Kategoriarkiv: Löpning

En hyllning till min kropp

Idag var dagen då jag kom att springa två rekord. Det blev både distansrekord och tidsrekord. På träningsschemat stod det långpass, ett tre timmar långt långpass. Det längsta jag någonsin sprungit tidsmässigt var ungefär två och halv timme. Den längsta distansen var 21,2 kilometer. Needless to say var jag lite nervös innan. Hur skulle det gå? Skulle jag orka (springa) hela vägen? Skulle magen krångla? Skulle jag tappa bort mig längs vägen?

Jag hade som plan att springa samma rutt som när jag brukar springa långpass. Fast istället för att vika av mot vänster vid ett ställe där jag brukar, för att få till ett långpass på ca 16 kilometer, så skulle jag vika av till höger. Jag vet, spänningen 🙂 Då skulle jag springa en längre slinga och i stället vika av mot vänster senare. Man kan även svänga till höger och i så fall få till ett jättelångt långpass. Det var det jag var orolig över. Jag och lokalsinne alltså. Jag sprang hela tiden och tänkte, första korsningen till höger andra till vänster. Höger vänster. Inte (!) höger höger.

20170505_134812

Vid några ställen stannade jag och fotade och passade samtidigt på att dricka lite av min medhavda smoothie. I övrigt sprang jag hela vägen. Kroppen orkade bra och energin räckte till. Jag hade med mig en smoothiepåse och dextrosol ifall jag skulle behöva extra energi. Tydligen har mina lågpuls rundor från i höst och vinter gett resultat. För jag behövde aldrig dextrosolen. Kroppen kraschade aldrig, utan jag var pigg hela vägen.

När jag började närma mig hem, kollade jag på klockan och såg att det bara gått två timmar. Jag fick ta till en extra runda för att få ihop mina tre timmar. Kroppen kändes fortfarande bra och jag ville verkligen få till ett långt pass. Distansen var inte så viktig, idag var det tiden som var i fokus. Springa länge helt enkelt, vänja kroppen vid tiden.

20170505_151046

Lite rufsigare i håret, men fortfarande pigg och glad

Trots att jag till slut fick springa en massa kringelikrokar för att få till min runda, så är jag GALET nöjd med den. Jag sprang hela 23,4 kilometer idag och var ute i strax över tre timmar. Det trodde jag inte att jag hade i mig. Kroppen klarar betydligt mer än vad jag tror. Den orkade utmärkt idag och pannbenet var starkt. Jag är så nöjd över att jag inte sprang hem där efter två timmar, utan att jag sprang en massa omvägar för att få till mitt pass.

20170505_155611

Det här gav en stor boost för självförtroendet. Maraton känns inte långt borta nu. Kroppen orkade bra, jag hade kunnat fortsätta och sprungit längre idag. Det är en skön känsla att ha och precis vad jag var ute efter. Härligt och komma hem och veta att jag hade kunnat springa längre och att jag framförallt inte hade ont nånstans. Utan kroppen svarade och samarbetade med mig.

Happy friday!

0

Solen och kvällsintervaller

Vad glad jag blir när temperaturen plötsligt visar 12 grader och solen skiner. Synd bara att jag jobbat på dagarna. Idag slutade jag jobbet sju, var hemma halv åtta och bytte snabbt om till löparkläder. Jag insåg inte hur varmt det fortfarande var ute och höll på att svettas ihjäl i min jacka. Jag skulle nog ha klarat mig med mindre kläder, men tänkte inte på det eftersom klockan var så mycket.

Passet i sig var varken bu eller bä. Det var ett intervallpass, jag sprang det och sen finns det inte mycket mer att säga om det. Det var inte så att det gick dåligt, men det går knappast till historieböckerna som det bästa passet någonsin. Det är pass som kommer ibland, det är bara att ta sig igenom dem. Det blev i alla fall 8 kilometer in på löpkontot.

20170503_194355

Imorgon är det vilodag som gäller för att ladda upp inför fredagens långpass. Då står det tre timmars löpning i maratonprogrammet. När sprang jag senast tre timmar? Öh… aldrig! Det längsta jag sprungit är 2,5 timme, tror jag. Återkommer med rapport senare om hur det gick.

 

0

Veckans sista träningspass gjort

Hur gick det med mina träningsplaner för vecka 17? Bra, för att inte säga utmärkt. Jag höll mig till planen och gjorde t.o.m ett extra pass igår. Bara för att liksom. Gårdagens pass var rörlighetsträning och stretch. Jag kände mig stel efter fredagens intervaller och jag vet att jag verkligen behöver jobba på min rörlighet. Jag har en tendens att bli spänd i baksidan av låren så som många andra löpare. Igår försökte jag mjuka upp dem och övriga kroppen genom diverse övningar. Oj oj vad det stramade till ibland.

20170429_185846

Jag tror nog att det hjälpte, för idag kändes benen inte alls av på långpasset. Idag hade jag som plan att vara ute i två timmar och så fick distansen bli vad den blir. Jag kände mig pigg i benen och ville springa på idag utan att fokusera på pulsen. Tidigare när jag sprungit långpass har jag velat ha pulsen under 150. Idag struntade jag i pulsen och sprang enligt det tempo som kroppen tyckte var bekvämt.

Tydligen tyckte kroppen att ett medeltempo på 7:30 var bra idag. Det är jag jättenöjd över. Jag sprang en kuperad runda, dessutom blåste det massor på sina håll. Jag sprang hela rundan, totalt 17 kilometer. Upp för alla backar trots att jag flåsade som en galning och ändå var tempot så bra. 7 fricking 30! woop woop!

När jag kom hem och stannade klockan märkte jag att medelpulsen trots allt låg på 150. Då blev jag ännu gladare 🙂 Jag tänkte att eftersom jag sprang så fort idag att pulsen skulle ha legat högre, över 160. Jag var förberedd på det, att det inte skulle vara en lågpuls runda idag.

Älskar att märka att träningen ger resultat!

0

Fredagsfys före fredagsmys

Jag blir tokig på mina löppass, det är väldigt mycket upp och ner för tillfället. Idag var det i alla fall riktigt mycket upp. Jag fick till ett så bra intervallpass att jag riktigt förvånade mig själv.

Upplägget var att springa 2 minuter i 5:30 tempo och 2 minuter i 7:00 tempo, gånger 15 (!) När jag såg planen tänkte jag genast att det kommer aldrig att gå. 5:30 är snabbt för mig och springer jag så snabbt brukar jag behöva gåvila för att orka springa nästa intervall lika snabbt igen. 7:00 tempo är ju inte direkt gåvila utan även det är ganska snabbt tempo för mig. Upprepa det sedan femton gånger och tja självförtroendet var inte direkt på topp när jag begav mig ut.
20170428_165215_000

Men vet ni vad?! Det gick ju för tusan! Jag sprang alla intervaller i nästan det angivna tempot. Ibland var det kanske 5:40 och 7:10 på vilan, men inte så att det var 6:30 och 9:00 på vilan som på söndagens pass. Utan klart godkänt tycker jag!

Idag fokuserade jag inte på klockan. Ibland brukar jag räkna ner hur många intervaller har jag fortfarande kvar att springa. Det kan vara deprimerande att se att jag fortfarande har 10 kvar. Idag sprang jag bara en efter en och tänkte hela tiden att en till orkar jag nog. Det är den sista. Och plötsligt var det ju den sista och jag bara, va? Är det över redan? Jag som hade orkat fortsätta…

Så bra känsla att ha en fredag! Nu är jag dessutom ledig i tre dagar! Kan det ännu bli bättre?

0

Första passet i nya skorna

Igår sprang jag första gången i mina nya skor. Första intrycket av dem är okej. Det är inte direkt de lättaste skorna jag sprungit i, men det visste jag från början. Tanken är att de ska vara mina mängdskor och skor jag springer längre distanser i. Då vill jag har ett par lite mer dämpade skor. Skorna är alltså Asics Cumulus 18, det är tredje paret Ascis för min del. Jag beställde skorna från nätet, utan att ha provat dem, bara på basen av recensioner av andra. Inte kanske att rekommendera, men som tur passade skorna.

Igår sprang jag korta intervaller, en salig blandning av dem. Upplägget var 5 x 2 min med 30 sek vila mellan varje intervall. Sedan 5 x 1:30 min, 30 sek vila igen och så till sist 5 x 1 minut med 30 sek vila. Mellan varje ”block” var det 2 minuter vila.

Jag tror inte att jag kommer att välja skorna flera gånger när jag ska springa snabba intervaller. De kändes för klumpiga för det syftet. Orsaken till att jag valde dem igår, var för att jag visste att distansmässigt skulle det bli veckans kortaste pass. Jag ville inte testspringa skorna i 20 kilometer, utan jag ville ha en kort runda första gången.

Jag tror att skorna kommer att passa bättre till längre rundor och att de kommer mer till sin rätt då. Nu kändes de kanske lite klumpiga och tunga när jag sprang intervaller. Fast som sagt så har jag inte köpt dem för det syftet. Jag har andra skor jag springer intervaller i, som är lättare och har mindre dämpning.

20170425_181254

0

Träningsplan vecka 17

Idag är det redan tisdag, men det är först nu jag har fått en träningsplan för den här veckan utarbetad. Igår var en planerad vilodag eftersom jag kände mig rätt sliten efter söndagens intervallpass. Den här veckan är jag ledig hela helgen, vilket betyder att jag kan träna mer. Eller träningen blir inte lika stressig tidsmässigt, jag behöver inte träna innan eller efter jobbet. Jag kan lägga mina viktigaste träningspass till helgen.

Så här ser i alla fall planen ut inför veckan

Tisdag: löpning, korta snabba intervaller enligt träningsprogrammet
Onsdag: styrketräning, fokus ben och bål
Torsdag: vilodag
Fredag: löpning, långa intervaller enligt träningsprogrammet
Lördag: vilodag
Söndag: löpning långpass, 2 timmar

Jag har insett att mina långa intervallpass även kan klassas som längre distanspass eller t.o.m långpass eftersom de tenderar att ta upp mot 90 minuter och bli över 12 kilometer. Jag väljer att använda samma benämning som i träningsprogrammet jag följer och där heter det långa intervaller.

Som vanligt hoppas jag att kunna träna som jag vill/planerat och att inget oförutsägbart händer. Långpasset vill jag inte tumma på, det är det viktigaste i min maratonträning.

20170423_152315_001

Sanningen bakom en hoppbild… När självutlösaren på kameran fotar alltför tidigt 😉

0

Upp och ner

Om det förra passet jag sprang kändes bra och som om jag hittat tillbaka till snabbare tempo, var dagens pass… inte lika bra för att uttrycka det milt. Det var rent ut sagt skräp. Det fanns ingen fart eller tryck i benen idag. Hur jag än kämpade och försökte springa fortare, så gick det inte snabbare. Jag bara flåsade, lungorna skrek efter luft och det var inte min dag.

Planen var att jag skulle springa långa intervaller. 6 minuter i 5:45 tempo och 2 minuter i 7:00 tempo, gånger åtta. Under själva intervallen var tempot kring 6:15 och under vilan i 7:00 så gick jag. Då var tempot snarare kring 9:00. Idag var det tungt att springa och allt kändes bara blä.

20170423_152143_004

Det positiva med dagens pass var att jag i alla fall sprang 13 kilometer. Det är ju som ett långpass. Igen en gång reflekterade jag inte ens över distansen, jag sprang mina intervaller en efter en och vips hade jag sprungit 13 kilometer. Hur gick det till?! Med dagens löprunda inräknat landade veckomängden löpning på 38 kilometer fördelat på tre pass.

Nästa vecka hoppas jag att kunna öka mängden ytterligare. Jag ska fortsättningsvis springa tre pass i veckan, men jag vill gärna springa över 40 kilometer totalt. Det ska inte vara omöjligt. Jag menar om jag ska springa 42,2 kilometer på en och samma gång, måste jag väl klara av att springa det fördelat på en vecka…

0

Korta, snabba intervaller

Mitt träningsprogram för maraton rullar på bra, jag gör mina pass enligt programmet. Jag litar på att de ska ge effekt och att jag i slutet av programmet ska kunna genomföra ett helt maraton. Även om det känns jättelångt och skrämmande i dagsläget… Jag hade en konversation med några närstående och de funderade över hur långt ett maraton är och tyckte det verkade jättelångt och hur ska jag orka springa hela. Hur länge tar det osv… Saken är ju den att jag inte själv heller riktigt vet det, men på någon vänster ska det väl gå. Jag menar det finns ju massvis med andra som också springer maraton, varför skulle jag inte klara det?!

Igår var träningsplanen korta intervaller. 10 x 1 min med 30 sek gåvila mellan varje intervall. Sedan 3 minuter vila och så allt på nytt igen. Den här varianten hör till mina favoriter. Det är snabbt över och plötsligt hade jag sprungit 8 kilometer utan att ens reflektera över sträckan. Jag var så fokuserad på varje intervall att jag inte tänkte på hur långt jag sprang. Ska jag springa ett vanligt distanspass känns det som om 8 kilometer tar evigheter att springa, men inte när jag springer intervaller.

Igår regnade det under rundan och det gillade jag. Det betydde nämligen inget pollen i luften och jag kunde andas normalt. Farten blev därför högre än den varit på ett tag och det blev ett bra intervallpass. Några av intervallerna gick i 4:40 tempo och det är jag nöjd med. Det känns som om farten så småningom börjar komma tillbaka efter att ha varit gömd under hösten och vintern med allt lågpulsande och låg fart.

Men nu! I´m back baby!

20170420_180207

0

Långpassmåndag

Jag hoppas att ni alla har haft en trevlig påsk, ätit mycket ägg och njutit av det fina vädret. Nu är jag ironisk, här har det snöat(!) och varit kallt. Själv har jag jobbat hela påsken, idag var jag ledig. Ledigheten firades på bästa möjliga sätt, nämligen med ett långpass löpning.

Jag hade kollat på väderleksrapporten och sett att det lovats mer snö till eftermiddagen. Klockan ett for jag iväg och tänkte mig en två timmar lång löprunda. Att jag då borde hinna hem innan snöovädret börjar. Klockan 15:15 var jag hemma och fem minuter senare började det snöa igen, så jag hade bra tajming.

Långpasset idag var riktigt lyckat. Pulsen var låg och kontrollerad hela vägen och jag kunde därför springa nästan hela rundan. Jag gick bara några få gånger i samband med uppförsbackar då pulsen automatiskt stiger. Medelpulsen för rundan var 144 och det är jag nöjd med för ett långpass. Totalt sprang jag knappa 17 kilometer.

20170417_130326

Nu steg självförtroendet igen inför kommande maraton. Det är skönt att veta att jag kan springa långt och att jag kan ha pulsen under kontroll. Det gjorde inte ont i kroppen och jag orkade springa hela vägen. Idag var det snarare frågan om tidsbrist som gjorde att jag inte sprang längre. Jag ville hinna hem innan det började snöa igen.

Dessutom så stod det 120 minuters löpning för långpass enligt det träningsprogram jag följer. Jag ska försöka följa det till slut och lita på att i slutet av programmet klarar jag av att springa maraton. Långpassen är av varierande längd under olika veckor, ibland 90 minuter, ibland 120 minuter och mot slutet av programmet ännu längre, upp mot 200 minuter. Jag kommer nog att hinna/få springa längre sedan.

Vilken bra start på veckan det blev! Nu har jag redan den viktigaste träningen gjord för veckan och det är bara måndag ännu. Vad annat kul ska jag hitta på under veckan…

0

Testlopp del två

Idag sprang jag samma testlopp som jag sprang för ungefär en månad sedan. Jag sprang samma runda som förut, det är det som är tanken, för att se om jag har förbättrat mig. Jag var osäker på hur det skulle gå eftersom de senaste passen jag sprungit har känts jobbiga. Jag har haft en konstig känsla i kroppen, som om jag varit påverkad av pollen eller varit på väg att bli sjuk. Jag tror nog att det är pollenallergi, för nu har jag ätit medicin i några dagar och det verkar ha hjälpt.

Rundan jag springer är fem kilometer eftersom det är den sträckan (ungefär) som anges att man ska springa i det träningsprogram jag följer. Sist jag sprang rundan sprang jag på 30:39. I mitt blogginlägg från den rundan så skrev jag att nästa gång jag springer samma så hoppas jag springa under 30 minuter.

IMG_20170410_183153_181

Idag sprang jag på 29:10! Jag är såå glad över tiden! Träningen har bevisligen gett resultat, det har varit värt allt kämpande med intervaller. Ibland känns det som om det inte händer något, att jag bara stampar på stället i träningen. Då gör det gott för självförtroendet att få till en sån här runda. Det är ju en förbättring med nästan 1 minut och 30 sek. Alla mina kilometer gick i tempo under 6:00, den snabbaste i 5:40.

Nu vill jag inte påstå att det var lätt. Jag menar det var flåsigt, det var tungt på sina håll, jag fick kämpa, men… När blev jag snabb plötsligt?! Jag som just förra veckan skrev ett inlägg om hur negativa tankar jag ibland kan ha kring mitt tempo och att jag känner mig långsam.

Men jag kan ju!

0