Kategoriarkiv: Löpning

Sammanfattning januari

Vart tog januari vägen? Det är redan den 2a februari och det känns som om januari bara sa swosh. Eftersom jag fortfarande registrerar min träning, kan jag därför göra min första sammanfattning. Vi får se hur länge jag orkar hålla i det, men löpningen är i alla fall lätt att hålla koll på eftersom det synkas direkt med garmin. Jag är riktigt nöjd när jag kollar igenom statistiken för januari. Jag har tränat på bra, fått till min styrketräning, yogan och inte att förglömma löpningen.

Det blev totalt 71,9 kilometer löpning, men egentligen blev det lite mer. Snarare kanske 75 kilometer. Jag hade ju problem med pulsklockan då när det var väldigt kallt. Den ”laddade ur” mitt under passet och därför registrerade den inte hela löprundan. Det känns som en bra start på året och jag är nöjd över min progression. Passen har blivit längre och veckomängden större. Jag är igång nu efter december då jag mest satsade på yogan.

På tal om yogan förresten. Det blev fem (!!) yogapass i januari. Fem! Den här veckan har varit en lugnare vecka för min del och hittills har jag inte faktiskt sprungit alls. Det har varit bra och behövligt för mig att ha en vilovecka från löpningen. Jag längtar efter löpningen igen.

Styrketräningen har också flytit på bra under januari. Jag har tränat styrka en gång i veckan och främst gjort pass med mina TRX band. Varierande övningar, men mest fokus på benen. Det är där jag behöver stärka upp mig för att bli en bättre löpare. Det kommer jag att fortsätta jobba på under de kommande månaderna.

Nu känner jag mig pepp inför februari. Steppa upp träningen lite mer, framförallt göra upp en plan. Bestämma årets träningsmål och börja jobba mot det. Fortsätta springa och träna styrka och yoga om vartannat. Kanske börja lägga in intervaller i löpningen, mer långpass, längre pass… Februari, bring it!

 

0

Underskatta inte vilan

Min träning rullar på bra, jag tränar styrka, får till yogan, sprang distansrekord förra veckan och allt känns bra. Gårdagens pass var ingen höjdare och jag började kolla lite på statistiken. Hur mycket har jag sprungit den senaste tiden egentligen? Jag vet att jag har sprungit över 20 kilometer per vecka de senaste tre veckorna, men inte tänkt så mycket mer på det. 20 gånger 3 är ju 60 och det visade sig att jag sprungit hela 72 kilometer i januari hittills. Börja lugnt var det visst som var tanken?

Det är en av fördelarna med att registrera sin träning tycker jag. Jag får en överblick över vad jag faktiskt tränar och hur ofta. Annars knallar jag bara på. Dag för dag, vecka för vecka. Jag tar bara en vecka i taget, ökar mängden och inser inte att jag kanske borde ta en vilovecka ibland också. För allt känns ju så bra, varför vila? 72 kilometer i sig är inte mycket för mig, men det är ändå mer än det dubbla mot vad jag sprang i december. Det är dessutom mer vad jag sprang i november (68 km) och nästan lika långt som jag sprang i oktober (78km).

Nu drar jag i handbromsen, är förnuftig och tar en vilovecka. Inte en vilovecka som i att bara ligga på soffan och slappa, mer att jag tar en lugnare vecka. Mera tid för yogan och flera pass av det. Jag märker hur stel jag är när jag bara yogar en gång i veckan och springer längre och mer igen. Den här veckans träning kommer därför att bestå mestadels av yoga, möjligtvis ett lättare styrketräningspass och lugn löpning.

Jag har skrivit mycket om att jag vill komma igång med löpningen igen och få det till en rutin. När jag kollar bakåt i statistiken för januari, kan jag väl konstatera att jag är igång nu. Det är svårt att inse det själv ibland bara. Jag ser inte längre än vad näsan räcker, jag ser inte helheten, utan tänker bara på gårdagens sämre pass och att det är det som definierar mig. Silly me!

0

5 kilometer och sammanfattning

Eftersom jag sprang veckans lite tuffare pass på torsdagen, fick det idag bli ett lugnare löppass. Jag strävar efter att springa tre gånger i veckan och försöker jobba mig upp i kilometermängd igen. Inga hiskeliga mängder ännu, men gärna över 20 kilometer vill jag springa varje vecka. Jag hade sprungit veckans långpass på måndagen och det kombinerat med torsdagens pass på över sju kilometer, var jag redan uppe i över 17 kilometer. Jag visste alltså att jag inte behövde springa mycket mer för att komma upp i mina 20 kilometer.

Idag var det tur att jag inte behövde springa mer. Benen var som stolpar och det var segt och trögt att springa idag. Det är konstigt hur mycket dagsformen spelar in. På torsdagen när jag sprang mitt tuffare pass hade jag dagen innan gjort styrketräning för benen. Då var det på pigga ben som jag sprang och jag hade inga problem att öka tempot. Idag hade jag två vilodagar bakom mig och det kändes som om jag sprang i sirap. Orkade knappt lyfta fötterna och tempot var, tja, det gick inte direkt fort.

Idag var vädret i.o.f.s inte det bästa att springa i. Det var blött, det snöade och det var allmänt ruggigt. Jag hade genomblöta fötter direkt eftersom det första jag gjorde var att stiga rakt ner i en stor vattenpöl. Trots blöta fötter och sega ben, blev det över fem kilometer idag. Totalt landade veckomängden löpning på 23 kilometer och jag börjar så småningom vara i de trakter jag vill med mängden. Jag skulle gärna springa kring 30 kilometer i veckan och det ska inte vara omöjligt. Jag tänker mig att när mina långpass börjar bli längre, kommer mängden också automatiskt att öka.

I övrigt har veckans träning bestått av ett pass yoga och ett pass styrketräning med TRX. Jag är nöjd över att allt rullar på, att jag får till mina pass och att jag inte behöver kämpa för det.  Snart kan jag börja lägga till kvalitet i min träning och börja träna inför sommarens mål. Fast det målet är så skrämmande att jag inte vet om jag vågar skriva det på bloggen ännu 🙂

0

Jag fick feeling

Planen var att idag efter jobbet springa ett lugnt kravlöst pass. Jag hade tänkt mig en mysjogg runt kvarteret på ungefär fem kilometer. Tass tass tass, bara för att samla kilometer och för att springa tre gånger den här veckan. Jag hade (har) nämligen tänkt springa på söndagen också och då springa ett lite tuffare pass. Kanske lite längre, kanske lite snabbare. Jag hade inte egentligen planen klar, men tanken för dagens runda var i alla fall lugnt och kravlöst. Jag märkte att benen var pigga idag och jag fick feeling och beslöt mig för att ändra planerna.

Det sägs ju att never waste good legs. Bäst att passa på när jag har pigga ben. Jag beslöt mig för att springa en form av fartlekspass. Snabbare upp för backen, jogga till trädet, snabbt fram till lyktstolpen osv. Ibland fick jag extra mycket feeling och sprang en kilometer eller mer i samma snabbare tempo. Idag blev det en naturlig fartlek, eftersom det var väldigt blåsigt ute. Ibland hade jag värsta motvinden och fick kämpa för att överhuvudtaget ta mig framåt. För att i nästa stund ha medvind och flyga fram.

I gotta feeling

Jag var förvånad över hur pigga mina ben kändes. Jag gjorde nämligen veckans styrketräning igår och jag hade därför planerat in ett lugnare pass till idag. Kanske det är det som krävs? Kräma ur benen för allt vad de är värda med tung styrka, för att sedan nästa dag springa snabbt? Det brukar nämligen inte vara så. Oftast brukar tung benstyrka resultera i grym träningsvärk och väldigt stela ben. Kanske påverkade vädret mig positivt? Det var ljust ute när jag begav mig ut och då var klockan ändå närmare halv fem. Jag fick springa i dagsljus i alla fall de första femton minuterna. Nu springer jag i.o.f.s i dagsljus ganska ofta eftersom jag inte jobbar som alla andra 9-17, utan jag kan vara ledig mitt i veckan.

Men att efter jobbet kunna springa i dagsljus fortfarande är lyx. Vi går äntligen mot ljusare tider igen!

 

0

Distansrekord

Som jag har längtat efter den här dagen. Dagen då jag äntligen kunde springa tvåsiffrigt igen. Jag vet ju att jag kan och att det egentligen inte är en stor skillnad mellan nio kilometer och tio kilometer. Mentalt känns det ändå som natt och dag. Det är som att det finns en spärr vid milen. Det är något magiskt med distansen. För mig känns det också som att långpassen börjar först vid tio kilometer. Allt under det är vanliga distanspass, men milen och uppåt är långpass. Kanske lite fånigt att tänka så, egentligen borde jag väl fokusera mer på tid och inte distans.

kilometer nio

Idag har jag varit ledig hela dagen och har haft tid att springa långt. Jag skrev redan igår om att jag planerade att få till veckans långpass idag och det blev det också. Idag var vädret betydligt humanare för att springa. Knappt några minusgrader alls, utan riktigt bra väder för löpning. Lite solsken hade varit pricken över i:et, men man kan inte få allt heller. Strax före tolv tassade jag ut genom dörren, med planen att inte sluta förrän jag sprungit tio kilometer.

Det var trötta ben idag och jag tänkte några negativa tankar om att det kommer att bli en jobbig runda. Fast i.o.f.s tycker jag att det alltid känns jobbigt i början, innan jag blivit varm i kroppen och kommit igång ordentligt med löpningen. Efter ett tag lättade den jobbiga känslan och jag kunde springa på i hyfsad fart. Jag försöker att inte fokusera på varken fart eller puls eller något annat för den delen heller för tillfället. Tanken är bara att komma igång med löpningen, få det till en rutin och samla kilometrar. Det är ändå kul att märka att jag kan hålla bra fart fastän jag springer längre än normalt.

Hur långt blev det idag då? Tackar som frågar. Det blev hela 10,3 km och definitivt med mersmak. Visst det var tungt, det blev jobbigt mot slutet, men ändå. Milen! Wohoo! Det var inte igår jag sprang den distansen. Det var snarare… Öh… Så länge sedan att jag inte ens minns det. Oktober?

0

Kallt ute leder till problem

Idag efter jobbet var det planerat att jag skulle springa veckans sista löppass. Det var nära att jag ställde in när jag insåg hur kallt det var ute. Temperaturen visade minus 14. Min smärtgräns för löpning brukar vara vid minus 15. Det var kallt idag kan jag lova och var inte direkt behagligt att springa. Det kändes som om hela kroppen frös till is direkt jag kom utanför dörren. Jag var väldigt stel i min löpning.

Det var så kallt att min pulsklocka blev sur och stängde av sig. Två kilometer orkade den, men sedan fick den nog och ”laddade ur”. Jag hoppas att det var en engångsföreteelse och att jag inte får samma problem med den som jag hade med min gamla telefon. Att det fungerar så länge jag inte gör något, men så fort jag ville ta en foto eller något annat stängde den av. Väl hemma visade det sig ju att batteriet inte alls var tomt, den hade helt enkelt fått för kallt. Samma sak med min telefon. Jag ville fota, men tydligen kan jag inte använda blixten när det är så kallt?!

Hursomhaver. Jag sprang i alla fall. Det är huvudsaken, även om det är irriterande när jag inte har den exakta statistiken för min runda. Just precis som jag ska börja registrera min träning igen och så fallerar planen redan efter två veckor. Okej, och jag inser att ett par kilometer hit eller dit inte gör någon större skillnad i det långa loppet, men irriterande är det i alla fall. Jag kan gissa att min runda blev ungefär fem kilometer och att jag borde ha sprungit över 20 kilometer även denna vecka.

Nästa vecka siktar jag på att öka kilometermängden något. Jag borde ha mer tid till träning med tanke på hur jag jobbar. Ett löppass på över tio kilometer skulle sitta fint och planen är att springa det redan imorgon. Väderprognosen visar på varmare väder och det passar mig bra.

kallt som fan

0

Kvällslöpning med fartökning

Jag kunde sluta lite tidigare än planerat på jobbet idag och hade därför mer tid till träning. Milli repar sig och äter redan lite själv. Det verkar som om det inte behövs fler veterinärbesök och jag håller tummarna för att det har vänt nu. Eftersom jag var hemma tidigare än planerat, kunde jag springa en längre runda än jag ursprungligen tänkt. Jag hade planerat att springa en lugn runda runt kvarteret bara,  men nu blev det längre.

runda i mörker

Det känns som om jag är på gång med löpningen igen. Benen var pigga fast jag sprang igår också. Det var en helt annan känsla än förra veckan då jag också sprang två dagar i rad. Nu märktes det knappt att jag sprungit igår. Tempot var högt för att vara mig och på den sista kilometern beslöt jag mig igen för att pusha kroppen lite extra. Jag har inte sprungit intervaller på evigheter och då menar jag verkligen evigheter, men det är kul att ibland öka tempot. Inte max förstås, men en liten fartökning som känns.

Kändes det gjorde det minsann. Jag flåsade som en galning mot slutet, men tempot var också högre än sist. Om jag sist lyckades pusha mig till 6:12 på en kilometer, var det idag 6:08. Wohoo! Väldigt nöjd med det. Med tanke på att jag sprang efter en lång dag på jobbet, i snö och att jag dessutom sprang igår, är jag faktiskt jättenöjd med 6:08. Tänk bara vad jag kan åstadkomma för stordåd sen när jag börjar springa intervaller igen och tränar på att bli snabbare?!

Jag är väldigt pepp på löpningen för tillfället. Jag kollade igenom statistiken för januari och jag har hittills sprungit 46 kilometer. December var ju lite en bottenmånad löparmässigt, vilket till en stor del berodde på min yogautmaning. Då blev det strax över 30 kilometer löpning totalt. Månaderna innan dess låg snittet på 70 kilometer ungefär. Det siktar jag att springa i januari, för att sedan öka på månad för månad.

 

0

Snölöpning och kattuppdatering

Milli är fortfarande inte bättre och vi är ännu tvungna att tvångsmata honom. Ifall situationen inte blir bättre, väntar ny kontakt med veterinären imorgon. Då är han högst antagligen tvungen att få antibiotika. Jag håller tummarna för att det ska bli bättre snart. För att rensa tankarna lite och för att komma ut ur huset en sväng, blev det en löptur idag. Jag hade tänkt springa igår redan, men det blev ändrade planer. Dels var vädret riktigt dåligt med stormvindar och iskallt. Dels gick mycket av tiden åt till veterinärbesök och oro för katten.

löptur i snö

Idag har vädret varit bättre, fortfarande kallt, men ingen blåst. Istället snö. Vägarna hade inte blivit plogade där jag sprang och det kändes som om jag plumsade fram i meterhöga drivor. Det var tungt att springa idag och jag fick kontrollera var jag satte fötterna. Jag hade egentligen tänkt springa veckans långpass idag, eftersom jag har varit ledig och hade haft tiden. Oron för katten fanns hela tiden i bakhuvudet och jag ville inte lämna honom ensam hemma alltför länge.

Idag fick det bli en vanlig distansrunda på strax över 8 kilometer. Konstigt egentligen hur snabbt tankesättet ändrar. Förra veckan sprang jag 9 kilometer och tyckte det var ett långpass. Nu sprang jag 8 och tycker att det är ett vanligt pass. Jag har tänkt springa senare i veckan också, kanske jag då får till ett längre pass. Jag skulle gärna springa över tio kilometer. Det känns som en magisk gräns för mig. Tvåsiffrigt är alltid tvåsiffrigt även om det förstås inte skiljer så mycket mellan nio kilometer och tio kilometer. Mentalt är det en större skillnad.

I övrigt tror jag att veckans träning kommer att gå på känsla. Jag vill vänta och se hur situationen med katten utvecklar sig. Inte planera in något stort när jag inte vet vad som väntar med honom. Blir det fler besök till veterinären och således mindre tid till träning. Eller återhämtar han sig snabbt och jag kan träna som normalt. Självklart hoppas jag på det senare alternativet <3

 

0

Bra avslut på träningsveckan

Vilken bra träningsvecka det blev! Jag sprang även idag efter jobbet och jag har sprungit tre gånger denna vecka. Totalt blev det över 20 kilometer löpning den här veckan och jag minns inte när jag skulle ha sprungit så mycket senast. November? Antagligen, eftersom jag knappt sprang alls i december. Dagens pass kommer knappast att gå till historien, det var ett pass bland många andra. Tanken var främst att samla kilometer och att vänja kroppen vid att springa mer och oftare.

vecka 2

Jag har som sagt bara sprungit ett pass i veckan under december, men nu vill jag springa oftare igen. Jag försöker försiktigt trappa upp träningen igen. Fler löppass per vecka, mera mängd helt enkelt. Ett längre pass, över tio kilometer, per vecka och de övriga två löppassen valfria. Jag har fortfarande ingen träningsplan som jag följer, jag har knappt ens nåt träningsmål ännu. Jag tränar det som faller mig in. Först vill jag komma igång ordentligt med löpningen igen och sedan kan jag börja lägga in intervaller och mer strukturerad träning.

I övrigt bjöd veckan på ett pass styrka med mina nya favoriter, mina TRX band. Dessutom fick jag även till ett pass yoga med min favoritinstruktör, Adriene. Hon har en ny 30 dagars yogautmaning som jag börjat på. Eller tja, jag har gjort det där ena passet. Jag har inte bestämt mig ifall jag ska följa det eller inte. Jag tänker i alla fall inte göra varje dag, som jag gjorde i december. Ifall jag gör ett pass i veckan, är jag väl klar om 30 veckor då 🙂

0

Fint väder = löpning

Jag har varit ledig även idag och när vädret fortfarande är fint, finns det bara en sak som gäller. Löpning. Jag hade säkert sprungit oberoende av vädret, men det är klart att det är roligare att springa när det är fint väder. Eftersom jag fick till veckans långpass igår, var dagens runda mest tänkt som en lugn runda. Jag försöker samla kilometer och öka på mängden löpning. Komma upp i normal mängd löpning för mig. Tre pass i veckan och i alla fall 20 kilometer per vecka. Senare vill jag förstås öka på mängden ytterligare, upp till 40 kilometer per vecka. Men jag måste börja försiktigt och inte bli för ivrig och gå ut för hårt.

fint väder för löpning

Det märktes idag att kroppen inte är van vid löpning för tillfället. Eftersom jag sprang längre igår än vad jag gjort på ett bra tag, borde jag säkert ha haft en vilodag idag. Benen var inte pigga och flåset var inte med mig. Om jag igår hade en känsla av att jag hade kunnat fortsätta springa hur länge som helst, ville jag idag ge upp efter en kilometer. Det var tungt idag. Det är alltid lätt att vara efterklok och när vädret var så fint kunde jag inte hålla mig.

Imorgon kommer det att bli en vilodag i alla fall. Jag kommer att jobba hela dagen och har inte tid att springa. Jag hade knappast sprungit annars heller. Kroppen behöver vila och återhämta sig. På söndagen hoppas jag att jag har tid för löpning igen. Om inte är jag ändå nöjd över veckans saldo. Två pass löpning har resulterat i över 14 kilometer löpning och det är ändå det dubbla vad jag sprang per vecka i december. Dessutom har jag tränat styrka och yogat och det är inte fy skam det heller. Men ett pass till och totalt 20 kilometer skulle nog sitta fint…

0