Etikettarkiv: sammanfattning

Träningsplaner vecka 46

Det har varit tomt med träningsplaner här på bloggen, främst för att jag inte haft någon plan. Jag har mest tränat på känsla och inte haft någon tanke om vilket pass jag ska göra vilken dag. Nu tycker jag att det är dags att jag gör upp en struktur i träningen igen. Jag ska börja planera mina pass bättre. Den här veckan är en normal vecka. Jag ska jobba på som vanligt, men det är inget extra inplanerat som julfester med jobbet som gör träningen svårare att få till.

träningsplaner vecka 46

Träningsplaner vecka 46:

Måndag: yoga
Tisdag: löpning, distanspass
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, längre distanspass
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning, distanspass

På torsdagen är jag ledig från jobbet och då tänker jag mig att jag ska få till ett långpass löpning. Jag vill gärna springa längre än tio kilometer. Gårdagens 9 kilometer kändes lätt och jag vill igen öka på mängden. De övriga löppassen är vanliga distanspass, men jag vill springa 25 km totalt den här veckan. Det känns inte alls omöjligt. Ifall jag springer säg 11 kilometer på torsdagen och så två distanspass på det på 8 och 6 kilometer, då blir det 25 totalt. Easy peasy, i teorin i alla fall.

I övrigt vill jag hålla igång styrketräningen och yogan. Inte tumma på det nu när löpningen känns bättre och allt rullar på igen.

Det här känns som en realistisk plan och en som inte borde vara svår att genomföra. Förstås kan det alltid hända någon oväntat, men det är sådant jag inte kan påverka. Det känns skönt att inleda måndagen och den nya veckan med en klar plan över träningen.

Nu kör vi!

 

 

0

Träningsplaner vecka 25

Sista träningsveckan inför maraton är den här veckan. Nästa vecka är det redan race week och då är det inte mycket träning som gäller. Den här veckan är tanken ännu att träna som normalt, om än kortare pass. Den här veckan är det mycket kalas och firande. Imorgon fyller jag år och i helgen är det ju midsommar. Vi har inga planer inför midsommar, så jag borde kunna träna som normalt då.

Så här tänker jag mig veckans träning:

Måndag: vila (måste fixa inför morgondagens kalas, tidsbrist)
Tisdag: vila (kalas, tidsbrist)
Onsdag: löpning, 60 min (sista långpasset)
Torsdag: styrka (fokus ben och bål)
Fredag: löpning, korta, snabba intervaller
Lördag: vila
Söndag: löpning, 40 min i snabbare tempo

Lite beroende på hur kroppen känns kanske jag ändrar på torsdagen och fredagens pass. Det är kanske inte den smartaste idén att springa intervaller dagen efter ett benpass…

20170615_202605

Hur tränar du i veckan?

0

Sammanfattning vecka 18

Veckorna och träningen rullar på i väldig fart just nu. Jag som tycker att det är långt kvar till 1.7, har insett att det bara är 54 dagar kvar. Hjälp! Den här veckan har jag fått till riktigt bra träningspass och fått en boost i självförtroendet om att jag nog kommer att fixa springa ett helt maraton.

Veckans träning har varit följande:

Måndag: Plyometrics
Tisdag: vila, pga jäklig träningsvärk från måndagens pass
Onsdag: intervaller i kvällssol
Torsdag: vila, och en liten promenad
Fredag: långpassrekord
Lördag: vila
Söndag: långa intervaller

20170504_203237

Dagens löppass var långa intervaller. 6 minuter i 7:00 tempo och 2 minuter i 5:30 tempo, totalt 8 gånger. Med uppvärmning och nedjogg medräknat, slutade passet på nästan 13 kilometer.  Totalt blev mängden löpning under veckan 44,5 kilometer. Det är jag mer än nöjd över. Jag har inte sprungit så långt på evigheter. Inte under år 2017 i alla fall…

Nästa vecka blir en lite lugnare träningsvecka. Intervallpassen kommer att vara av samma längd tidsmässigt, men långpasset är 90 minuter. Plus då ett pass styrka, totalt fyra pass igen. Fyra pass känns lagom för tillfället. Jag behöver inte träna två dagar i rad, och kan därför återhämta mig bättre mellan passen. För att sen igen kunna ösa på under nästa pass. Win-win!

0

Träningsplan vecka 17

Idag är det redan tisdag, men det är först nu jag har fått en träningsplan för den här veckan utarbetad. Igår var en planerad vilodag eftersom jag kände mig rätt sliten efter söndagens intervallpass. Den här veckan är jag ledig hela helgen, vilket betyder att jag kan träna mer. Eller träningen blir inte lika stressig tidsmässigt, jag behöver inte träna innan eller efter jobbet. Jag kan lägga mina viktigaste träningspass till helgen.

Så här ser i alla fall planen ut inför veckan

Tisdag: löpning, korta snabba intervaller enligt träningsprogrammet
Onsdag: styrketräning, fokus ben och bål
Torsdag: vilodag
Fredag: löpning, långa intervaller enligt träningsprogrammet
Lördag: vilodag
Söndag: löpning långpass, 2 timmar

Jag har insett att mina långa intervallpass även kan klassas som längre distanspass eller t.o.m långpass eftersom de tenderar att ta upp mot 90 minuter och bli över 12 kilometer. Jag väljer att använda samma benämning som i träningsprogrammet jag följer och där heter det långa intervaller.

Som vanligt hoppas jag att kunna träna som jag vill/planerat och att inget oförutsägbart händer. Långpasset vill jag inte tumma på, det är det viktigaste i min maratonträning.

20170423_152315_001

Sanningen bakom en hoppbild… När självutlösaren på kameran fotar alltför tidigt 😉

0

Upp och ner

Om det förra passet jag sprang kändes bra och som om jag hittat tillbaka till snabbare tempo, var dagens pass… inte lika bra för att uttrycka det milt. Det var rent ut sagt skräp. Det fanns ingen fart eller tryck i benen idag. Hur jag än kämpade och försökte springa fortare, så gick det inte snabbare. Jag bara flåsade, lungorna skrek efter luft och det var inte min dag.

Planen var att jag skulle springa långa intervaller. 6 minuter i 5:45 tempo och 2 minuter i 7:00 tempo, gånger åtta. Under själva intervallen var tempot kring 6:15 och under vilan i 7:00 så gick jag. Då var tempot snarare kring 9:00. Idag var det tungt att springa och allt kändes bara blä.

20170423_152143_004

Det positiva med dagens pass var att jag i alla fall sprang 13 kilometer. Det är ju som ett långpass. Igen en gång reflekterade jag inte ens över distansen, jag sprang mina intervaller en efter en och vips hade jag sprungit 13 kilometer. Hur gick det till?! Med dagens löprunda inräknat landade veckomängden löpning på 38 kilometer fördelat på tre pass.

Nästa vecka hoppas jag att kunna öka mängden ytterligare. Jag ska fortsättningsvis springa tre pass i veckan, men jag vill gärna springa över 40 kilometer totalt. Det ska inte vara omöjligt. Jag menar om jag ska springa 42,2 kilometer på en och samma gång, måste jag väl klara av att springa det fördelat på en vecka…

0

Träningsplaner vecka 15

Den här veckan var en planerad vilovecka för min del, men nästa vecka är det ett normalt träningsschema som gäller. Nästa vecka är det påsk, det kommer att innebära lite annorlunda arbetstider för min del, men jag har försökt planera in träningen enligt det arbetsschema jag har. Imorgon är tanken att jag ska springa mitt ”testlopp” igen. Jag ska springa samma runda som jag sprang för ungefär en månad sedan och se om min tid har förbättrats. Självklart hoppas jag på en förbättring, jag hoppas att mina intervaller har gett resultat.

I övrigt ser veckan träningsplan ut som följande:

Måndag: testlopp
Tisdag: vila
Onsdag:  löpning, långpass
Torsdag: styrketräning
Fredag: vila
Lördag: löpning, intervaller
Söndag: vila

Det här är den plan jag tänker utgå ifrån. Beroende på hur kroppen känns efter långpasset kanske jag vilar på torsdagen och styrketränar på fredagen. Och då kanske vilar på lördagen och springer intervaller på söndagen. Det här är ändå det som skulle passa bäst enligt hur jag jobbar i veckan. Jag hoppas att kroppen samarbetar och att jag kan träna som jag planerat.

20170315_144344

0

Träningsplaner vecka 10

Det är bara 17 veckor kvar till Paavo Nurmi maraton. Nu får det vara slut med att träna på känsla. Nu behövs det struktur i träningen och en plan. Jag brukar oftast ha en plan (om än en lös sådan) över hur jag ska träna den kommande veckan, även om jag inte alltid skriver ut den här på bloggen. Efter semestern hade jag lite svårt att komma igång igen, men nu känns det som om jag är tillbaka.

Jag tänker mig att den här veckan ännu är en lite lugnare vecka och sedan börjar jag med mitt maratonprogram. I helgen sprang jag mitt första långpass sedan januari. Passet var knappa 12 kilometer, men allting kändes lätt i kroppen och det kändes som om jag hade kunnat fortsätta betydligt längre. Passet gav  en välbehövlig boost för självförtroendet och en känsla att jag inte är i så dålig form som jag trodde att jag var.

Men träningsplan vecka 10 var ju rubriken… Jag tänker mig så här:

Måndag: styrketräning (check på det!)
Tisdag: löpning,  distanspass ca. 8 km
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, distanspass med lite fartökningar
Fredag: löpning, långpass ca 15 km
Lördag: vila
Söndag: löpning, kortare distanspass

Långpassen kommer att vara det viktigaste i min träning framöver. Jag är ledig nu kommande torsdag och fredag och vill springa mitt långpass då när jag är ledig.

dsc_0381

0

Sammanfattning vecka 3

Den här veckan kan sammanfattas med ett enda ord: Super. Jag har haft sånt flyt med träningen den här veckan att det inte är klokt. Alla min pass har gått bra, med undantag för en liten liten dipp på fredagens löptur. Det känns som om mitt kämpande och slit med att springa med lågpuls äntligen har gett resultat. Jag har kunnat springa på i bra farter och pulsen har hållits hanterbar.

Veckans träning har sett ut så här:

Måndag: styrketräning hemma
Tisdag: löpning 9 km (puls 141, 7:30 tempo)
Onsdag: löpning 17 km (141, 7:57)
Torsdag: välförtjänt vilodag
Fredag: löpning 6,5 km (145, 7:40)
Lördag: vila
Söndag: löpning 6,5 km (141, 7:22)

Totalt nästan 40 km löpning!

2017-01-22-20-17-18

0

Registrerar min träning

En sak som jag glömde att nämna med mina träningsmål för 2017, var att jag i år ska komma ihåg att registrera min träning. Jag har bara gjort det sporadiskt tidigare, men nu ska jag registrera varje pass. Försöka i alla fall. Jag finns på jogg.se och skall registrera alla mina träningspass där. Dessutom upptäckte jag att jag kan synka min garminklocka dit, så jag behöver inte logga in min löppass skilt.

Mina löprundor har tidigare varit de enda pass som registrerats eftersom jag alltid har klockan på när jag springer. På jogg kan jag skriva in olika pass, sprang jag intervaller, långpass, tempo osv. Det ska bli kul att följa med efteråt och se vad jag behöver jobba på eller träna mer av. Nu när jag har kollat historiken i klockan så ser jag bara tiden och sträckan (och puls, fart och sånt), men jag kommer inte ihåg vad det var för pass jag sprang för tre veckor sedan.

Nu får jag också svart på vitt hur ofta jag tränar styrka t.ex. Är det en gång i veckan som jag vill tro, eller är det längre tid mellan gångerna. Och hur sällan jag tränar yoga eller rörlighet…

2017-01-01-14-03-15-1

Fast som sagt, det gäller ju att jag registrerar träningen också. Vad hjälper det att jag synkar klockan till sidan om jag inte skriver in passet direkt. Jag kommer inte att komma ihåg vad det var för pass bättre bara för att klockan är synkad 🙂

Registrerar du din träning?

0

Sammanfattning december

Decembermånad bjöd på en hel del löpning och träning trots att det ibland känts tungt och jobbigt med träningen. Nu avslutar jag december med att vila eftersom jag känt mig småförkyld och har haft högre puls än normalt. Jag vill inte dra på mig någon värre förkylning utan vill kunna börja år 2017 på topp. Jag ska återkomma med ett inlägg om mina träningsplaner för nästa år.

Statistiken visar att det blev 101 kilometer löpning i december. Det var mer än jag trodde och mer än i november. Den här veckan var annars också tänkt som en återhämtningsvecka, så statistiken hade knappast varit så mycket högre även om jag kunnat träna som normalt. Då hade kanske löpningen landat på 120 kilometer.

Nästa år ska jag börja registrera min övriga träning  också. Jag har alltid pulsklockan på när jag springer, den statistiken vet jag. I övrigt har jag inte en aning om vad jag tränat för pass och hur länge. Jag vet att jag tränat styrka och att det brukar ta ca en timme, men… Jag inser att det hade varit kul att veta mer exakt.

Gott nytt år!

dscf0756

0