Kategoriarkiv: Löpning

Första passet i de nya skorna

För ett tag sedan skrev jag om att jag köpt nya skor på rean under Black Friday. Jag rekommenderar inte att göra som jag gjorde. Beställa skor via nätet utan att ha provat dem innan. Jag har haft samma modell tidigare och jag litade på att min fot eller skorna inte hade ändrat mycket sedan jag sist hade dem. Därför vågade jag beställa dem utan att testa först. Igår var första gången jag testsprang de nya skorna. Vad tyckte jag om dem?

Skorna som jag köpte är alltså Asics cumulus 20. Jag har tidigare haft 18 av samma modell och med dem sprang jag bland annat mitt första maraton. De är inte de lättaste skor jag har, men de har varit bra som mängdsko och för längre pass när jag vill ha mycket dämpning. Skorna känns kanske klumpiga och hårda vid första försöket och de är absolut inte för intervaller. Jag köpte dem med tanken att de ska bli mina mängdskor och för vanliga distanspass. När jag vill ha en basic sko utan extra finesser, som lätt vikt, trail eller isdubbar. För det syftet och för det priset jag köpte dem för, är de bra.

nya skorna

”hjälpredan”  är med som vanligt

Gårdagens testpass blev strax över tio kilometer. Första gången på evigheter sedan jag sprang så långt och känslan i kroppen var bra. Om det berodde på de nya skorna, eller om jag bara hade en bra dag, vet jag inte. Skorna förvärrade i alla fall inte känslan, jag märkte knappt av dem. Det är väl ett gott tecken när man springer i nya skor. Att man inte ens reagerar på att man har nya, utan bara springer som man alltid gjort. Jag tror att de kommer att fungera bäst på längre pass när jag vill ha mycket dämpning. När jag börjar bli trött och tekniken kanske inte är vad den borde, då kommer de att vara bra.

nya löparskor

1

Dagen då jag sprang tio kilometer

Tio kilometer är normalt sett inte en lång distans för mig. Det är snarare något jag kan springa i sömnen när jag är i bra form. Idag var det första gången på evigheters evigheter som jag sprang tio kilometer. Jag har inte sprungit milen sedan mitt maraton i september. Jag har inte ens försökt innan och jag hade säkert klarat av att springa distansen tidigare, men jag har valt att träna enligt lust och känsla.

Lusten och känslan till löpningen var som bortblåst efter mitt maraton, och det fanns inte på kartan att jag skulle springa långt. Då var jag bara glad om jag överhuvudtaget sprang. Nu har träningsivern kommit tillbaka. Jag har dessutom mitt decembermål att tänka på. Målet är alltså att springa 68,4 kilometer under december för att totalt ha sprungit 1100 kilometer i år.

Idag har jag varit ledig för det är Finlands självständighetsdag. Vädret var utmärkt för löpning. Finland visade sig verkligen från sin bästa sida. Strålande sol, några minusgrader och knappt någon blåst. Jag hade en förhoppning om att springa tio kilometer idag, men jag hade inte planerat ut någon speciellt rutt. Jag skulle springa på och beroende på hur kroppen kändes, bestämma mig efterhand.

Kroppen kändes bra och jag hade pigga ben. Vid kanske sex kilometer bestämde jag mig för att satsa på att springa längre och springa tills jag nådde tio kilometer. Det blev några kringelikrokar mot slutet för att komma upp i distans, men det gjorde inget. Kroppen var inte trött, trots att det var en längre distans än jag sprungit på länge.

dagen då jag sprang tio kilometer

Det känns såå skönt att veta att jag fortfarande kan springa långt. Att kroppen orkar och att det inte gör ont någonstans. Det här är en bra grund och nu kan jag öka på distansen när jag känner mig redo. För tillfället är jag nöjd med det här, men det gör mycket mentalt att veta att jag kan.

3

Träningsplaner för vecka 49

Det var evigheter sedan jag skrev träningsplaner för en vecka, men nu är det dags att strukturera upp träningen lite mer i och med mitt träningsmål för december. Målet är alltså att springa 68,4 kilometer för att få årstotalen att bli 1100 kilometer löpning. Även om jag inte behöver göra några större förändringar i min träning för att nå mitt mål, är det bra med en plan. Jag kan inte bara springa på känsla, springa fem kilometers rundor runt kvarteret om jag vill nå mitt mål. Jag måste springa liiite längre rundor, eller då springa fler gånger i veckan än två. Det vet jag inte om jag är beredd att göra eftersom jag fortfarande vill styrketräna och yoga också.

Träningsplaner för vecka 49

Måndag: styrka, ben
Tisdag: yoga eller vila
Onsdag: vila eller yoga
Torsdag: löpning
Fredag: styrka, överkropp
Lördag: vila
Söndag: löpning

Dagens styrketräning är redan gjord och medan jag skriver det här skakar benen. Det blev ett rejält benpass med mycket utfall och knäböj. Jag gissar på träningsvärk imorgon, som vanligt efter benpass, och därför är morgondagens träning oviss. Beroende på känslan i kroppen blir det antingen yoga eller vila.

På torsdagen är jag ledig och då planerar jag att springa. Inte långpass, men ett längre pass. Jag har inte sprungit över tio kilometer… sedan mitt maraton, och nu tänkte jag försöka mig på milen. Känslan i kroppen har varit bra den senaste tiden jag sprungit. Det skulle sitta fint med ett tvåsiffrigt löppass. Veta att jag fortfarande kan och att kroppen orkar. Plus att det förstås skulle bidra bra till mitt decembermål.

träningsplaner för vecka 49

Fredagens träning är planerad som överkroppsstyrka. Min handled är inte sjuk längre, men jag vill ge den extra mycket tid att bli bra. Jag vill också hitta ett armträningsprogram som är på min nivå. De jag provat på hittills har varit alltför svåra och tunga. Jag har inte klarat av rörelserna och inte orkat med många repetitioner.

Lördagen är en vilodag, eller jag är snarare tio timmar på jobb. På söndagen hade jag tänkt springa igen, men jag vet inte vilken typ av pass. Och poff hade det gått en hel vecka igen.

0

Träningsmål december

Löpningen och träningen överlag känns bra just nu och för december tänker jag mig en liten utmaning. Istället för en julkalender som det finns många av, eller en yogautmaning som jag gjorde i fjol, tänker jag mig en löparutmaning. Hela hösten efter mitt maraton har det varit si som så med löpningen. Jag har sprungit, men korta och lugna pass. Statistiken talar sitt tydliga språk. Det har blivit 52 kilometer, 48 och 39 kilometer löpning under september, oktober och november. Mitt träningsmål för december är att springa 68,4 kilometer. Varför en så ojämn siffra?

träningsmål december

Statistiknörden inom mig märkte att det är den siffran som krävs för att jag ska ha sprungit 1100 kilometer i år totalt. Jag hade först tänkt att mitt träningsmål skulle vara 55 kilometer, men ni som fattar 😉 Mer än vad jag sprang i september, men inte något ouppnåeligt som t.ex 100 kilometer. Där är jag inte riktigt ännu. Det känns som ett rimligt mål. Mer än vad jag sprungit under hösten och något jag lite behöver kämpa för att uppnå. Samtidigt borde det inte vara några problem för mig, mängden är en bråkdel av vad jag sprang under sommarens månader då när jag tränade inför maraton.

Jag är på väg mot mitt mål. December fick en bra start, igår blev det 7,4 kilometer löpning. Eftersom zumban tog slut för säsongen, frigör det en extra träningsdag i veckan. Jag behöver egentligen inte förändra mycket i träningen för att uppnå mitt träningsmål. Jag kan träna som jag gjort hittills, bara förlänga löppassen lite. Min rundor har för tillfället varit mellan 5 och 7 kilometer, ungefär 12 kilometer i veckan. 68,4 delat på 4 är 17,1. Kan jag fast springa en 8 kilometer runda och en 9 kilometers runda i veckan är jag nästan där. Vissa veckor kanske jag springer tre gånger i veckan och då kan jag springa kortare rundor.

Jag är i alla fall ivrig på den här lilla utmaningen. Klarar jag av den blir nystarten nästa år inte lika dramatisk. Då är jag redan inne i ett bra flow med okej mängd löpning (för mig) och då är det förhoppningsvis lättare att öka på. Jag ska inte glömma bort styrkan och yogan, även om december blir mer av en satsning på löpning. Jag ska fortsättningsvis träna styrka en till två gånger i veckan och yoga en gång. Varva det med löpning enligt känsla och lust.

Har du något träningsmål för december?

2

Sammanfattning november

November sa bara swoosch och så var det över. Jag hann knappt sammanfatta oktober, innan det var dags för en ny sammanfattning av träningen. Oktober blev en nystart i träningen efter maraton och även om jag tränade var det som om jag fick kämpa för att få till passen. Jag skrev då att jag ville styra upp träningen mer för november, göra en plan och få mer jämnhet i träningen. Hur har det gått?

Tja… Jag är långt ifrån toppform löpmässigt, däremot är känslan mycket bättre. Träningen känns rolig igen och jag är inne i ett bra flyt. Det rullar på och jag tränar varierat och det jag känner för. Det har blivit en blandning av zumba, styrketräning, yoga och löpning förstås.

Jag har sprungit två gånger i veckan och det har känts bra i kroppen. Passen har varit lugna, mysiga och med ingen press. Inga långpass, inga intervaller, utan bara kravlösa pass runt kvarteret ungefär. Ett pass blev ett riktigt tömma huvudet pass och då var farten högre än den varit under normala rundor. Jag har trivts bra med det här upplägget. Det är alltid roligt att springa, benen har varit pigga och jag har varit sugen på att springa. När jag följt mitt träningsprogram inför maraton är det inte alltid kul att springa, det ska bara göras. Nu har det bara varit roligt.

november 2018

Styrketräningen är där jag gått mest framåt under november. Jag har börjat strukturera upp passen mer och delat upp träningen i underkropp en dag och överkropp en annan. Jag är betydligt svagare i armar än jag är i ben. Så svag att jag fått problem med höger handled. Det verkar ha gett med sig nu som tur, men jag ska vara noggrannare hur jag placerar händerna vid yogan. Tack för tips!

Jag gillar styrketräningen mer och mer och det är alltid roligt att se framsteg. Roligt att känna sig stark och att inte få lika mycket träningsvärk efter ett pass som jag fick i början. Nu orkar jag programmen till slut, om jag tränar ben alltså, och jag kan öka på vikterna. Armträningen är den jag fortfarande är tvungen att kämpa med. Jag har inte hittat ett lämpligt program på min nivå. De jag försökt mig på har varit för tunga och svåra och jag har inte klarat av rörelserna.

Under december vill jag fortsätta i samma stil som jag haft nu. Träna kravlöst och variera träningen. Zumban tog precis slut för säsongen, men jag kommer att fortsätta med yoga, styrketräning och löpning. Träna ben och armar skilt och bli starkare i kroppen.

Hur var din november?

 

0

Mina nya löparskor

Mina nya löparskor som jag beställde förra veckan har kommit och som tur passade de. Jag har inte sprungit i dem ännu, så jag kan inte uttala mig om hur de är in aktion, men i värsta fall får de bli mina promenadskor. De var fina, de var billiga och jag behövde verkligen nya löparskor.

Jag beställde alltså ett par nya Asics gel cumulus 20. Jag har haft den modellen tidigare och de har varit bra som mängdsko. Jag sprang mitt första maraton i dem och de var bra under långpass. Jag hoppas att den här nyare modellen av samma sko kommer att vara lika bra. Jag var ute efter en mängdsko, inga extra finesser, utan en helt basic sko som jag kan nöta många mil i.

Jag rekommenderar inte att göra som jag gjorde, att beställa skor via nätet utan att först testa dem. Jag vet att man alltid kan skicka tillbaka skor, men hur ska man veta om de är rätt? Det bästa är ju förstås att gå till en sportbutik och fråga råd och hjälp av experter. Den här gången vågade jag beställa utan att prova först. Dels för att jag haft samma modell tidigare och vet att den funkar för mig. Dels också för att priset var så billigt att det inte kommer att irritera mig lika mycket ifall det visar sig vara ett felköp trots allt.

nya löparskor

De är så nya och fina att jag nästan inte vill använda dem ute i snöslasket. Jag kunde ju förstås ha köpt ett par svarta, men det är mycket roligare med ett par färggranna skor. Alla mina löparskor, förutom de allra första, har varit i någon färg. Jag har haft rosa, turkost, lila, röda, lite mer rosa… Jag gillar att det är färgglatt helt enkelt 🙂

1

En helt vanlig runda

Jag tycker om var jag befinner mig med träningen för tillfället. Det rullar på, jag är inne i ett bra flyt, utan att ta någon stress över passen. Jag tränar varierat och det jag känner för, och allt är lika kul. Jag tränar överkropp och underkropp skilt, jag yogar, jag går på zumba och jag springer. Jag älskar dessutom känslan av att kroppen håller. Jag kan springa en helt vanlig runda efter jobbet utan desto mer planering eller förberedelser.

en helt vanlig runda

Idag blev det just en sådan, en helt vanlig runda. Tass tass tass runt kvarteret och lite till bara för att det var så kul. Jag vill fortsätta så här. Inte tänka att nu måste jag genast öka distansen, springa intervaller eller liknande bara för att det går bra för tillfället. Stressa, pressa och ta i för kung och fosterland. Nu ska jag njuta av känslan av att jag vill träna igen och att min svacka verkar vara över.

Jag ska fortsätta springa mina myspass och träna det jag vill. Det verkar vara ett fungerande koncept och jag vill inte ändra på det. Nästa vecka är det sista gången för zumban för höstterminen och det betyder att jag kommer att ha torsdagarna fria för annan träning om jag vill. Kanske mer löpning, kanske styrka eller kanske yoga. Jag gillar allt lika mycket just nu.

 

2

Varför vänta till Black Friday?

Varför vänta till Black Friday när jag kan shoppa loss redan nu? Min taktik är kanske inte att rekommendera och det kan tänkas att jag kommer att ångra mig, men… Jag råkade klicka hem ett par nya löparskor igår. Tanken var att bara gå in på Sportamore och Zalando och kolla utbudet. Få en uppfattning om vad priserna är, läsa om olika modeller och märken, för att sedan på fredagen först beställa. Kanske. Ifall jag hittade något bra, till ett bra pris.

black friday

Sportamore hade inget som lockade, de flesta skor jag ville ha var slut i min storlek. Det fanns bara kvar i typ 35 eller 42, inget där emellan. Zalando däremot, tur att jag inte köpte hela butiken 🙂 Jag hade som gräns 125 euro, jag ville inte betala mer än det för något jag inte ens provat. Jag beställde ett par Asics igen, samma modell som jag haft tidigare. Asics gel cumulus 20. För 79,95! Det är ju nästan gratis. Det är i alla fall mycket billigare än vad jag brukar betala för löparskor.

Nu är det inte sagt att de passar, jag har inte provat dem och jag har inte sprungit i Asics på ett år eller så. Jag beställde samma storlek som jag hade sist och brukar ha, och jag hoppas på det bästa. Det är inte heller mina favoritskor att springa i, men de är bra som mängdsko. Hoppas jag. För under 80 euro så. Jag behöver ett par mängdskor. Jag behöver egentligen också ett par vinterlöparskor, men dem vill jag gärna först testa i butik. Få hjälp att välja ut ett par som passar mig.

Tänker du handla på Black Friday?

2

Fredagsfys är den bästa starten på helgen

Min träningsiver håller i sig och trots ett hårt benpass igår, ville jag springa idag igen. Igår vågade jag utmana mig själv med vikterna, när jag gjorde mitt benprogram. Jag orkade hela programmet med tyngre vikter och känslan efteråt var riktigt bra. Jag hade förväntat mig träningsvärk, men jag känner mig förvånansvärt pigg i kroppen idag. Inga känningar, inte ont, ingen träningsvärk. Ingenting. Jag bestämde mig därför för att springa idag innan jobbet. Testa hur det känns att springa dagen efter ett tyngre pass. Kommer kroppen att orka, eller blir det bakslag i träningsivern. Dessutom är fredagsfys den bästa starten på helgen.

fredagsfys

Morgonen fick en stressig start när mitt busfrö till katt, Manda, hämtade in en kaja åt mig som present. Alltså, vet ni hur stor en kaja är och hur liten Manda är? Det är inte en talgoxe direkt. Det var fjädrar i hela huset och min puls var hög redan från början av löpturen. Trots den något stressiga starten, var löprundan riktigt bra. Benen var pigga och jag kunde springa på i vad som är mitt normala tempo i dagsläget. Flåset var med och andningen fungerade. I uppförsbackarna var enda gången som pulsen steg högre och mjölksyran kom i benen. Annars var det som om jag inte tränat ett hårt benpass igår.

Nu ska jag ännu jobba lite idag, men sedan tar jag helg. Jag är ledig i tre dagar och det ska bli så skönt. Äta, vila, sova, träna… Bara ta det lugnt och inte göra något.

Trevlig helg!

0

Min träningsiver är tillbaka

Jag tror att min träningsiver och lust har kommit tillbaka. Jag är väl inte ute på ”andra sidan” ännu, men det känns som om det har vänt nu. Nu är det mer som om jag måste bromsa mig själv, istället för att pusha. Jag ska inte träna varje dag, utan jag ska komma ihåg att ta vilodagar också, även om det för tillfället känns väldigt roligt med träning igen. Jag vet inte vad som har hänt, jag tycker inte att det är någon stor händelse. Lusten har kanske kommit smygande tillbaka när jag bara låtit tiden gå och inte stressat över det. Gjort mina pass och litat på processen. Sen är det klart att det hjälper när passen dessutom går bra.

min träningsiver är tillbaka

Idag hade jag först tänkt träna efter jobbet, men tog istället en vilodag. Hade jag tränat idag, hade det betytt fyra träningsdagar på rad. Det känns som att ta i, eftersom min träningsiver just kommit tillbaka. Jag vill inte förstöra det nu, genom att ta i för mycket. Vilja ha för mycket direkt. Springa för långt, för fort, för mycket eller träna varje dag. Nu ska jag istället längta till träningen och ha lust att träna. Det är en dag imorgon också och jag kan träna då istället. Kanske passet t.o.m blir ännu bättre eftersom kroppen fått vila.

Imorgon är det egentligen zumba som gäller, men det passar inte på grund av jobbet. Istället står benträning på programmet efter jobbet. Jag tänker göra samma program som jag gjort de två senaste gångerna, men den här gången tänker jag lägga på mer vikt. Jag ska våga utmana mig själv, lyfta lite tyngre och pressa lite mer. Kan vara att jag inte orkar hela programmet med tyngre vikter, men jag ska i alla fall testa. Nu är det slut på babyvikterna, nu ska jag bli stark!

1