Etikettarkiv: sammanfattning

Sammanfattning februari

Det är den första mars idag. Nu är det vår då enligt kalendern. Med minus femton grader ute känns det kanske inte riktigt som vår ännu, men vi går i alla fall mot ljusare tider. Det är  dags att sammanfatta februari, ur ett träningsperspektiv. Februari visade sig bli en riktigt bra träningsmånad, med bland annat över 100 kilometer löpning, långa långpass och snabbare tempo. Under februari fick jag tyvärr också återfall av löparmage. Jag hoppas att mitt testande av mjölkfria produkter ska hjälpa mot det.

När jag kollar på min träningsdagbok kan jag inte annat vara än nöjd. Jag har fått till styrketräningen varje vecka och jag gör min yoga. Tydligen alltid på samma dagar och samma pass, men jag gör i alla fall. Det är väl det som kallas för rutin. I mars ska jag försöka att variera mig mer med styrketräningen. Jag gillar mina TRX band så mycket, att jag visst gör alla mina styrketräningspass med dem. Under mars ska jag  satsa på att göra vartannat pass med TRX och vartannat med tyngre vikter. Gärna också lite längre pass, upp mot en timme. Det får bli mitt mål för styrketräningen i mars. Mer variation och längre pass.

Löpningen går bra för tillfället och jag vill fortsätta på liknande sätt. Ha ett lugnt och långt pass i veckan, ett lite hårdare och snabbare pass och det tredje passet enligt känsla och dagsform. Det har fungerat för mig i februari och jag har sprungit som bäst när jag gått på känsla. Under mars hoppas jag att öka på längden på långpassen ytterligare och börja närma mig 20 kilometer igen. Kanske jag får lust att springa intervaller igen, ifall vägarna blir bara och vårkänslorna kommer. För tillfället är jag i alla fall nöjd med att springa snabbare pass på känsla och inte springa strukturerade intervaller.

Hur var din träning i februari?

1

Vilken träningsvecka!

Min träning flyter verkligen på bra för tillfället och jag är väldigt nöjd med de pass jag gör. Förra veckan sprang jag totalt 26,5 kilometer och jag skrev då att jag nästa vecka ville springa 30. Nästan genast efter att jag publicerat det tänkte jag att 30 kilometer kanske är för mycket. Att det blir en för stor ökning. Tidigare har jag kanske ökat med en till två kilometer per vecka, men nu skulle det i så fall bli över 3,5. Det visade sig dock att ökningen inte var något problem, totalt landade veckan på 31,1 kilometer.

Veckan började på bästa möjliga sätt. Ett långpass i härligt solsken. Passet var det längsta jag sprungit på evigheter och det är skönt att vara tillbaka på de längder där jag vill vara. 14,5 kilometer är långt oberoende hur rutinerad du är som löpare. Det är inte bara den vanliga distansrundan efter jobbet en tisdagskväll, utan det är redan ett rejält pass. Det tycker jag i alla fall. Känslan på passet var precis som jag vill att den ska vara på långpass. Lätt, enkelt, kravlöst och med ben och flås som samarbetar.

På tisdagen gjorde jag sedan min vanliga yoga med Adriene. Alltid när jag tränar hemma, om det sedan är styrka eller yoga, har jag hjälpredor. De är nog söta mina busfrön till katter, men det är konstigt hur de alltid märker att jag tänker träna. De kan ligga och sova lugnt, men direkt när yogamattan kommer fram vaknar de. Och det ska busas. Klösas i mattan, upp i famnen, bråka med varandra…

Jag försöker ha ett pass i veckan där jag springer enligt dagsform och känsla. Ifall det känns bra i kroppen springer jag fort(are) och kanske längre, men om inte så gör det inget. Då blir det helt enkelt ett kortare pass och så är det inte mer med den saken. Jag försöker att inte ha någon press på mig själv, utan ta passen som de kommer. På torsdagen var känslan i kroppen i alla fall super och jag sprang som jag aldrig gjort tidigare. Nå nästan i alla fall. Jag sprang som jag inte gjort på väldigt länge och på farter som är bra för mig. Benen svarade och flåset var med och det var bara ett sånt pass där allting stämde. En bra känsla att ta med till kommande pass och en förhoppning om att farten finns där gömd nånstans.

Efter fem träningsdagar på rad, eftersom jag tränade styrka på onsdagen, blev det därefter två vilodagar. Jag ville ju springa över trettio kilometer den här veckan. Med 14,5 och 8 kilometer redan gjorda visste jag att jag idag var tvungen att springa 7,5 för att nå mitt mål. Vädret var igen utmärkt för löpning. Kroppen var fulladdad med energi från brunchen med flickorna tidigare idag och jag var redo för löpning. Ut och samla kilometer och lufsa på.

Det blev lite snabbare än lufs idag, men inte lika fort som i torsdags. Nu var det ett jämnare tempo över hela rundan, men fortfarande med bra känsla i kroppen. Nådde mitt mål på 30 kilometer och sprang t.o.m längre totalt. Med det avslutar jag träningsveckan på topp och jag hoppas att den goda formen håller i sig.

Veckans träning

Hur går din träning?

 

0

Träningsplaner vecka 6

Det var länge sedan jag gjorde upp träningsplaner för veckan, åtminstone inte några som jag skrivit ut här på bloggen. För det mesta brukar jag nog ha någon form av plan i huvudet, men inte vilket pass jag ska göra på vilken dag. Nu är det februari och dags för mig att steppa upp träningen. Jag har kommit igång med träningen och kan börja träna mer efter en plan. Få till mer strukturerade pass och inte gå så mycket enligt känsla. För let’s face it, när vill man faktiskt springa intervaller?!

Det här är min plan för veckan:

Måndag: yoga, check på det
Tisdag: styrketräning, fokus ben och bål med hjälp av TRX
Onsdag: vila
Torsdag: löpning
Fredag: löpning
Lördag: vila
Söndag: löpning, lite snabbare tempo

min plan för vecka 6

Torsdagen och fredagens löppass är lite öppna ännu. Planen är att någondera dagen springa ett långpass och den andra dagen en vanlig distansrunda. Jag vill inte helt låsa mig vid planen, utan lämna öppet för känslan i kroppen, vädret osv. Långpasset siktar jag på att bli 12 kilometer, eftersom milen är avklarad två gånger nu. Jag vill öka på längden en aning igen. Söndagens snabbare pass är inte intervaller, men mer ett pass att pusha kroppen. Jag vill få till en större variation i min löpning. Inte springa alla pass ungefär lika långt i ungefär samma tempo. Utan ett pass som är helt klart längre, men långsammare tempo, och ett som klart går i snabbare tempo än de övriga.

Ungefär så tänker jag mig. Vad tror ni om planen?

 

0

Sammanfattning januari

Vart tog januari vägen? Det är redan den 2a februari och det känns som om januari bara sa swosh. Eftersom jag fortfarande registrerar min träning, kan jag därför göra min första sammanfattning. Vi får se hur länge jag orkar hålla i det, men löpningen är i alla fall lätt att hålla koll på eftersom det synkas direkt med garmin. Jag är riktigt nöjd när jag kollar igenom statistiken för januari. Jag har tränat på bra, fått till min styrketräning, yogan och inte att förglömma löpningen.

Det blev totalt 71,9 kilometer löpning, men egentligen blev det lite mer. Snarare kanske 75 kilometer. Jag hade ju problem med pulsklockan då när det var väldigt kallt. Den ”laddade ur” mitt under passet och därför registrerade den inte hela löprundan. Det känns som en bra start på året och jag är nöjd över min progression. Passen har blivit längre och veckomängden större. Jag är igång nu efter december då jag mest satsade på yogan.

På tal om yogan förresten. Det blev fem (!!) yogapass i januari. Fem! Den här veckan har varit en lugnare vecka för min del och hittills har jag inte faktiskt sprungit alls. Det har varit bra och behövligt för mig att ha en vilovecka från löpningen. Jag längtar efter löpningen igen.

Styrketräningen har också flytit på bra under januari. Jag har tränat styrka en gång i veckan och främst gjort pass med mina TRX band. Varierande övningar, men mest fokus på benen. Det är där jag behöver stärka upp mig för att bli en bättre löpare. Det kommer jag att fortsätta jobba på under de kommande månaderna.

Nu känner jag mig pepp inför februari. Steppa upp träningen lite mer, framförallt göra upp en plan. Bestämma årets träningsmål och börja jobba mot det. Fortsätta springa och träna styrka och yoga om vartannat. Kanske börja lägga in intervaller i löpningen, mer långpass, längre pass… Februari, bring it!

 

0

5 kilometer och sammanfattning

Eftersom jag sprang veckans lite tuffare pass på torsdagen, fick det idag bli ett lugnare löppass. Jag strävar efter att springa tre gånger i veckan och försöker jobba mig upp i kilometermängd igen. Inga hiskeliga mängder ännu, men gärna över 20 kilometer vill jag springa varje vecka. Jag hade sprungit veckans långpass på måndagen och det kombinerat med torsdagens pass på över sju kilometer, var jag redan uppe i över 17 kilometer. Jag visste alltså att jag inte behövde springa mycket mer för att komma upp i mina 20 kilometer.

Idag var det tur att jag inte behövde springa mer. Benen var som stolpar och det var segt och trögt att springa idag. Det är konstigt hur mycket dagsformen spelar in. På torsdagen när jag sprang mitt tuffare pass hade jag dagen innan gjort styrketräning för benen. Då var det på pigga ben som jag sprang och jag hade inga problem att öka tempot. Idag hade jag två vilodagar bakom mig och det kändes som om jag sprang i sirap. Orkade knappt lyfta fötterna och tempot var, tja, det gick inte direkt fort.

Idag var vädret i.o.f.s inte det bästa att springa i. Det var blött, det snöade och det var allmänt ruggigt. Jag hade genomblöta fötter direkt eftersom det första jag gjorde var att stiga rakt ner i en stor vattenpöl. Trots blöta fötter och sega ben, blev det över fem kilometer idag. Totalt landade veckomängden löpning på 23 kilometer och jag börjar så småningom vara i de trakter jag vill med mängden. Jag skulle gärna springa kring 30 kilometer i veckan och det ska inte vara omöjligt. Jag tänker mig att när mina långpass börjar bli längre, kommer mängden också automatiskt att öka.

I övrigt har veckans träning bestått av ett pass yoga och ett pass styrketräning med TRX. Jag är nöjd över att allt rullar på, att jag får till mina pass och att jag inte behöver kämpa för det.  Snart kan jag börja lägga till kvalitet i min träning och börja träna inför sommarens mål. Fast det målet är så skrämmande att jag inte vet om jag vågar skriva det på bloggen ännu 🙂

0

Bra avslut på träningsveckan

Vilken bra träningsvecka det blev! Jag sprang även idag efter jobbet och jag har sprungit tre gånger denna vecka. Totalt blev det över 20 kilometer löpning den här veckan och jag minns inte när jag skulle ha sprungit så mycket senast. November? Antagligen, eftersom jag knappt sprang alls i december. Dagens pass kommer knappast att gå till historien, det var ett pass bland många andra. Tanken var främst att samla kilometer och att vänja kroppen vid att springa mer och oftare.

vecka 2

Jag har som sagt bara sprungit ett pass i veckan under december, men nu vill jag springa oftare igen. Jag försöker försiktigt trappa upp träningen igen. Fler löppass per vecka, mera mängd helt enkelt. Ett längre pass, över tio kilometer, per vecka och de övriga två löppassen valfria. Jag har fortfarande ingen träningsplan som jag följer, jag har knappt ens nåt träningsmål ännu. Jag tränar det som faller mig in. Först vill jag komma igång ordentligt med löpningen igen och sedan kan jag börja lägga in intervaller och mer strukturerad träning.

I övrigt bjöd veckan på ett pass styrka med mina nya favoriter, mina TRX band. Dessutom fick jag även till ett pass yoga med min favoritinstruktör, Adriene. Hon har en ny 30 dagars yogautmaning som jag börjat på. Eller tja, jag har gjort det där ena passet. Jag har inte bestämt mig ifall jag ska följa det eller inte. Jag tänker i alla fall inte göra varje dag, som jag gjorde i december. Ifall jag gör ett pass i veckan, är jag väl klar om 30 veckor då 🙂

0

Registrera min träning, försök två

I början av år 2017 skrev jag att jag skulle börja registrera min träning på jogg.se. Det var ett av mina träningsmål för året. Jag skulle registrera alla mina pass för att i slutet av året kunna följa upp min träning. Hur långt jag sprungit, hur ofta jag tränade styrka, hur mycket yoga det blev osv. Hur gick det egentligen med den saken? Nja, så där, men inte av skäl beroende av mig.

Det började bra och jag loggade in varje pass. Varje gång jag laddade min pulsklocka synkade garmin automatiskt mina träningspass till jogg.se och sedan var det bara att fylla i passen och spara. Hur lätt som helst och inga problem. Jag kunde se min månadsrapport, få olika grafer och kartor över statistiken och jag var nöjd med sidan. I något skede började problemen. Jag loggade alltid in via facebook och plötsligt kom jag inte in på sidan mer. Det kom bara ett felmeddelande om att problemet snart är fixat och försök igen om en stund.

Så jag försökte igen om en stund. Och igen. Och igen. Och kom aldrig in på sidan mer. Jag skickade mejl till supporten och det kom svar att det är problem med funktionen, men att det snart är fixat. Det blev aldrig fixat och i något skede slutade jag att kolla ifall det fungerar eller inte. Jag menar, min statistik är ändå ”förstörd”. Jag kommer inte ihåg mina pass för flera veckor tillbaka. Inte om jag tränade styrka på en tisdag eller onsdag. Inte hur långt passet var. När jag yogade. Jag kommer knappt ihåg vad jag gjorde igår, ifall jag inte loggar in passet direkt. Rätt ska vara rätt 😉

Nu med nytt år och allt, bestämde jag mig för att göra ett nytt försök till att registrera träningen. Jag beställde ett nytt lösenord (eftersom det fortfarande inte heller fungerar att logga in via facebook för mig) och finns nu igen på jogg. Nytt namn, nytt konto och börjar om från början helt enkelt. Jag har sprungit noll kilometer, har ingen utrustning lagd, inga personliga rekord… Allt är puts väck och ett nytt, tomt blad.

Jag ska verkligen försöka komma ihåg att logga alla pass. Främst för statistikens skull och för att det ska bli kul att i slutet av varje månad (år) få en sammanfattning och överblick.

0

Utvärdering av min yogautmaning

Min yogautmaning är slut och det är dags för en liten utvärdering. Jag startade utmaningen den 1 december och har yogat 30 pass. Inte direkt ett pass om dagen, men jag har gjort alla pass och inte skippat ett enda. Ibland blev det flera pass om dagen, för att jag inte hunnit göra dem på den dagen det var tänkt. Det har varit mycket på jobbet kring jul och annars också varit mycket i vardagen som gjort att jag inte hur hunnit med yogan varje dag.

utvärdering av yogan

Nu i efterhand inser jag att jag borde ha börjat vid en annan tidpunkt. Inte i december när det är som mest bråttom på jobbet, utan snarare börjat i januari. Gjort är gjort och jag ”klarade” utmaningen, men det blev kanske inte som jag hade tänkt mig. Tanken var att yogan skulle vara min frizon. Inte någon som jag måste göra, utan något som jag vill göra. Mot slutet blev det mer än känsla av att det var något jag måste göra, eftersom jag var så många dagar efter i utmaningen. Jag gjorde tre pass på juldagen och det blev igen tre pass den 28 december.

Det började bra och jag gjorde ett pass om dagen och njöt av varje pass. Ju mer tiden gick och ju närmare jul det blev, desto svårare blev det för mig att få till passen. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag startade utmaningen och tänkte att jag skulle kunna träna annat också.

”Kanske jag kan springa först och göra yogan efteråt. Eller yoga på morgonen och träna styrka på kvällen.”

Hahahhaa 🙂 Dream on!

Vad har yogan gjort för mig då? Märker jag någon skillnad? Jag tycker nog att jag har märkt en skillnad. Jag kan fortfarande inte heller få ner hälarna i downward dog, men jag är bra mycket närmare än när jag började. Det känns inte omöjligt längre och om jag bara fortsätter med yogan ska jag nog klara det. Jag tycker också att min hållning har blivit bättre och att spänningen i axlarna  har lättat. Jag kan sitta rakare i ryggen när jag sitter på golvet. I början av utmaningen hade jag en kudde under rumpan för att kunna sitta upp. Nu kan jag sitta utan kudde utan problem.

Även om det ibland kändes som om yogan var något jag måste göra, fann jag ändå lugnet. Det var skönt att ha en stund för mig själv ( nå okej, men katt(er) som sällskap) och bara sitta och andas och fokusera. Efter en lång och stressig dag på jobbet, var det precis det jag behövde. Dessutom kom jag igen på att jag nog gillar att ha en plan med min träning. Det var skönt att inte behöva tänka själv, utan bara sätta på nästa video i ordningen och följa med.

Men nu, nu vill jag springa!

 

4

Säsongssammanfattning 2017

Jag brukar alltid skriva en säsongssammanfattning när jag sprungit klart alla lopp för året. Här kan ni läsa om 2015 och 2016. Jag sprang mitt sista lopp redan i september. Jag hade en förhoppning om att springa ännu ett lopp i slutet av oktober, men det blev inte fler. Jag har helt enkelt glömt bort att skriva en säsongssammanfattning, men blev påmind efter att Träningsblogga skrev sin.

Det här året har varit bra träningsmässigt. Det blev bara två lopp, men vilka lopp sedan. Inför året skrev jag bl.a. att jag ville springa ett maraton. Check på det! Det är en tanke som jag haft länge, men i år var året som det blev av. Jag ville springa maraton redan ifjol, men då kom sjukdomar i vägen för träningen. Det här året kunde jag träna på bra och jag följde mitt träningsprogram nästan till punkt och pricka. I början av året höll jag på med lågpuls, men maratonträningen inleddes mitten av mars.

Klicka på rubrikerna för att läsa den långa versionen om loppen.

Paavo Nurmi maraton

Mitt första lopp för säsongen gick 1 juli. Jag skulle springa hela maratondistansen på Paavo Nurmi maraton i Åbo. Jag var så nervös veckorna innan och tvivlade på min förmåga att klara av det. Även om jag tränat på bra och följt mitt program är ändå 42,195 kilometer jäkligt långt. Jag var orolig för allt. Skulle jag orka? Skulle magen krascha? Skulle jag få ont? Hur ont skulle jag få? Skulle jag vara sist? Allting gick slutligen vägen och jag kom i mål. Jag klarade av det! Jag sprang ett helt maraton! Fortfarande rätt stolt när jag tänker tillbaka på det och läser min egen race report.

maraton 2017

Tallinn halvmaraton

Efter en paus på ett år, var det igen dags för mig att springa halvmaraton i Tallinn den 10 september. Det måste nog vara ett av mina favoritstäder och favoritlopp att springa. Publiken och stämningen är alltid fantastisk. Det är så kul att springa där, även om jag inför i år inte alls var pepp i starten. Jag hade ingen lust att springa, utan ville mest ligga på hotellrummet och sova. Så fort jag kommer till startområdet händer något och tävlingsmänniskan kommer fram. Klart jag ska springa, lopp är kul. Jag minns att jag hade roligt loppet igenom. Jag sprang med ett leende på läpparna, high fivade publiken och fick gåshud mest hela tiden. Runner’s high när det är som bäst! Tiden blev något i mellanläge för mig. Inte den snabbaste, men inte heller det långsammaste jag sprungit. Ganska exakt vad jag hade gissat att det skulle bli och jag var nöjd. Jag hade haft roligt genom hela loppet och en bra känsla och tiden var en bisak. Jag visste att jag gett allt och att det varit en maxprestation enligt dagsformen. säsongssammanfattning

Inför året skrev jag också om det där med simningen… Fortfarande… Hur gick det med den saken? Tja, jag har i alla fall köpt en baddräkt 🙂

 

0

Sammanfattning vecka 46

Min sammanfattning över veckans träning har lyst med sin frånvaro här på bloggen. Eftersom jag gjorde upp en träningsplan för den här veckan, tyckte jag även att det var passande att göra en sammanfattning. Jag har följt min träningsplan, men passen har blivit lite modifierade.

sammanfattning vecka 46

Måndag: yoga
Tisdag: löpning 8 km
Onsdag: vila
Torsdag: traillöpning 9,4 km
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning 5,7 km

Totalt blev det strax över 23 kilometer löpning, alltså inte de 25 jag siktade på. Orsaken till det stavas löparmage. Tanken var att jag under torsdagen skulle ha sprungit veckans långpass, över 10 kilometer var planen. Det blev veckans längsta pass, men jag var tvungen att korta ner löprundan för att min mage trilskades. Jag tar ändå med mig känslan att jag kunde ha sprungit längre. Det var inget fel på orken. De som har drabbats av löparmage vet att ibland går det helt enkelt inte att fortsätta.

Dagens löptur blev en snabb runda efter jobbet. Ut och lufta benen och springa av mig stressen. Mycket på jobbet så här före jul och då är löpning avkoppling för mig. Rensa tankarna och glömma jobbet för en stund.

Nästa vecka blir det nya tag igen. Det är en bra känsla att veta att jag kan göra upp en plan och sedan följa den. Det bådar gott för framtida utmaningar.

0