Kategoriarkiv: Löpning

Jag skyller på vädret

Min löpning känns inte direkt dålig för tillfället, men inte heller bra. Det känns som om jag har tappat den bra form jag hade i december. Löpningen flyter inte på lika bra nu som det gjorde då. Jag får kämpa mer. Tyngre ben, flåsigare andning och en jobbigare känsla. Det kan åtminstone delvis förklaras av snön och av att jag springer i mina Icebugs. Jag skyller på vädret.

jag skyller på vädret

Jag har inte sprungit långpass under hela januari, utan det har blivit kortare pass. Snabba pass är inte ens att tänka på just nu. Det finns inget tryck i benen. Jag längtar efter vår och bara vägar. Att kunna springa på, flyga fram på lätta ben i mina nya skor. Inte behöva kämpa varje runda och känna sig tung. Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas. Icebugs är jättebra mot halka, men de är tunga att springa i.

Jag vägde mina skor för skojs skull. Mina lättaste skor väger 180 gram, Icebugsen 300 gram. Det är nog en stor skillnad i vilka skor jag springer. Känslan är helt annorlunda att springa i lätta skor, eller springa i klossar. Men nu när vädret är som det är, finns det inte så många andra alternativ än att springa i mina Icebugs. Jag vill inte ramla. Jag vill kunna lita på fästet, inte behöva trippa fram och spänna mig hela tiden.

När jag kollar på statistiken har januari ändå varit en bra månad. Jag är nu redan uppe i en högre mängd än jag var förra året under samma tidpunkt. Det har blivit en bra start på året. Just nu är kanske inte känslan i löpningen den bästa, men jag skyller på vädret och skorna. Jag vet att det kommer att vända sedan när jag kan springa på asfalt igen. Eller ens på plogade, sandade vägar.

1

Tillbaka till Adidas

Jag har testat ett antal olika löpskor, olika märken och modeller. Adidas, Asics, New Balance, Nike, Mizuno… Mina absoluta favoritskor har varit Adidas Boston. Jag har sprungit många lopp i dem och många, många träningspass. Snabba intervaller, distanspass och längre pass. Som längst har jag sprungit halvmaraton i dem, tror jag. De har vid det här laget blivit så slitna att de verkligen behöver kasseras, men eftersom de varit mina favoritskor så länge, har jag dragit mig för att slänga dem. Det har varit jag och dom, vi har varit bästisar.

När jag köpte mina senaste skor, hade jag egentligen tänkt köpa ett par Boston, men de passade inte längre 🙁 Jag skulle köpa skor på Black Friday, men köpte inte då heller. Sedan var planen att beställa från Tyskland, men de hade lång leveranstid. Som av en slump var jag in på Zalando för att kolla deras utbud. Döm min förvåning när typ alla skor jag ville ha var på superrea. Jag tyckte det var billigt att beställa från Tyskland, men det här var ännu billigare. Så jag köpte två…

Ett par Adidas SL20 och ett par Adidas Supernova. 35 (!!) euro för ena paret, 65 euro för det andra. Jag beställde på söndagen, fick paket på onsdagen. Snabbt, enkelt, billigt. Och kolla nu så fina skor!

adidas

Jag vet att man inte ska gå enligt utseendet på skon, men Adidas känns som mitt märke. De passar min fot, förutom den senaste modellen av Boston då. Genast jag satte på skorna kände jag att ja. Passar. Behåller dem. Inte kanske de blir bra om jag springer in dem lite. Om jag knyter dem så här istället. Om jag vänjer mig vid dem. Utan genast bara, passar.

Visserligen har jag inte sprungit i dem ännu, så kan kanske inte riktigt uttala mig om skorna ännu, men första intrycket bådar gott. Jag vill inget annat än testspringa dem nu genast. SL20, som står för superlight, är tänkta att bli mina intervallskor och för snabbare pass. De är inte riktigt lika lätta som mina New Balance, men nästan. Supernova ska bli mina mängdskor. SL20, de till vänster, är säkert de snyggaste skor jag någonsin haft, dem kan jag tänka mig att gå med till vardags också.

adidas

Och vad har jag då inte lärt mig från mitt senaste skoköp? Nu har jag inte köpt ett par, utan två par vita skor. När det är som allra slaskigaste väder. Bra där Heidi!

1

Mindre löpning, mer stretch

De senaste tre (fyra?) gånger jag sprungit, har jag sprungit i mina Icebugs. De är klumpiga och inte de lättaste skorna att springa i, men de är superbra i halkan. Idag däremot tyckte jag att jag skulle springa i vanliga skor. Fail! Det var så halt så halt, jag trippade fram och det slutade med att jag mest gick. På vissa håll var det isgata, på andra ställen snömodd. Ibland var det sandat, men oftast inte. Varför sprang jag inte i mina Icebugs?! Jag sprang prick fem kilometer, men jag hade energi för mycket mer. När jag kom hem hade jag fortfarande lust att träna och beslöt mig för att stretcha kroppen ordentligt. Nu när jag för en gångs skull var uppvärmd och hade ”tid”. Inte som efter ett långpass när jag vill i duschen direkt. Mer stretch behöver jag dessutom alltid.

mer stretch

Jag har blivit bättre på att stretcha efter löppass, eller annars också, men jag kan alltid stretcha mer. Jag har blivit ivrigare på yoga/stretch sedan jag fick yogablock av tomten. Herregud vilken skillnad det har gjort. Jag tycker att de hjälper massor. Nu kan jag göra övningar rätt, med rätt vinklar för att jag har händerna på blocken. Rak rygg och stolt hållning, och inte kämpa för att få händerna i golvet och således böja mig fel. Eller fel och fel, men nu är det enklare. Ta det som ett tips, köp yogablock!

Jag är glad över att jag var och njutsprang förra helgen, även om det var kallt. Då var det åtminstone sol (och jag hade rätt skor på mig). Nu är det mer typiskt vinterväder. Slask, halt, grått och plus tre grader. Så här kommer säkert vädret att vara nu tills det blir vår. För exakt ett år sedan var vädret annorlunda…

springer om folk

3

En kämpigare runda

Alla pass jag springer känns ju inte som om jag flyger fram. Ibland är det jobbigt och tungt hela tiden. Idag var en just sådan runda, en kämpigare runda. Jag vet inte om det beror på snön, på att jag springer i mina Icebugs, på att det var kallt, eller vad. Det gick väl inte direkt dåligt, men jag har varit så bortskämd med bra pass nu att det direkt märks när det blir en kämpigare runda. När löpsteget inte fungerar, andningen inte alls är med mig, benen är tunga och det känns jobbigt.

Det positiva från rundan var att jag hade väldigt låg puls, eller lägre än det brukar vara. Visserligen lågt tempo också. Jag har inte sprungit enligt pulsen på flera år, utan springer mest på känsla. Jag blev bara mer stressad av att försöka springa enligt pulsen, det i sig gjorde att pulsen gick upp. När den skulle hållas nere. Jag gav upp försöken med lågpulsträning.

en kämpigare runda

Jag vet inte riktigt om jag ”tror” på lågpulsträning, men vet nog med mig själv att jag springer mina lugna pass för hårt och mina hårda pass för lugnt. Mellanmjölk. Jag borde ha en större variation. På det sättet är ju pulsträning bra. Att tvingas till att springa sakta sakta när det ska vara ett lugnt pass. För att sedan trycka på ordentligt när det ska springas hårt. Inte springa alla pass i zon 4. På Maratonpodden finns det ett bra avsnitt att lyssna på ifall man vill veta mer.

Idag blev det sex kämpiga kilometer och det är jag ändå nöjd med. Det är alltid bättre än noll. Just nu springer jag varken specifikt lugna eller hårda pass enligt något program, det viktigaste är att jag springer.

3

Underbart vinterväder

Lugnare träningsvecka. Ingen löpning. Hur tänkte jag riktigt?! Det är ju nu jag ska vara ute. Nu när det är sol (!), snö och underbart vinterväder. Till och med jag tycker att det är ganska fint just nu. För kallt, förstås, men jag fryser alltid. Nu är det i alla fall vackert väder. Idag blev det löpning igen, samtidigt som resten av Pargas. Det var många som var ute och njöt av solen och det fina vintervädret idag.

underbart vinterväder

Löpningen kändes helt okej. Det är jobbigt att springa i mina Icebugs och det är egentligen för kallt för min smak, men jag ville passa på eftersom det var så fint vinterväder. Jag vet att det inte kommer många dagar som dessa. Snart blir det slask, grått och blåsigt igen. Hur många dagar med sol och snö är det under en vinter? Tre? Om ens det. När har det ens varit snö på vintern senast? För något år sedan?

Jag har tyvärr inte många bilder att bjuda på från dagens löprunda, eftersom min telefon också tyckte att det var för kallt 🙂 Jag hann ta några foton, men när jag skulle fota från ett annat ställe ”laddade den ur”. Den hade över 40 procent kvar av batteriet, men den tyckte att det var för kallt. Det är inte första gången det händer. Varken med den här telefonen, eller med andra jag haft. Det är lika irriterande varje gång, för idag hade det funnits mycket fint att fota. Kanske jag ännu hinner fota vinterlandskap innan allting smälter bort.

0

Alla pass räknas

Det blev löpning i alla fall, trots snö och kyla. Inte speciellt långt, inte särskilt fort, det var ganska kallt och ganska jobbigt att springa, men alla pass räknas. Jag är ändå glad över att jag tog mig ut. Nu har jag i alla fall sprungit ett pass den här veckan, troligtvis blir det inte fler i helgen.

alla pass räknas

Jag var tvungen att springa i mina Icebugs, de är bra till mycket, men jösses vad de är klumpiga. De är hårda, det känns som att springa med en massa extra vikt på fötterna. Jag vet inte vad de väger, men känslan är en helt annan än när jag springer i mina lättaste skor. Snömodd, is och hala gator på det och det blir en tung känsla. Fem kilometer är ändå bättre än noll kilometer och alla pass räknas. Dessutom är det något speciellt med att springa i riktigt gräsligt väder. Jag känner mig som en krigare.

Nu är planen att träna inomhus resten av veckan. Det går ännu att springa i snö, men när det lovas över 20 minusgrader… Då är nog min smärtgräns nådd. Jag brukar ha min smärtgräns vid -15. Luftrören protesterar när det bli så kallt. Igår försökte jag springa med min buff över munnen och näsan, men vet inte riktigt om det hjälpte. Jag tycker ju att eftersom jag har gått med munskydd sedan september att jag borde ha vant mig, men nä 🙂

 

0

En lugnare träningsvecka, kanske

Hur har ni det i snöyran? Allt bra? Själv har jag bestämt mig för att se det här som en lugnare träningsvecka. Vädret får bestämma om jag springer eller inte, i övrigt tränar jag på som vanligt. Kanske det blir mer styrketräning och att det inte ens blir en lugnare träningsvecka. Det blir bara ingen löpning.

tio frågor om vintern

Hur mycket snö kan det komma egentligen? Jag tycker att det räcker nu 🙂 När det dessutom har lovats ännu mer snö och sedan väldigt kallt väder, betyder det att snön kommer att hållas kvar länge. Jag som så är redo för vår nu. Oftast brukar vi vara på en resa den här tiden på året eller veta att vi snart ska på en. Det gör att jag står ut med kylan bättre, för jag vet att snart, snart får jag sol och värme. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska stå ut.

Det känns lite irriterande att ha den här veckan som en lugn träningsvecka, eftersom jag den här veckan skulle ha tid till mer träning. Det är klart att jag kan springa fast snön vräker ner eller när det är – 20 grader, men jag är inte direkt sugen. Då tränar jag hellre annat. Inomhus. Kanske det här är veckan då det blir mycket styrketräning och yoga. Jag har ju mina träningsmål för året och det är lika bra att få det till en rutin direkt. Eller så tränar jag något helt annat. Träningsvideon via Youtube till exempel, det var ett tag sedan sist.

en lugnare träningsvecka

1

Träningsplaner 2021

Nytt år och nya möjligheter. Året känns ännu väldigt osäkert, blir det några lopp, hur kommer de att ordnas? Virtuellt? På en annan tidpunkt än de brukar gå? Till exempel Göteborgsvarvet gick ju redan förra året ut med att det ordnas i september och inte i maj som det brukar. Jag vill ändå skriva upp en plan för året. Träningsplaner 2021, eller träningsmål 2021. Ett första utkast, en grov plan, som jag sedan kan justera när jag vet mer.

mysrundor

Träningsplaner 2021

I år tänker jag lite annorlunda med mina träningsplaner, just för att allt känns så osäkert. Istället för att bara fokusera på ett mål, ett lopp, vill jag dela upp det i olika delmål. Fokusera på flera saker. Löpning, cykling, styrka och rörlighet. Ifall det inte ordnas några lopp har jag ändå andra mål att satsa mot. Besvikelsen blir kanske inte lika stor och förhoppningsvis har jag större motivation till träning om jag delar upp det i olika mål. Löpningen känns som en given etta, sedan styrka, därefter cykling och sist rörlighet.

maraton 2017

Löpning

I år vill jag springa maraton. I Tallinn. Är inte det möjligt, kan jag tänka mig att springa Paavo Nurmi maraton i Åbo igen. Banan är inte lika rolig, men det är ett lättare projekt och känns säkrare. Med tanke på resande och sånt. I Åbo är jag hela tiden annars också. Paavo Nurmi brukar gå i augusti och Tallinn i september. Jag vill hellre springa i Tallinn för jag brukar tycka om banan, plus att det är kul med den minisemester samtidigt. Mat, dryck, shopping, sightseeing och löpning. Men men…

Blir det inga lopp har jag fortfarande som målsättning att springa mer än förra året. Jag siktar på 1000 kilometer. En jämn och fin siffra, som inte borde vara omöjlig att uppnå, speciellt inte om jag går in för maratonträning.

träningsplaner 2021

Styrka

Med styrketräningen är mitt mål att komma upp i maxvikt på skivstången igen. Benövningar går bra, armar not so much. Där har det inte hänt mycket, det känns som om jag fortfarande är på samma vikter trots att jag tränat styrka regelbundet. Jag har till och med varit tvungen att plocka bort viktplattor, som om jag blivit svagare. Målet är att träna styrka åtminstone en gång i veckan. Träna mer enligt en plan, se resultat och inte bara träna på måfå.

utvärdering projekt styrka

Cykling

Förra sommaren cyklade jag till jobbet nästan varje dag. Regn eller solsken, det spelade ingen roll. Jag hade som målsättning att cykla sträckan på under 50 minuter, men var inte ens nära att klara av det. Som snabbast cyklade jag på 58 minuter tror jag. Nytt år och nytt försök.

Jag vill också cykla 1000 kilometer på hela året. Det ska inte vara omöjligt, även om jag går in för maratonträning och börjar springa mer. Jag brukar börja cykla i april och sluta i september. Ifall jag cyklar till jobbet från mitten av april till slutet av augusti och gör det en gång i veckan blir det redan 800 kilometer. Några cykelutflykter inom Pargas och jag är snabbt uppe i 1000 kilometer.

träningsplaner 2021

Rörlighet

Lite rörlighetsträning varje dag är målet. Tio minuter i pyjamas fast. Inte så att jag måste registrera träningen, bara jag gör något. Tåhävningar medan jag borstar tänderna, rulla på axlarna medan jag ser på tv. En solhälsning när jag stigit upp ur sängen. Stretcha framsida lår efter ett löppass. Enkelt och ostrukturerat, men något.

träningsplaner 2021

Vad har du för träningsplaner 2021?

0

Perfekta förhållanden för löpning

Vad är egentligen värst? Springa i värme, springa i regn, springa i kyla, springa i storm eller springa i snö? Det är väldigt sällan det är perfekta förhållanden för löpning. Typ vindstilla, mulet, men ändå tillräckligt varmt för att kunna springa i shorts och t-shirt. När händer det liksom? Aldrig. Det närmsta jag kommer till det är morgonlöpning på sommaren. Innan det blivit riktigt varmt. Men då är jag i och för sig tvungen att stiga upp väldigt tidigt på morgonen, springa innan frukost och det är inte heller optimalt.

perfekta förhållanden för löpning

Idag var det inte direkt perfekta förhållanden för löpning, men det gick hyfsat ändå. Ifall jag skulle vänta på perfekta förhållanden skulle jag nog få vänta länge tror jag. Det svåraste är alltid att ta sig ut genom dörren och att börja. Väl ute märker jag inte av regnet/stormen/snön lika mycket som när jag är inne och ser ut genom fönstret. Det ser värre ut än vad det känns när jag springer.

Idag var det inte kallt, inte blåsigt, men det var ändå tungt att springa. Snö och slask plus trötta ben från gårdagens styrketräning resulterade i tung känsla. Det kändes som om jag inte orkade lyfta fötterna. Löptekniken var säkert vacker att se på, men framåt kom jag. Ibland gick jag lite, men för det mesta sprang jag. Totalt blev det ändå över tio kilometer och det räknar jag som godkänt.

Det var inte speciellt länge sedan jag sprang tio kilometer för första gången på evigheter och nu kan jag springa det vilken dag som helst. Trots trötta ben och snö.

0

Springa i kyla

Jag tycker inte om att springa i värme, men kanske jag ändå hellre gör det än att springa i kyla. Kanske. Just nu känns det i alla fall så. På sommaren när det är varmt, soligt, hög luftfuktighet och svetten bara rinner, då kanske jag ändrar mig igen. På sommaren kan jag åtminstone springa i shorts och linne. Nu är jag tvungen att bylta på mig alla kläder jag har, det känns otympligt att springa och ändå fryser jag. Benen blir stela, luftrören har kallt, det känns flåsigare än normalt och det är svårare att komma in i ett flow.

springa i kyla

Under gårdagens löprunda hade jag just lite för kallt för att det skulle ha varit behagligt att springa. Jag hade planer på att springa ett längre pass, men jag hade för kallt. Eller inte direkt kallt så att jag fryser fryser, utan mer som en känsla av att kroppen är stel. Som om jag inte har ett bra löpsteg, utan stapplar fram. För att framsida lår är stela.

Jag tror att jag får satsa på att springa mitt längre pass under helgen. Det har i och för sig lovats kallt väder då också och en längre tid framöver, så det är bara att jag börjar trivas med att springa i kyla. Ifall jag vill springa överhuvudtaget. Kanske det också är en vanesak, som med att springa i värme? Säger hon som konstant fryser 🙂

Löpningen har ändå känts så bra den senaste tiden att jag vill fortsätta springa. Eftersom det egentligen var först i december som löpningen började kännas bättre, är jag rädd för att tappa allt igen ifall jag inte håller i det. Jag behöver kanske inte pusha mig själv till att springa långpass när det är som allra kallast, men jag kan springa vanliga distanspass. Just nu har jag inget tidsmål eller mängdmål med löpningen, det är bara grundträning som gäller.

3