Kategoriarkiv: Löpning

Planerad vilovecka

Förra veckan blev det mycket träning eftersom jag hade semester. Den här veckan är istället tänkt som en planerad vilovecka. Det är sportlov just nu vilket för mig betyder mer jobb. Längre dagar och mer att göra, och mindre tid till träning. Det passar därför bra att ha en planerad vilovecka just nu.

Kroppen känns lite sliten, men jag tror främst att det beror på jobbet och inte på den ökade träningsmängden förra veckan. Plus att det är svinhalt ute och jag går och spänner mig för att inte ramla. Jag har liksom träningsvärk i framsida lår. Fortsätter det att vara så här halt tror jag att jag måste ta mina Icebugs. Nu har jag gått i vanliga vinterstövlar. Eller snarare slirat fram. För en vecka sedan var det minus tio grader, jag sprang på isen och det var härligt vinterväder. Nu är det plus fem, dimma och svinhalt.

en planerad vilovecka

På fredagen är jag ledig och då blir det antagligen veckans enda träningspass. Jag tror vädret får bestämma om det blir löpning eller styrketräning. Jag kan kanske träna på söndagen också, men det är inget jag stressar över. Det här ska ändå vara en lugnare träningsvecka, med syftet att låta kroppen återhämta sig. Komma tillbaka ännu starkare och med mer energi.

Nästa vecka kan jag sedan träna på som vanligt igen. Löpning, styrketräning och pass via Youtube. Tyvärr blir det nog inte mer skidåkning eller fler promenader på isen. Jag tror att allt har smält bort redan.

1

Träning varje dag

Den här veckan blev en utmärkt träningsvecka om jag får säga det själv. Det har blivit träning varje dag. Det har aldrig hänt tidigare, att jag skulle ha tränat varje dag. Kroppen har svarat bra och jag har inte känt mig sliten eller fått ont efteråt. Orsaken är för att jag har tränat varierat. Löpning, styrketräning, skidåkning (!), yoga, hemmaträning via Youtube och promenader. Alla pass har inte heller varit hårda träningspass. På torsdagen blev det till exempel ett tjugo minuters stretch/rörlighets/yogapass i pyjamas och på tisdagen en promenad med Charlie.

träning varje dag

Det har passat bra med träning varje dag den här veckan eftersom jag haft semester. Nästa vecka ska jag tillbaka på jobb och då kommer jag inte hinna träna lika mycket. Det har varit ett medvetet val att träna mycket nu för att vila nästa vecka. Ett test för att se hur kroppen reagerar. Kroppen har fungerat bra och jag har känt mig pigg och stark på alla pass.

Jag tror att mycket beror på att allt kanske inte kan klassas som träning, utan snarare som rörelse eller vardagsmotion. Det är klart att jag inte skulle springa sju dagar i veckan, eller träna styrka varje dag, men det här upplägget har fungerat. Styrketräning på måndag, promenad tisdag, löpning onsdag, yoga torsdag, skidåkning fredag, Youtube lördag och löpning söndag. Varierat och bra. Och kul! Nästa vecka kommer det att bli betydlig mindre träning, kanske ett löppass och ett styrkepass.

När jag följer ett träningsprogram, brukar jag köra enligt konceptet 3+1. Tre veckor med mer och hårdare träning följt av en vilovecka. Nu följer jag inget program eller plan, utan jag har mest tränat på måfå. Det jag känner för och har lust med. Ibland mer och ibland mindre. Just nu har jag inte ens någon lust att styra upp träningen.

 

0

Springa på isen

Jag fortsätter att springa på isen, det var nu tredje gången jag var där. Det gäller att passa på nu när vädret är så fint. För det är verkligen härligt väder ute. Lite för kallt kanske, men solen värmer förvånansvärt mycket. Det känns nästan som vår i luften. Fåglarna kvittrar, solen skiner och det är inte ett moln på himlen. Sen att det är minus tio grader och typ en meter snö är en annan sak.

springa på isen

Jag tycker att det går riktigt bra att springa på isen. Självklart har jag mina Icebugs på, jag har sprungit i dem hela januari och februari tror jag. Isen är plogad och jag springer mest där som det är plogat. Rakt ut, runda Tjuven och hem igen. Själva löpningen på isen är kanske två till tre kilometer, men totalt blir det ungefär sju kilometer löpning. Det är lagom nu när det är så kallt. Springer jag längre börjar jag frysa för mycket. Benen blir för stela och jag tappar tekniken.

Jag tror att jag kommer springa även kommande pass på isen. Åtminstone nu när jag kan springa i dagsljus och när vädret är fint. Det är ändå en så kort period som jag kan springa där. Det händer inte ens varje år. Jag kan springa mina vanliga rundor när som helst. Nu är det kul med något annorlunda.

3

Planer för semestern

Jag har semester den här veckan och för första gången på många år har jag inga planer för semestern. Normalt sett när jag har vintersemester är vi på resa. Kuba, Thailand, Australien, Indien. Tydligen har vi varit på många resor kring den här tiden på året, eftersom Google eller Facebook dagligen påminner mig om det. För två år sedan, för fyra år sedan, för tio år sedan. Tack för det… Det är inte alls så att jag saknar att resa. Inte alls.

planer för semestern

Vädret ska fortsättningsvis vara fint, så jag tänker utnyttja det till max. Mina planer för semestern tror jag får bli en massa träning och utevistelse. Promenader och löpning på isen, bus med Charlie och kanske låna mammas skidor. Jag vet inte när jag skulle ha skidat senast, på lågstadiet? Undrar om jag kan ännu. Ifall jag far på isen och skidar är det i alla fall platt, men inte mycket till spår och alldeles för mycket folk som ser mig 🙂

Jag var på isen idag igen och det är så fint ute. Sol, klarblå himmel och betydligt varmare idag än igår. Nu var det riktigt skönt att vara ute och gå. Jag lyssnade på bra musik och var ute i över en timme. Kanske jag kan ta med mig kaffe och en filt nästa gång, ha en paus på Tjuven. Ifall det blir en nästa gång. Jag vill ändå passa på nu, vem vet när det nästa gång blir så här fint vinterväder.

1

Tjuven runt

När har det varit en sådan vinter senast att jag kunnat springa på isen? För tre år sedan? Mina Icebugs har verkligen kommit till användning den här vintern, jag har inte sprungit i några andra skor på över en månad. Jag som köpt nya löparskor, men de ligger fortfarande ouppackade i sina lådor. Deras tid kommer nog, just nu njuter jag av vintervädret. Dagens löprunda blev Tjuven runt. Det var jag och resten av Pargas. Det var smockfullt på isen. Snäckvikens parkeringsplats var mer full nu än vad den är på midsommar. Så mycket folk ute som njöt av vädret. Gåendes, springandes, på skidor, på skridskor, på spark, med hund…

tjuven runt

Löpningen kändes hur lätt som helst när jag sprang mot Tjuven. Medvind, solsken, varmt och skönt. När jag rundat Tjuven och skulle springa åt andra hållet var det en helt annan känsla. Jag hade inte märkt hur mycket det blåste tidigare, men det blåste rejält. Motvind som tusan och det kändes som om jag inte alls kom framåt. Jag var tvungen att gå, för det gick nästan fortare så. Det gick inte att springa, det var som att springa på stället. Det fanns ingenstans att ta skydd, för jag var ju ute på ”öppet hav”. Vindpustar från alla riktningar och även om det bara var minus tre grader kändes det betydligt kallare. Jag ville bara bort från kylan och blåsten.

När jag var borta från isen, kändes löpningen bättre igen. Nu kunde jag springa på, ta ut löpsteget och inte behöva kryssa bland folk. Även om isen är ett stort område, samlas ändå alla på ”vägen”. Det kan bli förvånansvärt trångt egentligen.

Jag hoppas att det inte var den enda gången jag kunde vara på isen i år. Jag hoppas också på lite mindre vind nästa gång.

1

Mina favoritrundor i Pargas

För ett tag sedan fick jag en kommentar om jag kunde tipsa om olika långa rundor att springa i Pargas. Jag har redan tipsat om Brorundan, men här är några fler av mina favoritrundor att springa i Pargas. Vissa av dem springer jag ofta för att de är kortare, och vissa är mer tänkta som långpass och dem har jag inte sprungit på ett tag. Helt enkelt för att jag just nu inte är i sådan form. Jag utgår från därifrån jag bor, typ Söderby i Pargas.

mina favoritrundor i Pargas

Mina favoritrundor i Pargas

5-10 kilometer

Tennby spånbana-Muddais
Tennby spånbana och jag har lite av ett lovehate relationship. Ibland kan jag springa många varv, men ibland är det bara för tungt. Eller för lerigt. Då är det enkelt att vika av mot Muddais. Sett från parkeringen, spring till höger (motsols), upp för backen tills du kommer till en lada. Vik av på vägen, mot höger och fortsätt springa. Efter en stund kommer du till en asfalterad väg, vik till höger på Muddaisvägen och du kommer ut till Tennby igen. Första gången jag sprang här, hade jag inte en aning om var jag var, men hem hittade jag 🙂 Lönar sig kanske inte att springa här nu, eftersom det är snö och skidspår, men resten av året går det bra.

Bläsnäs-S-market
En av de vackrare rutterna att springa. Ta valfri rutt till Bläsnäs simstrand, spring ut på udden, förbi parkeringen och vik av till höger. Fortsätt stigen till slut och du kommer ut på S-markets parkeringsplats. Kanske inte den mest genomtänkta rutten, den tar liksom slut lite för tidigt och mitt på parkeringen.

mina favoritrundor i Pargas

Ljusudda-Norrby
Spring mot Åbo längs med Skärgårdsvägen, under tunneln vid Paramet och fortsätt rakt fram mot Ljusuddavägen. Antingen viker du till vänster tidigare och kommer upp vid Vuoritie och Industrigatan i Norrby. Eller så fortsätter du lite längre fram längs med Ljusuddavägen ända till havet, tar den lilla stigen till höger och kommer upp vid Sidovinden i Norrby. Beroende på vilken väg jag kommer upp vid, springer jag antingen tillbaka mot Kalkvägen eller så fortsätter jag i Norrby. Framåt och under tunneln vid Hellbergs eller så fortsätter jag ännu längre fram (till höger om jag kommer upp vid Sidovinden). Genom Norrby och ner längs med Bergbrinken.

15-20 kilometer

Kårlax-Kårkulla
Spring längs med Skärgårdsvägen mot Åbo tills du kommer till Kårlax vägskäl. Upp (upp och ännu mer upp) för backen och fortsätt så långt vägen går. Det är nog en väldigt tydlig korsning. Vik av till höger, Tuvkärrsvägen, och fortsätt framåt tills du är på Kårkullas gård. Jag är inte helt hundra på ifall man får springa här, men varför inte egentligen? De finns i alla fall inte några förbudsskyltar när man kommer från skogen… nå, spring snabbt genom parkeringen och fortsätt längs med Kårkullavägen. Rakt fram hela tiden och plötsligt är du därifrån du kom. Skärgårdsvägen.

Hyvilemp runt
Spring längs med Sydmovägen, vik av till vänster vid Hyvilempvägen. Fortsätt springa, eller gå då ibland. Det är en av de backigaste rundorna. Vid korsningen Hyvilemp Petteby, tar du vänster och fortsätter längs med Hyvilempvägen. Ut kommer du vid Paroc och Skärgårdsvägen. Väljer du höger vid korsningen kommer du till min nästa punkt.

Slussen
Det här är också en av de vackrare rutterna att springa. Eller cykla. En favorit när jag är i form. Spring längs med Pettebyvägen tills du kommer till nästa korsning, Seivisvägen Simonbyvägen. Välj Simonby, mot vänster, annars blir det ännu längre, då blir det upp mot 30 kilometer. Fortsätt spring, stanna och fota, och fortsätt spring igen. Ut kommer du vid Skärgårdsvägen, där det står Skärmola.

Över 25 kilometer

Mustfinn runt
Spring längs med Sydmovägen igen, så långt det går. Sväng till höger vid skylten Mustfinn 4 och fortsätt framåt. Den är lite kringelikrokig, men ut kommer du vid skylten Mustfinn 3.

Lofsdal- Tervsund
Det här är jag faktiskt inte säker på om jag sprungit, men jag har cyklat den många gånger. Spring längs med Skärgårdsvägen mot Nagu, ända till skylten Våno. (Eller kanske det står Granvik?, men det är inte dit du ska) Strax efter Sattmark, mot vänster. Spring längs med Vånovägen och kom ihåg att vika av till vänster, mot Tervsund. Hälsningar hon som tänkte fara till färjan 🙂 Fortsätt på Tervsundsvägen och du kommer ut i Skräbböle. Det här är också en rutt som inte lönar sig att springa just nu, eftersom bron i Skräbböle ska förnyas. Men i sommar ska det tydligen komma en tillfällig cykelväg här.

Jag inser att jag kanske inte har förklarat så bra, men de flesta rutter är nog väldigt tydliga sen när man springer där. Det är oftast bara en väg att följa, till och med jag hittar.

Ni från Pargas, hur många av mina favoritrundor har ni sprungit? Eller cyklat för den delen?

7

Njutspring i solsken

Det finns intervaller, det finns långpass, distansrundor och så finns det kanske det bästa av allt. Njutspring. Även kallat för mysrundor. När jag inte har en plan om hur långt eller fort jag vill springa, utan bara springer för att det är kul. För att vädret är fint och löpningen känns härlig. Idag var just en sådan dag.

njutspring i solsken

Det är lite varmare igen och jag fryser inte lika mycket. Nu är det mer lagom temperatur för löpning. Och sol. Det känns genast bättre när solen är framme. Jag bara känner hur jag blir gladare och piggare av att få lite sol på näsan. Det är fint med snö och vinter, men jag trivs nog ändå bättre på sommaren 🙂

Dagens njutspring blev prick nio kilometer och jag njöt av varje steg. Jag kanske inte sprang hela vägen, men nästan. Jag stannade och fotade och kunde hämta andan mellan varven. Det känns skönt att ha kommit upp i längd igen på mina löppass. Även om jag för tillfället mest bara springer för att det är kul, och inte har en plan som jag följer, är det ändå skönt att veta att jag fortfarande kan. Så småningom ska jag börja steppa upp löpningen igen. Springa längre pass, börja med intervaller och träna mer strukturerat. Då är det lättare att börja från en grund på tio kilometer än fem.

Just nu tänker jag ändå bara springa på känsla. Springa om vädret är fint, men inte känna att jag måste springa om det är svinkallt ute. Förra veckan sprang jag till exempel bara en gång, för jag tyckte det var för kallt för löpning. Som tur kan jag också träna annat.

1

Nu är det för kallt

Planen var att springa idag efter jobbet, men nu är min smärtgräns nådd. Nu är det för kallt för löpning. Jag fryser konstant just nu. Hemma, när jag går till bussen, på bussen, på jobbet. Det är på den nivån att jag typ skakar och står och värmer händerna på en varm kopp. Så ingen löpning för mig. Inte i alla fall idag.

för kallt för löpning

Jag hoppas på lite varmare väder. Minus tio grader går väl ännu, men blir det kallare än det tycker jag att det är för kallt. Jag vet inte hur jag ska klä mig för att inte frysa. På jobbet har jag inget val, då är det arbetskläderna som gäller. Hemma sover jag i fleecebyxor, dubbla täcken och katt. Men det här med löpning. Jag har fodrade vintertights, jag har underställ, men inget hjälper mot stelheten i framsida lår. Vad ska jag göra för att frysa mindre? Säg nu för tusan inte kallbada 🙂 Jag badar inte ens på sommaren.

Istället för löpning blev det styrketräning. Jag kunde äntligen lägga på mer vikt på skivstången efter att ha varit tvungen att plocka bort. Nu känns det som om jag har blivit starkare och den styrketräning jag gjort har haft effekt. Jag är kanske inte lika svag längre, utan orkar mer igen. Det är kanske inte bara dåligt med kyla. Det betyder att jag har mer tid för annan träning. Jag har redan tränat styrka två gånger den här veckan och det blir antagligen ännu ett pass. Ifall inte vädret gör en helomvändning och jag kan springa igen.

1

Underbart vinterväder idag igen

Vilket underbart vinterväder det har varit idag. Jag har dessutom varit ledig. Det betyder bara en sak. Långpass löpning. Långpass som i länge ute, inte nödvändigtvis jättemånga kilometer. Jag sprang och gick om vartannat, stannade och fotade. Sprang lite mer. Fotade lite till. Plötsligt hade jag varit ute i över en och halv timme och njutit av varje sekund. När det är så här underbart vinterväder, då trivs till och med jag ute. Även om jag fryser.

underbart vinterväder

Jag vet inte riktigt hur jag ska klä mig. Det är inte direkt att jag fryser, men framsida lår blir så stela. Jag har knähöga ullstrumpor, underställsshorts och fodrade vintertights med extra tyg just vid framsida lår. Ändå blir framsida lår illröda och stela. Jag skulle kunna vara ute längre och springa längre, men det blir nästan obehagligt till sist. När jag ”fryser”. Vad ska jag ha på mig? Ordentliga, fodrade ”utebyxor”? Det blir för bökigt med för mycket tyg, för mycket kläder. Jag kan inte springa om jag är för påbyltad heller.

Jag är i alla fall nöjd över dagens löppass. Trots kylan och stelheten, tycker jag ändå att jag kunde springa på bra. Det kanske hjälpte att jag stannade till så många gånger, att jag kunde hämta andan mellan varven. För när jag väl sprang, hade jag ett okej tempo. Dessutom blev det mitt längsta pass på flera veckor. Skönt att få till ett längre pass igen och veta att jag fortfarande kan. Jag har inte tvivlat egentligen, men omständigheterna har inte varit de bästa. Nu blev det långt, trots kyla, trots snö och trots Icebugs. Nu har jag inte några ursäkter för att inte springa långt.

2

En bra träningsmånad

Januari blev en bra träningsmånad, trots att jag ibland känner att jag inte gör något. Eller något gör jag väl självklart, men nu har det mest blivit korta pass. Snö, kallt och fel skoval har ställt till det för mig. Därför känner jag kanske som om jag inte har tränat, men det har jag ju. När jag kollar på statistiken visar det 64 kilometer löpning för januari. Plus en massa styrketräning. Mina träningsmål för året har med andra ord börjat bra.

Jag är förvånad över hur mycket löpning det ändå har blivit. Jag tycker att jag bara sprungit fem kilometers pass de senaste två veckorna, men de räknas också. Nu hoppas jag på lite bättre löparväder för februari. Liiite varmare, lite mindre snö och is tack. Eller ens sol. Då står jag ut med kylan bättre, ifall vädret är fint. Jag hoppas kunna springa lite längre pass i februari igen. Konditionen är det inget fel på, men mina ben blir så stela av kylan att det nästan är obehagligt att springa långt. Jag tappar tekniken helt och det är inte ett vackert löpsteg.

en bra träningsmånad

Jag är också nöjd över den styrketräning jag gjort. Det har blivit två pass i veckan, ibland till och med tre. Inte alltid tung styrka, men det behöver det inte alltid vara heller. Nu har jag blivit bättre på att också träna core och göra lätta rörelser, men istället många. Nu är jag igång igen efter ett lite sämre december. Jag vet inte om jag ännu märker några framsteg, men jag tycker det är kul med styrketräning igen. Jag har fått en nytändning. Planen är att fortsätta i samma stil i februari. Träna det jag känner för och det jag vill.

Hur var januari för dig, hade du en bra träningsmånad?

1