Kategoriarkiv: Löpning

Det gick visst att springa fort

Jag har bävat inför dagens pass hela veckan. Jag visste att det skulle bli jobbigt, att jag skulle vara tvungen att kämpa och det inte skulle vara lätt. Med onsdagens långpass med planerat halvmaratontempo i färskt minne var jag nervös. Onsdagens löpning fungerade inte alls och jag var långt ifrån det tempo jag ville springa i. Nu var planen ett liknande pass, men både längre och med snabbare tempo. Jag skulle springa 60 minuter i 5:50 tempo. Plus uppvärmning och nedjogg, totalt nästan en och halv timme. Hur skulle det gå? Kan jag springa fort så länge?

Det gick visst att springa fort

Det är en sak att springa fort under en minuters intervaller. Eller ens under tre-fem minuters intervaller. Då vet jag att vilan kommer snart och det gör att jag orkar springa dem. Det är en helt annan sak att springa fort under en lång tid. Samtidigt förstår jag ju syftet med passet. Ifall jag vill springa ett halvmaraton på en för mig bra tid, och nära mitt pers, måste jag öva på det. Jag kan inte springa ett halvmaraton i intervallform. Springa i en minut och gå i en, utan jag måste springa i ett högre tempo länge. Det är det jag försöker öva upp nu de sista veckorna innan halvmaraton.

Det gick förvånansvärt bra idag. Lite ojämnt tempo, men klart godkänt. Bäst av allt var att det kändes riktigt bra i kroppen. Visst var det tungt och jag fick kämpa, men det kändes ändå överkomligt. Jag tog inte i för allt jag var värd, utan det kändes kontrollerbart. Jag kunde springa på i mitt planerade tempo. När jag tappade tempot, hittade jag tillbaka till rytmen och jag gav inte upp fastän det blev jobbigt mot slutet. Jag orkade hela vägen och hade en bra känsla genom hela passet. En betydligt bättre känsla än på onsdagens långpass.

Nu blev det nästan lika långt, men med bättre känsla i kroppen och högre tempo överlag. Precis det formbesked jag behövde inför halvmaraton. Kanske jag börjar vara redo att outa mina tidsmål…

2

Sammanfattning av träningen under maj

Äntligen en riktigt bra träningsmånad bakom mig. Jag är där som jag vill vara med träningen, både vad gäller långpass, intervaller och övrig träning. Jag tror att det har hjälpt att ha ett mål att träna mot. Det hjälper mig med motivationen och håller mig fokuserad. April var en sämre månad ur ett träningsperspektiv, men mycket berodde också på vår resa. Under maj har jag tränat mer. Det blev faktiskt det bästa träningsmånaden hittills under året.

Sammanfattning av träningen under maj

Löpning: 132 kilometer
Cykel: 27,8 kilometer
Styrka: 5 pass
Yoga: 2 pass

sammanfattning av träningen maj

Löpningen är det som jag är mest nöjd över. Det har blivit bra långpass, tempot har blivit snabbare och det blev det högsta totalen sedan förra sommaren ungefär. Veckototalen har legat kring 30 kilometer och det är där jag vill vara. Där ska jag vara om jag vill springa halvmaraton och längre. Det är min grund och något som ska kännas lätt för mig när jag är i form. Under maj har jag även börjat springa intervaller igen för att försöka få upp tempot. Vissa pass går bättre, medan andra går sämre.

Under maj blev det en cykeltur. Vad lärde jag mig av det? Att äta mer innan långpass, oberoende om de görs på cykel eller springandes. Annars kraschar jag bara energimässigt och orkar inte genomföra passet till slut. Eller orkar är väl fel ord, men inte lika bra som jag hade kunnat, ifall jag ätit mer och bättre innan.

soppatorsk och cykling

Styrketräningen har igen blivit till en regelbunden rutin. Jag har även kämpat med mina rehabövningar från fysioterapeuten. Jag vet inte ännu om jag märker någon skillnad, jag ska på återbesök under juni. Det är inte de roligaste övningarna direkt, men jag gör dem. Jag vill bli bättre som löpare. Jag har bestämt mig för att jag inte får köpa nya löparskor, innan jag varit på återbesök till fysioterapeuten.

Yogan är det som det blivit minst av under maj. Jag vet inte riktigt vad som hände där. Jag vet hur bra det är för mig. Det tar inte länge mina videon, men ändå har jag svårt att få till det. Det ska det definitivt bli ändring på under juni. En gång i veckan yoga är planen. Det ska jag prioritera. Med start ikväll.

1

Joggvila och intervaller

Jag börjar vara i slutskedet av mitt träningsprogram. Intervallerna blir kortare, långpassen kortare, men istället är det mera intensitet. Mer fokus på fart, än på uthållighet. Tidigare när jag sprungit intervaller har det varit kanske 8 gånger 3 minuter, men en minuts gå eller ståvila mellan varje. Idag var det 30 stycken (!) 30 sekunders intervaller, med 30 sekunder joggvila.

När jag såg upplägget tänkte jag först att det blir lätt. Trettio sekunder är ju ingenting. Det kan jag enkelt springa och orka. Problemet var bara att det var jättemånga intervaller som skulle springas och dessutom joggvila. För joggvila är egentligen ingen vila. Utan pulsen hinner just och just gå ner några slag och på det igen. Och igen. Och igen…I typ maxfart. Eller i alla fall i högre tempo än på 3 minuters intervaller.

Vid den fjärde intervallen höll jag på att dö, vid den tionde ville jag lägga mig i diket och vid intervall nummer tolv var jag helt slut. Jag trodde att jag aldrig skulle orka med fler. Men man orkar alltid mer än man tror. Vid intervall nummer femton var det som om det lossnade. Eller så var det för att jag inte längre sprang i världens motvind och för att jag kunde börja räkna ner.

Plötsligt höll jag bra fart, huvudet var med mig, benen pinnade på och pannbenet var starkt. Jag kunde till och med öka mot slutet. En bra boost för självförtroendet igen, efter ett lite sämre pass häromdagen. Jag vet ju att jag kan, jag behöver bara få det bekräftat för mig.

4

Planerat halvmaratontempo

Planen var att springa ett kortare, men snabbare långpass. Gärna i närheten av mitt planerade halvmaratontempo. Det gick så inte. Det gick inte alls. Jag fick kämpa för att få upp farten och jag var ändå inte i närheten av vad jag i min drömvärld har som halvmaratontempo. Jag var inte ens ditåt, utan det skiljde typ 40 sekunder per kilometer. Andningen fungerade inte, benen var tunga och som grädde på moset fick jag löparmage när jag kom hem. Success!

Jag vet inte vad som är felet. Jag tycker att det har känts bra på mina senaste löppass och jag trodde verkligen att jag hade det i mig. Visst anade jag att jag skulle få kämpa, men jag var inte ens i närheten. Jag tyckte att jag sprang på bra, det var flåsigt och tungt och det kändes som om jag sprang i ett högt tempo. Jag kollade på klockan ibland och fick nästan en chock när jag såg tempot. Inte ens nära vad jag vill springa halvmaraton i, utan snarare ungefär samma tempo som jag sprungit alla mina andra långpass i. Som jag dessutom sprungit längre och med en betydligt bättre känsla.

Fast det är kanske så här det ska kännas ett par veckor innan halvmaraton? När jag tränat på bra. Att kroppen är nedtränad och på gränsen. Att det känns bättre sedan när jag lättar på träningen. Formtoppning och sådant. Att jag på loppet kommer att flyga fram, även om det på träning känns tungt. Jag hoppas på det.

2

Träningsplaner för vecka 22

Ny vecka, nya tag och mot halvmaraton. Jag följer mitt träningsschema och jag har som vanligt tre löppass inplanerade. Tre löppass som på pappret verkar tuffa och som att jag kommer att få kämpa för att klara av dem. Den här veckan är en annorlunda vecka med mycket program. Samtidigt börjar jag min semester på fredagen och efter det kan jag träna mer. Jobbet kommer inte att vara en begränsning.

Träningsplaner vecka 22

Måndag: vila
Tisdag: vila
Onsdag: löpning, långpass
Torsdag: styrka
Fredag: korta intervaller
Lördag: yoga
Söndag: löpning, distanspass

träningsplaner vecka 22

Förra veckan blev det ingen yoga och jag känner det direkt i kroppen. Hur stel jag blir och hur mycket jag behöver det. Jag har gjort mina rehabövningar och mina stretchövningar, men jag behöver mer. Dessutom behöver jag lugnet och fokuset som yogan ger mig.

Styrketräningen har gått bättre igen, jag har gjort mina pass. April var en riktigt dålig månad med lite styrketräning, men nu har jag hittat tillbaka till mina rutiner. Jag blir inte nödvändigtvis starkare, men det är ett bra komplement till min löpning. Det blir mycket fokus på ben och bål och jag kommer att fortsätta med det även den här veckan. Jag har dammat av mina TRX band igen. Det har gett mig en nytändning i styrketräningen. Det är roligt med nya övningar och något att jobba på.

Den här veckan vill jag fokusera mer på att springa snabbt än långt. Jag har fått till bra långpass i flera veckor nu. Halvmaratondistansen är inget problem. Nu gäller det bara att försöka få upp snabbheten. Jag tänker springa kortare långpass, men istället fortare. Istället för att springa 16-17 kilometer, blir det kanske 12-14. Fortfarande ett bra långpass, men med högre tempo.

Ett annat löppass som återkommer den här veckan i träningsplanen är 60 minuter i 5:50 tempo. Jag fasar för det nu redan. Jag sprang ett liknande pass för någon vecka sedan, då bara 50 minuter. Det var jobbigt då också och nu ska jag alltså springa 10 minuter längre.

Wish me luck!
2

Vadå träningsprogram?

Den skarpsynta har kanske uppfattat att jag ibland använt ord som träningsprogram när jag beskrivit min träning. Vadå träningsprogram? Vilket då? Ska jag springa något lopp? Jag har inte skrivit ut det på bloggen, för det krävs en viss övertalan här hemma ännu… Men jag tränar alltså för att springa halvmaraton den 15.6. I Forssa, därav övertalandet. Sam, ifall du läser detta. Vi ska till Forssa den 15 juni.

träningsprogram halvmaraton

Jag har haft svårt att bestämma mig för vad och vilka lopp jag vill springa i sommar. Jag har inte kunnat bestämma mig för distansen och för vilket lopp. Nu har jag väl i alla fall kommit ett steg på vägen och bestämt mig för halvmaraton. Och för att inte springa maraton i år… Halvmaraton i Forssa är ett lopp som jag tipsades om via bloggen. Det är bra med blogg, man lär sig alltid nytt och får en massa bra tips.

Nu följer jag ett träningsprogram för halvmaraton. Jag är inte riktigt redo att outa mina tidsmål ännu, men tids nog. Distansen skrämmer mig inte, jag vet att jag skulle fixa att springa ett halvmaraton fast imorgon. Det handlar mer om att finjustera träningen för att förhoppningsvis kunna prestera bra, tidsmässigt. Det känns som evigheter sedan jag tränade inför ett halvmaraton. Jag har varit så fokuserad på maraton de två senaste åren, alla andra lopp jag sprungit har bara varit en bonus. Därför är jag nästan nervös. Hur springer man halvmaraton? Vad bör jag träna på?

Det är också en delorsak till varför jag valt att följa ett träningsprogram. Jag har ett mål med min träning, och jag behöver något som sporrar mig. När jag inte har inspiration till att hitta på egna intervallpass, eller när motivationen tryter. Då är det bara att följa programmet. Lita på processen och att jag tränar rätt. På loppet kommer det sedan att visa sig om jag tränat rätt eller fel.

Mitt mål med träningen är att få upp snabbheten. Distansen är inget problem, men snabbheten för längre sträckor finns inte ännu. Jag har sprungit mycket intervaller den senaste tiden och försökt lägga in fart i mina långpass. Inte alltid bara mata på, utan ha inslag av högre tempo mitt i långpasset för att lära kroppen hur olika tempon känns.

1

Träningsplaner för vecka 21

Jag skriver inte alltid ut mina träningsplaner på bloggen, men allt som oftast har jag dem i huvudet. I alla fall en löst formad plan över vad jag vill träna den kommande veckan. Den här veckan borde vara en normal träningsvecka. Inget speciellt inplanerat som rubbar planerna. Jobba, träna, sova, sola, äta… Ungefär så.

Träningsplaner för vecka 21

Måndag: cykel
Tisdag: löpning, intervaller
Onsdag: vila eller yoga/stretch
Torsdag: löpning, långpass
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning, distanspass

träningsplaner vecka 21

Det varma vädret fortsätter och jag tänker inleda veckan med en för mig annorlunda träningsform, men något jag vill göra mer av. Cykel. Det var ett tag sedan jag cyklade, men det gav definitivt mersmak. Nu när det har blivit varmare, har jag kanske inte lika stora klädbekymmer heller 🙂 Jag tänker mig ett långpass på cirka 30 kilometer. Se det som ett träningspass, istället för söndagscykling. Få upp pulsen, komma upp i tid och kilometer, men ändå skona benen. Jag vill nämligen ha pigga ben inför kommande löpintervaller.

Jag vill springa tre gånger den här veckan. Ett intervallpass, ett långpass och ett vanligt distanspass med lite högre tempo. Inga konstigheter, bara att springa och hoppas på pigga ben. Halvmaratondistansen skrämmer mig inte, jag är inte orolig för att klara distansen. Nu vill jag bara försöka få upp tempot och kunna springa fortare under en längre tid. Kortare distanser går bra, men inte ännu längre pass.

Jag ska fortsätta med styrketräningen, jag gör mina rehabövningar och jag kommer ihåg att stretcha. Jag vet inte om jag har märkt en förbättring ännu, men jag ska kämpa vidare.

Vad tränar du i veckan?

0

Missen på Helsinki city run

Har ni hört om missen på Helsinki city run? Där Iivo Niskanen sprang fel rutt på grund av en arrangörsmiss? Tre kilometer från mål på halvmaraton, svänger han fel och springer i stället nästan 27 kilometer. När det hände var han andra i loppet och det är ju sådant som bara inte får hända. Det är min mardröm vid lopp. Att springa vilse eller fel. Inte för att jag någonsin kommer att befinna mig i en sådan situation att det spelar någon roll placeringsmässigt, men irriterande skulle det ju vara. Istället för en andra plats blev det en diskvalificering.

Min taktik är alltid att följa efter klungan vid lopp. Jag minns mitt första maraton, då hade jag ingen klunga att springa med. Jag hade någon löpare framför mig ibland, och någon efter, men det var inte direkt trängsel. Tack och lov för den blåa linjen på sina håll och för att funktionärer visar var man ska svänga. Men om de visar fel då? Som det verkar ha gått till på Helsinki city run. Där ledarcyklisten visat fel vid en korsning.

misstaget på helsinki city run

Jag minns också förra året på Tallinn maraton. Då hade jag en klunga att springa med och det var betydligt mer folk omkring mig. Vid något skede av banan möts maraton och halvmaratonlöparna. Halvmaratonlöparna kom från höger och sprang åt ett håll, medan maratonlöparna skulle åt ett annat. Det var trångt, det var stökigt och det gällde att följa med rätt klunga och springa åt rätt håll.

 

3

Tempopass löpning i sommarvärme

Det var ungefär 100 grader varmt ute, första riktiga sommarvärmen. Står det tempopass löpning i träningsprogrammet, så ska det springas, oberoende av väder. Plus att jag inte precis tror att det kommer att bli svalare temperaturer till helgen heller. Jag gillar värme, men inte när jag ska springa. Fast jag vet inte om det stämmer mer? Kanske jag har vant mig vid värmen? Kanske resan hjälpte? Och förra sommaren också för den delen. För det gick betydligt bättre att springa än jag hade trott att det skulle gå. Det var som om värmen inte påverkade mig. Alls. Inte som det har gjort tidigare, där jag känt mig som en klubbad säl med ingen energi eller tryck i steget alls.

Nu kunde jag springa på som normalt och mitt tempopass blev ett riktigt bra pass. Jag var orolig när jag kollade på träningsprogrammet där det stod 50 minuter i 5:50 tempo. Det är ett högt tempo för mig annars också. Lägg sedan till att det är långt tidsmässigt. Plus värmen. Plus att det var första riktigt varma dagen med närmare 25 grader. Men passet gick över förväntan.

tempopass löpning

Jag visste att jag skulle få kämpa för att hålla 5:50 tempo. Vissa kilometer var snarare att jag sprang i 6:20, men vissa gick i 5:45. Så omöjligt var det inte, men kämpigt. Det var flåsigt, det var svettigt, men inte mer än det. Det kändes ändå som det ska kännas. Att det var jobbigt för att jag sprang fortare än jag brukar, inte för att värmen sög musten ur mig. Jag tror det hjälper att jag springer med solglasögon. Att ögonen får vila, att jag inte behöver kisa och kanske få huvudvärk av det. Eller så är jag bara i bra form just nu?

1

Ett riktigt bra långpass

Jag tycker att jag har fått till riktigt bra långpass den senaste tiden. Det har blivit 12 kilometer, 14 kilometer och idag blev det 16 kilometer. Ifall jag vill springa halvmaraton i juni borde inte distansen vara ett problem. Jag känner mig i form och som om kroppen svarar fast jag ökar distansen. Jag har inte ont, benen orkar och konditionen finns där. Tempot är okej, det är inte maxfart ännu, men det litar jag på att det finns tid att träna upp. Just nu vill jag bara känna mig bekväm med distansen och att springa långt igen. Det tycker jag att jag gör nu. Nästa steg kommer att bli att försöka öka tempot.

ett riktigt bra långpass

Idag sprang jag en kuperad runda och jag sprang uppför alla backar. Ibland när jag sprungit samma runda har jag valt att gå i backarna för att spara kraft. Idag försökte jag hålla samma jämna tempo hela vägen. Det var flåsigt att springa uppför backarna, jag fick mjölksyra i benen mot slutet, men jag tycker ändå att det kändes bra i kroppen. Jag återhämtade mig när jag sprang nerför eller när det var ett flackare parti. Överlag kändes det riktigt bra fram till kanske 14 kilometer. Efter det började benen bli trötta och jag fick istället plocka fram pannbenet. Kämpa mer för att behålla tempot och inte tappa tekniken.

Nu är planen att börja blanda långa långpass med lägre tempo med kortare långpass och då istället springa fortare. Jag tycker att jag har distansen i mig, nu vill jag istället få upp farten. Jag vill inte öka på både distansen och farten på samma pass. Då är skaderisken högre. Jag kommer i stället att öva upp det på separata pass. Dagens långpass bidrog till att det blev en bra träningsvecka och den högsta veckototalen löpning på evigheter. Det blev hela 34 kilometer, vilket för mig är mycket just nu. Jag börjar närma mig mina normala mängder som jag hade förra sommaren när jag tränade inför maraton.

Två tummar upp!

1