Kategoriarkiv: Löpning

Testrunda

I och med att jag nu ska ge det här med lågpulsträning en ny chans, så beslöt jag mig idag för att springa en testrunda. Jag tänkte att jag behöver någonting att jämföra med, för att se om det sker en förändring.

Jag sprang samma runda som jag brukar springa inför lopp. Det är en runda som jag kan utan och innan och den har jag sprungit många gånger förut. Det var den jag nötte då när jag började springa. Jag skulle helt enkelt klara av att springa hela. Rundan är 6,5 kilometer lång.

Som bäst har jag sprungit den på en 37 minuter ungefär. Idag var jag inte i närheten av det. Idag tog det 47:48, så nu har jag en tid att jämföra med. Medelpulsen var 148, jag var tvungen att gå lite mellan varven igen för att få pulsen att hållas under 150. Bevisligen går det ju att springa så långsamt att pulsen hålls nere, men det är frustrerande. Ibland känns det som om det skulle gå snabbare om jag gick istället.

Planen är att jag ska springa samma runda igen om fyra veckor för att se om det har skett en förändring. Nu förväntar jag mig inte några radikala förändringar efter en så kort tid, men en liten förbättring hoppas jag på förstås.

0

En plan har utformats

Det har varit lite si så där med träningsmotivationen efter sommarens halvmaraton. Jag brukar oftast ha flera lopp inplanerade till hösten, men i år har jag inget planerat. Jag behöver nog ha ett specifikt mål eller lopp som jag ska springa, annars blir min träning väldigt ostrukturerad.

Jag har haft svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på. Vill jag bli snabbare, vill jag springa längre sträckor, ska jag satsa mer på styrketräningen… Jag vill så mycket och helst allt på en gång 🙂 Jag drömmer även om att nångång delta i triathlon, så jag borde ta tag i den där simningen.

Nu tror jag dock att jag har bestämt mig för vad jag ska satsa på. Jag ska ge det här med (låg)pulsträning en ny chans. Jag har försökt med det tidigare, men alltid blivit så frustrerad över att det går så långsamt, så jag har gett upp. Jag förstår logiken i det hela och jag vet med mig själv att jag springer mina långpass och distanspass för snabbt, och mina snabba pass för långsamt. Eller tja, jag springer alla pass i ganska samma fart helt enkelt…

Nu ska jag verkligen försöka få en ändring på det hela. Springa med låg puls mina distans- och långpass. Den ska inte gå över 150. Jag har hittills sprungit två gånger med det tänket, lördagens och söndagens runda. Det gick väl sådär… Det var ett konstant kollande på klockan och jag var tvungen att sänka tempot rejält och gå lite mellan varven. Men det gick! Medelpulsen för båda passen var 146 och 148, så bevisligen går det ju.

Jag tror det främst sitter i huvudet. Jag har jobbat med mitt tempo länge och kämpat med att kunna springa rundor med medeltempo som börjar på 5-nånting och inte 6-nånting. Så att nu behöva springa i tempo 8-nånting är tungt mentalt. Jag försöker att inte bry mig och tempot, utan bara fokusera på att hålla pulsen låg. Jag ska ge det tre månader och så utvärderar jag på nytt sedan.

2016-08-03 17.16.56

0

Sammanfattning vecka 31

Det har ekat tomt med sammanfattning över träningen här på bloggen, främst för att det inte funnits så mycket att sammanfatta. Veckorna har rullat på i mestadels vilans tecken eller med att planera inför bröllopet. Nu känns det äntligen som en normal vecka igen och träningen har kommit igång bra.

Veckans träningssaldo ser ut som följande:

Måndag: vila och en liten promenad
Tisdag: löpning 5 km
Onsdag: löpning/promenad/styrka 7,7 km
Torsdag: styrketräning hemma
Fredag: vila = träningsvärk från helvetet
Lördag: löpning 8,4 km
Söndag: löpning 7 km

Totalt lite över 28 kilometer löpning, vilket är det mesta jag löpt på en vecka på evigheter. Dessutom två styrketräningspass (!) Så jag kan inte annat än vara nöjd med saldot. Nu är jag på gång igen!

0

Slut på slappandet

Nu är det träning som gäller igen. Den här sommaren har jag tränat betydligt mindre än jag gjort de senaste somrarna. Först var det ett halvmaraton med en efterföljande planerad vila, sedan när jag vilat färdigt blev jag sjuk… Så det blev ännu mera vila. Efter det har det varit mycket att stå i och planera inför bröllopet, men nu. Nu känns det som om jag är på gång igen och har tid att träna.

Jag har inget planerat mål/lopp inför hösten, så för tillfället tränar jag lite vad som faller mig in. Det har blivit mestadels löpning, men inga strukturerade pass. Igår blev det en lugn runda runt kvarteret som landade på prick sex kilometer.

Dagens pass blev en salig blandning av gång, spring och lite styrka. Jag hade redan fått på mig alla träningskläder och var på väg på en springtur när sambon frågade ifall vi skulle gå på promenad. Jag tänkte visst, varför inte?! Vi kan gå till löpbanan, så kan jag springa där ett par varv och så kan vi gå via utegymmet på vägen hem.

20160803_175735

Totalt blev dagens pass 8 kilometer varav kanske 3 kilometer springandes runt banan. Det var riktigt kul att springa runt banan, jag måste definitivt gå dit igen för att springa intervaller. Idag var det bara en annan person där förutom vi, men jag antar att det inte alltid är så. Speciellt inte när skolorna snart börjar igen och använder banan mycket på dagen i alla fall.

0

Äntligen lite löpning!

Igår var dagen då det hände! Jag sprang igen, efter en paus på jag vet inte hur länge. Först var det en planerad vila efter mitt halvmaraton, sedan blev det ofrivillig vila med världens segaste förkylning. Men nu! Nu är jag tillbaka igen.

Gårdagens runda blev en kortis runt kvarteret. Klockan stannande på fyra kilometer. Fyra kilometer är ändå bättre än noll kilometer och bäst av allt så kändes kroppen bra. Inga spår efter förkylningen mera. Planen var en lugn och skön runda, bara väcka kroppen ur dvalan.

2016-07-24 19.43.40

Första kilometern gick lite väl fort, för att vara en lugn runda. Benen var väldigt pigga, vilket inte är så konstigt när jag inte sprungit på länge. Jag fick påminna mig själv om att ta det lugnt, även om det var svårt. Jag ville ju så gärna springa för allt jag var värd, full fart framåt liksom. Sansade mig till slut och lugnade ner farten och vek av hemåt, även om jag säkert hade kunnat springa längre.

Huvudsaken är i alla fall att jag är igång igen och att allt kändes bra. Idag blir det en vilodag, vi har fullspäckat program inför lördagens bröllop. Men kanske morgondagen bjuder på ett nytt löppass?

0

Kan man inte springa, kan man cykla

Jag har fortfarande inte heller sprungit/joggat/lufsat/tassat runt… Igår blev det i alla fall en cykeltur till en kompis. Sex kilometer dit och så samma väg hem igen. Det kändes faktiskt helt okej i kroppen, så kanske imorgon skulle vara dagen då jag springer för första gången på evigheter?

Rastlösheten i benen börjar komma fram nu. Nu när jag dessutom har semester och inte jobbar, så märks det av mer. Som tur så har vi en massa inplanerat program och mycket att fixa inför bröllopet så det är inte direkt att tiden blir lång. Men oj vad en liten springtur skulle vara skönt. 2016-07-13 16.34.29Jag tror nog att jag ska ta en liten testrunda imorgon. En liten lugn runda runt kvarteret så att jag inte glömmer bort hur man gör. Bara får komma ut en sväng och lufta benen, känna vinden i håret och solen mot ansiktet. I verkligheten kommer jag säkert ha motvind hela vägen och flugor i munnen, men… Åh, jag vill springa nu!

 

0

Tomheten

Oftast när jag har sprungit ett lopp som jag tränat länge inför så infaller tomheten efteråt. Vad ska jag göra nu liksom? Det här var mitt mål för året/sommaren och nu är det avklarat och sen då? Jag vet inte riktigt vad jag vill. För egentligen var det ju inte mitt mål för året, men det var ju årets tävling, det var där jag skulle springa.

De två senaste åren har jag sprungit i Tallinn i september, båda gångerna halvmaraton. Det springs även maraton där då samma dag, så det skulle förstås vara en möjlighet. ”Problemet” är bara vi nästa vecka ska till Tallinn i annat syfte och jag vet inte riktigt ifall ekonomin håller för att fara dit igen så tätt inpå.

Så kanske jag ska satsa på att bli snabbare och springa ett millopp i höst? Eller kanske ett till halvmaraton? Eller kanske springa ett maraton nånstans i närheten? Jag menar, jag behöver ju inte åka utomlands för att springa maraton…

2016-07-02 11.33.59

0

Race report Paavo Nurmi halvmaraton

Igår sprang jag mitt fjärde halvmaraton någonsin och det blev ingen trevlig upplevelse. Förutsättningarna var inte på min sida och det var helt enkelt inte min dag. Jag plus värme är inte en bra kombination nämligen. Det hade lovats 25 grader, det var 28 och det kändes minsann. Jag hade så varmt och var överhettad och led av vätskebrist. Jag försökte trycka i mig så mycket vatten och sportdryck som det bara gick, men det hjälpte föga.

Starten gick klockan tolv och i år hade rutten ändrats lite, så att vi skulle springa längre i stan. Det var nämligen 25 års jubileum för Paavo Nurmi maraton och tanken var att det skulle finnas mer publik och hejarklack längs med vägen nu när vi sprang i centrum av Åbo.

20160702_115818

Första tre-fyra kilometern njöt jag av stämningen och hejaropen och allt kändes roligt. Det var massor av publik och det var kul att springa. Vid fem kilometer så viker rutten av mot Runsala och här minskar publiken markant. Det är fortfarande kul att springa och jag känner mig stark. Jag håller en snittfart på 6:20 ungefär. Ingen fara på taket, jag brukar starta långsamt och sedan öka mot slutet och kunna springa förbi många.

Vid tio kilometer ungefär så vänder vi och springer samma väg tillbaka. Eller inte exakt samma väg, men tillbaka mot centrum i alla fall. Vätskekontrollerna kommer med kanske två-tre kilometers mellanrum och vid varje kontroll tar jag en mugg sportdryck och en mugg vatten. Jag dricker lite sportdryck och lite vatten och häller resterande mängden vatten över huvudet. Det är så förbaskat varmt och det känns som om jag kokar. Jag märker att jag har saltbrist eftersom jag börjar frysa (!) så fort jag stannar och går lite vid vätskestationen. Frysa vid 28 grader!

Jag är inte den enda som påverkas av värmen tyvärr. Jag vet inte hur många gånger jag såg löpare som kollapsat vid banan, hur många gånger jag såg ambulansen eller hur många gånger det behövdes första hjälpen. Usch 🙁

Femton kilometer passeras och nu är det ”bara” att springa genom stan igen och sedan mot målet. Målet är längs med Aura å, vid finska teatern. Så vid kanske 18 kilometer så ser man målet, problemet är bara att jag fortfarande är på fel sida om ån. Det är mentalt jobbigt att se målet och höra speakern, men veta att jag fortfarande har en bit kvar att springa längs med ån, så över bron och sedan först upploppet.

En löpare frågar mig om det är Aura bron vi ska över. Jag bara ööhh… jag vet inte. Eller rättare sagt jag minns inte, min hjärna är mos. Visst var det Aura bro vi sprang över, nu var det bara målrakan kvar. Jag fick till en yttepytte spurt mot slutet och sprang förbi några löpare.

race report paavo nurmi halvmaraton 2016

Tiden då? Personsämsta för min del, 2:15:27. Inte riktigt vad jag hade hoppats på… Jag hittar min sambo och vi går mot matutdelningen. Jag gnäller för honom hur tungt det var och trycker i mig några gurkor. Så frågar jag sambon ifall vi ska gå på medeltidsmarknaden då. Han bara? Just var du ju helt död och nu ska vi gå på marknad? Det är konstigt hur snabbt jag glömmer hur jobbigt det var… Och jo då, vi gick på marknad… 🙂

 

0

Laddar inför morgondagen

Nummerlappen är hämtad och nervositeten börjar så småningom komma. Inte direkt så att jag är nervös, men pirrig och förväntansfull. Jag var och hämtade min nummerlapp redan idag för att minska stressen imorgon och genast när jag kom till startområdet och expon så steg pulsen. Det är något med lopp alltså!

2016-07-01 15.42.26

 

Jag försöker tänka positiva tankar och förbereda mig mentalt för loppet. Jag vet ju att jag kommer att klara av det. Det är inget fel på min uthållighet eller kondition, jag är snarare orolig över värmen. Det har lovats närmare 25 grader imorgon och sol… Jag har bestämt mig för att springa i shorts och t-shirt, men antagligen kompressionsstrumpor. Jag hoppas att värmen inte kommer att påverka mig lika mycket som det gjorde i Masku tidigare i år.

I övrigt har jag spenderat dagen med att äta och dricka. Någon kan kanske ha synpunkter på vad jag ätit, men själv väljer jag att ladda med vitchokladmunk och kaffe. Och pizza senare i kväll ännu.

2016-07-01 12.40.33

Imorgon klockan 12 går starten och två timmar senare hoppas jag att jag är i mål. Wish me luck!

0