Kategoriarkiv: Löpning

Årets första pass

Nytt år, nya möjligheter och allt det där. Nja, jag tänker väl snarare fortsätta som förut och sprang därför årets första pass igår. Man måste ju inleda året på bästa möjliga sätt. Vilket pass det blev sedan!

Strålande väder, pigga ben och ledig dag resulterade i det längsta jag sprungit på länge. Över nio kilometer. Jag tror inte ens att jag sprang så långt efter maraton och innan jag blev sjuk i corona. Eller åtminstone var det kring de längderna jag sprang som längst då. Så needless to say, jag är väldigt nöjd över årets första pass. Jag hoppas att det är en indikation över hur mitt löparår kommer att bli. Jag har stora planer, men det blir ett skilt inlägg om det.

årets första pass

Det lilla negativa med gårdagens löpning var halkan. Helt mitt eget fel dock. Jag har ju köpt nya skor för vinterlöpning. Springer jag i dem när det är svinhalt ute? Nej. För det mesta gick det bra att springa, men på vissa ställen var jag tvungen att trippa fram och gå. Främst på övergångsställen.

Jag är ändå nöjd och glad över hur bra det kändes. Jag tycker att jag tränat bra trots stressigt på jobbet. Det blev två gånger styrketräning hemma förra veckan, plus två löppass. Jag har haft träningsvärk i hela kroppen typ, men ändå hade jag pigga ben. Mycket tryck och bra känsla. Lämplig klädsel, förutom skorna då, fint väder och bra musik. Klart att det är kul att springa då.

Nu börjar förhoppningsvis ett bra löparår!

0

Träningen år 2022

Året är nästan över och det är dags att göra en sammanfattning över träningen år 2022. Det här året har varit ett mycket bättre träningsår för mig än de två senaste. Jag blir helt klart motiverad av att ha ett tydligt mål, also known as Tallinn maraton. Även om jag självklart tränade under 2020 och 2021, blev det inte samma sak när jag inte hade ett lopp jag tränade för. Då var det inte lika viktigt att göra mina pass, springa mina intervaller och långpass, när jag ändå inte skulle få ett ”kvitto” på det hela. Nu snackar jag mest om löpning, andra träningsformer är mer fria. Utan mål, kravlösa och för att det är kul. Men träningen år 2022 skulle jag skriva om. Hur gick det med mina träningsplaner?

träningen år 2022

Träningen år 2022

Löpning

Check, check och check. Jag har typ gjort allt från min lista. Sprungit maraton i Tallinn på hösten. Sprungit över tusen kilometer hela året. Följt ett program. Sprungit långt och mycket. Tagit ut mig. Det här var det bästa löparåret på länge. Mitt bästa någonsin tror jag, sett till mängd. Senast jag sprang över tusen kilometer på ett år var 2018, då när jag senast tränade inför maraton. Samband much 😉

träningen år 2022

I augusti sprang jag det mesta jag någonsin gjort på en månad, över 195 kilometer. Det är massor. På en vecka sprang jag över 60 kilometer, också massor. Men hela året har varit ett bra år. I april, maj, juni, juli och augusti sprang jag över hundra kilometer per månad. Jag ser ett samband med när vädret blev bättre, jag började träna inför maraton och hur löpmängden ökade.

tidsmål inför maraton

Efter maraton minskade löpningen, men det var väntat. November blev min sämsta månad med minsta mängd löpning, bara ynka 19, men då hade jag corona. I december var jag igen tillbaka på normal mängd och kunde avsluta året på topp.

Själva maraton i Tallinn var kanske inte mitt bästa lopp, men något jag är stolt över att jag klarade. Kämpa seger. Bra form, dålig dag, ungefär så skulle jag sammanfatta loppet.

plus och minus tallinn

Styrketräning

Typ check. Ganska bra ändå tycker jag och ungefär som jag trodde att det skulle bli. Två pass i veckan i januari, februari och mars. Sedan ett pass i veckan i april och sedan inledde jag maratonträningen. So far so good. Sedan första styrkepasset i *harkel* september efter maraton. Därefter två pass i veckan i oktober, sen corona i november och ingen träning och december får också godkänt. Ett pass i veckan.

ökad träningsmängd

Lite ojämnt, men jag har ändå tränat. Både på gym och hemma. Jag vet inte riktigt om jag kan kalla mig stark, om jag känner mig tightare eller om det gjort mig till en bättre löpare. Lite mer benstyrka tycker jag nog att jag behöver. Det var benen som tog slut i maraton. Konditionen var det inget fel på, men benen började göra ont lite för tidigt för att det skulle vara behagligt. För långt kvar av loppet för att orka kriga med stumma ben.

utvecklingspotential

Cykel

Pass. Jag hade inget cykelmål och det syns i statistiken. Det blev bara 340 kilometer cykling i år. Jag cyklade till jobbet kanske en dag i veckan på sommaren och var aldrig i närheten av de tider jag hade förra året. Men eftersom jag inte hade ett mål, kan jag inte ens vara besviken över att inte ha klarat av det. Cyklingen blev alternativträning till löpning och inget mer.

träningen år 2022

Simning

Typ check. Har så inte simmat i havet på en allmän badstrand. Eller räknas Grekland? Inte för att jag precis simmade där heller, plaskade mest i havet. Simmat i pool i Kaarinan Uimahalli, det har jag däremot gjort. Elva gånger, som längst 1600 meter.

träningen år 2022

Jag tycker att jag blivit bättre. Kan inte simma frisim, men kämpar på med bröstsim. Är ändå tydligen så snabb att andra säger att jag kan simma före, för jag kommer ändå förbi. Och simmar också så långt att folk frågar hur långt och är imponerade när jag säger vad. Jag brukar till och med vara i banan för snabba simmare ibland, om jag tycker att det är för trångt i den vanliga simmare banan. Det är väl framsteg? Jag är kanske inte så dålig eller långsam som jag tror, även om jag inte simmar frisim och triathlon och öppet vatten fortfarande känns jätteskrämmande.

100 000 steg på en dag

Men snälla nån. Så inte check. Hur tänkte jag liksom? När skulle jag göra det här? Jag har kanske registrerat tio promenader i år, inte ens de kombinerat är 100 000 steg. Jag har ju förstås gått promenader utan klockan också, men ändå.

tillbaka till min träningsrytm

Men jag sprang i alla fall maraton i år!

1

Decembermål avklarat

Sex och halv kilometer löpning idag och därmed är mitt decembermål avklarat. Över sextio kilometer löpning i december och över 1100 på hela året. Det är jag nöjd med. Jag ska skriva ett skilt inlägg om träningen under 2022 där det även handlar om annat än löpning. För jag har ju faktiskt tränat annat också.

decmbermål avklarat

Det känns så skönt att ha ett avklarat decembermål. Det trodde jag nästan inte att jag skulle fixa där i coronadimman i november. Då såg det mörkt ut. Jag var trött och sliten, men plötsligt vände det bara. Jag kunde träna på som vanligt och som jag ville och bestämde mig för att göra en satsning i alla fall. Tur var väl det.

Det är alltid roligt att kunna avsluta på topp. Veta att jag kan springa långt. Eller långt har jag väl inte sprungit, men mycket. Jag kan få till mängd på en månad, även om det varit väldigt (!) mycket på jobbet. Långa, bråda dagar där jag varit trött och sliten när jag kommit hem. Skulle jag inte haft mitt mål, hade jag säkert däckat på soffan. Och säkert varit ännu tröttare. Jag blir ändå piggare av att springa, det ger mig energi.

Nu ska jag ännu träna ett styrkepass imorgon innan jag avslutar träningsåret 2022. Vem hade trott att styrketräning är det sista jag tränar på året? På söndagen däremot planerar jag att springa igen. Man måste ju ändå börja året på bästa sätt 🙂

 

0

Fem kilometer kvar

Hur går det med mitt decembermål kanske någon undrar? Riktigt bra faktiskt, jag har ynka fem kilometer kvar att springa. Det ska jag väl klara. Även om det fortfarande är väldigt mycket på jobbet och jag knappt hinner med något annat än jobba, sova och äta. Men nu borde jag hinna träna både onsdag, torsdag och fredag så på nån av de dagarna tänkte jag springa mina sista fem kilometer för året. Sedan tänkte jag väl också träna/springa på söndagen, men då är det ju redan nytt år. Så det räknas inte.

fem kilometer kvar

Vart tog hela året vägen? Jag borde väl kanske skriva någon form av årsresumé. Utvärdera mina träningsmål för året och kanske fundera på nästa års träningsmål. Det känns i alla fall kul att kunna avsluta året på topp. Det var precis det som var tanken med mitt decembermål. Avsluta på en jämn och fin siffra, veta att jag kan fullfölja ett mål, få en hög decembertotal och sedan börja nästa år på ett bra sätt. Med flaggan i topp och stor träningsiver.

Tomten var snäll i år och hämtade ett nytt stativ åt mig. Nu ska det bli fina bilder till bloggen 🙂 Däremot hämtade tomten inte en ny pulsklocka åt mig, men kanske jag ändå vill välja själv. Jag tror jag vill ha en som jag kan ha när jag simmar också. Jag har ett inlägg på kommande om min simning, men tiden. Tiden. När ska jag hinna skriva alla blogginlägg jag vill.

0

Asics Fujisetsu

Jag köpte ju nya skor här för bara några dagar sedan. Lite av ett spontanköp eftersom jag hade ett presentkort som skulle gå ut i december. Ett par nya dubbskor med goretex, Asics Fujisetsu. Idag blev första gången jag sprang i dem. Hur kändes då skorna?

asics fujisetsu

Helt okej eller kanske till och med bra. Inte dåliga i alla fall. Jag sprang bara fem kilometer och hade egentligen inte ens behövt dubbskor, men jag ville testspringa dem. De är betydligt lättare än mina Icebugs, så på det sättet kändes de bra. Men samtidigt vill jag ju alltid helst springa i lätta snabbskor. Shorts, vita snabbskor, solsken och sommar. Det är klart att jag inte precis känner mig snabb när jag är påbyltad till tänderna och springer i motvind. Men det är ju inte mina nya skors fel, det beror bara på omständigheterna.

Jag tror nog att jag kommer att trivas i mina Asics Fujisetsu. Eftersom de ändå kändes så pass lätta tror jag att de även lämpar sig för längre pass. De hade bra grepp och jag var inte rädd för att halka i dem. Idag var det visserligen inte halt, mest bara snöslask och blött. Icebugsen har varit bra skor när det är halt, men de har varit klumpiga och tunga att springa i. Just långpass har varit tungt i dem, inte för att jag sprungit så mycket långa långpass på vintern. Kanske det blir ändring på den saken nu när jag har nya skor?

Den här veckan har det faktiskt blivit tre löppass. Så mycket har jag inte sprungit på evigheter. Det är skönt att veta att jag inte har några men efter coronan mer, utan att jag kan träna som jag vill och att kroppen håller.

1

Ett spontanköp

Hur många löparskor kan man ha? Tydligen finns det alltid rum för ett par till. Det blev lite av ett spontanköp eftersom jag hade ett presentkort som gick ut i december. Ett par nya dubbskor, Asics Fuijisetsu. Goretex och metalldubbar. Kanske inte de snyggaste skorna jag har, men förhoppningsvis kommer jag att trivas i dem.

spontanköp

Jag har ju mina Icebugs som jag sprungit med på vintern, men som jag aldrig riktigt tyckt om. De är klumpiga och tunga, men har haft ett jättebra grepp. Därför har jag aldrig orkat köpa nya, för det är ändå så kort tid på året som jag behöver dubbskor. De har liksom varit tillräckligt bra, fungerande.

Mina nya Asics känns annorlunda. Betydligt lättare och smidigare. Det var länge sedan jag köpte Asics. Jag har de senaste åren köpt Nike, Adidas eller New Balance. Men det blir kanske så här när det blir ett spontanköp och jag går efter vad försäljaren rekommenderar. Jag tycker Asics alltid är det första alla butiker rekommenderar.

Imorgon kommer säkert att bli första testrundan. Jag har klarat mig med mina trailskor, men jag vill testspringa mina nya skor. Jag kunde inte direkt springa med dem i butiken eller testa dem här hemma i vardagsrummet.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med mina Icebugs. Slänga dem? Spara? Det är ju inget direkt fel med dem. De har tappat några dubbar och jag trivs inte i dem, men i övrigt är de ju bra skor. Kanske jag behåller dem ifall jag vill variera skor på vintern också. Inte alltid springa i samma par.

 

1

Det är mycket just nu

Att jag inte lär mig, det är samma sak varje år i december. Varje år tycker jag att jag ska ha en decemberutmaning, för att det sedan ska bli stressigt med den. Det börjar bra, men sedan skiter det sig med jobbet. Det är mycket just nu. Både på jobbet och inför jul.

Igår jobbade jag från 11 till 21. Jag skulle ha jobbat 15-21 och planen var att hinna fixa med grejer innan jobbet. Det hann jag icke och inte efter jobbet heller. Idag jobbar jag som planerat och därför har jag både hunnit springa och blogga. Imorgon vet jag inte hur det går med mina planer och helgen är bokad för annat program. Plus jobb.

det är mycket just nu

Jag har inte gett upp min utmaning ännu, även om det är mycket just nu. Hittills har jag sprungit 28 kilometer av 60, så det finns ännu chanser till att klara det. Jag behöver inte springa långa pass, men jag behöver nog springa två gånger i veckan i alla fall för att klara av det. Just nu känns det för mycket. För när jag har tid att springa, borde jag använda den tiden till att fixa inför jul. Handla, baka, städa, paketera, pynta gran.

När jag väl springer tycker jag i alla fall att löpningen känns kul och bra, även om det är svinkallt. Inga sviter efter corona, utan som vanligt. Egentligen är det lite för kallt för att springa enligt mig, men jag vet att jag behöver det. Jag får ändå energi av att träna. Jag blir alltid piggare och gladare av det och inte lika (jobb)stressad.

Det är förstås inte hela världen ifall jag inte klarar av min utmaning, men det hade varit ett bra avslut på året. Få avsluta med en jämn och fin siffra, med en hög decembertotal och en känsla av att klara av ett mål.

1

Träna som vanligt

Äntligen kan jag träna som vanligt igen efter corona. Jag har nu varit till gymmet två gånger och två simpass då på samma gång, två löppass och två styrkepass hemma. Förra veckan var ännu lugnt och försiktigt, men den här veckan har jag tränat som jag brukar. Kroppen svarar bra och orkar med belastningen. Inga men och jag tycker inte att jag har behövt en längre återhämtning än vanligt. Pulsen har varit på en normal nivå och jag har inte känt mig extra sliten. Eller att det skulle ha varit extra tungt eller jobbigt.

Därför vågar jag nu träna som vanligt igen. Som innan corona. Jag ska inte springa långpass eller intervaller, men det gjorde jag inte innan corona heller. Däremot ska jag nog göra en satsning med min decemberutmaning.

jag kan träna som vanligt igen

Igår var jag och sprang igen och den här gången sprang jag nästan hela tiden. Under förra veckans prova på pass, då gick jag mer, men igår kunde jag springa på. Jag gick bara när det var som allra halast. Jag försöker att klara mig så länge det bara går utan mina Icebugs. De är jättebra på halt underlag, men de är så tusans klumpiga och tunga att springa i. Så länge jag klarar mig utan dem, väljer jag hellre andra skor. Just nu har jag sprungit i mina trailskor. Påbyltad till tänderna. Allra helst skulle jag ju springa i shorts och mina vita snabbskor, men dit är det nog långt ännu. Jättejätte långt.

Det är åtminstone kul att veta att jag kan träna som jag vill igen. Jag behöver inte ta det lugnt och försiktigt, utan jag kan trycka på. Få upp pulsen och flåset, lägga på mer vikt när jag styrketränar och träna flera pass i veckan. Precis som jag vill med andra ord.

0

En decemberutmaning

Jag brukar ha en decemberutmaning varje år, oftast för att jag vill uppnå ett visst mål ännu för året. Så även den här gången. Jag har tränat tre gånger nu sedan jag blev frisk från coronan. Gym plus simning, ett löppass och ett styrkepass hemma. Kroppen har inte reagerat och därför känner jag att jag vågar satsa mer på träningen igen. Därför ska det bli en decemberutmaning i år igen.

en decemberutmaning

Årets utmaning är att springa 60 kilometer totalt under december för att landa på totalt 1100 kilometer löpning för hela året. En jämn och fin siffra, till och med mer än vad jag hade som målsättning i januari. Jag är nu redan över mitt årsmål, men jag tycker att 1100 är en finare siffra än 1039. Vilket jag ligger på just nu. Nej förresten. Det har jag inte alls. Jag är på ungefär 1044 just nu eftersom det löppass jag sprang tidigare i veckan faktiskt var i december.

Det borde inte vara ett omöjligt mål för mig att uppnå, men ändå något jag behöver kämpa lite för. Jag behöver inte springa långa rundor, utan allt räknas. Två gånger i veckan är planen. I normala fall är 60 kilometer ganska lite för mig på en månad. Speciellt på sommaren när jag tränade hårt inför maraton. Då låg jag på 150 kilometer i månaden, men efter maraton har det inte blivit lika mycket löpning.

vilken träningsvecka

Jag ser det mest som en kul grej, eftersom jag redan är över mitt årsmål. Få avsluta året på ett bra sätt, med en god känsla. Gå in i 2023 med en bra grund med löpningen för att sedan kunna bygga vidare igen.

1

Dags att plocka fram reflexer

Nog använder du väl reflexer i mörkret? Det är en självklarhet tycker jag, men tydligen tycker inte alla likadant. Det är viktigt att synas i mörkret. Idag var första gången som jag sprang med min reflexväst på. Då var klockan inte ens fem när jag startade hemifrån, men redan då var det mörkt ute.

Jag ser inte alls framemot årstiden som kommer. Visst är det kul med julen, men nu kommer det ju att vara mörkt fram till mars april. Mörkt, kallt, dystert, regn, snö, slask, snöslask. Jag bor i fel land. Jag trivs mycket bättre med sommar och sol. Värme och ljusa kvällar.

Själva löpningen känns i alla fall riktigt bra. Jag är nästan förvånad över hur bra träningen går just nu. Även om jag fokuserar på styrketräningen, känns löpningen också bra. Den här veckan har det blivit två rejäla styrkepass, varav ett på gymmet. Mer om det i ett annat inlägg. Två bra löppass och simning (!). Precis som jag vill ha det.

viktigt med reflexer

Jag är ivrig inför varje pass och känner mig återhämtad och redo varje gång. Jag känner mig starkare och tekniken sitter. Löpningen rullar på och jag springer mina rundor. Där har jag inget mål för tillfället, men det är ändå kul att det känns bra. Förstås. 

Jag hoppas att jag kan fortsätta träna på det här sättet. Det fungerar för mig. Även om jag måste springa i mörkret med reflexer på, är det ändå bättre än att inte springa alls. Jag vill helst springa i dagsljus när det är fint väder, men ibland passar det inte med jobbet. Eller så ösregnar det när jag är ledig. Då är det viktigt att vara flexibel med träningen tycker jag. Fast träna styrka hemma då, och sedan springa efter jobbet när det passar. Även om det blir i mörkret.

3