Kategoriarkiv: Löpning

Finväderslöpning

Räknas det som finväderslöpning om det inte regnar? Tanken är att jag ska satsa mer på styrketräning nu på hösten och vintern och springa när det är fint väder. Men när det är grått och disigt och regn varje dag, då får jag tumma på reglerna. Kalla det för finväderslöpning när det inte regnar, utan bara är dystert.

finväderslöpning

Löpningen kändes förvånansvärt bra idag med tanke på att jag gjorde ett tungt styrkepass igår. Jag hade pigga ben och blev förvånad över hur snabbt jag sprang. Tydligen har jag hyfsat bra löparform även om jag inte satsar på det just nu. Eller så har styrketräningen haft effekt och jag har blivit en bättre löpare.

Det är det som är målet med styrketräningen. Att jag ska bli bättre, snabbare, uthålligare som löpare. Att kroppen ska hålla för en ökad belastning. Jag vill ju springa länge ännu, jag har inga planer på att sluta. Jag drömmer om fler maraton, snabbare tider, nya roliga lopp, och då krävs det att kroppen håller.

Just nu tycker jag att mitt upplägg fungerar bra. Jag trivs med styrketräningen och tycker att det är roligt. Jag tycker nog egentligen om det, men på sommaren ”glömmer” jag bort det när det är roligare att springa. Nu i novembermörkret är det inte lika kul med löpning. Som tur är det åtminstone inte kallt och halt ännu, men det är det väl snart. Jag ser inte alls framemot att springa i Icebugsen igen. Det är mycket roligare att springa i vanliga skor. Jag ska njuta av det så länge jag kan. Ruskigt väder eller inte.

2

Det är kul att springa

Jag satsar ju mer på styrketräningen nu på hösten, men jag vill ändå springa. Förstås. Det vill jag väl alltid. Igår blev det ett riktigt bra pass. Det längsta sedan maraton, med en bra känsla hela passet. Jag blev igen påmind om hur kul det är att springa när det stämmer. Lätta ben, bra flås, bra podd i öronen, fredag och ledig helg på kommande. Vem vill inte springa då?

kul att springa

Totalt blev det nio kilometer, varav sex kilometer på spånbanan. Jag hade inte egentligen tänkt springa där. Jag brukar inte springa där så här sent på året, för det kan vara ganska blött och lerigt. Kanske till och med halt med rötter och blöta löv och sånt, och jag har ju en tendens att falla. Men det var riktigt kul att springa där igen. Det passar mig bra. Jag brukar gå i de brantaste backarna, men annars springer jag. På det sättet får jag inte naturliga pauser och orkar därför också springa längre.

Jag vet inte vad som hände igår. Hur det stämde så bra med löpningen. Jag har nämligen tränat två rejäla styrkepass den här veckan och det känns i kroppen. Jag gjorde lite nya övningar på torsdagen och jag har sån träningsvärk. Ändå kändes det super att springa igår. Jag som till och med trodde att jag skulle träna mindre den här veckan och istället visar det sig att bli en ännu bättre träningsvecka än förra veckan. Jag tror nämligen att jag ska springa imorgon också.

Det är så här jag vill att träningen ska vara på hösten. Mest styrketräningen som känns att det tar och bra löppass däremellan.

0

En bra träningsvecka för mig

Det här var en bra träningsvecka för mig. Nu känns det som om jag är där jag vill vara med träningen. Två rejäla styrkepass och två löppass. Plus en promenad. Det är en bra träningsvecka i dagsläget. Egentligen är det alltid bra, mycket mer hinner jag inte med.

Styrketräningen är det som känns bäst ju nu. Precis som jag vill alltså och enligt planen. Tanken är att jag ska fokusera på styrketräningen nu under hösten och vintern. Bli starkare igen. Jag vill förstås fortfarande springa, men det har blivit nedprioriterat. Styrkan ska vara mitt huvudfokus. Just nu känns det helt okej med mindre löpning.

Det är klart att det är kul att springa när det är fint väder, men det har inte varit fint väder på ett tag nu tycker jag. Bara regn, mörkt och dystert. Då kan jag lika gärna träna inomhus. Jag tycker att jag har märkt resultat på bara några veckor. Jag kan ha högre vikter redan och orkar med mer. Fler repetitioner, högre vikter och inte lika svag känsla. Nu känner jag mig mer säker i övningarna. Jag har hittat tekniken igen och kroppen fattar vad den ska göra. Dessutom får jag inte lika brutal träningsvärk längre.

en bra träningsvecka

Nästa vecka kommer det antagligen att bli mindre träning än den här veckan, men då har jag istället andra kul saker att se framemot. Ett styrkepass vill jag ändå få till och ett löppass. Det känns som minimum och det ska jag nog klara av. Blir det mer träning än det är det positivt.

0

Det går åt rätt håll

Det går åt rätt håll med träningen nu. Jag märker framsteg både i löpningen och i styrketräningen. I styrketräningen kan jag öka på vikterna och känna mig stark, och i löpningen kan jag springa längre sträckor igen. Absolut inga långpass ännu, men det siktar jag inte heller på. Men jag kan springa längre sträckor utan att pausa och närmar mig tio kilometer igen. Det känns ändå som standard för mig. Det vill jag kunna springa vilken dag i veckan som helst, oberoende om jag återhämtar mig från maraton eller satsar på styrketräning.

Det är alltid kul att se resultat, att det går åt rätt håll. Just nu tränar jag kanske tre gånger i veckan, ibland fyra. Lite beroende på hur det passar med jobbet. Det blir fortfarande promenader, ibland med Charlie och ibland ensam. Jag siktar på att träna styrka två gånger i veckan och springa två. Det känns som en lagom dos och en bra kombination. Sen när vi börjar simma igen, blir det antagligen ett sim/gympass, ett styrkepass hemma och två löppass. Men sen är det klart att vädret spelar en roll också.

det går åt rätt håll

Just nu när jag inte tränar för något specifikt löpmål, behöver jag inte springa om det ösregnar. Jag behöver inte pressa in träningen om jag har ett tight schema på jobbet. Det är faktiskt helt okej att bara ligga på soffan och se på Masterchef Australia. Det är mitt favoritprogram på tv. Jag har sett alla säsonger och blir alltid inspirerad till att laga mat. Ta det som ett tips!

1

Löpning får mig att må bra

Jag har skrivit om det tidigare, om hur löpning är min terapi. Hur jag alltid tänker bättre efter ett löppass, hur jag sover bättre och kanske framförallt hur jag mår bättre. Löpningen får mig att må bra. Känslan under ett tufft intervallpass är kanske inte den bästa, känslan efteråt däremot. Då mår man.

Idag blev det än en gång bevisat. Full sol, blå himmel, härligt höstväder och löpning. Hur kan man inte må bra då? Före passet, under passet, efter passet. Hög på livet och endorfiner. Tänk att ett löppass på knappa fem kilometer har den effekten.

löpningen får mig att må bra

Just nu njuter jag verkligen av mina små löprundor. Jag har inget mål med löpningen, jag vill bara springa för att det är kul. Springa när det är fint väder, utan stress. Mysrundor runt kvarteret med en podd eller musik i öronen. Ingen skillnad på tempo eller sträcka. Ut i solen och njutspringa. Just nu ska fokus vara på styrketräningen. Där kan jag pressa mig mer och kanske ha ett annat mål än själva utförandet.

Att träna inför ett maraton tar ändå ganska mycket energi. Passen måste göras, långpassen ska springas och då hade jag inte tid för annan träning. Ett långpass kunde ju lätt ta över två timmar och krävde mer planering. Därför tycker jag att det just nu är ganska skönt med lugnare, kortare pass. Utan press och bara njuta. Som är mer för humöret än att prestera och förbättra mig. Samtidigt känner jag ändå mig själv, och tids nog kommer jag säkert att vilja ha ett mål med löpträningen också, men just nu springer jag för att må bra.

2

Jag behöver en ny pulsklocka

Tips till tomten, jag behöver en ny pulsklocka. Min Garmin har ju ganska många år på nacken och den har strulat tidigare också. Nu verkar den ha gett upp helt. Liknande fel som den har nu, har den inte haft tidigare.

Jag märkte det redan igår när jag skulle ladda klockan att något var fel. Annorlunda. När jag pluggade i klockan sa den bara Garmin och pep till. Precis som den brukar pipa när den tidigare haft problem. Efter lite pillande började den ladda och jag tänkte att allt var bra. Jag gissade att den säkert nollställt sig, men sak samma. Det gjorde den även på sommaren, så jag har oberoende inte ”rätt” statistik i klockan. Garmin connect funkar, det är bara klockan som inte har statistik.

ny pulsklocka

På morgonen när jag kopplade ur klockan sa den fortfarande bara Garmin. Hur jag än klämde och tryckte på de olika knapparna vaknade den inte till. Ingen klocka, jag kunde inte ändra träningsform. Det hände inget. Så jag pluggade i klockan igen, uppdaterade den och nu funkar den. Problemet är bara att den är nu på engelska. Fel dag, helt fel tid, inte bara tidszon utan klockslag. Allt är nollställt, jag har noll aktiviteter, inga rekord, inga pulszoner, VO2 max. Inget.

Jag tror att jag är tvungen att ställa in/ändra allt manuellt. Börja om från början. Då kan jag lika gärna köpa en ny pulsklocka och förhoppningsvis inte ha problem i framtiden. Jag sprang ju till exempel hela maraton utan att den hittade pulsen en enda gång.

Så vad ska jag köpa för klocka? Det har säkert hänt en hel del sedan jag senast köpte klocka. Kommit en massa nya funktioner. Jag behöver en som visar puls, sträcka, hastighet, som man kan ställa in intervaller. Det är väl ganska standard antar jag, men också kanske det jag mest skulle använda. Kanske jag skulle vilja ha en som jag kan simma med. Multisport. Löpning, cykling, simning.

Vad har du för klocka? Tipsa mig!

2

Jag springer igen

Nu springer jag igen och som jag har saknat löpningen. Första löppasset sedan maraton är gjort och oj vad skönt det var. Kort, lugnt, försiktigt och med en riktigt bra känsla i kroppen. Som om jag hade kunnat springa längre, mer, fortare, men jag var förnuftig och tog det lugnt. Jag vill ändå inte gå ut för hårt, för tidigt.

jag springer igen

Lite över fem kilometer blev gårdagens saldo. Blandat med gång och fotopauser. Det kändes som en lagom start. Jag hade pigga ben, även om jag fortfarande har träningsvärk efter styrkepasset. Nästan tre veckors vila från löpningen har säkert bara varit bra för mig. Nu fanns det en massa tryck i benen igen. Det var nästan svårt att hålla tillbaka. Att faktiskt vara förnuftig och inte pinna på.

Idag har det blivit en promenad och vad det blir imorgon vet jag inte. Kanske löpning, kanske promenad eller kanske bara vila. Jag har ändå tränat tre gånger den här veckan och planen är ännu att ta det lugnt. Även om det känns bra i kroppen, är maraton en stor påfrestning. Det känns kul att jag springer igen, men samtidigt vill jag kunna springa i fortsättningen också. Hellre lite extra vila nu, frivilligt, än att vara tvungen att vila på grund av skada. För att jag gick ut för hårt.

Men som jag har saknat löpningen alltså. Maraton var jobbigt, jag hade det tungt då, för det var inte min dag helt enkelt. Men sen när det väl stämmer är nog löpningen min favoritträningsform. Speciellt nu på hösten när det är så fina färger i naturen. Då vill jag inget annat än springa. Sen när det är regn och rusk, stormbyar, snöslask, då är det inte lika kul…

0

Är jag redo för löpning nu?

Det har idag gått två veckor sedan Tallinn maraton. Är jag redo för löpning nu? Tja, kanske. Suget börjar åtminstone finnas där. Jag har den här veckan varit på tre promenader. Den första promenaden på tisdagen kändes ännu lite tung, och som om jag hade sega ben. Efter det har det bara känts bättre och bättre. Kanske jag är redo för löpning igen.

Jag tror i alla fall att jag är redo att testa att springa. Förstås, kort och lugnt, men en runda runt kvarteret. Så kort och lugnt att det knappt känns värt att byta om. Hösten är den bästa tiden för löpning och nu har det verkligen varit fint höstväder. Det har nästan varit lite synd att jag inte kunnat springa. Men det har varit helt skönt att bara gå också. Ta det lugnt, lyssna på podd och inte behöva pressa mig eller springa intervaller. Jag har inte ens bytt om till träningskläder, utan gått i vanliga kläder.

redo för löpning?

Nu känns det i alla fall som om jag är redo för tuffare träning igen. Med tuffare menar jag mer än promenader. Inte långpass, inte intervaller, men ändå få upp pulsen och flåset lite. Få känna att jag tränar och byta om till träningskläder. Känns det för tungt och att kroppen börjar protestera, kommer jag självklart att backa. Återgå till promenader eller vila helt. Nu behöver jag inte pressa kroppen mer, det har jag gjort inför maraton och sedan själva loppet. Nu kan jag faktiskt ta det lugnt och träna det jag vill. Eller inte träna alls.

1

Sista sista passet gjort

Nu är det sista sista passet gjort. Nästa gång jag springer är på söndagen när jag står på startlinjen till Tallinn maraton. Eller okej, jag borde väl värma upp innan också, men på söndagen i alla fall. Nu är träningsprogrammet gjort, alla passa sprungna och nu är det bara maraton kvar. Grande finale. Det jag tränat för hela året. Ibland mer, ibland mindre, men fokus har alltid varit Tallinn maraton i september.

Det känns nästan konstigt att det är över nu. Eller det är ju inte över, än, jag ska ännu springa själva loppet, men träningsprogrammet är nu gjort. Jag har sprungit alla pass, alla intervaller, alla långpass. Alla distansrundor, alla mysrundor, morgonjoggar på stranden, på spånbanan. Längs med Skärgårdsvägen, runt i Pargas. Som jag har sprungit den här sommaren.

sista sista passet

Hur kändes då sista sista passet inför maraton? Bra. Som jag vill att det ska kännas med några dagar kvar. Pigg kropp, pigga ben, inget som störde. Jag har inte ännu heller bestämt mig för vad jag ska ha för kläder på loppet. Idag hade jag knälånga tights och långärmad tröja, det var nästan för varmt. Men idag sprang jag efter jobbet vid halv fem i solsken. Jag tror inte att det kommer att vara lika varmt klockan nio på morgonen. Jag tror att jag är tvungen att bestämma mig på loppdagen. Se hur det känns och vad det lovas för väder.

Nu ska jag äta, ladda mentalt, ladda pulsklockan, packa och lacka naglar. Jobba lite imorgon ännu, innan vi på lördagen reser till Tallinn.

1

Tidsmål inför Tallinn

Jag har länge haft ett tidsmål inför Tallinn, men jag har inte skrivit ut det här på bloggen. Jag har följt ett träningsprogram som är för en viss tid. Intervallerna ska springas i ett visst tempo och så vidare. Som vanligt har jag delat upp mina mål i guld, silver och brons. Och med en bonus, diamant. Den tycker jag om.

tidsmål inför maraton

Tidsmål inför Tallinn

Brons
Målgång. Ett maraton är jättelångt och mycket kan hända längs vägen. Magkrasch, tunga ben, trött huvud, dålig dag. Även om jag känner mig förberedd och har gjort mina pass, tvivlar jag alltid. Jag är nöjd om jag kommer i mål. Det är ändå för tusan ett maraton.

Silver
Det här känns mest realistiskt. Under 5:15. När jag anmälde mig skulle man ange ungefärlig sluttid för att veta sin startgrupp. Jag tror jag skrev 5:10 eller 5:15. Det här borde jag fixa. Det betyder snittfart på 7:30 ungefär, vilket är vad jag sprungit mina långpass i.

Guld
Personbästa eller under 5 timmar, vilket i princip är samma sak. Mitt personbästa är 4:59:56. Det är det här träningsprogrammet jag följt. Jag trodde aldrig jag skulle klara av under fem timmar förra gången, men jag flög fram mot slutet. Nu känner jag mig ändå mer tränad om jag ser till grunden och mängden. Kanske jag får till ett panglopp igen?

Diamant
Får jag till ett superduper panglopp är målet under 4:50, ner mot 4:45. Kan jag hålla snittfart på 6:50, ger det en sluttid på 4:48. Det känns ändå inte omöjligt. När jag sprang mitt bästa långpass på sommaren, kunde jag öka mot slutet. Trots att jag redan sprungit över 20 kilometer, gick de sista kilometerna i under 7:00 tempo. Nu har jag ju dessutom köpt nya hörlurar som ska peppa mig i slutet av loppet.

2