Kategoriarkiv: Löpning

Tunga ben och tung andning

Alla mina pass är inte tjohejsan. Ibland kommer det ett skräppass. Idag var ett sådant pass. Det var tungt från början till slut. Benen var tunga, andningen var inte med mig och känslan var blä. Det var som om inget fungerade och som om jag aldrig sprungit tidigare. Kanske satt gårdagens styrketräning fortfarande i kroppen och att jag egentligen borde ha vilat idag.

tungt idag

Jag tyckte att jag var pigg och kände mig på gång innan jag for ut. Direkt när jag började springa var jag inte pigg mer. Jag blev trött vid minsta lilla backe och allting kändes tungt. Jag fick kämpa för att ta mig framåt och motvinden gjorde inte saken bättre. Jag flåsade som en galning och pulsen var hög. Nu springer jag inte ännu enligt tänket lågpuls, men så här hög borde den inte vara på ett vanligt distanspass i normala fall heller. Eller distanspass och distanspass. Det blev strax över fyra kilometer idag innan jag tyckte att det fick räcka. Ingen idé att pusha hårt när allting känns tungt i löpningen.

Fast det konstiga är att nu när jag ska skriva om det blir jag konfunderad. Det har gått några timmar sedan jag sprang och nu undrar jag. Var det verkligen så jobbigt? Det är klart att det är jobbigt i stunden, och där och då kändes det som om jag aldrig vill springa mer. Nu har jag glömt bort det och är igen redo att springa. Jag sitter här och planerar morgondagens löppass… Tanken är långpass, men efter dagens dipp i löpningen får jag se vad det blir. Jag får gå enligt dagsform och känsla helt enkelt.

0

Heidi goes trail

Jag är en asfaltslöpare och springer väldigt sällan i skogen. Eller rättare sagt, jag springer aldrig i skogen. Det gjorde jag idag. Med lite god fantasi kan man få det till traillöpning. Egentligen sprang jag varv på varv runt motionsslingan nära där vi bor, men med tanke på att jag alltid springer på asfalt, så räknas det som trail för mig.

traillöpning

Idag var tanken att jag skulle springa veckans långpass, över tio kilometer. Det blev inte över tio kilometer, men det blev det längsta jag sprungit på ett bra tag. Klockan stannade på 9,6 kilometer och det fick duga. Jag hade säkert orkat springa längre, men jag fick problem med magen och avslutade passet i förtid. Det var länge sedan jag hade löparmage och det är inte kul att ha. Jag hoppas att det var en engångsföreteelse och inte något återkommande. Det är nämligen under långpass som jag kan ha problem med magen och jag vill inte behöva oroa mig för det. Just när det känns som om mina pass blivit längre igen.

Löpningen fram tills magproblemen kändes i alla fall riktigt bra. Jag har sprungit på motionsslingan flera gånger och den är väldigt kuperad. Tiderna går inte att jämföra med vanlig platt asfaltslöpning, men eftersom jag sprungit där tidigare, vet jag ungefär vad jag brukar ligga i för tempo. Jag höll nästan samma tempo som jag brukar på asfalt och jag sprang uppför backarna. Där är en monsterbacke som jag brukar gå upp för, men idag sprang jag. Backen är i två delar. Först är det en backe, sedan är det platt en liten del och så svänger det och hello nästa backe. Du ser inte den andra backen eftersom den blir bakom krönet, men jäklar vad pulsen är hög när du är uppe. Självkänslan med för den delen när jag sprang uppför!

Totalt blev det 4 varv på slingan med några fotopauser. Det sista varvet gick jag ganska mycket för jag började känna av magen. Då tycker jag att det hjälper att gå, i alla fall känns det inte lika jobbigt för stunden. Det var kul att springa i skogen och det är ju bra träning att springa kuperat. Jag vet inte varför jag inte gör det mer egentligen? Kanske fastnar jag också för traillöpning?

 

 

 

0

Svinhalt ute

Enligt planen skulle jag springa ett vanligt distanspass idag. Det gjorde det jag också, men jag var nära att ställa in passet. Det är nämligen svinhalt ute. Jag fick trippa och tassa fram försiktigt på sina håll och verkligen kolla var jag satte fötterna. Jag föll som tur inte och var egentligen inte ens nära, men det är inte en kul känsla att inte kunna lita på sig själv. Tekniken blir lidande och löpsteget blir inte naturligt när jag är tvungen att trippa framåt.

Jag sprang närmare åtta kilometer idag och i ett förvånansvärt högt tempo. Jag höll nästan samma fart som på mina normala rundor och nu fick jag ändå medvetet dra ner på tempot ibland för att inte ramla. Inte för att jag inte skulle ha orkat, utan som en försiktighetsåtgärd. Jag klagar inte, jag tackar och tar emot alla bra pass jag gör. För det här går in i kategorin, bra pass. Åtta kilometer i halka en grå tisdagskväll? Öh… Ja tack!

Ingen kamera med denna gång, bjuder därför på en bild från förra veckans runda. Känslan är som på bilden, glädjeskutt!

0

Träningsplaner vecka 46

Det har varit tomt med träningsplaner här på bloggen, främst för att jag inte haft någon plan. Jag har mest tränat på känsla och inte haft någon tanke om vilket pass jag ska göra vilken dag. Nu tycker jag att det är dags att jag gör upp en struktur i träningen igen. Jag ska börja planera mina pass bättre. Den här veckan är en normal vecka. Jag ska jobba på som vanligt, men det är inget extra inplanerat som julfester med jobbet som gör träningen svårare att få till.

träningsplaner vecka 46

Träningsplaner vecka 46:

Måndag: yoga
Tisdag: löpning, distanspass
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, längre distanspass
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning, distanspass

På torsdagen är jag ledig från jobbet och då tänker jag mig att jag ska få till ett långpass löpning. Jag vill gärna springa längre än tio kilometer. Gårdagens 9 kilometer kändes lätt och jag vill igen öka på mängden. De övriga löppassen är vanliga distanspass, men jag vill springa 25 km totalt den här veckan. Det känns inte alls omöjligt. Ifall jag springer säg 11 kilometer på torsdagen och så två distanspass på det på 8 och 6 kilometer, då blir det 25 totalt. Easy peasy, i teorin i alla fall.

I övrigt vill jag hålla igång styrketräningen och yogan. Inte tumma på det nu när löpningen känns bättre och allt rullar på igen.

Det här känns som en realistisk plan och en som inte borde vara svår att genomföra. Förstås kan det alltid hända någon oväntat, men det är sådant jag inte kan påverka. Det känns skönt att inleda måndagen och den nya veckan med en klar plan över träningen.

Nu kör vi!

 

 

0

9 km löpning en söndag

Idag firas det farsdag i Finland. Jag ville springa innan kalaset och stack ut redan efter tolv. Jag hade ingen större plan, bara att springa en helt vanlig runda. Gärna lite längre än bara runt kvarteret eftersom jag hade gott om tid på mig. Jag har blivit ivrig på att fota under mina rundor och jag hade kameran med även denna gång.

Vädret var inte det mest inspirerande för att lyckas ta bra bilder idag. Det regnade och var mest mulet och grått. Fotopauserna blev naturliga avbrott i min löpning och jag blev inte alls lika trött som jag skulle ha varit ifall jag sprungit hela vägen i ett kör. Det var inte mycket folk ute idag heller och jag kunde stanna och fota i lugn och ro. Jag skulle nästan ha kunnat springa mitt på vägen, mötte inte många bilar här nämligen.

löpning i regn och rusk

Dagens löpning blev nästan nio kilometer, vilket jag är mycket nöjd över. Det är längre än jag trodde att det skulle bli och det längsta jag sprungit på ett tag. Totalt landade veckomängden löpning på 23 kilometer. Det finns fortfarande utrymme för ökning, men det viktigaste just nu är att jag får till mina pass. Träningsmotivation finns där och jag springer tre gånger i veckan igen, plus styrketräningen och yogan.

Nästa vecka ska jag igen försöka öka på mängden löpning. Inte i antalet pass, men i kilometer. Jag vill springa långpass igen, eller åtminstone över 10 kilometer. Även om jag är igång igen, känns det som om alla mina rundor ligger mellan 5 och 9 kilometer. Totalen blir inte så hög även om jag springer 3 gånger i veckan. Jag skulle gärna se att ett pass i veckan vore längre än de övriga. Att jag skulle få till mer variation i mina rundor. Inte att alla pass skulle vara en mysig jogg på 7 kilometer. Absolut inget fel i det och som sagt är jag glad att jag får till mina pass, men tja. Variation skadar inte heller.

 

0

Fredagsrunda med fotopauser

Det är väldigt sällan jag springer med telefonen med mig. Främst för att jag tycker att den skumpar, är i vägen och på sommaren har jag ingenstans att lägga den i. Om jag inte tar med mitt vätskebälte förstås och frågar är om inte vätskebältet skumpar ännu mer. Nu har jag insett förtjusningen med att ha med telefonen. Kameran i den och möjligheten att stanna och ta fotopauser. Nu behöver jag inte ta selfien hemma på bakgården, jag kan fota längs med rundan. (Det blir nog proffsbloggare av mig ännu ska ni se 😉 Det tog mig ju bara två år att komma till den insikten.)

Idag slutade jag jobbet strax efter tre och solen sken. Jag hade planerat att springa direkt när jag kom hem från jobbet och tänkte att jag äntligen skulle få springa i dagsljus igen. Vad jag inte tänkte på att det blir mörkt efter fyra. Innan jag var hemma från jobbet, ombytt och klar för löpning, var klockan redan närmare fyra och skymning ute. Springa skulle jag oberoende om det var mörkt eller ej och jag tog telefonen med mig för att ha möjligheten till fotopauser. Det var inte mörkt ännu, så jag gissade att jag skulle hinna fota lite längs med vägen i alla fall.

Jag tassade iväg och hade planerat att stanna första gången vid hamnen. Dit hade jag räknat med att hinna springa till innan det var helmörkt ute. Där gissade jag också att det inte skulle vara folk en fredagseftermiddag/kväll och jag skulle kunna fota ifred. Efter några misslyckade försök där jag främst lyckades fota vägen och inte mig själv springandes, fick jag till sist några hyfsade bilder. fotopauser

Jag började bli ivrig på det här att fota mig själv och kom hela tiden på fler ställen och platser jag kunde testa. Tyvärr var det alltför mörkt ute vid det här laget för att få till lyckade bilder, men jag har inspiration till fler gånger nu. Jag kommer nog att ha telefonen med mig på fler rundor framöver. Speciellt sedan om jag ska börja springa enligt pulsen igen. Då kommer jag antagligen att bli tvungen att gå mellan varven. Kanske det inte känns lika jobbigt mentalt om jag  tar fotopauser. Då är det mer som om det var meningen att jag skulle stanna. Inte att jag gjorde det av tvång för att pulsen var för hög…

En selfie måste jag ju bjuda på

1

Lågpulsträningens vara eller icke vara

Jag undrade här tidigare ifall jag ska ge det här med lågpulsträning ett till försök. Jag såg att Löpar-Åsa har börjat igen och nu blev jag inspirerad. Det kommer att bli ett till försök. Snart. Jag måste förbereda mig mentalt först och göra upp nån form av plan.

Det är så jobbigt att springa enligt pulsen, för vi kan inte prata om att springa. Det går långsamt långsamt och det är otroligt frustrerande att hela tiden hålla koll på pulsen. Jag kommer aldrig in i nåt flow, utan får mest pausa och gå hela tiden för att pulsen inte ska skjuta i höjden. Jag springer några steg, går lite, springer lite och så håller det på hela rundan. Otroligt frustrerande och irriterande att känna att jag aldrig blir bättre. Kollar jag inte på klockan tror jag att jag springer bra med låg puls, tills jag kollar och inser att pulsen ligger på 165. Jahapp! Fail.

Min puls borde vara på 147, enligt metoden 180 minus ålder. Jag har tidigare justerat lite och sprungit enligt pulsen under 150. Sen har jag fuskat lite och låtit den gå upp till 153 innan jag är tvungen att gå för att få ner pulsen. Ner med pulsen under 150 igen och fortsätta springa. Ta exakt två löpsteg och pulsen igen över 150. Jag tänker alltid att den går snart ner, sakta ner tempot, men nej… Jag är igen tvungen att gå.

Här är problemet och det jag måste förbereda mig på. Att jag inte kan springa som jag vill, i den fart jag vill. Jag är inte riktigt där ännu mentalt. Jag är inte redo ännu att springa långsamt. Jag måste få springa lite intervaller eller ens fartlek och få ur det ur kroppen innan jag tar ett steg tillbaka med tempot. För det är ett steg tillbaka. Det känns i alla fall så.

Fast vem vet, kanske jag blev helt supervältränad när jag tränade inför mitt maraton i somras. Att jag inte alls är tvungen att ta lika många gåpauser? Att jag klarar att springa och hålla pulsen under 150?

5

Heja kroppen!

Jag, både kroppen och huvudet, har återhämtat mig från helgens festligheter och jag har igen kommit tillbaka till normala träningsrutiner. Igår sprang jag det längsta jag gjort på ett bra tag, det blev nästan åtta kilometer. Det är väl inte riktigt där jag vill vara för tillfället, jag hade gärna sett att milen är min standardrunda. Att jag kan springa den när jag vill och inte räknar det som ett långpass. Åtta kilometer är i alla fall betydligt längre än vad mina tass tass tass rundor runt kvarteret på fyra fem kilometer varit.

Kroppen slutar aldrig att förvåna mig. Jag hade trott att jag skulle ha känt av löprundan idag. Att jag skulle ha haft stela ben, ömma vader och en seg känsla. Men nej! Kroppen känns hur pigg och fräsch som helst och som om jag hade kunnat springa idag igen. Det hade jag säkert kunnat göra också, men istället valde jag styrketräning. Jag valde styrkan, framom löpningen! Vad har hänt?! Det har aldrig hänt tidigare.

Det stämmer verkligen uttrycket att det är huvudet som ger upp före kroppen. Att man orkar betydligt mer än man tror. Här tror jag att jag är ur form och inte kan springa långt längre. Hade en träningsdipp för nån vecka sedan och ville inte göra nåt. Sedan kan jag en helt vanlig grå måndag i november springa åtta kilometer utan någon större ansträngning. Jag är inte så dålig som jag ibland känner mig och jag kan visst. Jag kan springa långt, jag har inte tappat allt och jag är fortfarande i form.

Heja kroppen!

0

Tassar vidare och lågpulsträning

Gårdagens benpass resulterade inte i så jobbig träningsvärk som jag trodde det skulle göra, jag bestämde mig därför för att springa idag. Visst benen var stela och det var inte det snabbaste passet i mannaminne, men jag sprang. All träning är bra träning eller hur var det nu igen? Trots stela ben var rundan riktigt bra. Andningen fungerade bra och pulsen var låg. Eller tja, låg-ish.

lågpulsträning

Jag har funderat på ifall jag ska ge det här med lågpulsträning ett till försök. Åsa, hur går det? Jag vet inte riktigt hur jag känner inför det. Jag vill ju bli snabbare och med lågpulsträning blir jag inte det. Inte till en början i alla fall. Då blir jag snarare långsammare och så blir jag frustrerad och struntar i det hela. Jag har gett det några försök tidigare, det mest seriösa var ungefär för ett år sedan vid den här tidpunkten.

Jag tyckte mig se en förbättring där efter 4 månader, eller kanske det var snarare sex månader. Sen kom jag av mig när vi åkte på resa och jag tränade inte alls typ. Efter resan inledde jag sedan min maratonträning och då följde jag i stället  det programmet och struntade i pulsen. Hela projektet rann ut i sanden just precis som jag började ana en liten förbättring. Jag är ändå nyfiken på ifall det hjälper, ifall jag får någon effekt av det. Samtidigt är jag kanske inte ännu mentalt förberedd på att börja ”springa” långsamt igen. Jag är inte snabb i dagsläget heller och att springa ännu långsammare känns tufft mentalt. Då pratar vi inte längre ens om att springa, utan det är gåpauser mest hela tiden för att hålla pulsen i styr.

Jag måste fundera vidare på saken. Jag har inga inplanerade lopp, så jag kan låta farten sjunka utan att det gör något för formen. Det är snarare mitt huvud som lider. Det är inte kul att känna sig långsammast i världen och tassa på i farter jag sprang i då när jag började springa. Man (en=jag) tycker ju att jag borde ha blivit snabbare under åren, inte ta flera steg bakåt…

 

0

5 km lätt löpning

Gårdagens yoga kändes bra och lämnade inga spår i kroppen. Idag kände jag mig redo att springa igen, min första löprunda på över en vecka. Jag tänkte mig en lugn runda runt kvarteret. Kände jag något i kroppen skulle jag avbryta och gå hem.

Jag har varit ledig hela dagen och det är lyx att kunna springa mitt på dagen. Speciellt nu när vi har övergått till vintertid och det blir mörkt redan klockan fem(!) Då är det skönt att få se ens lite dagsljus och kunna njuta av solen. Det gäller att passa på medan tillfälle finns. Idag har vädret varierat, det har varit allt från snö till solsken. Kallt och blåsigt som fan dessutom. Låt er inte luras av solen på bilden, det var svinkallt att springa.

springa

Löpningen då? Det var helt okej. Det kändes inget i kroppen och det är huvudsaken. Jag sprang strax över fem kilometer, längre än vad jag egentligen hade planerat. Det blåste som sagt storm, så jag fick kämpa på rejält i motvinden för att överhuvudtaget komma framåt. Farten blev därefter, inga rekordtider direkt 🙂 Det hade jag inte förväntat mig heller. Det här var en kom-igång-efter-uppehåll-runda. Rekord kan jag springa någon annan gång, nu ville jag bara ta mig ut genom dörren igen.

Även om jag nu tränat två dagar på raken och det känts bra, vill jag inte förivra mig. Den här veckan är annars också knepig träningsmässigt och det är säkert bara bra. Det är mycket på och med jobbet. Jag ska jobba långa dagar den här veckan och på lördagen ska vi har vår julfest med jobbet. Och på söndagen kommer jag säkert vara *lite trött*. Jag tror det är bra för mig att inte kunna träna varje dag. Då skulle jag säkert göra det och snart vara tillbaka i noll träningsmotivation och att känna mig sliten. Hmmm…. Och så undra varför?!

0