Kategoriarkiv: Löpning

Så var man en löpare igen

Gissa vem som sprang idag? Det känns som evigheter sen senast, men egentligen var det kanske bara för tolv dagar sedan. Men det är nog nästan en evighet när man inte kan springa. Får springa. Både på grund av tidsbrist och mycket på jobbet och på grund av en förbaskat envis hosta. Nu är det i alla fall slut på löparvilan. Nu ser jag framåt, nu vill jag vara en löpare igen.

Hur kändes då löpningen idag? Helt okej, som förväntat ungefär. Jag sprang inte ens fem kilometer och hade många gå/fotopauser. Benen var pigga och ville pinna på, men flåset hänger inte med. Pulsen steg lite för mycket än vad jag är bekväm med för att bara springa fem kilometer och ändå i lugnt tempo. Så det blev ett ännu lugnare tempo och gåpauser. en löpare igen

Fast nu är jag åtminstone igång igen. Jag antar att det kommer att kännas så här ett tag framöver. Innan jag hittar rutinen och vanan att springa igen. Springa längre sträckor, oftare och förhoppningsvis också snabbare. Jag får räkna med att det kommer att vara tyngre nu i början. Jag vet att det kommer att lätta sedan när jag är igång igen. På riktigt. Jag behöver bara springa strukturerat i ett par veckor och så är jag tillbaka till mitt normala jag igen. Som en löpare.

Dessutom, vem springer nu bra i sånt här väder? Det är så svårt att välja skor tycker jag. Jag sprang i dubbskor idag, för åtminstone vår gata är en isväg. Men det finns jättemånga ställen och vägavsnitt där man inte alls behöver dubbskor. För det är helt bart och sandat. Då är det istället bara irriterande med dubbar. De smäller som fan och man hör åtminstone när jag kommer 🙂

2

Kan jag träna snart?

Kan jag träna snart? Är jag frisk nu? Tja… Jag vill inte jinxa det, men jag tror att jag är frisk nu. Så jag antar att jag kan träna snart. Planen är att göra ett försiktigt löppass imorgon innan jobbet. För att testa på kroppen och formen. Eller formen vet jag att inte är den bästa just nu, men jag vill verkligen springa igen och börja bygga upp formen på nytt.

Jag som brukar börja januari, nytt år, nya möjligheter, nya mål och allt det där. Nu är det redan den 19 januari och jag har knappt tränat något. Den här veckan har det blivit tre promenader och ett lättare styrkepass hemma. Ingen löpning och ingen simning. Inte mycket kondition eller pulshöjande, mest vardagsmotion i form av promenader.

kan jag träna snart

Nu känns det åtminstone som om jag är redo att börja det nya träningsåret. Planera in träningsmål och jobba mot dem. Mycket löpning förstås. Nu vill jag komma igång ordentligt igen. Det känns som om jag aldrig har kommit igång efter Tallinn maraton. Det har hela tiden blivit avbrott i träningen. Snuva, dundersjuk, hosta och mer hosta. Nu tycker jag att det räcker. Nu vill jag träna mer strukturerat och ha en plan och mål med träningen.

Den första delen i min plan är ett testpass löpning imorgon. Så får jag se sedan. Ifall det känns bra i kroppen blir det säkert mer träning nästa vecka, men ifall jag fortfarande blir hostig får jag backa med träningen. Men eftersom jag inte hostat på flera dagar, tror och hoppas jag att jag kan träna som jag vill nu.

4

Maratonformen är långt borta

Inte för att jag precis ska springa maraton inom den närmsta tiden, men maratonformen är nog långt borta just nu. Det är nästan konstigt hur snabbt det svänger. Fast i och för sig svänger det snabbt åt andra hållet också, men just nu är nog maratonformen långt borta. Hittills har jag sprungit elva kilometer på hela året. Elva.

När jag tränar inför maraton är elva kilometer ett kort pass. Då är jag glad om jag ”bara” behöver springa elva kilometer. Då kan långpassen vara långt över tjugo kilometer. Just nu är mina löppass kring fem kilometer. Den här veckan har jag sprungit noll.

maratonformen är långt borta

Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken egentligen, men jag drömde om att jag skulle springa maraton. I drömmen blev jag sedan panikslagen för jag tänkte, hjälp jag är inte i form. Sedan kom jag på, just ja, du drömmer. Du ska först springa maraton i september. Du hinner ännu träna, även om året verkligen inte börjat bra träningsmässigt.

Jag vet som sagt, att det svänger snabbt åt andra hållet också. Jag behöver bara några bra löppass och så är jag tillbaka igen. Några vanliga mysrundor runt kvarteret och kanske ett lite längre, tvåsiffrigt pass, och så har det vänt. Det är alltid mest jobbigt mentalt tycker jag. Jag har knappast tappat så mycket kondition, det bara känns så när jag inte tränar som normalt.

Nu verkar det åtminstone som om hostmedicinen har hjälpt, för jag hostar betydligt mindre. Eller så var det för att jag tog en vilodag på tisdagen. Skippade simningen och istället sov på soffan. Det har varit mycket på jobbet och annars också, och jag behövde vila.

2

Hur gick det med mitt årsmål?

Hur gick det med mitt årsmål? Klarade jag av att springa 1500 kilometer? Hahahaha… Nej. Fast det var i och för sig väntat. Jag visste att det skulle bli svårt att klara av det från början, sedan blev jag dundersjuk och det blev ännu svårare, och till sist gav jag upp helt enkelt. Jag visste att jag inte skulle klara av det.

hur gick det med mitt årsmål

Istället för att deppa över att jag missat mitt årsmål, tänker jag sammanfatta hela året. För 2024 var ett bra träningsår. Jag har aldrig tidigare sprungit så mycket som jag gjorde. Även om jag inte klarade av mitt årsmål, blev det mängdrekord med över 200 kilometer. Jag sprang 1416,6 kilometer under 2024. Massor.

Året började bra och redan i januari sprang jag långpass på över tolv kilometer. Sedan rullade det bara på. Långpass och mycket löpning. Så mycket mängd och så mycket löpning. Jag tränade för fullt inför Tallinn maraton, som tyvärr var en besvikelse. Med den mängd löpning jag gjorde inför, borde det ha gått bättre. Efter Tallinn blev det inte lika mycket löpning längre, men så brukar det vara. Off season och bygga upp.

en vecka till maraton

Om löpningen har gått bra, har cyklingen varit katastrof. Jag vet inte ens om jag täcks skriva ut hur lite jag cyklade förra året. Tre gånger, 78,8 kilometer. Tur att jag inte köpte en landsvägscykel då när jag cyklade som mest. Fast det här vet jag att hänger ihop med covidåren. Inga lopp att träna inför, mindre löpning och massvis med transportcykling. Men när jag tränar inför Tallinn, ingen cykling. Jag måste kanske inse att det inte blir en triatlet av mig, även om jag tycker om alla grenar.

årets andra cykelpass

För simningen har också gått bra. Speciellt nu den senaste tiden. Det känns som om jag har hittat tekniken. Det går åtminstone bättre när jag simmar. Jag blir inte lika flåsig och frustrerad, utan jag har hittat lugnet. Jag orkar bättre och får inte panik i vattnet.

Styrketräningen då? Jo då, den hänger med på ett hörn. Inte alltid så att jag har en plan eller blir mycket bättre, men jag gör det. Det är ungefär det som är min plan. Att jag gör det.

hur gick det med mitt årsmål

Yogan då? Fail som vanligt. Två veckor innan Tallinn maraton stretchar jag lite, men jag är fortfarande stel som ett kylskåp.

Jag tycker att 2024 var ett bra träningsår, även om det efter Tallinn maraton blev betydligt mindre träning. Mindre än jag önskat. Nu är jag åtminstone väldigt ivrig på träning och träningsplaner igen. Nytt år och nya planer och allt sånt.

4

Så nära, men ändå så långt borta

Jag är så nära att nå mitt årsmål på 1500 kilometer löpning totalt, men det är ändå för långt borta för att jag ska försöka nå det. Jag har hittills sprungit 1396 kilometer. Det är inte mycket som fattas, men ändå alldeles för mycket för den form jag är i just nu. Jag är inte i form för att springa riktigt långa långpass. Tolv kilometer kanske ännu skulle gå, men jag tror tyvärr att det är för korta pass med tanke på tiden som jag har kvar. Jag skulle kanske behöva en vecka eller två till för att klara av mitt mål. Mer tid för löpning helt enkelt.

så nära, men ändå inte

Det är åtminstone skönt att de pass jag kan springa just nu, känns bra. Det finns tryck i steget och lungorna hänger med igen. Jag blir inte lika andfådd längre och pulsen rusar inte. Jag tror inte att jag behöver vara försiktig mer och känna efter en massa. Nu kan jag springa som jag vill i valfritt tempo och puls.

För tillfället betyder valfritt tempo ungefär 7:30. Det beror lite på väder och underlag. Jag har inte sprungit i mina dubbskor ännu, utan jag springer i mina trailskor. De hjälper ju inte om det är glashalt, men jag tycker ändå att de är bättre på snö än vanliga löparskor. De har ett mönstrat botten och kanske lite tjockare sula. Ifall det inte är halt och jag inte behöver trippa fram, då är tempot strax under sju, men ifall jag är rädd för att halka tar jag det lugnare, och då kan tempot landa på över åtta. Så jag säger, 7:30.

Jag är nog lite irriterad över att vara så nära mitt årsmål, men ändå veta att jag inte kommer att klara av det. Fast sen igen, jag har aldrig sprungit så här långt på ett år. Inte ens nära.

0

Mer som mig själv igen

Jag känner mig mer som mig själv igen efter min dunderförkylning. Löpningen känns bättre och jag kan trycka på mer. Jag får inte världens hostattack om jag anstränger mig, utan det känns som om jag får luft. Tempot är vad det är, men det är inte heller något jag bryr mig om just nu. Jag är sällan mitt snabbaste jag under vintern. Det kan vara halt och slirigt och än så länge vägrar jag att springa i dubbskor. Inte för att jag ens behöver dem just nu, men jag är inte snabb för det.

jag är mig själv igen

Det är åtminstone skönt att igen känna mig som mig själv. Jag tror inte att jag behöver vara rädd för att trycka på mer. Jag kan träna som jag vill, jag behöver inte ta det lugnt och försiktigt längre. Känna efter. Just nu springer jag tre gånger i veckan, kanske sju kilometer per gång. Det är ändå helt okej tycker jag.

December är alltid så här. Det gäller att klämma in löpningen när jag hinner. Det är mycket jobb och mycket inför julen. Även om jag (formmässigt) skulle kunna springa långpass på tre timmar, hinner jag inte. Och nej, jag är inte i sån form. Plus att det är alltför mörkt och dystert för att jag ens skulle vilja springa så långa långpass just nu. Sju åtta kilometer innan eller efter jobbet är allt jag hinner med för tillfället.

Just nu är jag bara nöjd över att kunna springa igen. Jag tänker att jag tränar som jag vill året till slut, och så gör jag upp nya träningsplaner nästa år. Nu vill jag mest få till en träningsrutin igen, med både löpning, simning och styrketräning.

1

Jag tränar igen

Förra veckan blev det en rask promenad, men nu kan jag säga att jag tränar igen. Jag har sprungit tre gånger den här veckan och gjort ett styrke/rörlighetspass. Fortfarande lugnt och försiktigt, men nu kan jag åtminstone säga att jag tränar igen.

Jag är fortfarande lite hostig, men det har inte blivit värre av att jag tränat. Jag känner mig pigg och fräsch annars, lite hosta stör inte mig. Löpningen känns så där. Jag vågar inte ta i ännu och har mycket gåpauser. Jag skulle säkert kunna springa både längre och snabbare, men väljer att ta det lugnt. Tre löppass den här veckan är ändå bra tycker jag. Fem kilometer, sju kilometer och åtta kilometer. Vad jag kallar för mysjogg. Lugnt och försiktigt, tass tass tass runt kvarteret.

Nästa vecka kan jag säkert träna hårdare igen. Mer som vanligt och som jag vill. Eftersom jag ändå inte blivit värre av att träna heller. Det är mest resthosta, för annars är jag frisk. Det är irriterande att vara sjuk. Först är man ju sjuk och då kan jag inte träna förstås, men just efteråt är det också jobbigt. Att ta det lugnt och försiktigt efteråt. Inte börja för tidigt eller ta i för hårt. Hur länge ska man vila och ta det lugnt och när kan man träna som vanligt. Hur länge ska man känna efter?

jag tränar igen

Fast just nu spelar det inte så stor roll. Jag har gett upp årsmålet och tänker mest att det här året får ta slut och så börjar jag på nytt sedan år 2025. Ett klassiskt nyårslöfte. New year, new me. Eller tja, mycket kommer ju inte att ändra, jag tänker mest att jag inte börjar på ett nytt mål med en månad kvar av året.

0

Om att springa enligt pulsen

Jag har ju lovat att jag skulle skriva ett inlägg om att springa enligt pulsen. Jag har testat på det flera gånger och alltid gett upp innan jag märkt tydliga resultat. Förra hösten och vintern gjorde jag igen en ordentlig satsning. Den gången tyckte jag att jag verkligen var hård med mina gränser. Börja gå när pulsen steg för högt. Stanna, pausa, fortsätta springa och så vidare. Tills jag igen gav upp. Det blev vår, jag skulle börja träna inför maraton, det var mycket roligare att springa fort. Jag märkte aldrig några tydliga resultat och litade inte på att klockan visade rätt och det hela rann ut i sanden. Igen en gång. Fast varför ska man ens springa enligt pulsen?

det andra försöket

Springa enligt pulsen

Jag tänker så här, som vill bli uthålligare och springa långt och länge. Maraton. Jag vill orka springa länge utan att det blir för tungt. Det ska kännas lätt och som att jag just orkar springa i oändlighet. Det är farten som dödar. Och när farten ökar, stiger också pulsen. Jag blir flåsig och trött i musklerna. Stumma ben och gå in i väggen. För att kolhydraterna (glykogenet) tog slut, för snabbt. Men om jag istället lunkar på i lägre tempo, lägre puls, orkar jag längre. I teorin alltså.

Problemet blir oftast, för mig, att jag inte klarar av att springa i ett så lågt tempo att pulsen hålls nere. Jag behöver gå mest hela tiden för att ha pulsen under kontroll. Och jag vill ju inte gå på maraton sen heller. Jag vill ändå springa. Med tiden är det förstås meningen att farten ska bli fortare utan att pulsen ökar. För att jag blivit bättre helt enkelt.

springa enligt pulsen

Jag har använt mig av Garmins zoner som jag antar att är uträknade enligt åldern. För mig betyder det grön zon, zon 3, när pulsen är under 145. Då kallas det ännu för konditionsträning, zon 4 blir röd zon och tröskelträning. Där vill jag inte ligga. Förutom då planen uttryckligen är att springa fort och med högre puls. För även om jag vill springa långsamt och lugnt, vill jag också springa fort. Tanken är snarare att inte alla pass ska gå i samma mellanmjölkstempo. Jag ska springa långsamt och med lägre puls största delen av mina pass för att få en bra uthållighet och grund att stå på, för att sedan orka trycka på när det är planen. Både kvalitet och kvantitet. Inte alltid vara halvsliten och halvtrött. Utan lugnt när det ska vara lugnt, för att sedan maxa när det är dags för intervaller och tuffare pass.  

Det låter ju bra i teorin i alla fall, men är svårare att genomföra. Jag blir mest frustrerad när jag inte klarar av att springa med låg puls. Den stiger för snabbt och tar ibland evigheter att få ner. Plus att jag vet att jag borde ha ett pulsband ifall jag riktigt ville satsa. Jag kan inte springa enligt pulsen med bara handledsmätning och två lager kläder. Det är klart att det inte mäter korrekt då. Och jag blir bara ännu mer frustrerad.

springa enligt pulsen

En bra sak med pulsträning tycker jag i alla fall är orken och återhämtningen. Jag orkar faktiskt springa långt, eller ska vi kanske säga länge i tid. Jag blir inte trött och efter passet kan Garmin säga återhämtningstid 12 timmar. Redo att springa nästa dag igen.

gels som energi

Kortfattat skulle jag kanske säga att jag vill springa med lägre puls för att orka längre, utan att energinivåerna (glykogenet, sockret, kolhydraterna vad man nu vill kalla det) tar slut för tidigt. För att med tiden kunna springa fortare med samma puls och därför också orka längre innan energin tar slut. För att sedan på maraton och längre distanser orka ännu längre och snabbare (med högre puls) när jag dessutom får extra energi.

Makes sense? Eller förklarar jag jättedåligt?

                      

0

158 kilometer kvar

Som rubriken antyder har jag 158 kilometer kvar att springa tills jag når mitt årsmål på 1500 kilometer. Det är inte såå mycket, men jag vet nog att jag är tvungen att kämpa för det. Ju närmare jul det blir, desto svårare blir det för mig att ha tid att springa. Arbetsdagarna blir längre och stressen högre. Fast ändå, 158 kilometer ska jag väl klara av?

158 kilometer kvar

Det är ungefär vad jag snittat per månad fram till maraton. Jag har sprungit så mycket mängd i år. I maj sprang jag 170 kilometer och tyckte det var mycket. För att i juli sedan springa 223 kilometer. Så 158 kilometer borde jag klara av med en och halv månad på mig.

Jag tassar på, bockar av kilometer för kilometer. Jag har inget fokus på tempo, utan bara på mängd. Det här får vara mitt fokus för slutet av 2024, och så börjar jag på ny kula nästa år. Nytt fokus och ny plan.

Just nu tycker jag att det är ganska skönt att bara springa lugna mysrundor. Inte tänka på att pressa tempot eller springa riktigt långa pass. Det är kul med maraton och maratonträning, men det tar nog också väldigt mycket på krafterna. Både mentalt, men också förstås på kroppen. Det är ett projekt. Komma ihåg och äta bra inför. Äta efteråt. Köpa gels. Vila och återhämta sig. Nu när jag typ springer åtta kilometer per gång, behövs det inte några förberedelser. Det är bara att springa. Jag hinner till och med göra det efter jobbet.

Samtidigt vet jag med mig själv att jag behöver en plan, ett fokus, ett mål. Direkt efter maraton är det skönt med en paus som i år blev längre än planerat, eftersom jag blev sjuk. Men sen blir jag uttråkad av att inte ha ett träningsmål.

1

Är tolv kilometer ett långpass?

Räknas tolv kilometer som ett långpass? Det beror väl lite på var jag är formmässigt, men just nu är tolv kilometer långpass. När jag ligger i hårdträning inför maraton, är tolv kilometer vardagsmat. Något jag borde kunna springa i sömnen. Då är långpassen långt över tjugo kilometer. Men så här i disigt och grått novemberväder är jag nöjd med allt som är tvåsiffrigt.

är tolv kilometer långpass

Den här veckan kan jag bara springa två gånger, men jag satsar istället på kvalitet. Längre pass. Idag var det första av veckans två löppass och på fredagen blir det andra. Dagens pass får i alla fall två tummar upp. Riktigt bra känsla i kroppen och bra längd på passet. Planen var tvåsiffrigt och det blev det också.

Jag minns inte när jag sprang så här långt senast. Det måste ha varit i augusti. Eller jag sprang ju maraton förstås, men innan det. Mitten av augusti tror jag. Jag är nöjd och nästan lite förvånad över hur snabbt det har gått framåt. Från att inte springa något efter maraton, vara sjuk och bara gå lugna promenader, till att springa tvåsiffriga pass. Så där bara. Utan att det ens känns i kroppen. Pigga ben och bra flås.

På fredagen siktar jag på att igen springa ett längre pass. Jag har ju mitt mål som jag jobbar mot. Speciellt nu när jag bara kan springa två gånger i veckan, vill jag springa längre. Nästa vecka kan jag säkert springa fler pass igen och då kan jag ha större variation på passen. Kanske springa ett snabbare pass, typ intervaller? Inte bara tänka mängd. Fast det är rätt skönt att bara lunka på, inte tänka på tempo, utan istället fokusera på helheten. 1500 kilometer totalt för år 2024.

3