Etikettarkiv: sammanfattning

60 kilometer

Sista november idag och det är dags för en summering. Normalt sett har jag inte funderat över hur långt eller hur mycket jag har sprungit, men november blev annorlunda. Jag är förvånad över hur mycket jag sprungit under november. Nu är ju allt relativt, men för mig blev det månaden med den fjärde högsta totalen på året. Riktigt så mycket som 60 kilometer. Woop woop! Det visar igen att 2020 inte är löpningens år, när jag är glad över 60 kilometer löpning på en månad. Dagens pass hade bara ett syfte. Jag skulle springa 8,4 kilometer för att nå upp till 60 kilometer.

60 kilometer

Förra veckan upptäckte jag att jag sprungit över 50 kilometer. Jag blev förvånad över hur mycket det var, eftersom jag tyckt att löpningen känts jobbig. Men tydligen lönar det sig att springa i alla fall, trots en jobbig känsla, för totalen blir hög. Alla pass räknas, även de sämre. Nu känns löpningen bättre igen, och de dåliga passen har jag glömt bort. Eftersom löpningen har känts bättre, tändes siffernörden i mig. Kanske jag skulle kunna nå nästa milstolpe innan november är över?

Dagens pass gick därför ut på att springa 8,4 kilometer för att nå 60 kilometer under november. 8,4 kilometer är samtidigt det längsta jag sprungit sedan början av oktober. Jag har mest sprungit rundor kring 5-7 kilometer. Jag var inte direkt nervös innan, i värsta fall får jag väl gå mot slutet tänkte jag. Att jag inte skulle springa 8,4 kilometer fanns inte på kartan. Det där med att jag normalt sett inte brukar fundera över hur långt jag sprungit, då menar jag nu. När jag inte varit i form. Då har huvudsaken varit att jag sprungit. Det normala är snarare att jag räknar siffror och följer statistik 🙂

Följer du statistik och för träningsdagbok?

 

2

En bra träningsmånad

September blev en bra träningsmånad, både sett till löpningen och till övrig träning. Det blev månaden då jag kom igång med styrketräningen igen, men det blev också månaden med den högsta totalen löpning på evigheter. Det är skönt att vara igång igen, ha fått rutiner i träningen och att ha hittat ett upplägg som fungerar.

en bra träningsmånad

Eftersom september var en så bra träningsmånad, är jag ivrig på träningen. Jag vill fortsätta bygga upp kroppen med styrketräning. Jag tycker att jag redan märker framsteg. Löpningen känns lättare och jag känner mig allmänt starkare. Jag orkar med tyngre vikter när jag tränar och det känns som om det har hänt något i kroppen. Inte direkt att några muskler syns, men känslan är annorlunda. Det känns som om det finns tryck, power, och jag kan ta i. Jag har saknat känslan av att vara stark.

Under september sprang jag 65 kilometer. Det är den tredje högsta totalen på hela året. Efter att ha haft låg motivation till löpning i och med alla inställda lopp, har jag nu hittat motivationen igen. På sommaren var det roligare att cykla, men just nu är det riktigt kul att springa igen och det syns i statistiken.

Hösten och vintern ska vara perioden där jag fokuserar på styrketräning, men jag tycker nästan att det är bra att löpningen känns bra. Eller det är klart, det är ju alltid kul när löpningen går bra, men det här ger mig motivation till styrketräningen. Om löpningen känns bättre efter bara några veckors styrketräning, hur bra kommer det då inte att kännas efter några månaders träning?

Under oktober är planen att fortsätta på samma sätt som september. Styrka två gånger i veckan, löpning två och övrig träning är bonus. Just nu fungerar det upplägget bra.

Hur var din september?

3

Tre löppass den här veckan

Vilken bra träningsvecka det blev! Tre löppass, ett styrkepass, plus lite cykling och promenader som jag inte ens räknar till träningen. Jag har inte registrerat dem på jogg.se, utan jag ser dem mera som vardagsmotion. Transport från ett ställe till ett annat.

Idag har vädret varit underbart, så det blev löpning. Jag kunde inte låta chansen gå förbi, när det var över 20 grader, sol, klarblå himmel och ingen blåst. Perfekt väder för löpning, tja, för allt egentligen. Efter löprundan la jag mig i solstolen, lyssnade på en podd och drack en kall, bubblig dryck. Det kändes som sommar. Jag behövde gå in för att svalka mig, lägga på solkräm och för att ta av mig kläder. Vilken dag det har varit.

Med dagens löppass inräknat blev det totalt över 22 kilometer löpning den här veckan. För vissa är det ett vanligt långpass, för mig är det det mesta jag sprungit totalt på flera veckor. Till och med på flera månader. På en bra vecka har jag kanske sprungit 15 kilometer totalt, oftast kanske snarare 10-12.

tre löppass den här veckan

Nu ska det här inte bli en vana, att jag skippar den planerade styrketräningen för löpning, men när vädret är så här fint, gäller andra regler. Jag vet att det här är ett undantag. Snart har jag all tid i världen till att träna inomhus. Snart vill jag knappast träna ute mer, jag får ”tvinga” mig själv till att springa.

Idag har jag njutit för fullt. Först löpning, sedan solstol, sedan pizza på Kamu och sedan ännu en promenad/cykling genom Pargas. Det var som den perfekta sommardagen, enda skillnaden var att det var slutet av september och inte mitten på juli.

0

En bra träningsvecka och start på september

Det har blivit bästa möjliga starten på september med en bra träningsvecka. Mitt träningsfokus för hösten ska vara styrketräning och jag har gjort mina planerade pass. Förutom styrketräningen har det även blivit två löppass och håll i hatten nu. Yoga!

Träningsvärken från mitt första ordentliga styrkepass på månader var inte att leka med. Det gjorde ont i hela kroppen och det kändes att jag inte styrketränat på länge. Men jag litar på att det kommer att kännas bättre och lättare nästa vecka. För det är självklart att jag ska styrketräna nästa vecka igen. Jag är ivrig på träningen nu. Det känns som om jag kommit igång bra och att jag följer planen.

en bra träningsvecka

Planen är att göra två styrkepass i veckan. Ett med fokus på tyngre benstyrka och ett med fokus på överkroppen. På fredagen gjorde jag överkroppspasset. Armhävningar, bicepscurl, axelpressar och rodd. Jag trodde att jag skulle vara svag, men kanske jag chockade kroppen med mitt benpass, för jag var inte så svag som jag trodde. Jag orkade förvånansvärt mycket egentligen. Och fick världens träningsvärk även den gången.

Yogan är det jag är mest nöjd över att jag gjort. Jag följde inte ett program, eller video, utan jag gjorde själv. Kanske mer stretch än yoga, men what the hell. Jag väljer att kalla det för yoga. Mycket fokus på höftböjare, baksida lår och vader. Det är de muskler som blir stelast vid löpning. Jag har ännu mycket att jobba på för att öppna upp dem. Jag märkte av stelheten på dagens löppass.

Dagens löpning blev hela nio kilometer och vid kilometer sju började jag känna av höftböjaren. Planen var inte att springa så långt som jag gjorde, men jag fick feeling. Kanske inte det bästa beslutet eftersom kroppen inte var helt nöjd efteråt, men annars kändes löpningen bra. Det är inte så konstigt att kroppen protesterade lite, eftersom mina löppass varit kring 7 kilometer. Nio är ändå långt i jämförelse.

Nu är jag ivrig på träningen och på kommande veckor. Det här blev en bra träningsvecka och jag tycker det var ett fungerande upplägg. Något jag kan fortsätta med och något som passar med det övriga livet.

1

Sammanfattning juli och planer för augusti

Jag vet inte riktigt varifrån jag har fått den uppfattningen om att jag tränat lite under juli. Min motivation har gått upp och ner, men jag har ju ändå tränat. En hel massa transportcykling till jobbet, löpning och till och med styrketräning. Det blev femtio kilometer löpning totalt, vilket kanske inte är mycket för att vara mig, men det är ändå femtio kilometer mer än många springer. Mina planer för augusti är ganska öppna, men antagligen kommer jag att fortsätta som jag gör nu. Träna det jag vill och känner för.

planer för augusti

Jag har som bekant inget lopp inplanerat och tycker för tillfället i alla fall mer om cyklingen än om löpningen. Jag tror att jag kommer att fortsätta cykla till jobbet under augusti, eller så länge som vädret tillåter det. Under augusti kommer vi att börja ha öppet till klockan åtta. Det börjar vara gränsfall ifall jag vill cykla hem då. Mörkt, kyligt plus att jag är hemma först vid halv tio. Samtidigt lockar det inte alls att börja åka buss. Jag har inte åkt buss sedan mars, jag har antingen cyklat eller haft bilen. Eller varit permitterad då…

Jag ser inte heller framemot att börja åka buss på morgonen sen när skolorna börjar. De har varit så proppfulla, att man ibland fått vara glad över att få ens ståplats. Ibland har bussen bara kört förbi hållplatser, för att det helt enkelt inte ryms fler ombord. Nu vet jag visserligen inte hur det kommer att bli, men som läget är just nu kommer skolorna att öppna som normalt i augusti. Och mitt jobbs öppethållningstider kommer att återgå till det normala i september.

Jag vet mycket är osäkert och att mina planer för augusti kan ändra snabbt. Därför vill jag inte heller spika något och göra några stora planer. Just nu känns det ändå helt okej att inte ha några planer.

3

En bra träningsvecka

Den här veckan blev en riktigt bra träningsvecka utan att det ens känts som om jag tränat. Totalt blev det fem pass varav ett var sådant att jag bytte om och tänkte att nu ska jag träna. Det var idag när jag sprang. De övriga har varit transportcykling till och från jobbet.

bra träningsvecka

Det har passat mig bra att cykla till och från jobbet och jag kommer att fortsätta med det. Kanske inte alla dagar jag ska på jobb, men en del. För ”problemet” med att cykla till jobbet är att det blir mycket mindre löpning då. Jag behöver inte träna efter jobbet eftersom jag redan cyklat nästan 40 kilometer den dagen. Men jag vill ju springa. Också. Dessutom behöver jag återhämta mig från min cykling och träna mer varierat.

Jag jobbar fem dagar i veckan och ifall jag cyklar alla dagar, blir det inte någon tid för löpning. Jag brukar träna fem dagar i veckan, men då brukar det vara en blandning mellan löpning, styrka och promenader. Benen kändes lite stumma efter fyra dagar cykling i rad och över 155 kilometer i dem. Även om det självklart är bra träning och jag inte ens egentligen ser det som träning, utan som transport, vill jag träna annat också. Jag vill springa, jag vill och behöver träna styrka och jag behöver också vilan. Inte bara nöta sadel och trampa. Därför tänker jag att jag kan cykla till jobbet kanske tre dagar av fem, springa en dag, styrketräna en dag och två dagar vila.

Nästa vecka kommer antagligen vara liknande som den här. Jag hoppas på bra väder och att jag kan fortsätta cykla till jobbet. Jag vill få till en bra träningsvecka igen, men med mera variation i träningen. Det här har varit en komma igång vecka på jobbet, men nästa vecka vet jag säkert mer och kan därför strukturera upp träningen mer.

7

Jag har dubblat min träningsmängd

Nästa vecka ska jag återvända till jobbet och det är med blandade känslor. Visst det ska bli kul att träffa kollegor och kunder igen. Komma ut ur huset och träffa folk. Ha något (vettigt) att göra om dagarna. Plus förstås att få mer pengar än stödet från kassan. Men. Jag har nog egentligen trivts ganska bra hemma. Dagarna har rullat på förvånansvärt bra. Det hjälper ju förstås att det har varit ljust och vår. Jag har kunnat vara ute. För en sak som jag märkte när jag kollade i min träningsdagbok är att jag har dubblat min träningsmängd.

dubblad träningsmängd

Jag registrerar alla mina pass på jogg.se. Inte nödvändigtvis alla kvällspromenader med Sam, eller cykelturer till butiken, men allt annat. Nu när jag har haft all tid i världen till att träna, utan att behöva ta hänsyn till arbetstider, har jag tränat mycket mer än vanligt. Inte kanske mängden pass, men framförallt i tid. Jag har gått från att träna 2-4 timmar i veckan, till att träna upp mot 8.

Mars 2020

Att dubbla sin träningsmängd är inget att rekommendera, på grund av skaderisken, men mycket av min träningstid kommer från promenader. Jag har dessutom cyklat och det har också bidragit till träningsmängden. Allt är inte hårda pass, eller tuffa pass, utan mycket är faktiskt lågintensivt och skonsamt för kroppen. Konditionen har förbättrats och jag har kommit igång med långpassen i löpning. Jag har kommit in i ett bra flyt och träningen har känts bra.

April 2020

Därför är det med blandade känslor jag återgår till jobbet. Det har varit kul att kunna träna som jag vill, på känsla och ha tid till det. Dra ut på en två timmar lång cykeltur för att vädret är fint. Skjuta upp långpasset tills imorgon om jag inte känner för det idag. Nu måste jag ju börja planera. När kan jag springa långpass, när är jag ledig?

5

Vilken träningsmånad!

Det här med att vara permitterad är inte bara dåligt. För jösses vilken bra träningsmånad det har blivit, när jag haft oändligt med tid till träning. Jag undrar om det någonsin blivit en lika bra träningsmånad tidigare? Jag har tränat nästan varje dag. Promenader, löpning, styrka, zumba på distans. Ibland längre pass, ibland kortare, ibland två om dagen.

vilken träningsmånad

Jag registrerar alla mina pass på jogg.se. Garmin synkar automatiskt dit när jag laddar klockan och de övriga fyller jag i manuellt. Under april blev det 82,8 kilometer promenader och 82,4 kilometer löpning. Löpningen är jag riktigt nöjd med. Det blev nästan lika mycket löpning under april som det blev under januari, februari och mars tillsammans.

Mina promenader som var tänkta som tidsfördriv när jag är hemma om dagarna, har visat sig vara en riktigt bra träningsform. Jag tror att de har hjälpt mig i löpningen. Jag kan springa snabbt då när jag ska springa snabbt, eftersom jag får grundträningen från promenader. Dessutom gillar jag faktiskt att gå. Jag brukar alltid lyssna på podd och plötsligt har jag gått närmare tio kilometer utan att ens tänka på det. Promenader är också ett bra sätt att vänja kroppen vid att vara ute länge. Det blir som ett långpass, men med lägre belastning än vad ett långpass löpning skulle vara.

bra träningsmånad

För belastningen ja… Jag har kanske ändå tränat lite för mycket. Benen känns slitna. Inte att det gör ont, men de är inte direkt pigga. Nu är tanken att jag ska vila i några dagar. Låta benen och kroppen återhämta sig. Komma tillbaka pigg och kry och redo för mer träning.

4

Vilken bra start på träningsåret

Löpningen och träningen överlag går bra just nu. Jag har verkligen fått en bra start på träningsåret. Förra året var lite av en besvikelse sett ut ett träningsperspektiv, men nu har jag fått en utmärkt start på det nya träningsåret. Jag har blivit starkare och är nu på maxvikt med min skivstång. Löpningen har känts bra den sista tiden och det har blivit mer löpning än det varit på många månader. Senast jag sprang så här mycket var i augusti förra året.

bra start på träningsåret

Igår sprang jag mitt sista pass för januari och i och med det landade januari på över 50 kilometer. Det är fortfarande långt ifrån var jag vill vara med tanke på kommande mål, men det är ett steg i rätt riktning. Det bästa är ändå känslan av att det känns lätt just nu. Styrketräningen har bevisligen hjälpt mig i löpningen och det ger mig motivation till att fortsätta. Planen är att fortsätta på samma sätt som jag gjort hittills. Styrketräna två gånger i veckan, löpning en till två gånger och zumba när det passar. Det är ett upplägg som fungerar bra just nu. Jag är alltid pigg på mina pass, jag hinner återhämta mig mellan träningspassen och är alltid sugen på att träna.

Resan kommer att rubba på mina träningsrutiner, men jag kommer självklart att träna i alla fall. Träningskläderna är nästan det första jag packar ner. Jag håller på och skriver ett inlägg om hur jag tränar på semestern. Det borde dyka upp någon gång nästa vecka. För det är nästa vecka vi reser! Som jag längtar efter sol och värme.

4

En tillbakablick på åren 2010-2019

Jag är visst riktigt innetillbakablickar för tillfället, men jag tycker i alla fall att det är kul. Dessutom tänker jag mig att det kan vara ännu roligare om några år att se tillbaka. Eftersom mitt minne är vad det är, är det bäst att skriva ner saker medan jag minns. Här kommer en tillbakablick över åren 2010-2019 utan inbördes ordning. Det har visst hänt en hel del.

En tillbakablick över 2010-2019

Nytt jobb

Sommaren 2011 sa jag upp mig från mitt dåvarande jobb och det var ett av de bästa besluten jag gjort. Bytte jobb, stressen minskade och arbetstiderna blev bättre.

Husköp och flytt

Nästan samtidigt som jag bytte jobb, köpte vi hus och flyttade. Bort från älskade Åbo och lägenhet i stan till ett hus i Pargas. Jag minns att de på banken försökte sälja något låneskydd ifall man blev arbetslös, men det inte gällde för mig eftersom jag bara jobbat två månader på mitt jobb och fortfarande hade prövotid.

Giftermål

År 2016 gifte vi oss och det är fortfarande en av de bästa dagarna i mitt liv. Så roligt hela dagen, en dag jag minns med glädje och kärlek.

Kissor

År 2016 blev vi även ägare till två busfrön till kissor. Jag hade lovat att ta den svarta katten, men när vi skulle hämta hem honom fanns det även andra lediga. Vi kom istället hem med två stycken. Alltid när Milli busar, påminner Sam mig om att det var jag som ville ha den svarta 🙂

tillbakablick

tillbakablick 2010-2019

musjakt

Resor

Det har nästan blivit en resa i året, ibland färre ibland fler. Vi har åkt på drömresan till Australien och Nya Zealand, vi har varit till Indien och vi har roadtrippat genom norra Europa. Vi har besökt storstäder, vi har slappat på stranden. Bott på fina hotell, bott på… mindre fina hotell. Alltid lika kul och alltid värt pengarna.

tillbakablick över åren

tillbakablick 2010-2019

Träning

Jag tänkte nästan glömma den viktigaste punkten. Jag har ju börjat träna under perioden. Vad som kanske började som ett viktminskningsprojekt och för att orka mer, slutade i något helt annat och mycket större och bättre. Två maraton senare plus en hel del andra lopp, kunde jag inte bry mig mindre om vikten.

tillbakablick 2010-2019

5