brukar den nollställa sig en gång om året, senast den gjorde det flippa den ur helt. Fel klockslag, allting på engelska, all statistik förlorad. Jag önskade en ny klocka av tomten, men fick ingen. Förra veckan klickade jag hem en och igår fick jag den. Garmin Forerunner 745 är min nya kompis.

garmin forerunner 745

Det gick som det alltid brukar när jag får för mig något. Jag ville ha en klocka för simning, googlade ”garmin klocka för simning”, hittade Forerunner 745 som ett alternativ. Skulle snabbt bara kolla vad den kostar på verkkokauppa, 299 euro för en röd, normalpris och andra färger 445 euro, fem minuter senare. Beställt. Perfekt. Den tar jag, det blir säkert bra. Recensioner kan man läsa senare.

Garmin Forerunner 745 har såå många fler funktioner än min gamla (Forerunner 230). Vilket inte är så konstigt, eftersom min gamla klocka redan var sju år gammal. Mycket fler träningsformer, Spotify, Garmin Pay, den mäter sömn, återhämtning, den mäter pulsen vid handleden. Och så kan jag då simma med den. Första passet är redan gjort, men ett skilt inlägg om det kommer.

Det kommer säkert att ta en stund innan jag lär mig alla funktioner och vad de olika sakerna betyder. Vad fan är body battery? Eller pulsoximeter? Man ska kanske inte göra som jag, köpa först, läsa på sedan 🙂 Eller köpa den första klockan man hittar som ett alternativ.

Men so far so good. Röd är kanske inte färgen jag skulle ha valt, men för 150 euro billigare är röd en alldeles utmärkt färg.

1

Springa efter jobbet

Jag springer nästan aldrig efter jobbet. Inte på vintern i alla fall när det är mörkt ute. Idag kunde jag sluta tidigare än planerat, det var fortfarande ljust och sol ute. Klart jag vill springa då. Vem vill inte det?

springa efter jobbet

På sommaren är det förstås skilt. Då är det ljust ute hela tiden, då springer jag när jag vill. Nu springer jag när jag är ledig och det är fint väder. Nu tränar jag ju inte för något specifikt löparmål, utan fokus är på styrketräningen. Bygga upp en stark kropp, för att sedan i vår och sommar kunna springa mer. Långt och mycket. Göra upp en maratonplan och satsa på det. Då kan jag inte välja mina pass, eller när jag ska träna. Då gäller det bara att göra. Efter jobbet, före jobbet, i regn och i blåst. Nu har jag mera lyxen av att vara finväderslöpare och springa på lust och känsla.

Idag var känslan riktigt bra. Säkert för att det var ljust och sol. Jag påverkas så av vädret. Sommar, sol och värme betyder en mycket gladare Heidi. Vinter, regn och slask, inte lika glad. Nu känns det i alla fall som om det går åt rätt håll. Att våren är på kommande. Jag vet att jag i mitten av mars kommer att vara irriterad för att det fortfarande inte heller är vår och att snöar för n:te gången. Men då är det åtminstone ljusare ute.

Idag blev det en bra start på veckan. Nästan sju kilometer löpning i solsken. I vanliga skor och med alldeles för mycket kläder. När ska jag lära mig hur jag ska klä mig?

0

Tung känsla och tunga ben

Det var kanske inte den smartaste idén att äta jättemycket sushi igår och sedan springa idag. Fortfarande mätt och svullen i magen. Gott var det, men löpningen idag fick lida. Under de första kilometerna hade jag inte precis pigga ben och en lätt känsla, men sedan vände det. Sedan kunde jag springa på i okej tempo och jag hade inte lika tung känsla längre. Det blev bättre åtminstone.

Vädret hjälpte också till tror jag. Sol, blå himmel och vårkänsla. Vanliga löparskor. Inte dubbskor, inte ens trailskor, utan helt vanliga asfaltsskor som jag springer med på sommaren. Det var liksom varmt ute idag. Jag hade för mycket kläder på mig. Vintertights, men inget underställ. Benen var svettiga när jag kom hem. Inte som de brukar, illröda av kylan trots underställ. Nu hade jag för varmt. Som jag njuter när det är sånt här väder. Jag vet ju att det inte kommer att hålla i sig, därför passar jag på att njuta så länge det varar. Senast till helgen lovas det slask igen.

För tillfället känns löpningen sådär, det är en tung känsla. Som att jag måste kämpa. Jag är inte inne i ett bra flow, det blir varken speciellt fort eller långt. Jag vet ju att det inte är mitt fokus just nu, men eftersom jag springer så sällan vill jag att de passen jag gör ska kännas bra. När det är fint väder, jag kan springa i vanliga skor, men det ändå känns tungt. Då är det jobbigt. Det är då det borde kännas bra, eftersom omständigheterna är de rätta.

tung känsla och tunga ben

Just nu har det bara blivit ett löppass per vecka. Tidsbrist, ont i nacken och annan träning istället har varit orsaken till mindre mängd löpning. Då är det svårt att få ett bra flow, det är för lite löpning. Två pass känns ändå som minimum, även om fokus ska vara på styrketräning.

1

Testlöpning

Jag har inte nackspärr, men vågar inte springa på för fullt ännu. Jag har fortfarande lite ont i nacken. Veckans första och enda löppass blev därför fyra kilometer testlöpning idag. Igår blev det en långpromenad och eftersom det inte blev värre, fick det bli testlöpning idag. So far so good, därför räknar jag med att kunna träna som vanligt igen nästa vecka. Två löppass, ett styrkepass hemma och så blir det comeback i gymmet och simningen.

Det känns skönt att vara igång igen. Inte för att jag ens hade någon paus, men det har blivit mindre träning den här veckan. Lättare, kortare pass med fokus på stretch och rörlighet. Promenad och en kort löprunda. Ingen tung styrketräning och inte mycket löpning. Men ibland blir det helt enkelt så här. Det är inget jag tar stress över, för jag vet att plötsligt tränar jag massor igen.

testlöpning

Får man längta efter våren nu redan? Det har ju inte ens varit mycket snö eller speciellt kallt, ändå är jag väldigt trött på vintern. Jag längtar efter att kunna springa med mindre kläder på mig. Vanliga skor istället för dubbskor. Mina nya Asics har visserligen varit betydligt skönare att springa i än mina Icebugs, men jag vill springa i vanliga skor. Utan dubbar.

Idag hade jag dessutom alldeles för mycket kläder på mig. Jag hade för varmt och var typ svettig när jag kom hem. Jag kollade på temperaturen, minus fyra, och tänkte underställ, ullstrumpor, varm jacka, buff och hela köret. För mycket på överkroppen och för tjocka vantar. Jag borde ju veta hur jag ska klä mig vid det här laget. Mindre kläder är oftast bättre.

 

 

0

Träningsplaner för 2023

Nytt år, nya möjligheter och det är igen dags att fundera på årets träningsplaner och träningsmål. Vad vill jag fokusera på i år? Vad vill jag uppnå? Förstås kan ju mycket hända längs med vägen, men så här känner jag just nu. I början av januari och full av iver. Träningsplaner för 2023. Som vanligt uppdelat i olika kategorier.

träningsplaner för 2023

Träningsplaner för 2023

Löpning

Löpning är etta. Förstås. Löpning är alltid etta. Jag vill ha revansch på maraton. I fjol var jag vältränad inför Tallinn, men jag hade en dålig dag. Jag vill springa igen med en bättre känsla. Förhoppningsvis också på en bättre tid. Under fem timmar. Det här hänger ihop med nästa punkt på löpningen.

Jag vill bli snabb(are). Någon supersnabb löpare som springer milen under 40 minuter lär jag ju inte bli, men jag vill bort från vad jag kallar för lufs. Det är bra med statistik och när jag kollar tillbaka så har jag bara blivit långsammare för varje år. Det är klart att jag springer snabba pass ibland, men snittfarten för hela året, alla pass, har gått ner.

långa intervaller

Nu vill jag tillbaka till snabbare tider och tempon. Att jag någon gång kunde springa långpass i under 6:00 tempo känns som utopi. I dagsläget springer jag inte ens korta pass i det tempot. Snarare i 7:30 tempo. Och ja, det är vinter och jag har dubbskor och en massa kläder på, men inte ens på sommaren i shorts och snabbskor springer jag så snabbt.

Det ska det nu bli ändring på. Inte nu nu, men senare i år. Nu nu ska jag fokusera på följande punkt.

Styrketräning

För att bli snabb och för att kroppen ska hålla för den mängd löpning som krävs för maraton, måste jag vara stark. Jag måste träna styrka. Starkare ben och mer power. Det var benen som tog slut först när jag sprang maraton förra gången. Jag var inte flåsig, utan hade mest ont i benen. Knän och höfter.

träningsplaner för 2023

Nu måste jag träna upp benstyrkan och hålla i det. Inte bara springa. Det gick bra i fjol fram till april, sedan tror jag att jag inte tränade ett enda styrkepass förrän slutet av september. Efter maraton.

Två pass i veckan är planen åtminstone till april. Ett på gym, ett hemma. Fokus tunga ben. Sedan ett pass per vecka. Kanske inte lika tungt, men jag måste göra något. Miniband eller kroppsviktsövningar. Ens i samband med löpningen. Springa ett kortare pass som uppvärmning, och sedan göra några benövningar.

Simning

Sedan blev det svårare att välja fokus. Jag lägger simningen som trea, eftersom det är där jag har mest utvecklingspotential och det känns mest aktuellt. Jag simmar och kämpar på, men utan plan eller mål. Kanske årets simmål får bli att ha ett mål? Inte bara simma, komma igång, utan faktiskt ta det ett steg längre. Jag är ju igång. Nu vill jag utvecklas. Lära mig frisim. Det får bli målet för simningen. Jag ska lära mig frisim.

Cykel

Förra sommaren blev det väldigt lite cykling. Det här året vill jag cykla mer, men eftersom löpningen ändå är etta, har jag inget speciellt mål med cyklingen. Mer än förra året, säg 500 kilometer. Det borde jag nog fixa.

Rörlighet

Här har jag inte heller ett specifikt mål, bara att jag måste göra något. Lite är bättre än inget. Axlar och nacke är sura, höften knorrar och baksida lår krampar. Jag vill ha en mjukare känsla i kroppen, inte stel som ett kylskåp. För att få det, måste jag jobba för det. Ens fem minuter om dagen i pyjamas.

yoga med adriene

Vad har du för träningsplaner för 2023?

0

Träningsplaner för januari

I december hade jag min utmaning om att springa 60 kilometer för att nå 1100 kilometer löpning för hela året. Det fixade jag galant och nu är ivern hög till att springa mera. Året började bra med ett långt pass i strålande väder. Idag blev det igen ett bra löppass. Med två bra löppass på rad känns det nästan synd att jag egentligen har helt andra träningsplaner för januari än löpning.

Mina träningsplaner för januari och kommande månader kommer nämligen att ha styrkefokus. Bygga upp kroppen och bli starkare igen. Träna på gymmet och träna hemma. För att sedan när det blir vår börja springa mer.

träningsplaner för januari

Jag vet att jag behöver styrketräningen, jag får inte slarva med den. Det är kul att springa när det är härligt väder, men kanske inte lika kul i snöslask. Därför tänker jag nu att jag kan springa när det är fint väder, träna styrka de övriga passen. Om jag tränar fyra gånger i veckan, ska det åtminstone vara två styrkepass. Om det bara blir tre träningspass på en vecka, ska det fortfarande vara två styrkepass.

Löpningen får ta ett steg tillbaka. Just nu har jag ingen utmaning som i december, eller planer för hur mycket eller långt. Jag kan springa på lediga dagar när det är fint väder, men behöver inte pressa in det för att samla mängd. Nu ska jag istället fokusera på styrka. En gång per vecka på gym och en gång hemma. På gymmet blir det automatiskt tyngre och mer benfokus, eftersom jag ska simma efteråt. Plus att där finns tyngre vikter och maskiner. Hemma kan jag fokusera mer på armar och göra benövningar med de vikter jag har.

träningsplaner för maj

Det här kommer nu att vara planen för kommande månader. Åtminstone till mars. Sedan hoppas jag på sol, vår, värme och bara vägar och mycket löpning. Är det fortfarande vinter och snöslask, får jag väl fortsätta med styrkefokus ännu en tid.

0