Kategoriarkiv: Löpning

Julstök och träning

Tacka vet jag dubbskor. Idag fanns inte en chans att jag skulle ha klarat mig utan dem, så halt var det. Isgata på vissa ställen, snöslask på andra. Däremot varmt och skönt. Jag hade alldeles för mycket kläder på mig. Då hade jag ändå mindre än vad jag haft de senaste gångerna. Tunnare jacka, tunnare pannband, bara ett lager på underkroppen, men det var ändå för mycket. Fast hellre springer jag nästan när det är halt, men varmt, än när det är iskallt, men inte halt. Allra helst springer jag ju förstås på sommaren. Nu kommer det att bli några dagars träningspaus. Det är så mycket på jobbet just nu och också en massa annat. Julstök.

December är alltid så här. Det är lika bra att jag inte har mitt årsmål att stressa över. Jag hade inte hunnit med det också. Stressat och klämt in löppass för att klara av det. Oberoende av vad min total för hela året blir, blir det rekord för mig. Kanske inte med så mycket som jag hade hoppats på och det blev mindre löpning i slutet av året än tänkt, men rekord är alltid rekord. Om det sen är med bara någon kilometer. Allt räknas.

julstök och träning

Jag vet inte varför jag alltid tycker att jag tränar lite när jag inte har min vanliga rutin. Den här veckan har det ändå blivit två löppass, ett styrkepass hemma och en gymträning plus simning. Det är ju inte lite. Jag jämför alltid hur jag tränar på sommaren när jag ligger i maratonträning. Då är löppassen längre och fler och då är det mer träning. Men det är egentligen inte det normala. Det här är mer normalt, fast jobbet och julstök just nu tar mycket tid och jag inte hinner med lika mycket träning som jag skulle vilja.

0

För kallt för att springa

Usch vad jag inte tycker om att springa när det är kallt. Idag var det minus nio grader och det kändes minsann. Min smärtgräns brukar gå vid minus femton, sen tycker jag att det för kallt för att springa.

för kallt för att springa

Jag hade byltat på mig alla kläder jag har. Underställ, tjock tröja, ullstrumpor, vintertights och vinterjacka. Pannband och vantar. Dubbskor. Det är inte direkt så att jag fryser, men jag tycker att jag blir så stel. Dels av kylan, men också dels av alla kläder jag har på mig. Jag känner mig inte precis smidig och snabb, utan snarare otymplig. Som att jag inte kan ta ut löpsteget.

Idag blev det strax över åtta kilometer. Det är ungefär min standardrunda just nu. Jag kan springa längre och jag hade gärna gjort det idag. Vädret var ändå fint, för det var sol. Jag hade till och med solglasögon på mig. Jag tyckte bara att det var lite för kallt.

Pulsträningen går sådär. Jag har inte gett upp ännu, men jag får flashbacks från när jag tidigare försökt mig på att springa med låg puls. Ibland går det bättre, ibland sämre och ibland inte alls. Det är så frustrerande att hela tiden behöva pausa för att gå. Det är säkert därför som jag också fryser mer. Ibland kan jag springa längre sträckor och ibland kommer jag på riktigt bara tre meter innan pulsen är 149. Men skam den som ger sig.

Jag kommer oberoende inte springa intervaller eller snabbpass nu på vintern, jag kan lika gärna kämpa på med lågpulsträningen. Förr eller senare måste jag ju se resultat. Åtminstone lär jag sedan på våren vara supersugen på att trycka på ordentligt 🙂

3

Mitt årsmål 2023

Jag tycks ofta ha ett mål i slutet av året, nästan alltid relaterat till mängd löpning. Så även detta år. Mitt årsmål för 2023 är att springa totalt 1200 kilometer för hela året. Just nu är jag på 1064. Det kan bli tight, men det borde gå.

årsmål 2023

Det spelar ju ingen roll om jag klarar av det eller inte, men jag går nog igång på sånt här. Att ha något jag tränar för, tränar mot. Oberoende av hur det går, har jag aldrig sprungit så mycket på hela året. Jag är nu redan på rekord. Allt över är plus. (Correction, jag sprang visst 1100 ifjol, jag är inte alls på rekord ännu 🙂 )

Det här året känns ändå som ett bra löparår. Jag har haft ett flow och haft många månader med bra mängd. Inte en eller två månader med jättemycket löpning, men inget de övriga. Utan jämnt och fint fördelat över hela året. 1200 på hela året skulle betyda 100 kilometer i snitt per månad. Vilket är ungefär det jag haft sedan april. Lite mindre i början av året, och lite mer under sommaren, men i snitt.

Jag kämpar vidare med att springa med låg puls. Kan/ ”får” jag inte springa fort, kan jag lika gärna springa långt och på det sättet samla mängd. Hundra kilometer i december låter mycket eftersom jag vet att det är den brådaste månaden på jobbet. Därför borde jag springa så mycket som möjligt i november, för att sedan bara behöva springa kanske 60 kilometer i december. Det borde jag ändå klara av. Eller så struntar jag bara i mitt årsmål och tränar det jag vill.

Men nu har jag redan tänkt tanken och dessutom bloggat om det, det är svårt att backa då.

Vad tror ni? Fixar jag mitt mål?

1

Våga vägra dubbskor

Snö, kallt och halt. Ungefär så skulle jag beskriva dagens löprunda. Ge mig hellre regn och grått alla dagar i veckan, än det här. Jag är inte redo för vinterlöpning. Vägra ha dubbskor och vara påbyltad till max. Jag fattar ju att jag inte kan vägra dubbskor hur länge som helst, men orkar inte springa med dem till mars april heller. Jag blir så påverkad av vädret, och just det här vädret påverkar inte mig direkt positivt. Det är såå långt till våren ännu, tills det börjar vända.

vägra ha dubbskor

Själva löpningen kändes väl okej. Jag kämpar på med min lågpuls och idag sprang jag ändå över tio kilometer. Ibland känns det bättre, ibland sämre och ibland litar jag inte på vad klockan visar. Men jag försöker verkligen att inte springa för hårt, oberoende av vad klockan visar att jag har för puls.

Jag tycker att det går bättre mot slutet av rundan. Ibland rusar pulsen i början, men sen när jag blivit varm kan jag springa längre sträckor i ett svep. Kanske jag borde värma upp? Typ gå raskt den första kilometern. Inte ens försöka springa då. För sen när jag väl kommit in i ett flow går det bättre. Det är just det där start stopp, som är problemet. Då springer jag alltid för fort efter pausen. Så måste jag stanna och gå, så springer jag för fort, måste stanna och gå. Och så fortsätter det. Men kommer jag in i en lugn lunk, kan jag tassa på längre.

Jag vågar inte kalla det för framsteg ännu, men kanske är jag i alla fall på väg åt rätt håll. När jag kollar på klockan i efterhand visar den medelpuls på 136. Av över 90 minuters löpning, gick jag bara i cirka 20 minuter. Jag har ändå sprungit ganska mycket då.

 

1

Små framsteg

Det känns som om jag gör små framsteg både i simningen och med lågpulslöpningen. Sånt är alltid kul att märka. Det ger mig motivation och ork till att fortsätta kämpa. För kämpa det gör jag. Det är inte precis så att något kommer gratis eller per automatik. Jag får verkligen tänka på vad jag gör.

Löpningen har de senaste gångerna känts okej. Jag kan ändå springa. Visserligen superlångsamt och att klockan reagerar med fördröjning på pulsen, men jag springer ändå. Det känns som ett löppass, det är inte bara gång. Jag måste stanna och gå mellan varven, men jag kan springa längre sträckor i ett svep nu.

små framsteg

Med simningen märker jag också små framsteg. Idag kunde jag för första gången simma frisim 25 meter utan att behöva byta till bröstsim. Flera gånger. Inte på rad då, obviously 😉 , men flera gånger under träningspasset. Jag tror att nyckeln där är att ta det lugnt. Fokusera på det jag gör och inte stressa. Jag behöver inte simma fort, få upp pulsen och ta i, utan istället ska jag simma lugnt. Då orkar jag mycket längre och tekniken håller ihop bättre. Då fungerar också andningen bättre när jag inte blir lika flåsig.

Det enda lilla kruxet med min simning är klockan. Den fungerar bra för det mesta, men ibland hittar den på helt egna sträckor. Plötsligt tycker den att jag simmat 550 meter på två minuter, när jag i själva verket kanske simmat 150 meter. Det spelar inte så stor roll egentligen. Just nu fokuserar jag mest på att öva simma frisim, och inte på sträckan. Men det är ändå irriterande för en som gillar statistik. Lite koll vill jag ha på hur långt jag simmat, det var ju en orsak till varför jag köpte klockan.

2

Mäta pulsen från handleden

Jag köpte ny klocka i våras. Dels för att jag ville ha en som jag kunde simma med och dels också för att min gamla hade en massa problem. Den hittade inte pulsen, den nollställde sig en gång per år och hittade inte alltid satelliter. Så jag beställde en ny Garmin och den har fungerat bra. Tills nu när jag börjat med pulsträning igen. Min klocka ska alltså mäta pulsen från handleden och det fungerar på sommaren när jag springer i t-shirt, men inte lika bra nu på vintern när jag har flera lager kläder på mig.

det andra försöket

Jag har valt att ha klockan ovanpå kläderna, för det fungerar, men kanske inte helt korrekt. Den hittar pulsen och visar nog rätt tror jag, men den ändrar med fördröjning. Jag kan springa på, pulsen visar 128. Det här går ju bra tänker jag. 128, 127, 128, 129… Okej nu är det nåt fel, så bra är jag inte. Så jämn är jag inte. Och så plötsligt 156. Sen tar det en evighet för pulsen att gå ner igen. Fast jag typ stannar och står stilla, visar det fortfarande 156. Tills den går från 156 till 136.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill verkligen ge det här med pulsträning en chans. För det mesta fungerar det att mäta pulsen från handleden. Det är inte såå stora hopp i pulsen att det egentligen stör. Dessutom så gör jag ändå träningen. Även om pulsen inte visar korrekt varje sekund, springer jag ändå långsammare och lugnare nu.

mäta pulsen från handleden

Och ja, man kan köpa ett band att ha runt bröstet för att mäta pulsen på det sättet istället, men orka.

3

Oktober var en bra träningsmånad

Länge sedan jag skrev en sammanfattning över träningen, men eftersom jag blev så förvånad när jag såg träningsmängden för oktober, förtjänar det ett eget inlägg. Jag har sprungit nästan 95 kilometer i oktober. Det är massor. Speciellt med tanke på att jag inte tränar för något lopp just nu, utan bara satsar på pulsträningen. 95 kilometer är ungefär vad jag brukar ligga på i april. Då när jag brukar inleda maratonträningen och har börjat öka på längden på passen, men innan jag satsar för fullt. I juni juli augusti, springer jag långt över 100 kilometer per månad. Till och med över 150.

Dessutom märkte jag att jag redan sprungit över 1000 kilometer i år. Jag brukar ha det som mål. Utan att egentligen veta varför, men det är en jämn och fin siffra. 2020 var ett bottenår på många sätt, men speciellt löpningen. Då sprang jag inte ens 650 kilometer på hela året.

oktober var en bra träningsmånad

Det känns på något sätt skönt att ha mitt mål för året avklarat redan nu. Det betyder att jag kan fokusera på pulsträningen. Jag behöver inte samtidigt också tänka att jag ska springa långt för att samla kilometer. Jag kan fokusera på en sak. Pulsen. Sen förstås om jag springer långt är det bara positivt, men det är en bonus. Nu ska ändå fokus vara på att lära mig att springa med låg puls. För jösses vad det inte alls går framåt.

Oktober var en bra träningsmånad sett till mängd, men november hoppas jag kunna kalla för en bra träningsmånad av andra orsaker. Då hoppas jag se framsteg med pulsträningen.

2

Tvåsiffrigt pass

Det var inte precis igår som jag senast sprang ett tvåsiffrigt pass. Det är första gången sedan mitt maraton i september som jag sprang över tio kilometer. Snabbt förskjuts gränsen, det är nästan konstigt egentligen. Då när jag tränade inför maraton var tio kilometer ett kort pass, nu räknar jag det nästan som långpass. Speciellt med tanke på hur länge det tar för mig att springa tio kilometer just nu med min pulsträning.

tvåsiffrigt löppass

Idag var det underbart höstväder. Sol, klarblå himmel och ingen blåst. Som gjort för ett långpass. Jag ville springa ett tvåsiffrigt pass. Lite för att bevisa för mig själv att jag klarar av det ännu och lite nog också för att det var så fint väder. För en gångs skull hade jag tid.

Löpningen kändes okej. Ifall jag inte fokuserade så mycket på pulsen, skulle jag väl klassa det som bra, men nu när pulsen är i fokus blir det bara okej. För jösses vad det fortfarande är svårt att hålla pulsen nere. Jag vet att jag bara sprungit på det här sättet i två tre veckor nu, men ännu ser jag inte några stora framsteg.

Ibland känns det bättre och ibland sämre. Jag hittar inget flow. Jag måste konstant kolla på klockan. Ser jag inte på den, blir pulsen nästan genast för hög. Jag måste hela tiden tänka på det, det kommer inte automatiskt ännu. Vandrar jag iväg i tankarna, springer jag fortare och då rusar pulsen. När jag skriver rusar, menar jag att den stiger till 153. Det är ju inte egentligen högt, men tillräckligt högt för att Garmin ska tycka att det blir tröskelträning, zon 4. Min gräns enligt Garmin går på 146, under det försöker jag hålla pulsen.

Jag får helt enkelt kämpa vidare om jag vill se resultat.

1

När ett poddavsnitt igen är riktat åt mig

För någon vecka sedan skrev jag om ett avsnitt från Maratonpoddens Fråga experterna som var som om jag skrivit frågan. I den här veckans avsnitt av Träningspodden var det igen riktat åt mig. Vad pratade de om? Lågpulsträning. Eller snarare pulsträning kanske, men i alla fall. Så mycket nyttig information, så mycket som jag också själv kommit fram till och så mycket liknande tankar.

Att det är jobbigt att springa långsamt och hålla pulsen nere, för egentligen kan jag ju springa fortare. Att man (jag) måste gå mellan varven för annars blir pulsen för hög. Jag vill helst springa så att ingen ser, för det är jobbigt att gå, (som om nån ens bryr sig), eller så dras jag med i andras tempo. Men kanske framförallt orsaken till varför jag gör det här. För att jag sen när jag väl ska springa fort, orkar jag springa fort, för att jag springer de långsamma passen lugnt. Inte allt i ett och samma tempo.

när ett poddavsnitt känns riktat åt dig

Idag gick det igen lite bättre att springa. Det verkar som om varannan gång går bättre och varannan sämre. Idag kunde jag igen springa längre sträckor utan att stanna och gå. Med längre menar jag kanske, äsch jag vet inte, ett par hundra meter? Mer än fyra steg i alla fall. Så att det kändes att jag sprang. När jag kollar på Garmin sa den ändå 53 minuter löpning och 18 minuter gång. På måndagen när det kändes sämre var det  36 minuter löpning och 10 minuter gång. Då gick jag procentuellt sett mer.

Äsch, vad jag svamlar. Men sen igen så skriver jag mest för mig själv. Det är kul att kolla tillbaka på gamla inlägg och se hur det kändes då.

0

Jag fortsätter att kämpa

Jag gissade ju tyvärr rätt när jag skrev att det var för tidigt för att kalla det för framsteg ännu, men jag fortsätter att kämpa. Igår var igen ett betydligt sämre löppass med lågpulsträningen. Det gick inte alls. Jag var hela tiden tvungen att pausa och gå. Vilket bara resulterade i att jag frös. Ifall jag ska fortsätta springa på det här sättet även på vintern, vilket jag nog ska, är jag tvungen att sätta på mig mer kläder. Jag får för kallt annars, när jag går så mycket.

Det började så bra igår. Jag tänkte redan att yes, jag har blivit bättre. Pulsen hölls stadigt kring 140. Ibland var den lite för hög, men ifall jag saktade ner på tempot, sjönk också pulsen. Jag kunde ändå fortsätta springa. I ungefär två kilometer fungerade det. Sen bara 146, 148, 152, 157… Va fan. Gå, gå, gå och gå lite till ännu.

jag fortsätter att kämpa

Jag minns hur frustrerad jag har känt mig när jag har försökt mig på pulsträning tidigare. Att ibland går det sämre, ibland bättre och ibland inte alls. Jag har aldrig gjort det tillräckligt länge för att se ordentliga resultat. Jag har alltid gett upp för tidigt. Den här gången ska jag verkligen ge det en chans.

Jag tänker att jag ändå inte kommer att börja springa intervaller, snabbare pass och långa långpass förrän typ april nästa år. (Långa långpass kan jag väl i och för sig springa nu också, det kommer bara att ta sju timmar med tanke på den fart jag håller 🙂 ) Sen när det blir vår. Det är då jag brukar börja min maratonträning. Dit är det nästan sex månader. På den tiden måste jag väl ändå märka av resultat? Om jag fortsätter att kämpa. Sen borde jag åtminstone vara väldigt pepp på att springa fort. När jag harvat på i ett halvt år.

1