Kategoriarkiv: Löpning

Ett steg åt rätt håll

Det är alldeles för tidigt för att kalla det för framsteg ännu, eftersom jag bara sprungit enligt mitt nya upplägg fyra gånger, men dagens pass kändes i alla fall som ett steg åt rätt håll. Det var en betydligt bättre känsla än på måndagen. Då gick jag mest för att pulsen hela tiden var för hög. Nu kunde jag springa lite längre sträckor, och det kändes som ett löppass. I alla fall ditåt.

ett steg åt rätt håll

Den här gången rusade inte pulsen, utan den låg ganska stadigt kring 142. Ibland högre, ibland lägre, men kring 140. Ibland var jag tvungen att gå för att den var över 150, men egentligen ganska lite. Pulsen var snabbt nere igen, och jag kunde tassa vidare. För tassa, det gör jag.

Idag hade jag ändå snittider kring 7:30, det är okej. Jag försöker så att inte bry mig om tempot, men det är svårt. Jag vet (hoppas) att tempot kommer senare, nu ska jag fokusera på lugnt. Nu håller till och med Garmin med mig, att det är basträning jag sysslar med.

Jag hoppas att jag med tiden ska kunna springa längre sträckor och med lägre puls. Att pulsen inte ska rusa även om jag ökar tempot. Det är väl det som är själva tanken med mitt träningsupplägg och så som jag kommer att mäta framsteg. Dagens pass kändes som ett steg åt rätt håll. Det ger mig motivation till att fortsätta.

Jag ska ge det här en chans nu. Hösten och vintern i alla fall. På vintern brukar jag ändå inte springa intervaller, då kan jag lika gärna tassa. I vår sen, då jäklar ska jag trycka på.

3

Stor frustration med löpningen

Varför tyckte jag att det var en bra idé att börja med lågpuls igen? Varför? Jag känner en stor frustration i löpningen just nu. Jag har visserligen bara sprungit tre gånger enligt min nya plan, det blir väl förhoppningsvis bättre, men jösses vad det är irriterande.

en stor frustration med löpningen

Det är så svårt att springa och samtidigt hålla pulsen nere. Jag kommer inte in i ett flow och man kan knappast ens kalla det för löpning. Jag tycker att jag mest går. Hela tiden när jag tycker att nu går det bra, jag springer låååångsamt, men springer ändå, så kollar jag på klockan. 152. Okej, jag springer ännu långsammare, kanske pulsen går ner då, nej det gör den inte. Ännu långsammare, äsch vad fan, pulsen 155. Nu måste jag gå.

Det är klart att jag kan springa fortare/som jag vill, men jag ska verkligen ge det här en chans nu. Även om det bara är mina egna ”regler” på basen av vad Garmin anser att mina pulszoner är. Jag hoppas ju att det här på sikt ska göra mig till en bättre löpare. Uthålligare, men också snabbare. Att jag sen när jag ska springa fort orkar göra det, eftersom mina lugna pass faktiskt är lugna. Tidigare har alla pass varit ganska lika. Samma tempo och samma puls, utan någon större variation.

Det är mest jobbigt mentalt tycker jag. Jag vet ju att jag kan springa fortare, och där tär nog lite på självförtroendet när klockan visar snittider på 8:30. Jag känner mig inte precis snabb. Samtidigt vet jag att det snart är vinter, snö, slask, halt och dubbskor. Då är jag oberoende inte snabb, då kan jag lika gärna springa enligt det här upplägget.

Men det är ändå en stor frustration just nu.

1

Andra försöket till pulsträning

Idag blev det andra försöket till att springa enligt pulsen. Jag väljer att kalla det för lågpuls, men jag är inte speciellt strikt. Jag försöker att hålla pulsen under 146, i grön zon, zon 3, men ifall den går över det är det okej. Så länge den inte rusar och jag inte springer för länge i för hög puls. Tanken är att jag ska hålla den kring 145. Gärna lägre förstås, men en sak i taget.

det andra försöket

Hur gick då det andra försöket? Så där. Jag hade glömt bort hur jobbigt det är (mentalt) att springa enligt pulsen. Jag som inte tycker att jag är speciellt snabb annars heller, måste nu springa ännu långsammare. Plötsligt är mina kilometertider uppe på 8:00 igen och ändå är pulsen för hög ibland.

Det är frustrerande, jag kommer inte in i ett flow. Sen när jag tycker att jag har hittat rytmen, är pulsen för hög. Egentligen är det ju inte ens hög, den är kring 155. Men jag ska försöka vara strikt, och inte springa för fort. Kämpa med att hålla pulsen nere, och inte bry mig om tempot. Det är just det som är det svåra. Att inte bli för fokuserad på tempot och hur långsamt jag springer. Istället måste jag tänka att passet har ett annat syfte.

Lite på samma sätt som min styrketräning. Det är kanske inte roligt i stunden, men sen. Sen kommer jag att bli ett bättre, starkare, snabbare löpare. Om jag nu kämpar med att springa lugnt, kommer jag sen att kunna springa fort.

En bra sak med att springa lugnt och långsamt i alla fall är återhämtningen. Efter dagens pass tyckte Garmin att jag behöver 17 timmar återhämtning. Jag skulle med andra ord kunna springa imorgon igen. Efter tuffa intervallpass kan Garmin säga att jag behöver återhämtning upp mot 72 timmar. Eller ännu mer, överdriven träning kan det stå. Nu håller i alla fall Garmin med mig, att det är basträning.

2

Nytt träningsupplägg

Jag tänker att jag ska ha ett nytt träningsupplägg för hösten. Kanske. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Planen är att jag ska ge det här med lågpuls en chans till. Jag har testat på det tidigare, men ger alltid upp innan jag ser resultat. Det är så frustrerande att springa långsamt och hela tiden hålla koll på pulsen. I något skede vill jag bara trycka på, springa fortare och inte bry mig om pulsen. Samtidigt vet jag att jag springer mina lugna långpass för fort och med för hög puls och att jag borde bli bättre på att ha en större variation. Lugnt och långsamt, och hårt och snabbt. Inte allt i samma mellanmjölkstempo.

nytt träningsupplägg för hösten

Så nytt träningsupplägg för hösten. Eftersom jag ändå inte har något lopp på kommande och inte behöver vara snabb just nu, kan jag träna på andra saker. Springa lugnt och långsamt, men länge. Grunduthållighet, basträning, zon 3. Enligt Garmin blir det zon 4 för mig när pulsen går över 146. Med andra ord borde jag vara under det ifall jag vill springa i lågpuls.

Idag sprang jag mitt första pass enligt min nya plan. Jag försökte springa långsamt, men ibland rusade pulsen ändå. Eller rusade är väl att ta i, men den var kring 155. Jag försökte få ner den genom att springa ännu långsammare, men ibland var jag tvungen att gå. Springa igen, gå lite, springa igen, gå. Det är just det här som är det jobbiga med lågpuls. Jag som vill springa, är tvungen att pausa hela tiden. Men med träning ska det bli bättre, och jag ska kunna springa längre sträckor.

Jag vet inte varför jag kallar det för lågpuls egentligen. Min nya plan är snarare att springa mina pass lugnt i zon 3. Jag kan kalla det för basträning. Grunduthållighet.

2

Plötsligt blev det kallt

Det känns som om vädret ändrade över en natt. Plötsligt blev det kallt. Kallt som i att jag måste ha pannband på mig när jag springer för att det är fyra plusgrader. Fyra?! Jag är inte redo för kylan ännu. Nu kommer det ju att dröja tills april innan det vänder igen. Innan det blir varmare och mindre kläder.

plötsligt blev det kallt

Löpningen känns i alla fall fortfarande bra. Trots att det blev kallt och att jag var tvungen att leta fram mitt pannband. Jag har fortfarande alla sommarkläder kvar i garderoben för har inte hunnit (orkat) städa bort dem. Var tusan har jag mina vinterkläder? Snart måste jag också plocka fram reflexvästen. Jag brukar för det mesta springa i dagsljus. Antingen på lediga dagar, eller sen då innan jobbet. Ibland springer jag ändå på kvällen och då krävs reflexväst.

Usch, jag ser inte alls framemot den här årstiden. Kyla, mörker, snö, slask… Jag tycker det just precis blev sommar och poff, nu är det redan över. Det är så kort säsong tycker jag, för löpning i shorts och t-shirt. Från kanske mitten av maj, till slutet av augusti. Sen är det bara mössor, vantar, jackor, vintertights och dubbskor som gäller. Tydligen sprang jag ännu i slutet av maj långpass i tights och jacka…  Med andra ord, väldigt kort säsong för shorts.

Äsch, nu blir jag helt deppig när jag tänker på det. Varje årstid har väl sin charm (nu ljuger jag, vintern suger), men nog är sommaren bäst. Ju varmare desto bättre.

 

1

Bra start på oktober

Det kändes så bra i kroppen efter torsdagens löppass att jag bestämde mig för att springa idag igen. Jag var trots allt ledig, solen sken och det är ny månad. Det här blev en bra start på oktober. Åtta kilometer in på löpkontot.

Benen var pigga idag igen och flåset var med mig. Jag var nästan tvungen att bromsa lite. Även om det känns bra i kroppen, vill jag inte pressa för mycket för tidigt. Det är ändå bara tre veckor sedan jag sprang maraton. Det är en stor påfrestning på kroppen, och jag vill återhämta mig fullt ut innan jag ökar på belastningen.

bra start på oktober

Jag är nästan lite förvånad över hur pigg kroppen känns. Jag tycker att jag var mer sliten ifjol, att jag hade en tyngre känsla i kroppen. Mer mjölksyra i benen och högre puls. Nu känner jag mig som normal. Benen känns till och med pigga, som om de skulle vilja pinna på i ett snabbare tempo.

Nästa vecka tror jag nog att jag kan träna som vanligt igen. Tre löppass och ett styrkepass. Kanske någon promenad. Det beror lite på vädret också. Jag tycker nog om att promenera, men inte såå mycket att jag skulle göra det om det regnar. Fint och soligt höstväder ska jag ha. Som idag. Idag var det jättefint väder för löpning. Lite blåsigt, men annars utmärkt.

Nu tycker jag bara att det börjar vara svårt att veta hur jag ska klä mig. Det var varmt, men ändå blåsigt. Jag hade lite för varmt med t-shirt och jacka, men samtidigt skulle jag nästan ha velat ha ett pannband för öronen. Jag behöver inte vantar ännu, men nog solglasögon. Fast snart antar jag att det inte kommer att vara ett problem mer. Sen gäller det bara att bylta på mig alla mina kläder och plocka fram dubbskorna. Så jag ska njuta så länge jag kan.

Har du fått en bra start på oktober?

0

Första löppasset efter Tallinn

Jag har tränat lite efter Tallinn, men idag sprang jag det första löppasset. Lugnt och försiktigt var planen. Hur gick det då? Hur kändes första löppasset efter maraton, som ändå bara var för tre veckor sedan?

första löppasset efter tallinn

Riktigt bra faktiskt, nästan bättre än förväntat. Jag kände mig som vanligt. Jag hade inte stela ben, pulsen var normal, flåset kändes bra. Allting kändes bra i kroppen och nu tror jag nog att jag redo att träna som vanligt igen.

Den första veckan efter maraton gjorde jag ingenting, den andra veckan blev det lite promenader och yoga och nu den tredje veckan har jag både tränat (lättare) styrka och sprungit. Nästa vecka kommer det säkert att bli mer löpning. Fortfarande lugnt och försiktigt, men fler pass.

Idag sprang jag strax över sju kilometer och det kändes bra. Jag tycker att jag var mer sliten förra året. Att jag kände mig tröttare efter mina promenader och att det tog längre tid för mig att komma igång med löpningen igen. Och att det då också kändes tyngre, trots att jag sprang kortare pass. Nu tycker jag ändå att jag skulle ha varit redo för löpning redan förra veckan, men jag ville vila lite extra. Inte börja för tidigt och pressa för mycket.

Kanske det här är ett tecken på att jag var i form inför maraton? Att jag tränade rätt, även om kanske tiden inte blev det jag hade hoppats på. För att jag nu efter maraton känner mig redo för löpning igen och att återhämtningen har gått snabbare än efter tidigare maraton. 2018, då när jag sprang mitt bästa maraton, då sprang jag inte mycket mer det året. Det var en maxprestation, som gjorde mig sliten och osugen på löpning. Nu är jag fortfarande sugen på löpning, och det är väl bra?

2

Tallinn maraton 2023 race report

Tallinn maraton 2023, den långa versionen. Varsågoda.

tallinn maraton 2023

Tallinn maraton 2023 race report

Jag hade varit förvånansvärt lugn hela veckan. Redo, ivrig, men inte speciellt nervös. Inte ens när jag hämtade ut nummerlappen på lördagen blev jag nervös. Jag kände mig redo. Jag sov bra natten innan loppet och vaknade utvilad. Starten var klockan nio på morgonen. Den här gången blev det en mycket stressig start. Jag skyller på hotellfrukosten.

Hotellfrukosten öppnade först 7:30 och det blev stressigt. Jag hade gjort i ordning allt innan frukosten, jag bara väntade att den skulle öppna. Kläderna på, håret fixat, plockat fram allting. Snabb, snabb frukost för att sen förhoppningsvis smälta maten och hinna på toa. Borsta tänderna och vamos.

Som tur var det inte långt från hotellet till starten, men det blev ändå bråttom. Jag försökte värma upp, jogga lite, men insåg att jag inte skulle hinna eftersom bajamajaköerna var jättelånga. Jag hann precis besöka en innan det blev dags att ta sig till starten. Med tre minuters marginal var jag i startfållan. Sam tog en snabb bild, som jag inte ens hann publicera, och så gick starten. Poff och vi var iväg.

Planen var att starta lugnt och behärskat i 7:20 tempo ish, för att sedan öka. Ett maraton är långt och det ska kännas lätt i början. Jag vet att det blir jobbigt mot slutet. Jag försökte tänka positivt när folk rusade förbi mig. Vi ses vid trettio kilometer.

Allting kändes enkelt i början och det var en helt annan känsla mot förra året. Då funderade jag på att bryta för första gången vid tio kilometer. Nu tickade kilometerna på och allting kändes bra i kroppen. Inte ont nånstans, pigga ben och bra flås. Jag höll mitt planerade tempo och kunde öka. Jag lunkade på i ett tempo för under fem timmar. I något skede var 5:00 timmars ballongerna/gruppen i fatt mig och jag sprang tillsammans med dem ett tag. Sedan tappade jag dem.

Det kändes lätt fram till kanske 25 kilometer, men sen blev det jobbigt. Det var en varm och solig dag och det påverkade nog mig. Jag hade vätskebrist och krampkänningar. Jag var tvungen att gå. Och börjar man gå, är det svårt att börja springa igen…

Jag längtade efter vätskekontrollerna. Vatten, ge mig vatten. Sportdryck. Jag vill ha salt. Hallucinerade om chips och hade socker ut genom öronen. Jag som är en godisråtta av rang ville inte alls ha av mina egna godis som jag hade med mig som energi. Visste att jag var tvungen att få i mig något och tog av gelsen som man fick längs med banan, men fy fan.

Jag gick och sprang om vartannat och försökte pressa mig, men det fanns liksom inget. Benen gjorde ont och protesterade. På något sätt kom jag framåt. När jag kollar på mina kilometertider har jag hållit bra fart. Det är först vid slutet som det kommer en klar dipp. Jag sprang förbi folk mot slutet, just dem som rusade förbi mig i starten. Den här gången hade jag både löpare framför mig och bakom mig. Det var inte som ifjol, när jag kände mig sist. Nu var jag inte ens närapå sist.

tallinn maraton 2023

Jag kollade på klockan under loppet och visste att jag hade chanser till under fem timmar, men sakta, men säkert minskade chanserna. Jag tappade för varje kilometer. Den officiella tiden var 5:15:20. Det är jag nöjd över i de förhållandena. Visst hade jag varit gladare för en tid på 5:10 eller 5:14:59, men hyfsat nöjd i alla fall.

Jag nådde mitt silvermål. Jag hade kul längs med vägen och hade en betydligt bättre känsla än förra året. Förra året gick jag redan vid typ 18 kilometer och bara önskade att det skulle ta slut. Nu kunde jag ändå pinna på fram till kanske 32 kilometer innan värmen tog över. Med andra ord dubbelt så långt.

tallinn maraton 2023

Eftersom ett maraton är jättelångt, kommer det även en del två av race report. Mer om mina egna tankar och reflektioner om loppet.

 

5

Tidsmål inför Tallinn maraton 2023

Det är så svårt med tidsmål tycker jag. Även om jag känner mig i form och vet vad jag vill, är det svårt att veta om mina mål är realistiska eller inte. Har jag gjort tillräckligt? Är formen bra? Kanske jag har en dålig dag? Förra året kände jag mig också i form, men då hade jag en dålig dag. Då nådde jag inte mina mål och kände mig besviken (och revanschsugen) efteråt. Därför är det också nu svårt att formulera tidsmål. Men jag gör ett försök i alla fall. Tidsmål inför Tallinn maraton. Guld, silver och brons som vanligt.

tidsmål inför tallinn maraton

Tidsmål inför Tallinn maraton

Brons
Målgång. Maraton är jättelångt och jag är nöjd över målgång.

Silver
Bättre än i fjol. Då var känslan inte den bästa och jag sprang i mål på 5:19:59. Snabbare än det, men kanske framförallt med en bättre känsla. Jag vill känna mig stark mot slutet och nöjd. Sen om tiden är 5:10 eller 5:18 är egentligen det samma.

Guld
Personbästa eller under fem timmar. Det är i princip samma sak.

När jag ser tillbaka på min träning tycker jag att mitt guldmål är rimligt. I alla fall på en bra dag. Jag har så mycket mer mängd i kroppen än 2018, då när jag sprang mitt bästa lopp någonsin. Fler långpass, längre långpass, mer mängd per vecka och månad. Tiderna har varit snabbare. Både på långpass och på kortare rundor. Jag känner mig i bättre form än vad jag gjorde då. Eller vete fan om jag minns hur jag kände mig då, men nu känner jag mig i bra form i alla fall.

På söndagen vet vi hur det gick. Ifall jag inte bloggar innan dess, så lär jag garanterat uppdatera på Instagram.

2

Sista passet inför Tallinn

Jag ska skriva ett inlägg om mina tidsmål inför Tallinn, promise. Jag ville bara få min träning gjord först, för att kanske ha ett bättre hum om vad som är rimligt. Nu är det sista passet gjort inför Tallinn. Fem ynka kilometer med några korta snabba intervaller.

Hur känns det nu då? Med sista passet gjort och all träning gjord? Det känns faktiskt riktigt bra, som om jag är redo. Jag vet att jag tränat bra. Sprungit mina långpass och mycket mängd. Jag har nog aldrig inför maraton sprungit så här mycket. Jag känner mig i form. Tidsmålen ska jag ännu klura på en stund, men det känns bra i kroppen.

sista passet inför Tallinn

Dagens pass var inget problem. Jag testade igen mina nya hörlurar och de verkar nog hållas i öronen även i lite högre hastigheter. Benen kändes pigga och lätta och allting kändes bra i kroppen. Precis som jag vill att det ska kännas med bara några dagar kvar.

Nu ska jag bara äta och ladda upp. Förbereda mig mentalt. Ladda klockan och hörlurar. Packa. Det har lovats varmt väder till Tallinn, så det lutar mot att jag springer i shorts och t-shirt. Jag tänkte nog säkert packa med andra kläder också, för att sedan på morgonen bestämma mig.

Godis är köpt, gels är köpt, sportdryck är köpt. Bubbel har jag. Mycket viktig punkt. Jag ska ännu fixa min Spotifylista, men annars är jag väl redo. Tror jag. Hoppas jag. På lördag åker vi och på söndag är loppet. Wish me luck!

3