Kategoriarkiv: Löpning

Sämsta idén någonsin

Ponera att självförtroendet inför lördagens maraton vacklar. Vad ska man då inte göra? Jo, gå in på diverse diskussionsforum och läsa om andra människors uppladdning inför maraton. Läsa om andra som sprungit betydligt mer och längre långpass än jag gjort och som undrar om de ska klara av att springa ett maraton. Jag läser om personer som sprungit 35 kilometer flera gånger och som är nervösa om de ska orka hela sträckan. Här sitter då jag som har som längst sprungit 27 kilometer… Hur ska jag då orka springa 42,194 kilometer om någon som sprungit 35 kilometer inte orkar det?!

Äsch! Det finns inte så mycket att göra åt saken mer. Imorgon hämtar jag ut nummerlappen och nu tänker jag bara äta och fokusera på positiva tankar. Jag kommer att fixa det. Jag kommer att fixa det. Jag kommer att fixa det…. Happy thoughts only 🙂

IMG_20170629_173345

0

Det är över nu och miljoner frågor

Träningsprogrammet är slut, alla pass är sprungna och nu återstår ännu den lilla detaljen att springa maraton. I går sprang jag det sista träningspasset. Det blev en runda på knappa fem kilometer med 10 stycken intervaller på 30 sek. Allt kändes bra i kroppen och farten fanns i benen under intervallerna. Nu gäller det bara att lita på att all träning jag gjort är tillräcklig och att jag kommer att klara av att springa 42,194 kilometer på lördagen.

För tillfället vacklar självförtroendet… Innerst inne vet jag ju att jag på någon vänster kommer att klara av det, men som vanligt önskar jag att jag tränat mer. Jag har följt mitt program och bara missat några enstaka pass, men… Kanske jag ändå borde ha gjort si eller så. Sprungit fler långpass? Sprungit längre långpass? Sprungit mer/längre per vecka? Sprungit mer/längre per månad? Tränat mer styrka? Tränat mer rörlighet?

Usch, jag är så nervös! Tankarna bara snurrar. Vad ska jag ha på mig på lördagen? Hur mycket ska jag äta innan loppet? Vad ska jag äta under loppet? Ska jag våga ta sportdryck? Ska jag ha egen energi med? Var ska jag ha den eftersom jag inte vet vad jag ska ha på mig under loppet… osv. osv. osv…

20170626_171427

Ni är alla jättesnälla när ni peppar mig <3

0

Planer för veckan

Vad var det jag skulle göra den här veckan igen? Hmm… Det var nånting, men jag kommer inte ihåg vad. Var det kanske på lördagen? Aj, fan! Jag skulle visst springa maraton då!

Planer för den här veckan är bara att ladda. Äta, sova, stretcha, använda foamroller, dricka, äta lite mer och tänka positiva tankar. Lyssna på bra musik, komma i rätt stämning och ladda mentalt. Det kommer att göra ont, det kommer att vara jobbigt, men det kommer att vara värt det i mål. Det är det här jag kämpat och satsat för i ett halvår och på lördagen är det dags.

Nämnde jag att jag är nervös?

0

Ett svettigt intervallpass

Idag höll jag mig faktiskt till träningsplanen och sprang mina planerade intervaller. På schemat stod det 6 x 90 sek med 1 minut vila mellan varje intervall. Passet var varken bu eller bä, det var ett pass bland många andra bara. Ett pass som jag knappast kommer att minnas om en tid ens. Det var inte ett dåligt pass, men tja… Jag sprang mina planerade intervaller och that’s it.

20170622_113323

En sak som jag måste bli bättre på är att klä mig rätt. Jag klär mig alltid för varmt. Idag sprang jag i långärmad tröja och långa tights, trots att solen lyste och det var typ 15 grader. Men det blåste och jag tänkte att det kan kännas kallare och valde därför långärmat även på överkroppen. Fel val visade det sig, jag svettades redan på uppvärmningen. Att jag inte lär mig.

Nu återstår ännu lite jobb innan jag börjar min semester och midsommarfirande.

Ha en trevlig midsommar!

 

0

Träningsplaner vecka 25

Sista träningsveckan inför maraton är den här veckan. Nästa vecka är det redan race week och då är det inte mycket träning som gäller. Den här veckan är tanken ännu att träna som normalt, om än kortare pass. Den här veckan är det mycket kalas och firande. Imorgon fyller jag år och i helgen är det ju midsommar. Vi har inga planer inför midsommar, så jag borde kunna träna som normalt då.

Så här tänker jag mig veckans träning:

Måndag: vila (måste fixa inför morgondagens kalas, tidsbrist)
Tisdag: vila (kalas, tidsbrist)
Onsdag: löpning, 60 min (sista långpasset)
Torsdag: styrka (fokus ben och bål)
Fredag: löpning, korta, snabba intervaller
Lördag: vila
Söndag: löpning, 40 min i snabbare tempo

Lite beroende på hur kroppen känns kanske jag ändrar på torsdagen och fredagens pass. Det är kanske inte den smartaste idén att springa intervaller dagen efter ett benpass…

20170615_202605

Hur tränar du i veckan?

0

Samma sak varje gång

Igår skrev jag om sommarvärmen och hur jag gillar den, förutom när jag ska springa. Idag beslöt jag mig för att springa intervallpasset eftersom det inte verkade bli en dag i solstolen. Det var mulet ute, ingen sol i sikte och under 20 grader. Tanken var att jag skulle springa 4 min i 7:00 tempo och 4 min i 5:40 tempo, gånger åtta.

Det gick sådär. Trots mulet väder, svettades jag som en gris och det var varmt att springa. Varje år jag springer i värme de första gångerna stänger min kropp av. Vid det här laget har jag lärt mig och vet att jag inte ska bli orolig. Jag har inte tappat formen, det är bara kroppen som inte är van vid värmen. Jag var röd som en kräfta och frustade på och kämpade igenom intervallerna.

2016-06-07 18.24.02

Gammal bild, samma känsla

De första fyra gick bra och i det angivna tempot. Efter det började solen gassa och farten saktades ner. När jag skulle springa i 7:00 tempo, gick jag den första minuten och sprang de resterande tre, så tempot blev vad det blev. Under 5:40 tempot höll jag snarare 6:00. Jag hade så varmt så varmt och fick flashbacks till mina lopp från förra året. Då lyckades jag också pricka in de varmaste dagarna på året ungefär att springa lopp. Fördelen med lopp är i alla fall servicen längs vägen med vatten och duschar.

Den lyxen hade jag inte idag. Totalt blev det sju stycken intervaller, sedan orkade jag inte mer. Eller jag skulle väl ha orkat om det var en tävlingssituation, men en intervall hit eller dit gör inte mycket för formen. Normalt ska jag ännu göra en nedjogg efter intervaller, den här gången gick jag. Jag kom hem, drack en massa vatten och tog en lång, kall dusch. Jag kände mig genast bättre och kunde njuta av solen raklång i stolen i stället för springandes 🙂

0

Paniken

Alltså känslan när jag inser att det är knappa tre veckor kvar till mitt maraton. Jag vet ju när det är, men jag har på något sätt trott att det är långt in i framtiden. Idag bläddrade jag lite i min kalender och insåg att det är midsommar nästa vecka (hur hände det) och veckan efter är det redan dags att springa. Whaaat?!

Den här veckan börjar mitt träningsprogram trappas ner. Långpasset är bara 90 minuter i jämförelse med 120 min eller då när det var extra långt 200 min. Det långa intervallerna är 8 till antal i stället för 10 och det är mer fokus på korta snabba intervaller.

Nästa vecka sker sen ännu ytterligare en nedtrappning till 60 min långpass, korta snabba ruscher och de långa intervallerna slopas helt. Då ska jag i stället springa 45 minuter i ett och samma (högre) tempo. Och that´s it. Träningsprogrammet avslutat. Hur gick det till?

Plus den lilla detaljen sista veckan, spring 42,194 kilometer. Den ja, nämnde jag att jag är nervös?

20160702_115818

0

Långpass, intervaller och löparmage

Jag lovade ju att skriva om hur min runda hem från jobbet gick. Sprang jag hela vägen eller tog jag bussen? Vi väntar med det.

Jag var ombytt och klar från jobbet vid halv sju och redo att starta. Genast jag kom ut från dörren insåg jag att jag hade klätt mig helt fel. Jag hade nämligen långa tights och lång tröja på mig. Solen sken och det var varmt, jag gissade att det skulle bli en svettig runda. Det fanns inte så mycket att göra åt saken, bara att bege sig iväg och hoppas på det bästa.

Jag värmde upp i kanske 15 minuter, innan jag började med intervallerna. Värmde upp, ha ha, redan här svettades jag floder. Planen var att springa 6 min i 7:00 tempo och 2 min i 5:30 tempo, gånger 10. Löpningen kändes lätt de första intervallerna och jag fick hålla tillbaka på tempot. De tre första intervallerna gick i 6:45 och 5:20 tempo och jag var tvungen att begränsa mig. Jag visste att det var långt kvar och jag har en tendens att börja alltför hårt, för att sedan krascha.

Vid kilometer sex kom en lång och seg backe. Det är en sådan backe som aldrig tar slut känns det som. Jag kämpade för att hålla 7:00 tempo uppför den och sprang hela vägen. Precis när jag var uppe och stum i benen, piper klockan till, dags för nästa intervall i 5:30. Tack för den!

Jag sprang med en liten midjeväska i vilken jag hade packat telefon, busskort, nycklar och dextrosol. Efter backen och intervallen beslöt jag mig för att ta en tablett. Jag kände genast i magen att det var en dålig idé. Jag har tagit dextrosol tidigare på långpass och det har inte varit något problem, men idag funkade det inte. Kanske det var midjeväskan som spände över magen och att det gjorde att magen blev ur balans?

20170611_195013

Jag fortsatte med mina intervaller och det gick hyfsat. Inte riktigt lika snabbt mer, men fortfarande okej. Jag fick kämpa mer, men hade samtidigt redan sprungit flera intervaller. Jag stannade vid en bro, fotade lite och skulle fortsätta springa. Jag hade två intervaller kvar ännu. Efter fotopausen blev det tvärstopp. Magen protesterade fullständigt och det vara bara att inse att jag skulle bli tvungen att ta bussen hem. Jag hade ännu fyra kilometer hem och på en normal dag skulle det inte vara ett problem, men med löparmage på gång… Ni som haft löparmage vet situationen 😉

Magen var bättre när jag gick, men direkt jag försökte springa märkte jag av den. Jag kollade på klockan och visste att det snart skulle komma en buss. Tur i oturen var att jag var nära en busshållplats och det snart kom en buss. Det blev ett lite snöpligt slut på min runda, eftersom jag nog orkat springa hela vägen. Benen var pigga och flåset bra, men tja… Ibland är det inte bara det som räknas.

20170611_202621

Totalt blev det i alla fall 15 kilometer och 9 intervaller. En riktigt bra känsla de 5 första intervallerna med snabba tider och lätta ben. Inte så illa trots allt!

0

Långpassplaner och transportspring

Imorgon är det tänkt att jag ska springa veckans långpass. Egentligen är det långa intervaller jag ska springa, samma som förra veckan, men jag väljer att kalla det för långpass den här veckan. Tanken är att jag ska springa hem(åt) från jobbet. Förra veckan när jag sprang intervallerna blev det 15 kilometer och det är ungefär 19 km hem från jobbet, så…

Jag kommer att jobba till ungefär klockan 18 imorgon, men innan jag är hemma är klockan närmare 19 och att sen efter det bege sig ut på långpass känns tungt och som om det skulle bli väldigt sent. Men om jag springer hemåt  slår jag två flugor i en smäll, typ. Nu kommer jag att ha avslutat mitt pass tidigare, plus att jag ju i alla fall ska hem från jobbet. Dessutom går bussarna väldigt dåligt på söndagar, win-win-win.
20170610_101240Jag har inte bestämt mig ifall jag ska springa hela sträckan, eller ifall jag ska springa mina intervaller och sedan invänta nästa buss. När jag kollar tillbaka på mitt pass från förra veckan inser jag att jag slarvat lite med uppvärmningen och nedjoggen. Ifall jag springer passet som det står i träningsprogrammet kommer jag säkert upp i 16 kilometer. Då är det bara tre kilometer hem, så då kan jag nästan lika gärna springa dem också. Eller så är jag så slut efter mina intervaller att jag gladeligen åker bussen hem.

Vi får allt se, återkommer imorgon med rapport. Spänningen alltså 🙂

0

Snabbt snabbt snabbt

De som följer mig på instagram såg redan en uppdatering om gårdagens löppass. Jag hade jobbat hela dagen och ville verkligen ut och springa för att nolla hjärnan. Jag hade inte med mig träningskläder till Tallinn, även om vi gick en massa och faktiskt t.o.m simmade (=plaskade) i hotellpoolen, men det räknar jag inte som träning. Med min definition hade jag inte tränat sedan lördagens långpass.

I träningsprogrammet jag följer var ett av passen för den här veckan, korta snabba intervaller. 30 sek snabbt och 30 sek joggvila, gånger 20. Jag tänkte att det blir ett lagom pass att komma igång med träningen igen. Chocka kroppen lite med ett kort pass efter jobbet. Dessutom räknade jag med att ha pigga ben eftersom jag inte sprungit på flera dagar.

20170608_195345

Hur blev passet? Riktigt bra om jag får säga det själv. Det fanns tryck i benen idag och jag kunde hålla ett högt tempo genom alla intervaller. Eftersom även vilan gjordes springandes och inte med stå eller gåvila, blev medeltempot på rundan högt. Det börjar kännas som om farten finns där igen efter en lång höst och vinter med ett evinnerligt lågpulsande med låg fart. Nu när jag får trycka på igen känns det som om kroppen också svarar. Som jag har väntat på detta. Att få känna mig snabb igen.

Det är främst känslan jag är ute efter på mina pass nu när maraton börjar närma sig. En känsla av lätthet och snabbhet i kroppen. En känsla av att jag kommer att fixa ett maraton. Ett bra självförtroende helt enkelt. Att träningen gett resultat.

0