Kategoriarkiv: Löpning

Ny vecka och nya planer

Ny vecka och det är igen dags för mig att skriva om mina träningsplaner. Jag tycker att det fungerar bra för mig att skriva ut mina planer för veckan. Sen är det kanske inte alltid som jag håller mig till dem, men det är bra att ha en grundtanke i alla fall. Den här veckan kommer att fortsätta på liknande sätt som de två föregående veckorna. Inga nya planer än så länge.

Måndag: styrka, det tyngre passet
Tisdag: löpning, det viktigare passet
Onsdag: yoga
Torsdag: vila
Fredag: löpning eller styrka
Lördag: vila
Söndag: styrka eller löpning

nya planer för veckan

Även om jag inte direkt har några nya planer för veckan, betyder det inte att jag tänker göra exakt samma sak. Springa samma runda, träna med samma vikter, göra likadana övningar på det lättare styrkepasset. Jag menar bara att själva tanken bakom träningen är likadan. Jag tänker göra samma styrkepass för benen som jag gjort i två veckor, men jag tänker öka på vikterna. Tanken är att göra det passet i åtminstone två veckor ännu och sedan utvärdera igen. Har det skett en förbättring, vad ska jag behålla för övningar och vad vill jag ändra på.

Imorgon är tanken att springa. Det är kanske inte den smartaste idén att springa dagen efter att jag ökat på vikterna i benprogrammet. Jag kommer säkert att ha träningsvärk, eller i alla fall en tung känsla i benen. Men imorgon är jag ledig och jag vill gärna springa i dagsljus och utan tidspress. En njutrunda. Den här veckan blir det ingen zumba, vilket betyder att yogan gör comeback. Jag har inte bestämt mig för program eller pass ännu, men antagligen något lugnt och skönt för benen. Få sträcka ut dem och kanske bota den tunga känslan.

Efter onsdagen är träningsplanen lite öppen för veckan. Torsdagen blir vilodag, då finns det inte tid för någon träning. Det är jobb som gäller hela dagen, och en massa annat inbokat innan jobbet. Fredagen blir antingen löpning eller det lättare styrkepasset. Lördagen blir kalas och fester på löpande band och på söndagen kan det tänkas att jag är ”lite trött” efter festandet. Så kanske det inte blir någon träning alls den dagen. Vilket egentligen betyder att jag borde träna styrka på fredagen, eftersom det är viktigare än ett extra löppass…

Vad tränar du i veckan?

 

0

Sammanfattning av träningsveckan

Har man skrivit en träningsplan gäller det att följa upp den och även skriva en sammanfattning av träningsveckan. Den här träningsveckan har varit bra och jag har nästan följt min plan till punkt och pricka. Lördagens planerade löppass skippade jag, men det var också det pass som var lägst i prioriteringen. Ett extrapass, mer för huvudet än för själva träningseffekten. Ingen större skada skedd med andra ord. Det har ändå blivit två styrkepass, ett löppass och zumba. En bra mix av både styrka och kondition.

sammanfattning av träningsveckan

Veckan började bra med ett längre löppass på måndagen. Ett löppass som kändes riktigt bra i kroppen och som om det finns mer att ge. Jag ska dock inte satsa på löpningen just nu, även om det förstås känns kul att veta att det går att springa långt. Mitt fokus just nu är ju som bekant styrketräningen. Onsdagens styrketräning kändes bra och roligt och där har jag också en känsla av att det finns mer att ge. Det kommer att bli mitt mål för nästa vecka, att öka på vikterna och utmana mig själv. Testa gränserna och våga mer.

På torsdagen stod zumba på schemat och det var som vanligt lika kul. Där har jag inga mål, eller krav på att prestera. Det är bara kul. Jag trivs med dansen, med musiken och att röra på mig tillsammans med andra. Fredagen blev en vilodag, lördagen blev också en vilodag och idag blev det veckans andra styrkepass. Den här gången med hjälp av TRX-banden och minibanden, och mycket fokus på bålen. Det andra styrkepasset är ett friare pass som jag gör mer på känsla och utan plan. Jag gör övningar jag känner för och så många repetitioner och varv jag vill eller orkar. Men jag har börjat fundera ifall jag behöver en tanke och plan för det passet också?

0

Sammanfattning och mina planer för veckan

Det fungerade bra för mig att ha en träningsplan förra veckan. Så bra att jag bestämde mig för att fortsätta på samma linje. Jag tycker om att planera in min träning, vad jag ska göra på vilken dag. Andra vill kanske hellre träna på känsla, men för mig passar det att planera. Sen är det ju klart att det alltid kan hända något och att jag måste anpassa träningen efter det. Jag försöker i alla fall hålla mig till mina planer. Vilka är mina viktigaste pass? Vad kan jag skippa ifall något händer?

mina planer för veckan

Just nu är mitt viktigaste pass styrketräningen för ben. Det passet vill jag inte skippa, det är där fokus ska vara. Förra veckan blev det hela tre (!) styrkepass. Inte bara ben, men ändå. Tre! Så mycket styrka har jag aldrig tränat på en vecka tidigare. Konstigt nog känns det bra i kroppen. Jag hade nästan förväntat mig värre träningsvärk. Jag tror att en orsak till varför det känns så bra i kroppen är för att jag tränat varierat och med bra återhämtning mellan passen.

På måndagen tränade jag det tyngsta styrkepasset, där fokus verkligen låg på benen. Ett pass som jag är nöjd över upplägget, och som jag kommer att göra i fortsättningen också. För att se hur jag utvecklas. På fredagen blev det ett lättare pass, utan vikter, men istället med TRX-banden. Där var fokus mer på överkroppen. Igår blev det rejält pass för bålen och ryggen. Dessutom blev det även yoga förra veckan, så en riktigt bra träningsvecka. Det är skönt att vara frisk igen och kunna träna som jag vill.

Den här veckan är mina planer liknande som förra veckan. Samma benpass, ett lättare styrkepass, zumba och löpning. Antagligen två löppass den här veckan och ingen yoga. Jag kommer istället att kombinera det lättare styrkepasset med stretchövningar. Jag ska inte glömma bort mina rehabövningar, jag har varit duktig på att göra dem igen. Nästan varje dag har jag gjort mina tåhävningar och liknande.

Mina planer för veckan:

Måndag: löpning
Tisdag: vila
Onsdag: styrka, ben
Torsdag: zumba
Fredag: vila
Lördag: löpning
Söndag: styrka, det andra passet

Hur ser dina planer ut?

1

Veckans löppass

Som jag har skrivit tidigare är mitt fokus den här hösten styrketräning. Jag vill bygga upp en stark kropp inför kommande mål nästa år. Därför har jag dragit ner på mängden löpning till ett eller två pass i veckan och istället tränat mer styrka. Jag försöker tajma in veckans löppass på de dagar jag är ledig eller då när vädret är soligt och fint. Eftersom jag springer mindre, vill jag att de gånger jag väl springer ska ha de bästa möjliga förutsättningarna. Sol, ledig, gott om tid, pigga ben och så vidare. Därför sprang jag veckans löppass idag.

Det var inte sol, men i övrigt var det ett bra pass. Jag har inga mål med löpningen just nu. Jag springer på känsla och lust. Det spelar inte så stor roll hur länge eller långt jag springer, eller hur fort det går. Målet med löpningen just nu är snarare bara att hålla igång det. Komma ut i friska luften och njutspringa. Jag hoppas att den styrketräning jag gör just nu ska gynna löpningen och därför är jag okej med att springa mindre. Med det sagt vill jag ändå springa, kanske främst för att rensa tankarna och nollställa huvudet.

veckans löppass

Dagens pass var och kändes bra. Jag överväger till och med att skippa klockan på mina kommande rundor. Eftersom jag inte bryr mig om tiden eller sträckan, kan jag lika gärna springa utan. Jag tror inte att jag kollade på klockan en enda gång idag. Inte ens när den pep till för varje sprungen kilometer. Det har aldrig hänt tidigare. Det händer i alla fall väldigt sällan. Tidigare har det nästan varit ett maniskt stirrande på klockan. Kollat pulsen, kollat hur fort jag springer, hur långt, hur länge. Det är skönt att inte ha den stressen just nu och bara kunna njuta. Vem hade kunnat tro det? Kanske fokus på styrketräning  även för andra bra saker med sig?

1

Träningsplaner för veckan

Ny vecka, nya tag och jag är äntligen frisk från min förkylning. Jag kan träna som jag vill och jag behöver inte ta det lugnt mer. Snuvan är helt borta och det finns inget som hindrar mig från att träna hårt längre. Dags då att göra upp mina träningsplaner för veckan. Ivern och lusten är hög till träning just nu.

Måndag: styrka, ben
Tisdag: vila eller yoga/stretch/rehabövningar
Onsdag: löpning
Torsdag: vila eller yoga/stretch/rehabövningar
Fredag: styrka, core
Lördag: vila
Söndag: valfritt

träningsplaner för veckan

Veckan fick en utmärkt start med ett riktigt bra styrkepass idag. Mycket benövningar, blandat med lite överkroppsövningar. Jag hade faktiskt skrivit upp på ett papper vilka övningar jag skulle göra. Hur många repetitioner och varv. Det ni! Projekt styrka framskrider. Jag är nöjd med mitt upplägg och pass och jag tänker göra det även nästa gång. Nästa vecka alltså. På det sättet är det lättare att se om jag utvecklas eller inte. Om jag alltid gör samma övningar. Fredagens styrketräning kommer att fokusera mer på mage och rygg. Den där stackars försummade coren…

På onsdagen vill jag springa. Intervaller, långt eller kort. Långsamt eller fortare, det spelar inte så stor roll. Jag vill bara ut och njuta av att springa i dagsljus. Förhoppningsvis i solsken och fina höstfärger. Jag vill njuta av vädret så länge det går. Innan det blir mörkt, grått och dystert. Eller ännu värre, snö, is och iskallt.

I övrigt är mina träningsplaner för veckan ganska öppna. Jag gissar på träningsvärk i morgon. Kanske det blir bäst med en vilodag, eller lite lättare yoga och stretch. För att mjuka upp stela muskler. Den här veckan är det ingen zumba, för det är höstlov. Jag hade ändå inte kunnat gå, för jag är på jobb på torsdagen. Beroende på hur jag känner mig efter jobbet, bestämmer jag mig sedan vad jag vill göra. Ifall jag är för trött för träning eller inte. Jag tror att det kan vara bråttom på jobbet nämligen, eftersom det är höstlov. Söndagens träning beror också på känsla. Ifall jag är trött efter en lång dag på jobbet. Fast det är kanske just då jag vill springa som mest? För att nollställa huvudet och konstigt nog bli piggare efteråt.

Vad tränar du i veckan?

0

Äntligen!

Äntligen löpning! Som jag har längtat efter att få springa igen. Det är skönt att vara igång igen och att ha fått luftat benen. Härligt att få svettas, röra på sig och bara känna endorfinerna spruta. Det var nog runner’s high från steg ett idag. Även om passet inte varken var speciellt långt eller fort, var det härligt att springa. Det har varit jobbigt att vara förkyld och inte kunna springa eller träna överhuvudtaget. När vädret dessutom var perfekt förra helgen, jag var ledig och hade haft all tid i världen på mig. Då var jag istället snuvig och fick ligga hemma och vila. Surt!

äntligen löpning

Dagens löppass var ett lugnt pass på dryga sex kilometer. Lite längre än jag hade planerat, men fortfarande en lugn start. Jag känner mig frisk nu och de övriga träningspassen jag gjort den här veckan har inte förvärrat situationen. Det känns som om jag är ute på andra sidan nu och kan träna normalt. Jag hade egentligen planerat att springa runt fyra fem kilometer idag, men det var så härligt att springa, att det blev lite längre. Jag tror inte att det kommer att bli mer löpning den här veckan. Det blir antagligen vila under helgen, för att sedan träna som normalt nästa vecka. Möjligtvis ett lättare styrkepass på söndagen. Lite beroende på tid och lust. När jag skriver att jag ska vila, menar jag egentligen att jag ska jobba hela helgen och därför inte kan träna.

Det är alla fall skönt att känna att förkylningen äntligen släppt och det inte begränsar träningen mer. Den här veckan har varit en lugnare träningsvecka för att sakta komma igång igen. Nästa vecka räknar jag med att kunna träna som normalt. Öka på mängden och intensiteten. Fokusera på styrketräningen och att bli starkare. Här ska det nämligen byggas muskler 🙂

1

Träningssammanfattning september

Det är den första oktober idag, vilket betyder att det igen är dags att skriva en sammanfattning av den gångna månaden. Träningssammanfattning september var så goda. Jag inser att dessa inlägg kanske inte är de mest intressanta att läsa, men det är främst för min egen skull jag skriver dem. Det är alltid kul att kolla tillbaka. Läsa om hur mina tankar var för ett år sedan. Få en statistik över träningen och följa upp träningsmålen.

Träningssammanfattning september 2019

September var en okej träningsmånad. Jag har tränat på bra, men det har inte blivit mycket löpning. Vilket till en viss del kan förklaras av att jag sprang lopp i Tallinn i början av september. Innan lopp blir det mindre löpning för att vila mig i form. Ha pigga ben på loppet. Efter loppet blir det också vila, för att återhämta mig efter en urladdning och prestation. September visar sig ändå vara den månad jag sprungit som minst under hela året. Totalt bara 38,1 kilometer. Det är ju ingenting!

Däremot har det blivit massvis av alternativ träning. Jag har yogat, styrketränat, jag har varit på zumba. Det har blivit promenader och vardagsmotion. Jag har hittills alltid cyklat till zumban. Jag har cyklat till andra ställen. Mina rehabövningar som jag fick av fysioterapeuten i maj har blivit en morgonrutin. Jag har blivit kompis med både foamroller och triggerboll. Så det är inte bara negativt (lite löpning), utan september har också bjudit på mycket positivt.

Dessutom har jag faktiskt bestämt mig för att jag under hösten ska fokusera på styrketräningen. Bygga upp en stark kropp som håller för mycket löpning nästa år. Det är mer mentalt som jag känner att jag behöver löpningen. Få rensa tankarna och nollställa hjärnan. Jag får inte samma kick eller endorfinrus av styrketräning. Det kanske hänger ihop med att jag inte är lika säker där. Jag kan inte tekniken tillräckligt bra för att kunna ta ut mig och maxa. Men en höst med fokus på styrka, ska säkert kunna råda bot på det. Förbättra det i alla fall.

träningssammanfattning september

Löpning: 38,1 kilometer, 6 pass
Styrka: 3 pass
Yoga: 3 pass
Övrigt: 3 pass

Jag är redo för oktober!

0

Mörkerlöpning och höstkänslor

Hösten är här och det känns faktiskt helt okej. Ifjol var jag inte alls redo, men i år känns det annorlunda. Kanske för att sommaren inte var så bra, kontrasten blev inte lika stor. Nu ska jag embracea hösten och alla höstkänslor. Tända ljus, ligga under filten, kolla på en bra serie och mysa. Njuta av att kunna springa på dagen i dagsljus och när det är mörkt fokusera på styrketräning. Det känns bra att inte ha ett löparmål just nu. Jag ”behöver” inte springa, jag kan träna annat. Förstås vill jag springa också, men jag kan även göra annat. Yoga, styrketräna och gå på zumba.

Idag förvånades jag igen en gång hur fort det blir mörkt ute. Och kallt. Jag var hemma strax efter sju från jobbet. Solen sken och det var perfekt löparväder. På med kläderna och ut genom dörren. I sista stund tog jag reflexvästen på mig, och tur var det. Ett par minuter senare (nå okej, tjugo) var det beckmörkt. På tal om hur jag tar mina bilder. Det här var ungefär det bästa jag kunde åstadkomma idag. Det var alltför mörkt ute för att ta bättre bilder.

höstkänslor

Nästa gång jag springer på kvällen kommer jag antagligen att behöva pannband och vantar. Idag hade jag jacka med en t-shirt under, och det var precis lagom. På gränsen till för kallt. Dags att plocka fram alla varmare kläder och plocka bort shortsen. Det kommer varje år som en chock. Hur fort det blir kallt och mörkt om kvällarna. Just sprang jag i shorts och nu behöver jag mössa. Kanske jag inte riktigt är redo för hösten sen i alla fall 🙂

Har du höstkänslor?

2

Höstväder, löpning och klädsel

Jag njuter verkligen av att springa just nu. Det är perfekt höstväder och löpningen känns bra. Det är fortfarande varmt när jag springer på dagen. Jag behöver inte vantar, pannband, reflexväst och hela köret, utan jag klarar mig med en tunn jacka och tights. Om en månad eller så, kommer det att vara annorlunda. Då värmer inte solen mer, utan jag får vara glad om det varken regnar eller stormar. Idag hade jag kanske till och med klarat mig utan jacka, och bara haft en långärmad tröja på mig. Nu blev det t-shirt och jacka och det var nästan för varmt.

höstväder och löpning

På söndagen när jag senast sprang, visserligen på kvällen, kändes det kallt med bara tröja och därför blev det mer kläder den här gången. I onödan visade det sig. Tänk att jag efter sju (?) års löpning fortfarande inte heller kan klä mig rätt. Fast jag egentligen vet hur jag ska tänka, har jag nästan alltid för mycket kläder på mig. Som till exempel i Tallinn. Jag hade klädkris innan och funderade ifall jag skulle springa i shorts eller inte.

Till sist valde jag att springa i knälånga tights och t-shirt, men jag hade även packat med mig en långärmad tröja till starten. Jag till och med funderade ifall det skulle vara för kallt i knälånga tights, ifall jag borde ha haft längre byxor. Innan start vid expot och nummerlappshämtningen var jag i fleecetröja och överdragsbyxor och vindjacka. Efter ungefär en minut tog jag av mig fleecen. Jag hade så kunnat springa i shorts och t-shirt. Jag hade säkert kunnat springa i linne. Varför lär jag mig inte? Jag får alltid för varmt. Nytt motto, when in doubt, spring i shorts.

Nu ska jag passa på och njuta av detta höstväder och njuta av att inte ännu behöva frysa. Inte ännu bylta på mig alla kläder jag har, för det hinner jag med senare. Den bästa tiden för löpning är nu.

1

Träningsplaner för hösten

Knappt har jag återhämtat mig från mitt senaste lopp och börjat träna igen, när jag börjar fundera på träningsplaner för hösten. Ja, jag vet att jag kan ta det lugnt och bla bla bla, men. Jag vet också att jag behöver planer, mål och strategier för att få något gjort. Jag vill kunna träna på känsla, men jag fungerar bättre om jag har en plan. Med det sagt menar jag inte att det inte ska finnas utrymme för ändringar. Jag behöver inte planera varje pass i detalj, men jag vill ha en grundtanke och idé för träningen.

Träningsplaner för hösten

Fokus den här hösten kommer att vara styrketräning och bygga upp en stark kropp. Jag har långsiktiga mål med min löpning, till exempel så lockar detta mig fortfarande, och för att nå dem vet jag att jag behöver en starkare kropp. En kropp som håller för mycket löpning. Starkare ben, starkare core och en starkare känsla överlag. Jag har slarvat lite med mina rehabövningar jag fick av fysioterapeuten och jag ska ta tag i saken igen. Få ordning på mina fötter och stela vader. Inte slarva med styrketräningen eller stretchen.

träningsplaner för hösten

Jag vill fortfarande springa (förstås) och kommer att göra det två gånger i veckan. Ett lite längre pass med tanke på kommande mål och ett valfritt beroende på känsla i kroppen. Intervaller, mysrunda, distanspass. Jag gissar att ifall jag ökar på mängden styrketräning och vikter, att mina ben inte kommer att vara de piggaste i världen 🙂 Kanske jag inte är sugen på att springa intervaller med träningsvärk.  Zumban skippar jag inte, men det kan jag bara gå på ungefär varannan vecka. Jag skulle gärna gå oftare, men jobbet påverkar.

Min plan är därför att de veckor jag kan gå på zumba, springa två gånger i veckan och styrketräna två. Fem dagar träning, två dagar vila. Precis som nu alltså. Det ena styrkepasset kommer att vara med fokus på vikter, basövningar för ben. Det andra styrkepasset kommer att vara ett lättare pass, antingen med TRX-band eller yoga core eller liknande med Adriene. I samband med det lättare styrkepasset kommer jag också att fokusera mer på rehabövningar och stretch. Jag kommer antagligen inte att ha en skild dag för yoga, utan istället göra det som en del av styrkepasset. De veckor jag inte kan gå på zumba, är planen liknande. Springa två, styrketräna två med liknande upplägg och addera yogan som en skild dag.

Vad har du för träningsplaner för hösten?

2