Kategoriarkiv: Löpning

Har jag följt min plan?

Knappt hann jag skriva om mina träningsplaner för semestern innan semestern var över för den här gången. Hur har då gått? Har jag följt min plan? Ganska bra ändå tycker jag. Jag har sprungit tre gånger och jag har styrketränat en gång. Godkänt med andra ord. Det enda lilla minuset är att det inte blev något långpass löpning. Det längsta jag sprungit var nio kilometer.

har jag följt min plan?

Alla mina löppass har varit ganska likadana. Ungefär lika långa och med samma tempo. Det är ju självklart inget fel med det, men jag vill så mycket mer. Jag vill springa långt, jag vill springa intervaller eller tempopass, men jag vet samtidigt att tidigt på morgonen på tom mage inte är den bästa tiden för kvalitetspass. Och just nu är det för varmt för att springa någon annan tidpunkt på dygnet. Så mycket vill jag ändå inte springa kvalitetspass att jag skulle stiga upp ännu tidigare för att hinna äta först. Klockan åtta är tidigt nog för mig 🙂

Dagens löppass gav i alla fall hopp om att det finns fart i benen. Att jag kan springa fort tidigt på morgonen. Jag tycker det fungerar bättre ifall jag springer i intervallform. Jag springer några kilometer i vanligt tempo och sedan lägger jag in fartökningar. 200 meter fort, 100 meter gång. Detta upprepar jag sedan i någon kilometer. På det här sättet får jag känslan av att springa fort, men jag hinner återhämta mig medan jag går.

Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra i fortsättningen. Nästa vecka återvänder jag till jobbet och då kommer jag att cykla. Åtminstone några gånger i veckan. Sedan borde jag styrketräna. Plus att jag självklart vill springa också. Jag har inte bestämt mig för ifall jag ska göra upp en träningsplan eller inte. Jag tycker om att ha en plan, men vet också att det är svårare med en plan på sommaren. Det är så mycket annat som lockar. Har jag sedan inte följt min plan blir jag lätt besviken, även om jag ändå tränat mycket. Då är det själva planen som spökar i bakhuvudet och i träningsmängden i sig.

3

Hur kan dagsformen skilja så mycket?

Det är konstigt hur dagsformen kan skilja så mycket. Både igår och idag har jag sprungit på morgonen innan frukost. Nästan identiska förutsättningar, men helt olika känsla. Igår nio kilometer utan problem. Idag fem, varav två löpning och tre promenad. Okej då att gårdagens nio kilometer kanske påverkade, men jag orkade knappt gå. Jag var trött, det var segt, benen var tunga. Ingenting stämde. Igår kunde jag springa nio kilometer i bra tempo med fartökningar mot slutet och då hade jag stigit upp klockan sju(!) Idag masade jag mig ur sängen halv nio och gick några kilometer innan jag var tillräckligt vaken för att försöka springa.

Jag förstår nästan inte hur dagsformen kan skilja så mycket? Hur det kan vara en helt annan känsla från dag till dag. När allt annat runtomkring är likadant. Samma tidpunkt, samma skor, likadan uppladdning med mat och sömn. Igår var det kul att springa, idag ville jag mest lägga mig ner i ett dike. Varje gång jag försökte springa kändes det tungt. Benen var som stockar och svarade inte alls när jag tryckte på. Det fanns ingen power. Så jag gick mest.

Det är ändå ganska skönt att vara uppe tidigt på morgonen, även om själva löpningen idag kändes så där. Det är inte mycket folk ute, jag kan stanna och fota som jag vill. Fast jag inte sprang idag, hade jag ändå väldigt varmt. Jag ska komma ihåg den här känslan på vintern när jag kämpar i snöstorm. Att nu kan jag åtminstone springa i shorts, även om det känns jobbigt.

hur kan dagsformen skilja så mycket?

1

Träningsplaner för semestern

Den här veckan har jag semester och i det här inlägget tänkte jag skriva om mina träningsplaner för semestern. Nu när jag har tid att träna och inte behöver ta hänsyn till arbetstider. Jag kan fast träna varje dag om jag vill. Samtidigt vill jag ändå inte klämma in hur mycket program som helst, varken träning eller annat, eftersom jag bara har en vecka semester. Jag vill vara ledig också.

träningsplaner för semestern

Träningsplaner för semestern

Prio nummer ett kommer att vara löpning. Cykla kan jag göra sedan när jag börjar jobba igen. Nu vill jag springa. Eftersom det kommer att vara varmt, kommer jag att satsa på morgonlöpning. Det är den bästa starten på dagen. Att ha träningen gjord tidigt på morgonen för att sedan ha hela dagen på mig till annat skoj. Sola, sitta på en uteservering, göra någon utflykt. Träning gjord och jag behöver inte tänka mer på saken.

Det enda lilla minuset med morgonlöpning är att det kanske inte blir så mycket kvalitet på passet. Jag tycker om att springa innan frukost. Springa min runda och sedan äta frukost ute på terrassen i lugn och ro. Ifall jag springer innan frukost, blir det varken intervaller eller långpass, utan mysrundor. Samtidigt vet jag med mig själv att jag inte orkar springa senare på dagen mer. Då är jag för slö efter alla timmar i solstolen, eller så har vi andra planer. Då är det bättre att jag tränat tidigt på morgonen, även om det kanske varit ett kortare pass.

Jag vill springa åtminstone tre gånger. Ett av passen vill jag att ska vara ett längre pass. Jag vill skriva långpass, men nu ska vi vara realistiska ändå. Tio kilometer ska jag väl klara av att springa, oberoende om det är på morgonen eller inte.

Utöver löpning vill jag styrketräna. Eller vill och vill, men jag vet att jag måste. Under juni blev det inte ett enda styrkepass och det börjar kännas i kroppen. Hållningen är katastrof efter många timmar på cykeln, och benen känns klena. Ifall jag vill klara av kommande utmaningar senare i sommar, är det nog dags att jag tar tag i styrketräningen igen. Det kan jag dessutom göra utomhus i solen. Inga ursäkter med andra ord.

Vad har du för träningsplaner för semestern?

 

1

Vilken start på min semester

Vilken bra start jag fått på min semester! Jag började dagen på bästa möjliga sätt igen, nämligen med morgonlöpning. Det har lovats varmt väder, men jag vill verkligen springa. Då fungerar det bäst att göra det tidigt på morgonen. Innan det blir alltför varmt och innan jag parkerat mig i solstolen och blivit för slö för att springa.

vilken bra start på min semester

Det är en vecka sedan jag senast sprang. Jag har dessutom cyklat massor. Det är varmt. Jag har kanske inte ätit och druckit som jag borde. Jag trodde nästan att löpningen skulle kännas dålig. Men inte då! Det gick över förväntan.

Det fanns tryck i benen, flåset var det inget fel på och värmen störde mig inte. Jag sprang över åtta kilometer idag, vilket är jättebra för att vara morgonlöpning. Det är den bästa tänkbara starten på min semester då jag planerar att träna mer. Transportcykling till jobbet lär det ju obviously inte bli, men det betyder att jag kan träna annat. När jag cyklat till jobbet har jag inte tränat något annat den dagen, även om kanske lusten till löpning funnits. Nu kommer jag att ha både tid och möjlighet till träning.

Dagens löpning gav en indikation om att formen finns där. Om jag kan springa över åtta kilometer tidigt på morgonen med sämre uppladdning, hur bra kan jag inte springa när jag laddat upp rätt. Ätit bra, druckit bra, sovit bra? Inte cyklat 120 kilometer dagarna innan, utan har pigga, fräscha ben? Jag tror att min semesterträning kommer att bli kul och det är något jag ser framemot.

Har du semester nu?

1

Träningssammanfattning juni

Inte som jag tänkt mig, men helt okej ändå. Ungefär så kan jag beskriva min träningssammanfattning för juni. April och maj var bra träningsmånader, juni blev lite sämre. Eller det blev mindre löpning än jag tänkt mig, men desto mer cykling. Juni var också den första månaden på länge som jag inte hade ett träningsmål. Inte över hur långt jag ville springa, hur många pass eller hur mycket cykling.

träningssammanfattning juni

Träningssammanfattning juni

Löpning: 51,8 kilometer
Cykling: 272 kilometer

I början av juni protesterade kroppen lite och det bidrog till en minskad träningsmängd. Det var orsaken till att jag inte gjorde upp några träningsplaner och inte hade något mål. Nu verkar kroppen vara med på noterna igen och jag tror att juli kommer att bli en bättre träningsmånad. Jag vågar lita på att kroppen håller igen och att jag kan träna som jag vill. Längre löppass, mer intensiva löppass, mer löpning överhuvudtaget.

I juni blev det totalt 51,8 kilometer löpning, vilket är ungefär hälften av vad jag sprang i maj. Det har inte blivit något långpass, det längsta jag sprang under juni var nio kilometer. Det passet gav ändå mersmak och jag hade säkert kunnat springa längre. Under juni har det varit väldigt varmt och det har till en viss del begränsat löpningen. Det är alltid jobbigare att springa i värme, speciellt om jag inte kommit ihåg att dricka ordentligt.

Under juni har jag cyklat till och från jobbet flera gånger i veckan. Ibland har det till och med varit veckans roligaste träning. Cyklingen har känts så bra att jag förbättrat min tid på sträckan med flera minuter. Här finns det definitivt potential för ännu snabbare tider.

träningssammanfattning juni

Det som det blivit exakt noll pass av under juni är styrketräning och yoga. Direkt det blev soligt och varmt, blev det mycket roligare med annan träning än att vara inne. I juli måste jag skärpa mig!

0

Nio kilometer löparglädje

Jag trodde att jag inte skulle ha möjlighet att springa på midsommaren. Det blev ändrade planer och jag hade möjlighet att träna i alla fall. Och vilket träningspass det blev sedan! Vågar jag kanske påstå att jag är tillbaka nu? Lita på kroppen och löparformen? Jag hoppas det. Idag blev det nio kilometer löparglädje i värmebölja. Det längsta jag sprungit under hela juni tror jag.

nio kilometer löparglädje

Nio kilometer är vardagsmat för många, långpass för vissa och för mig idag var det bara lycka. Det var varmt, jag flåsade och svettades och jag gick mellan varven, men ändå kändes det riktigt, riktigt bra. Konditionen är det inget fel på. Jag var mest tvungen att gå för att jag hade så varmt. Jag hade missbedömt  hur varmt det var och jag hade kanske inte förberett mig på rätt sätt. Varken med solkräm, solglasögon eller med att dricka vatten. Skärpning där!

Jag hade inte tänkt springa så långt som jag gjorde, men det kändes så bra i kroppen att jag inte ville sluta. På torsdagen blev det ett snabbare pass än jag tänkt från början och idag blev det ett längre. Juni blir kanske inte en så dålig träningsmånad trots allt. Jag kan åtminstone avsluta på topp och med ett bra självförtroende igen. Pepp och ivrig inför kommande träningspass i juli och med en känsla att vara tillbaka igen.

Nu vill jag springa. Långpass, intervaller, snabbare pass, mysrundor. Nästa vecka blir det ännu cykling till jobbet, men sen börjar jag min semester och då vill jag springa mer igen. När jag äntligen har tid till det och kroppen också verkar vara med på noterna.

1

Jag fick feeling

Jag skulle springa en helt vanlig distansrunda innan jobbet, men jag fick feeling och istället blev det intervaller. Strukturerad fartlek kanske jag skulle kalla det. Jag sprang två kilometer innan jag bestämde mig för att öka tempot. Fyra minuter, tre minuter, två minuter och 1 minut. Med 1 minuts gåvila mellan varje intervall.

Fyra minuters intervallen var jättejobbig för det är evigheter sedan jag senast sprang långa intervaller. Eller intervaller överhuvudtaget. Det kändes som om fyra minuter aldrig skulle ta slut. För varje intervall blev det sedan lättare och mot slutet tycker jag redan att jag var uppe i bra tempo. Det kändes som om jag hade tryck i benen och som om jag kom upp i steget.

Jag fick så bra feeling idag att jag sprang några ruscher. Så snabbt jag kan i kanske 100 meter. Oj vad det var kul att spurta! Jobbigt, flåsigt, tungt, men superkul. Länge sedan sist och något jag hoppas kunna göra mer av i sommar. Långpass i värmebölja är kanske inte jätteroligt, men intervaller funkar fint. Det krävs knappt någon uppvärmning, utan jag är varm och svettig redan från start 🙂

jag fick feeling

Nu håller jag tummarna att kroppen inte protesterar efter mitt snabbare pass. Lugna rundor och promenader har gått bra och jag hoppas att det inte blir ett bakslag nu. Jag orkar inte med fler motgångar. Nu vill jag träna på som vanligt och som jag vill utan att behöva fundera ifall kroppen är med på noterna.

Trevlig midsommar till er! Jag fick i alla fall en bra start på firandet.

2

Springa mer, gå mindre

Springa mer, gå mindre var min träningsplan för veckan. Jag skriver var, för vad jag inte alls tänkt på när jag gjorde planen var att jag ska cykla till jobbet nästan hela veckan. Jag vill inte ladda mitt busskort eftersom jag snart ska på semester. Istället väljer jag att cykla, eller att ha bilen. När ska jag då hinna springa? Det är dessutom midsommar den här veckan och det ställer också till med planeringen.

Jag tror att jag får tänka om. Istället för mer löpning, får de kommande två veckorna handla om cykling. Det fungerar också bättre i värmen. Jag vet inte hur mycket löpning jag orkat med nu när det är så varmt. På morgonen går det ännu att springa, men att först jobba en hel dag och sedan springa efter jobbet. Nej tack! Mitt huvud är mos efter en lång och väldigt varm dag på jobbet. Då är det nästan bättre att bara cykla hem och sedan ha träningen gjord för dagen. Duscha, dricka bubbelvatten och kanske fara på en kvällspromenad när det är svalare i luften. Inte pressa in ett löppass.

springa mer, gå mindre

Jag är lite besviken över träningsmängden i juni hittills. Det har inte alls gått som tänkt. Jag var inne i ett bra flow i april och maj. Mycket löpning, mer än på länge. Långpass blandat med snabbare pass och vanliga mysrundor. Nu känns det som om jag tagit ett steg bakåt. Samtidigt vet jag ju att formen snabbt kommer tillbaka. Det krävs bara några bra pass för att jag ska känna mig på topp igen. Problemet är bara när jag ska hinna med allt som jag vill 🙂 När jag både vill utvecklas som cyklist och som löpare.

4

Morgonlöpning är den bästa starten på dagen

Morgonlöpning är den bästa starten på dagen. Speciellt nu när det är sol och värmebölja. Träningen är gjord tidigt på morgonen och sedan har jag hela dagen på mig till annat. Inte en chans att jag skulle välja att starta dagen med morgonlöpning på vintern, eller ens på hösten, men nu funkar det utmärkt.

morgonlöpning

Jag plockar fram kläderna kvällen innan, sätter klockan på tidig (ish) väckning, klockan åtta, dricker ett glas vatten, stoppar i kontaktlinserna och är ute genom dörren kanske kvart över åtta. Just nu äter jag inget innan, men för tillfället springer jag inte heller mycket. Varken långt eller fort. Sedan ifall jag börjar springa längre pass på morgonen, behöver jag nog äta något innan. En banan, en liten smoothie, en yoghurt. Något annat än bara vatten, för att sedan efter passet äta en ordentlig frukost.

Kroppen verkar i alla fall hålla för löpning igen, så nästa vecka kommer jag att försöka steppa upp träningen. Springa mer, gå mindre. Den här veckan har det blivit en promenad, två löprundor och en cykeltur till och från jobbet. Det får räknas som godkänt tycker jag. Nästa vecka siktar jag på lika många pass, men med mer intensitet. Springa lite längre igen, kanske börja med intervaller och komma igång ordentligt. Jag känner mig redo och framförallt sugen på mer träning. Några veckor med mindre träning är alltid bra för träningsmotivationen.

Nu tänker jag njuta av att ha träningen gjord för dagen. Lägga mig i solstolen och inte lyfta ett finger på hela dagen. Och så fyller jag visst år också.

5

Gågga

Kan man inte springa, men hemskt gärna vill, då får man gågga. En kombination av att springa och gå. På basen av dagens runda, tror jag nog att jag kan/vågar springa igen. Inga bakslag än så länge.

gågga

Dagens löptur kändes riktigt bra i kroppen. Visserligen gick jag mest, men de löpsteg som jag tog verkade inte irritera kroppen. Jag valde att gå nästan hela vägen. Jag vill inte pusha för mycket, för fort, utan den här gången ska jag börja lugnare. Därför blev det att gågga. Av dagens åtta kilometer långa runda, sprang jag kanske max två kilometer.

Det är skönt att vara igång igen. Jag hoppas att jag nu kan träna som jag vill. Jag vill springa. Även om det just nu är väldigt varmt ute, är det ändå den bästa tiden för löpning. Det är så skönt att bara springa i shorts och t-shirt. Korta strumpor och snabbskor. Det känns som ett avlägset minne när jag kämpade på i snöstorm, minusgrader och Icebugs.

Den här veckan vill jag ännu springa en gång. Det skulle i så fall innebära att jag gjort fyra träningspass den här veckan. Ett mer än förra veckan. Hittills har det blivit en promenad, en cykeltur till jobbet och dagens löpning. Det är bra, men jag vill ju så mycket mer…

1