Kategoriarkiv: Löpning

Sammanfattning av träningen i november

Ny månad (igen) och dags att skriva en sammanfattning av träningen i november. November har varit en bra träningsmånad och jag har hittat ett upplägg som fungerar för mig. Jag har fortsatt med styrketräningen och kunnat öka på vikterna. Jag har sprungit och jag har yogat. Det som däremot totalt har lyst med sin frånvaro är zumban. Det blev inte ett enda zumbapass under november. Jag insåg det först nu när jag kollade i träningsdagboken. Det passar inte alltid med jobbet och när det passade för mig, var det ingen zumba. Den här torsdagen kan jag gå och då är det också sista gången innan det blir paus för julen. Men jag kommer förstås att fortsätta nästa år.

träningen i november

Träningen i november har rullat på bra. En vecka med mindre träning på grund av borttagning av visdomstand, men i övrigt bra flyt. Jag har känt mig som starkast/bäst när jag tränat styrka. Jag har utvärderat mitt styrkeprogram. Slutsatsen av det blev att jag nu tränar styrka annorlunda. Fortfarande två gånger i veckan, men annat upplägg. Ena dag med fokus på bara ben. Tyngre vikter, färre repetitioner och bara benövningar. Den andra dagen är det fokus på resten av kroppen. Core, armar och axlar. Lättare vikter och fler repetitioner. Jag får inte lika brutal träningsvärk längre, och jag tycker att jag blivit starkare. Jag kan ha mer vikt på stången och jag är säkrare i tekniken.

nytt träningsprogram

Löpningen är där som formen varierat mest. Ena dagen kan det kännas hur lätt som helst att springa, för att nästa pass kännas som om jag aldrig sprungit tidigare. Under november har det blivit löpning en eller två gånger i veckan. Jag har sprungit på känsla och tanken är mest att hålla igång löpningen. Jag försöker att inte stressa över hur lite jag har sprungit under hösten och istället lita på att styrketräningen är bra för mig. Att det kommer att göra mig till en bättre löpare.

träningen i november

Löpning: 34,3 km, 6 pass
Styrka: 9 pass
Yoga: 3 pass

Hur var din november?

4

Härligt väder, tungt ändå

Vilket härligt väder det har varit idag! Snö, solsken, krispig luft och allt var verkligen upplagt för ett bra löppass. Trots ett härligt väder, var det tungt att springa idag. Jag har kanske inte vant mig vid kylan och den torra luften ännu. Det känns mycket flåsigare att springa och som om jag inte får luft. Benen är pigga, men det är bara tungt. Andningen fungerar inte och allt känns mest jobbigt. Idag kunde jag i alla fall springa i dagsljus och njuta av det. Det var inte lika kallt som på fredagen och jag behövde inte frysa. Jag kortare inte heller av rundan, utan sprang min vanliga standardrunda.

vilket härligt väder

Jag funderade länge ifall jag skulle springa i mina icebugs eller inte, och jag valde till sist mina vanliga löparskor. Det var inte så halt ute, och det gick riktigt bra att springa med vanliga skor. Skorna var i alla fall inte problemet idag. Utan det var snarare en allmänt blä känsla i kroppen. Flåsigt, tungt och jag var tvungen att kämpa. Jag kom aldrig in i ett bra flow, där allting rullar på av sig själv. Där det känns som om jag kan fortsätta springa i oändlighet och där allting bara stämmer. Andningen fungerar, benen är lätta och det är bara en fot framför den andra. Nu måste jag jobba mycket mer mentalt. Inte börja gå, inte korta av och så vidare. När det stämmer, får jag snarare tvinga mig själv till att stanna.

Som tur har jag sprungit så länge att jag vet att dagsformen varierar. Jag blir inte lika orolig längre, utan jag vet att det går upp och ner. Speciellt förstås nu när jag inte sprungit lika mycket som jag brukar, utan istället har fokuserat på styrketräning. Jag har inte vanan inne och det är klart att det känns jobbigare då. Dagens runda var dessutom inte bara dålig. Jag fick som sagt springa i dagsljus, vädret var härligt och det blev ändå sju kilometer. Inte fy skam!

1

Springa i snö

Knappt hann jag skriva mitt inlägg om vintern, innan den kom. Snön, halkan och kylan. Igår blev det premiär för att springa i snö. Jag hade glömt bort hur jobbigt det känns första gången. Hur tungt det är för benen, hur jag måste trippa fram och ändra löpsteget och hur mycket mina luftrör protesterar. Igår var det inte ens såå kallt, det bara kändes så. Fingrarna frös till is och framsida lår var illröda när jag kom in i värmen igen. Men visst är det fint ute och betydligt ljusare nu med lite snö.

springa i snö

Gårdagens löprunda blev en kortis. Jag hade inte annars heller planerat att springa långt, men jag blev tvungen att korta av det. Jag frös helt enkelt för mycket. Det var inte behagligt att springa, det kändes mest bara jobbigt och kallt. Det blev bättre mot slutet när jag hade fått upp värmen och kommit igång, men vid det laget var jag nästan redan hemma. Mot slutet av rundan kände jag mig mer som mig själv igen och jag kunde ta ut steget. Inte trippa fram, utan springa som vanligt. Ifall vädret fortsätter så här, kommer jag att vara tvungen att springa i mina icebugs. De är jättebra mot halkan, men är tyvärr ungefär de klumpigaste skorna i världshistorien.

Det verkar som om jag får njuta av vintervädret ännu i ett par dagar. Det har lovats soligt och fint väder tills imorgon och jag hoppas på att kunna springa då igen. Jag är nämligen ledig och vill passa på att springa i dagsljus. Sol, snö och löpning. Finns det något bättre?

Tycker du om att springa i snö?

2

Flow eller löparlunk

Jag har inte sprungit mycket den här hösten, men det har varit ett medvetet val. Jag har valt att fokusera på styrketräning och bygga upp en stark kropp. Igår blev det igen ett styrketräningspass, så förra veckan blev det totalt tre styrkepass. Vilket känns helt konstigt egentligen. Att jag väljer styrka framom löpningen. När jag väl har sprungit, har mina pass känts sådär. Jag har inte kommit in i ett bra flow, utan det har mest känts lite småjobbigt. Andningen har inte fungerat, benen har varit tunga och jag har varit tvungen att kämpa mycket mer än jag brukar. Fem sex kilometer har varit standardrundan och det också har nästan känts som för långt. Som om det inte funnits mer att ge.

flow eller lunken

Idag blev det äntligen ett bra pass. Där jag kände mig som mig själv igen när jag springer. Benen går av sig själva, andningen fungerar, kroppen samarbetar och allting känns lätt. Där jag kommer in ett flow, en lugn lunk och det känns som om jag kan fortsätta springa i oändlighet. Tass tass tass, bara framåt och bara att fortsätta. Det kändes så bra idag, att det blev över åtta kilometer. Vilket ungefär är det längsta jag sprungit sedan Tallinn tio kilometer.

Jag ska fortsätta med styrketräningen, det ska vara mitt fokus fortfarande. Jag ska inte bli för ivrig med löpningen efter dagens bra pass, men det här gjorde gott för självförtroendet. Att veta att jag fortfarande kan, och att känna mig som mig själv. Jag är ju en löpare, även om fokus just nu varit på andra saker. Det är skönt att upptäcka att jag inte tappat allt, trots mindre löpning på hösten och trots att det känts trögt att springa när jag väl gjort det. Plötsligt vänder det bara och allt känns som vanligt igen. YAY!

4

Andningsproblem och löpning

När jag skrev mitt inlägg om hur yogan hjälper vid löpning, var den första punkten jag listade andningen. Fungerar inte andningen blir det genast mycket svårare och tyngre att springa. Idag var ett sådant pass. Jag hade andningsproblem nästan hela löprundan, och även om benen var pigga, var det tungt att springa. Andningen var ytlig, för högt upp i halsen och jag flåsade och frustade. Jag var tvungen att stanna och gå ibland för att försöka få ner andningen. Ta djupare andetag och lugna ner mig.

Jag vet inte riktigt vad som var problemet. Kanske det bara var en sämre dag, med sämre dagsform? Jag tycker inte att jag sprang speciellt fort och pulsen var inte högre än den brukar. Mina andningsproblem lättade mot slutet av rundan. Då kom jag mera in i ett flow och det fungerade bättre. Kanske jag hade kallt i början av rundan och att det därför blev bättre mot slutet. För att jag hade kommit igång, och blivit varm i kroppen. Det kändes nämligen liknande som det brukar på vintern om jag springer när det är riktigt kallt. När det ”river” i halsen. Det är också en orsak till varför min köldgräns för löpning brukar vara vid -15. För då börjar luftrören protestera för mycket.

andningsproblem och löpning

Bortsett från det faktum att jag hade problem med andningen idag, kändes allting bra. Det är skönt att vara igång igen efter förra veckans tandläkarbesök. Skönt att kunna röra på sig och träna normalt. Inte längre behöva anpassa träningen, ta det lugnt och försiktigt. Utan jag kan träna som jag vill och det jag känner för. Idag ville jag springa för att vädret var fint. Imorgon har det lovats regn och då tänker jag istället satsa på styrketräning igen. Jag är faktiskt riktigt ivrig! Vem hade kunnat tro det? Att jag skulle bli ivrig på styrketräning?

 

1

Jag kan träna igen

Nu är det slutgnällt över hungern, för jag kan nämligen träna igen. Och äta. Inte riktigt normalt ännu och all typ av mat, men jag behöver inte längre bara äta mos och puré. Det är också varför jag idag vågade träna igen. Energinivån är mycket högre och jag känner mig nästan normal.

Dagens träning blev ett mycket efterlängtat löppass. Kort, lugnt, i både mörker och regn, men ändå väldigt härligt. Skönt att få röra på kroppen efter flera dagar utan träning. Jag blir direkt stelare i kroppen och sömnen påverkas. Tränar jag inte, sover jag sämre. Tankarna snurrar i huvudet och jag får inte sömn. När jag tränar och speciellt när jag springer, rensar jag huvudet. Kroppen blir tröttare och jag behöver inte fundera lika mycket sedan när jag ska sova. Saker och händelser är redan bearbetade under löprundan.

jag kan träna igen

Den här veckan har det bara blivit två träningspass, men det var helt väntat. Jag gissade att tandläkarbesöket skulle påverka och jag är nöjd över den träning det blev. Jag gjorde mitt viktigaste pass på måndagen innan tandläkarbesöket. Allt annat var bara bonus. Nästa vecka räknar jag med att kunna träna som normalt, eftersom dagens pass kändes så bra. Springa mer, fortsätta med styrketräningen och kanske lägga in lite yoga.

 

3

En annorlunda vecka

Den här veckan kommer att vara en annorlunda vecka sett från ett träningsperspektiv. Vem kommer ihåg mina nyårslöften? Om hur jag ska ta tag i saker, även jobbiga sådana. Som att gå till tandläkaren. I maj var jag till tandläkaren och fick beskedet om att gå på röntgen för att kolla upp visdomständerna. De har besvärat mig till och från och de har alltid varit sådana som måste följas upp. Vad ska vi göra med dem? Jag var på röntgen, tanden var infekterad och imorgon är det dags att ta bort en.

en annorlunda vecka

Jag vet inte hur det kommer att påverka mig och träningen. På tisdagen lär jag i alla fall inte kunna träna. Jag kommer säkert att vara lite groggy och ha ont. Ha ett bedövat ansikte, och mest tycka synd om mig själv. Jag är inte säker på vad som ska göras. Kanske man inte vet det innan man börjar? Ska tanden opereras bort, eller är det bara att dra den? Jag har hört en massa skräckhistorier om både det ena och andra som kan gå fel. Får man ens träna efteråt? Vad kan jag äta och dricka? Är det soppa med sugrör som gäller en tid framåt?

Planen är därför att idag göra mitt styrketräningspass för benen. Ifall det är den enda träningen jag kan göra den här veckan, har jag i alla fall gjort det viktigaste. Imorgon blir det vilodag och efter det får jag helt enkelt se och gå på känsla. Imorgon lär jag också veta mer. Vad jag kan och får göra. Kanske är det bara ett enkelt ingrepp på en halvtimme? Att jag är nervös helt i onödan? För jag ska nämligen och ta bort en annan visdomstand i ett senare skede också…

Wish me luck!

3

Ett extrapass löpning

Jag har känt mig pigg efter gårdagens festligheter och bestämde mig därför för att springa idag. Den här veckan blev den första sedan jag inledde mitt styrketräningsprojekt som jag kunde springa två gånger i veckan. Jag har valt att fokusera mer på styrkan och prioriterat det. Sprungit en gång i veckan och kan jag springa fler är det bara en bonus. Det är mitt extrapass i veckan. En trevlig bonus, men inget att stressa över.

ett extrapass löpning

Dagens runda blev en kort en. Jag ville inte pusha kroppen för hårt, även om jag känner mig pigg. Det blev ändå ett glas eller två igår. Dagens löpning var mest för huvudet och inte så mycket för träningseffekten. Skönt att komma ut i friska luften, i solskenet, njuta av vädret och tassa på i egen takt. Knappa fem kilometer var precis lagom idag.

Totalt landar veckans mängd löpning på 12 kilometer. Det är ju inte mycket i normala fall för mig, men just nu är det riktigt bra. Det har blivit två bra styrketräningspass den här veckan, två pass löpning och en gång yoga. En bra blandning av allt och precis som jag vill ha det. Nästa vecka kommer antagligen att bli en annorlunda träningsvecka, men mer om det i ett skilt inlägg.

4

Sammanfattning av träningen i oktober

Träningen i oktober kan sammanfattas med ett ord, katastrof. Okej, riktigt så dåligt är det inte, men det känns som en månad då jag tränade mindre än normalt. Det har varken blivit många pass, inte speciellt hårda eller långa. Det känns som om jag först mot slutet av månaden kom in i ett bra flow. I början av oktober var jag förkyld. Då blev det en veckas helvila från träningen. Efter förkylningen blev det kortare och lugnare komma igång pass. Testa på kroppen och ta det lugnt. Det är egentligen först i mitten av oktober som jag kom igång ordentligt. Började mitt styrketräningsprojekt med en klar plan och tanke bakom passen.

Jag vet ju att när jag kollar i träningsdagboken att jag nog säkert tränat mer än de flesta. Jag vet ju det. Men för mig känns det som lite. Jag är van att träna mer, träna hårdare. Springa mer, oftare, längre. Nu har jag sprungit en gång i veckan, mellan sex och åtta kilometer per gång. Däremot har det blivit betydligt mer styrketräning än det brukar och det är jag nöjd och stolt över. Jag är glad att jag har hållit mig till min styrketräningsplan. Inte börjat ändra i träningen för att jag märkt hur lite jag sprungit under oktober. Istället litat på processen och planen. Att det är bra för mig att satsa mer på styrkan nu, så att jag kan springa mer sen.

träningen i oktober

Löpning: 27,9 km 4 pass
Styrka: 7 pass
Yoga: 4 pass
Övrigt/zumba: 2 pass

Väldigt nöjd över mängden styrketräning, mindre nöjd över det övriga. Jag tror kanske att jag inte var tillräckligt förberedd mentalt på att inte springa lika mycket. Jag vet att styrketräning är bra och jag har tyckt om det, men det är ändå inte löpning. Det ger inte samma kick och endorfinrus. Det är kanske därför det känns som om jag tränat mindre än jag brukar, för att jag sprungit mindre. För jag har ju ändå tränat.

yoga open

0

Solsken, kallt, men härligt

Löpning i solsken när man är ledig, kan det bli bättre? Jag tror inte det. Eftersom jag inte har något mål med min löpning för tillfället, utan istället satsar mer på styrketräningen, kan jag välja när jag springer. Jag behöver inte klämma in pass efter jobbet för att kunna springa mina planerade intervaller. Jag kan välja att springa när jag är ledig, har gott om tid på mig och när vädret är bra. Idag var vädret utmärkt. Det var solsken, det var krispig härlig luft, det var blå himmel. Det var det perfekta löparvädret. Sånt väder jag drömmer mig tillbaka om i vinter när jag springer i iskall blåst, på hala vägar och med snön piskandes i ansiktet. Det var en njutrunda när det är som bäst.

solsken och löpning

Jag trodde att jag skulle ha värre träningsvärk efter gårdagens styrkepass. Igår ökade jag nämligen på vikterna i mitt styrketräningsprogram. Det är inte direkt träningsvärk, benen känns snarare tunga. Jag flög inte precis fram idag, men eftersom vädret var härligt och jag för tillfället inte bryr mig om varken tid eller tempo, så spelade det ingen roll. Jag bara njöt av att få springa. Tassa fram i egen takt, stanna och fota lite och fortsätta springa igen. Totalt åtta kilometer blev det idag, vilket är det längsta jag sprungit på ett bra tag.

Idag var också första gången på länge som det kändes kallt att springa. Vädret har verkligen ändrat om. Jag var tvungen att ha både vantar och pannband idag, och den tjockare löparjackan. Trots att jag sprang mitt på dagen i solsken. Tidigare har jag nästan kunna springa i bara t-shirt och jacka, men idag var det kallt. Jag har inte riktigt vant mig vid tanken ännu, att det är så här det kommer att vara i flera månader framåt nu. Kallt.

löpning i solsken

1