Räknas det som finväderslöpning om det inte regnar? Tanken är att jag ska satsa mer på styrketräning nu på hösten och vintern och springa när det är fint väder. Men när det är grått och disigt och regn varje dag, då får jag tumma på reglerna. Kalla det för finväderslöpning när det inte regnar, utan bara är dystert.

Löpningen kändes förvånansvärt bra idag med tanke på att jag gjorde ett tungt styrkepass igår. Jag hade pigga ben och blev förvånad över hur snabbt jag sprang. Tydligen har jag hyfsat bra löparform även om jag inte satsar på det just nu. Eller så har styrketräningen haft effekt och jag har blivit en bättre löpare.
Det är det som är målet med styrketräningen. Att jag ska bli bättre, snabbare, uthålligare som löpare. Att kroppen ska hålla för en ökad belastning. Jag vill ju springa länge ännu, jag har inga planer på att sluta. Jag drömmer om fler maraton, snabbare tider, nya roliga lopp, och då krävs det att kroppen håller.

Just nu tycker jag att mitt upplägg fungerar bra. Jag trivs med styrketräningen och tycker att det är roligt. Jag tycker nog egentligen om det, men på sommaren ”glömmer” jag bort det när det är roligare att springa. Nu i novembermörkret är det inte lika kul med löpning. Som tur är det åtminstone inte kallt och halt ännu, men det är det väl snart. Jag ser inte alls framemot att springa i Icebugsen igen. Det är mycket roligare att springa i vanliga skor. Jag ska njuta av det så länge jag kan. Ruskigt väder eller inte.
2














