Kategoriarkiv: Löpning

Nästan trettio kilometer

Nästan trettio kilometer. Så mycket sprang jag totalt den här veckan. När jag tränar inför maraton är det ju ingenting. Då kan ett riktigt långt långpass vara nästan trettio kilometer, men nu är det här den högsta veckototalen jag haft på evigheter. Kanske till och med sedan Tallinn maraton. Det bästa av allt?

nästan trettio kilometer

Det känns inte ens i kroppen. Trots att jag har simmat, tränat på gym, tränat styrka hemma och sprungit tre löppass, känns det ingenstans. Jag har inte träningsvärk, jag känner mig inte trött eller sliten, utan jag känner mig hur pigg som helst. Hur kul är inte det? Det är just så här jag tycker att träningen ska kännas. Som om jag gör något och ser framsteg, men utan att det sliter.

Nästa vecka kommer antagligen att bli en lite lugnare träningsvecka. Gym plus simning och åtminstone två löppass. Sedan har jag ännu en dag som jag kan/hinner träna på och den dagen har jag inte bestämt mig för vad jag ska göra. Antagligen blir det styrketräning hemma då. För annars blir det tre löppass på tre dagar och det är inte helt optimalt. Även om jag känner mig i bra form, är det väldigt sällan jag springer tre dagar i rad. Inte ens när jag tränar inför maraton. Jag kan lätt träna tre dagar i rad, men då är det olika saker. Olika träningsformer. Det är nog också därför tror jag som jag inte känner mig sliten.

Det här blev en bra träningsvecka. Jag är nöjd. Både över mängden löpning och den övriga träningen.

 

0

Vilken utmärkt start på helgen

Det blev en utmärkt start på helgen. Planen var att springa tolv kilometer, men det blev över tretton. Så långt har jag inte sprungit sedan Tallinn maraton tror jag. Dessutom med en riktigt bra känsla i kroppen. En känsla av att jag skulle ha kunnat fortsätta springa hur långt som helst. Jag var inte ens trött. Varken i benen eller i huvudet. Hur gick det till? Kanske all den lågpulsträning jag kämpat med har haft effekt? För det är nämligen det som varit syftet hela tiden. Jag vill bli bättre och uthålligare. Just kunna springa långt och länge utan att bli trött.

vilken utmärkt start

Idag sprang jag visserligen ”bara” lite över tretton kilometer, men med tanke på att det var kanske det tredje löppasset över tio kilometer sedan Tallinn är jag ändå jättenöjd. Jag borde vara tröttare än vad jag känner mig. Det borde inte ha varit så lätt. Tidigare när jag börjat springa långpass efter ett uppehåll, då har jag känt mig mycket tröttare. Jag har fått kämpa mer efter tio elva kilometer. Nu sprang jag över tretton och det känns knappt i kroppen.

Jag tänker bara tacka och ta emot. Mitt mål var ju att springa femton kilometer innan april. Känns det så här lätt att springa tretton, kommer femton inte att vara ett problem. Det känns snarare som om jag kan springa det redan nästa vecka.

Pulsen då? Alltså jag vet inte. Jag har inte gett upp och jag ska fortsätta springa lugnt, men det är svårt att lita på klockan när jag har den ovanpå kläderna. Har jag den under kläderna ser jag den inte, eller så får jag för kallt. Därför har jag svårt att säga om pulsen hölls under kontroll eller inte. För den ändrar ju ändå, det gör det bara med fördröjning.

Men känslan i kroppen var i alla fall super och jag sprang över tretton kilometer. Jag väljer att kalla det för succé och det blev en utmärkt start på tre lediga dagar.

2

Så halt, så halt

Gissa vem som så tycker om sina Asics Fujisetsun just nu? Det skulle knappast ens gå att springa utan dubbskor för tillfället. Så halt är det. Isgata, slask, snö, halt, regn. Verkligen jättefint väder för löpning.

så halt så halt

Löpningen känns ändå okej. Till och med bra. Jag vet inte riktigt hur mycket jag kan lita på (klockan) att jag springer enligt pulsen, men det känns kanske som om något har hänt. Att jag kan springa längre sträckor utan att pulsen sticker iväg för högt. Nu när det är så halt ute är inte mitt tempo precis högt annars heller. Jag kan lika gärna fokusera på pulsträningen. Fast jag har bra skor med superbra fäste, är jag ändå tvungen att gå ibland för att det är så mycket snömodd och spår. Jag är rädd för att trampa snett och stuka foten.

På fredagen är planen att springa veckans långpass. Jag är ledig i tre dagar, vilket känns som världens lyx. Då borde jag ha tid till att springa. Förra veckans planerade långpass blev bara nio kilometer. Då skyller jag nog helt på vädret. Det vräkte ner snö och jag hade ingen lust att springa längre efter att ha plumsat i meterhöga drivor. Det passet blev mer som benträning, än löpning. Därför är jag extra ivrig på att springa långt den här veckan.

Ibland är jag nog sugen på att strunta i pulsträningen och bara springa som jag vill. Lite för att testa om jag fortfarande har det. Just nu är det ju verkligen inte väder för att springa fort, men långt borde jag kunna springa. Allt över tio kilometer är bra, jag siktar på tolv.

Jag måste påminna mig själv om att hålla mig till planen. Lugnt och långsamt. Sen i vår kan jag springa fort. Då jävlar.

2

Årets längsta pass

Idag sprang jag årets längsta pass. Det är kanske inte så konstigt att det blev årets längsta pass eftersom det bara är den 14 januari ännu, men allt räknas. Jag är ändå nöjd över att det blev över tio kilometer idag. Det känns som evigheter sedan jag sprang tvåsiffrigt.

Jag vill börja bygga upp längden på mina löprundor nu. Dels för att kanske få ut lite mer av pulsträningen, men också dels för att jag ”snart” ska börja med maratonträningen. Då vill jag ha en bra grund att stå på. Att jag åtminstone har sprungit några långpass, att jag inte behöver börja från noll. Det är lättare att börja maratonträningen och med långpass om jag redan tidigare sprungit rundor på säg 12 kilometer. Än att börja från åtta kilometer.

årets längsta pass

Nu är planen att varje vecka springa ett långpass. Eller snarare då längre pass. Tvåsiffrigt. Idag blev det 10,5 kilometer. Det är bra. Det var inget fel på orken och jag hade lätt kunnat springa längre, men jag hade lite kallt mot slutet. Orsaken är klockan.

Jag hade först klockan utanpå jackan, men jag märkte nästan genast att pulsmätningen inte fungerade. Den mätte nog pulsen, men till exempel när jag sprang upp för en backe så ändrade den knappt. Den visade bara 136. Så bra är jag inte. Jag satte sedan klockan innanför jackan, men drog upp ärmen så att jag fortfarande kunde se klockan. Det var säkert därför jag sedan fick kallt. För att det blev en glipa vid handleden.

Hursomhelst en hyfsad runda. Över tio kilometer med mersmak. För det mesta löpning, blandat med lite gåpauser för att få ner pulsen. Härifrån kan jag ändå bygga vidare. Läget är inte katastrof.

0

Få pulsen under kontroll

Jag kämpar på med att få pulsen under kontroll när jag springer fortfarande, men jag ser kanske små framsteg. Kanske. Det känns ännu för tidigt för att säga. Jag har inte följt med statistiken så noga. Kollat vilken fart jag sprungit i och i vilken puls. Eller pulsen har jag ju koll på, jag vet snarare inte om jag blivit snabbare. Alltså om jag kan springa snabbare, men fortfarande utan att pulsen stiger. Det är lite det som är poängen. Det är så jag kommer att mäta framgång. Jag vill kunna springa fortare, men fortfarande med låg puls.

Just nu går det så där. Jag vet inte riktigt om jag vågar lita på klockan nu när det är så kallt och jag mäter pulsen via handleden. Oftast har jag klockan ovanpå kläderna, men ibland under. Den mäter kanske inte alltid helt korrekt och med fördröjning. Själva löpningen känns i alla fall bra. Jag tycker att jag kan springa längre sträckor med pulsen under kontroll, men jag vet som sagt inte om det beror på att klockan mäter fel, eller om jag faktiskt blivit bättre.

få pulsen under kontroll

Då när jag senast försökte mig på pulsträning då hade jag som gräns 150. Ifall pulsen gick över det, då var jag tvungen att gå. Ifall jag hade haft det som gräns nu också, då hade jag nog nästan kunnat springa hela tiden. Nu utgår jag från Garmins pulszoner enligt min ålder. Då är gränsen 145.

Jag vill springa längre sträckor för att få ut mer av det. Den huvudsakliga orsaken till varför jag ger det en chans är för att jag ska bli uthålligare. Bli bättre på maraton. Kunna springa längre utan att bli tokslut. Orka mata på. Och tja, då måste jag nog (så småningom) börja springa längre sträckor än åtta kilometer.

3

Träningsplaner del ett

I år tänker jag lite annorlunda med mina träningsmål och träningsplaner. Istället för att tänka hela året, delar jag upp det i tre delar. För det är ungefär så träningen varit de senaste åren också. Det känns ganska naturligt så. Jag kan ju inte nu ha ett träningsmål relaterat till cykling. Plus att det är lättare att komma ihåg, utvärdera och se resultat. I början av året fokus på en sak, i mitten av året en annan a.k.a Tallinn maraton träning, och i slutet av året något annat. Som jag inte bestämt ännu. Så träningsplaner del ett. Januari till april. Ish. Lite beroende på vädret.

träningsplaner del ett

Träningsplaner del ett

Pulsträning löpning

Jag ska fortsätta kämpa med det här. Jag ser kanske små framsteg, men det känns alltför tidigt ännu för att veta om det faktiskt är framsteg eller bara bra flyt under några pass. Åtminstone två pass löpning i veckan, men gärna tre. Just nu är det svinkallt ute, då blir passen lite kortare, men så småningom vill jag även få upp längden på passen. Att inte alla pass är kring sju kilometer, utan även ”långpass”. Med långpass menar jag tvåsiffrigt, över tio kilometer.

vägra ha dubbskor

Jag vet att sedan när det blir ljusare ute och varmare, vill jag springa mer och längre. Jag brukar inleda maratonträningen i april ungefär och då vill jag ha en bra grund att stå på. Basträning, mängd och längre pass. Innan april vill jag springa femton kilometer på ett pass. Det känns som ett lagom mål och därifrån är det sedan lättare att börja bygga på ännu längre pass.

träningsplaner del ett

Fokus ska ändå vara på att få pulsen under kontroll. Springa lugnt och långsamt.

Styrketräning

Två pass i veckan är målet, men i alla fall ett. Ett pass hemma och ett på gym. De veckor jag inte går till gymmet får vädret bestämma om det blir ett eller två pass. Pissigt väder betyder två styrkepass hemma, men fint väder betyder ett pass styrketräning hemma och den veckan då tre löppass.

Fokus ska vara på ben. Ben, ben, ben. Bygga starka löparben. På gymmet maskiner och hemma skivstång och hantlar. Rumpa, framsida och baksida lår och vader. Lite armar förstås och lite bål.

bra start på veckan

På gymmet kan jag fokusera mer på benen, eftersom det finns tyngre vikter där, plus att jag ska simma efteråt och då vill jag inte vara trött i armarna. Hemma räcker de vikter jag har till för att träna armar. Jag är inte så stark där. Eftersom jag ändå springer så långsamt just nu och ska fokusera på att hålla pulsen nere, borde inte en jävlig träningsvärk i benen påverka 🙂

Simning

Jag vill bli bättre på frisim. Just nu kan jag simma 25 meter i ett svep. Från kant till kant. Målet är att kunna simma åtminstone den dubbla sträckan. Jag vill få ett bättre flyt, flow, inte att jag flyter. Lugnt och kontrollerat, inte vispa med både armar och ben och bli andfådd. Det är nog lite därför jag inte orkar simma längre ännu, för att tekniken inte sitter. Jag vill bli säkrare i tekniken. Känna att jag vet vad jag gör. Inte så mycket tur, utan mer skicklighet.

vem vad vilken

Det här känns som den svåraste kategorin. Jag vet ju vad jag borde göra för att bli bättre. Jag borde ju simma oftare, men det blir bara en gång i veckan. Sedan kan det igen bli en paus på tre veckor och då känns det som om jag börjar om från början. Plus att det alltid är jättetrångt i bassängen för att kunna öva. Jag blir stressad av andra människor. Både av sådana som simmar långsammare än mig och så vill jag inte själv vara i vägen heller. Därav vispande och fel teknik.

Vad har du för träningsplaner för året?

 

0

Springer du på vintern också?

Springer du på vintern också? Den frågan har man ju fått ett antal gånger. Jo då, jag springer nog på vintern också, men när det är minus 17 grader och snålblåst undrar jag ibland varför.

springer du på vintern också

Jag hade byltat på mig så mycket kläder att jag knappt kunde röra mig. T-shirt, tjock tröja med krage, vinterjacka, underställ, vintertights, knähöga strumpor, vinterbuff, pannband, de tjockaste vantarna jag har. Trots det frös jag. Eller inte frös frös, men jag blir så stel. Främst framsida lår är omöjligt att få tillräckligt varmt. Då har jag ändå underställ och vintertights med windstoppertyg vid låren.

Jag var inte trött och hade kunnat springa längre, till och med pulsen var bra, men det var helt enkelt för kallt. Sju kilometer är godkänt när det är så här kallt. Jag är ändå glad över att jag springer. Att jag inte tänker, nä det är för kallt, vill inte. Alla pass räknas, även de kortare.

Jag tycker att jag har börjat 2024 på ett bra sätt. Två löppass och ett styrkepass och det är bara den tredje januari. Jag ska skriva ett inlägg om mina målsättningar för året, jag ska bara samla tankarna lite först.

Just nu är jag i alla fall nöjd över hur träningen flyter på. Trots att det är svinkallt ute, springer jag. Klart att det hellre skulle få vara lite varmare, men det har åtminstone varit fint väder. Soligt och klart. Plogade vägar och på det sättet ”lätt” att springa. Inte speciellt halt. Egentligen är det bara kylan som påverkar och gör det extra jobbigt.

1

Träningsåret 2023

Idag sprang jag årets sista pass och det har därför blivit dags att sammanfatta träningsåret 2023. I början av året skrev jag som vanligt ett inlägg om mina träningsplaner för året. Hur gick det? Höll jag mig till planen?

fem kilometer kvar

Träningsåret 2023

Löpning

Här var målet att springa Tallinn maraton under fem timmar och med en bättre känsla än förra året. Eller egentligen var målet att springa med en bättre känsla och förhoppningsvis också under fem timmar. Det är viktigt med ordningsföljden 🙂 Känslan var bättre och tiden var också bättre än 2022, men det var inte under fem timmar.

träningsåret 2023

Löpningen är ändå det jag är mest nöjd över det här året. Det har varit ett bra år. Jag har sprungit det mesta jag någonsin gjort. Totalt blev det 1131,3 kilometer. Det har varit ett jämnt och fint år. Som mest sprang jag i juli med hela 181 kilometer. Många kilometer under sommaren, men då tränade jag också inför maraton. Lite mindre under hösten och vintern, men fortfarande okej. Alltid över 50 kilometer per månad. Efter tidigare maraton har jag knappt sprungit något på hösten, nu har jag varit pigg och fortfarande sugen på att springa.

springa på morgonen

Sedan ville jag tydligen bli snabbare också… Vi kan väl säga som så, jag är så inte snabb just nu i alla fall när satsar på lågpulsträning.

Styrketräning

Även här tycker jag att jag har lyckats hålla mig till planen. Jag har i princip tränat styrka hela året. Två gånger i veckan i början av året, en gång i veckan under sommarmånaderna och två gånger i veckan efter maraton. Ibland på gym, ibland hemma med vikter. Kanske någon vecka det inte blev av, men åtminstone 45 veckor av 52 har jag tränat styrka. Väl godkänt.

Har jag blivit starkare och fått mer power i benen? Tja, jag tycker i alla fall att jag klarade mig längre på maraton innan benen började göra jätteont. Ont gjorde de även den här gången, men speciellt återhämtningen efteråt gick fortare. Jag var igång redan en vecka efter maraton med promenader och det kändes inte i kroppen. Något har hänt.

utvecklingspotential

Simning

Jag vill lära mig simma frisim skrev jag i januari. Check på det. Jag gick simkurs i mars och kan nu simma frisim. Inte så långt ännu, men jag kan i alla fall. Jag har simmat 18 gånger i år, i snitt 1300 meter per gång. Det här är jag också nöjd över.

träningsåret 2023

Cykel

Om jag cyklade lite under 2022, har det blivit ännu mindre cykling under 2023. 500 kilometer var målet, 185 kilometer var slutresultatet. Katastrof. Jag har registrerat åtta cykelpass, fem i juni och så ett i maj, juli och augusti. Här ser jag ett tydligt samband med corona. Orsaken till att jag cyklade massor under 2020 och 2021 var för att det inte fanns några löplopp att träna inför. Direkt jag började träna inför maraton, slutade jag cykla. Typ. Jag tycker fortfarande om att cykla, men löpningen är alltid roligare och det jag prioriterar om jag har ont om tid.

årets cykelpremiär

Rörlighet

Varför har jag ens det här på min lista över träningsplaner? Som om jag gör någon rörlighetsträning. Jag brukar försöka stretcha lite och rulla axlar och nacke i samband med mina styrketräning hemma, men i övrigt gör jag inget. En vecka innan maraton gjorde jag lite extra, men that´s about it. Fail. Som vanligt.

träningsåret 2023

2

Jag vill se framsteg

Ibland är jag nära att ge upp med min pulsträning i löpningen, men så går det bättre igen och jag fortsätter kämpa. Jag tycker att jag ser framsteg under några löppass, tills nästa gång jag springer när det igen inte alls fungerar. Det är så svårt tycker jag. Jag vill verkligen ge det en chans, men det är svårt att hålla sig motiverad när jag inte ser tydliga resultat. Jag har ändå hållit på med det här i ett par månader nu. Kanske borde jag vara ännu mer strikt och springa oftare och längre för att se snabbare framsteg. Just nu springer jag bara två gånger i veckan och ungefär åtta kilometer per gång. Dessutom har det blivit mindre löpning under november och december än tänkt, på grund av förkylning och julstress. Men ändå, jag vill se framsteg.

jag vill se framsteg

Jag har inte gett upp ännu, men snart vill jag nog se framsteg för att jag ska orka fortsätta. Åtminstone i januari och februari ska jag ännu springa enligt pulsen. Sedan får vi se. Sedan hoppas jag redan att vädret är bättre. Bara vägar och snabbare skor. As if, men man kan alltid drömma.

Idag bestämde jag mig för att fuska lite. Jag fick feeling och tryckte på lite mot slutet. Vi kan kalla det för intervaller. Några hundra meters rusher med valfri fart och valfri puls. Oj vad det var skönt och kul. Att få känna mig snabb igen och faktiskt springa. Inte bara lunka på, hela tiden kolla på klockan och akta mig för att pulsen ska stiga för högt. Det var kul att gasa. Jag skulle knappast orka hålla tempot speciellt länge, men det gjorde mycket för humöret. Det är i alla fall en bra sak med att springa enligt pulsen och lite kanske också vad det går ut på. Det tempot orkar jag hålla länge och jag blir inte trött.

 

1

Nu är jag tillbaka

Äntligen känner jag mig som mig själv igen i träningen efter min förkylning. Förra veckan tränade jag som vanligt, men då hade jag ännu lite snuva. Då tog jag inte i för fullt. Den här veckan känns det äntligen som om kroppen svarar. Jag har haft bra tryck i benen och pulsen har hållits under kontroll. Dagens styrkepass kändes som om det finns mer att ge och var det första passet sedan förkylningen där jag kände att yes. Nu är jag tillbaka.

nu är jag tillbaka

Med löpningen finns det ännu att jobba på. Jag fortsätter kämpa med min pulsträning, men det är svårt att utvärdera om jag blivit bättre eller inte. Jag har sprungit väldigt lite i december. Knappt två gånger i veckan och bara korta pass. Jag behöver lite mera kontinuitet i löpningen för att kunna utvärdera hur det går. December är alltid så här. Det är den brådaste tiden på jobbet och då gäller det bara att klämma in träningen där jag hinner. Jag vet att det lugnar ner sig i januari och att jag då kommer tillbaka till mina träningsrutiner.

Just nu är jag bara glad över att kunna träna som vanligt igen. Att kroppen svarar efter min förkylning och det känns som att jag nu är tillbaka. Jag tycker att precis alla är eller har varit sjuka just nu. Att det har varit en seg förkylning. Alla går och hostar på jobbet.

Imorgon blir det ännu löpning, men sedan blir det julpaus i några dagar. Fast i och för sig, på juldagen borde jag hinna springa. Då ska jag nog passa på att springa i dagsljus.

1