Solsken, frisk luft och långpass

Det var meningen att den här veckan skulle vara en lugnare vecka. Det har den varit också, jag har fokuserat på yogan och gjort ett annorlunda styrketräningspass. Jag har faktiskt inte sprungit något i veckan förrän idag. Idag kunde jag inte hålla mig längre, eftersom vädret var strålande. Solsken, klarblå himmel, snö och bara några minusgrader. Vem vill inte springa då liksom?! Jag hade nog antagligen sprungit annars också idag, men i och med att det var solsken ute, blev passet längre än en vanlig mysjogg.

solsken och solglasögon

Jag hade inte plan för löpningen idag. Tanken var bara att njuta av det fina vädret och över att få vara ute. Jag hade tänkt att det skulle vara smockfullt med folk ute, eftersom vädret var så fint, men konstigt nog mötte jag nästan inga människor. Come on people! Vardagsmotion. Söndagsnöje. Sunday runday. Jag såg på riktigt kanske bara 10 personer och då var jag ändå ute i nästan en och halv timme. Var höll alla hus? Det var inte ens så att jag sprang i skogen och därför inte mötte någon. Jag sprang mitt i stan, på stora, trafikerade vägar och mötte ingen. Fast kanske alla var i skogen 🙂

Idag hade jag för första gången på mina solglasögon när jag sprang. Jag köpte dem redan förra våren, men har aldrig använt dem. Det har inte behövts och jag har glömt bort att jag har dem.  Idag kom de väl till användning. Solsken plus snö är härligt, men påfrestande för ögonen. Mina solglasögon satt som ett smäck och jag hade inga problem med dem. Jag kände mig som värsta skidproffset när jag hade dem på. Jag hade dem ovanpå mitt pannband och det hölls fast hur bra som helst och skumpade inte alls. Väldigt nöjd över inköpet!

Något som jag också är väldigt nöjd med är dagens runda överlag. Det blev över 10 kilometer igen, t.o.m ett nytt distansrekord. Jag hade verkligen inte planerat att springa så långt, men kunde inte hålla mig. När vädret är underbart, gäller det att passa på. Det är en skön känsla att ha, att jag kan springa milen utan större ansträngning eller planering. Kroppen svarade bra och jag hade säkert kunnat fortsätta ännu. Men jag måste ju ha något att se framemot också…

0

Plyo eller plyometrics

Den med god syn lade kanske redan märke till att det fanns ett pass som hette plyo i min sammanfattning av januari. Vad är då plyo för något? Plyo eller plyometrics som det även kallas är en form av hoppträning. Jag gör det inte ofta, eftersom det är svinjobbigt, men varje gång jag gör det känner jag mig som en vinnare. Jag har en dvd som är nästan en timme lång,  från samma serie som jag gör min benträning ifrån. Bra grej det där från tv-shop.

plyo

En timme är nästan lite för länge tycker jag, eftersom det blir jobbigt efter ca två minuter. Programmet består av 3 övningar på 30 sek, och en övning på en minut. Upprepa det en gång och det är en serie. 30 sekunder vila och därefter fortsätter nästa serie med nya övningar. Totalt är det sju serier tror jag. Åtta gånger sju är femtiosex, så 56 olika hoppövningar. Det känns idag kan jag lova. På helt andra ställen än när jag gör ”vanlig” styrketräning som t.ex knäböj med vikter.

Jag gillar att känna mig stark, men behöver också bli mer explosiv för att bli snabbare. Där kommer plyon in som ett bra komplement. Det är inte regelrätt styrketräning, utan jag tycker det är en kombination av styrka och pulshöjande. Jag hade min pulsklocka på igår när jag tränade. Pulsen var ibland uppe i långt över 160 och det var både svettigt och flåsigt. Mjölksyran brände i benen efter bara några minuter. Jag gjorde knäböj med hopp, utfall med hopp, hopp framåt, hopp bakåt, hopp åt sidan… Jättemånga hopp helt enkelt. Inte den här videon, men många av samma övningar.

Även om det är ett jobbigt pass, är det samtidigt roligt. Tiden går fort, svetten sprutar och det känns som om man gjort något. Inget kanske att rekommendera för nybörjare, men som ett bra komplement för den lite mer träningsvana personen.

 

1

Sammanfattning januari

Vart tog januari vägen? Det är redan den 2a februari och det känns som om januari bara sa swosh. Eftersom jag fortfarande registrerar min träning, kan jag därför göra min första sammanfattning. Vi får se hur länge jag orkar hålla i det, men löpningen är i alla fall lätt att hålla koll på eftersom det synkas direkt med garmin. Jag är riktigt nöjd när jag kollar igenom statistiken för januari. Jag har tränat på bra, fått till min styrketräning, yogan och inte att förglömma löpningen.

Det blev totalt 71,9 kilometer löpning, men egentligen blev det lite mer. Snarare kanske 75 kilometer. Jag hade ju problem med pulsklockan då när det var väldigt kallt. Den ”laddade ur” mitt under passet och därför registrerade den inte hela löprundan. Det känns som en bra start på året och jag är nöjd över min progression. Passen har blivit längre och veckomängden större. Jag är igång nu efter december då jag mest satsade på yogan.

På tal om yogan förresten. Det blev fem (!!) yogapass i januari. Fem! Den här veckan har varit en lugnare vecka för min del och hittills har jag inte faktiskt sprungit alls. Det har varit bra och behövligt för mig att ha en vilovecka från löpningen. Jag längtar efter löpningen igen.

Styrketräningen har också flytit på bra under januari. Jag har tränat styrka en gång i veckan och främst gjort pass med mina TRX band. Varierande övningar, men mest fokus på benen. Det är där jag behöver stärka upp mig för att bli en bättre löpare. Det kommer jag att fortsätta jobba på under de kommande månaderna.

Nu känner jag mig pepp inför februari. Steppa upp träningen lite mer, framförallt göra upp en plan. Bestämma årets träningsmål och börja jobba mot det. Fortsätta springa och träna styrka och yoga om vartannat. Kanske börja lägga in intervaller i löpningen, mer långpass, längre pass… Februari, bring it!

 

0

Flow, andas och stillhet

Min vilovecka från löpningen och med fokus på yogan, kom verkligen lämpligt nu. Det är mycket på jobbet, mycket nytt och jag stressar. Alldeles i onödan vet jag själv också, men ibland kan det inte hjälpas. Jag märker att jag varit sur och lättretlig när jag kommer hem från jobbet och jag blir irriterad på allt och alla. Antingen skulle jag behöva ett riktigt tufft intervallpass för att köra slut på kroppen eller gå helt i motsatt riktning och välja lugnet.

Jag har valt lugnet, stillheten och yogan. Jag har yogat två dagar i rad nu och det är lika skönt varje gång. Passen som gjort har varit lugna, med fokus på andningen. Hitta lugnet, stillheten, ron och koncentrationen. Jag märker ibland att jag inte alls kan koncentrera mig och att tankarna vandrar. Ibland är rörelserna och andningstekniken helt främmande för mig och jag fnissar mest. För jag förstår inte alls vad jag ska göra eller mina rörelser är inte som på videon. Men jag gillar det i alla fall och tycker nog att det hjälper.

Löpar-Åsa lade upp på instagram en bild där hon yogar och skrev något om att det är intressant att se sig själv på film. Man ser vad man behöver jobba på och vad som är bra. Jag har inte vågat filma mig själv ännu, men bilder har jag tagit. Och med jag, menar jag inte jag jag, men att han som också bor i huset har tagit dem. Högerbenet uppe i luften är väl helt okej. Vänstra benet… Not so much!. Sned är ju bara förnamnet.

jakten på lugnet

Det är lärorikt att se sig själv in aktion. Nu är detta stillbilder och det kan hända att jag sekunden efter att bilden togs med vänstra benet i luften hade det rakare. Det kan jag intala mig själv i alla fall 😉

 

0

Underskatta inte vilan

Min träning rullar på bra, jag tränar styrka, får till yogan, sprang distansrekord förra veckan och allt känns bra. Gårdagens pass var ingen höjdare och jag började kolla lite på statistiken. Hur mycket har jag sprungit den senaste tiden egentligen? Jag vet att jag har sprungit över 20 kilometer per vecka de senaste tre veckorna, men inte tänkt så mycket mer på det. 20 gånger 3 är ju 60 och det visade sig att jag sprungit hela 72 kilometer i januari hittills. Börja lugnt var det visst som var tanken?

Det är en av fördelarna med att registrera sin träning tycker jag. Jag får en överblick över vad jag faktiskt tränar och hur ofta. Annars knallar jag bara på. Dag för dag, vecka för vecka. Jag tar bara en vecka i taget, ökar mängden och inser inte att jag kanske borde ta en vilovecka ibland också. För allt känns ju så bra, varför vila? 72 kilometer i sig är inte mycket för mig, men det är ändå mer än det dubbla mot vad jag sprang i december. Det är dessutom mer vad jag sprang i november (68 km) och nästan lika långt som jag sprang i oktober (78km).

Nu drar jag i handbromsen, är förnuftig och tar en vilovecka. Inte en vilovecka som i att bara ligga på soffan och slappa, mer att jag tar en lugnare vecka. Mera tid för yogan och flera pass av det. Jag märker hur stel jag är när jag bara yogar en gång i veckan och springer längre och mer igen. Den här veckans träning kommer därför att bestå mestadels av yoga, möjligtvis ett lättare styrketräningspass och lugn löpning.

Jag har skrivit mycket om att jag vill komma igång med löpningen igen och få det till en rutin. När jag kollar bakåt i statistiken för januari, kan jag väl konstatera att jag är igång nu. Det är svårt att inse det själv ibland bara. Jag ser inte längre än vad näsan räcker, jag ser inte helheten, utan tänker bara på gårdagens sämre pass och att det är det som definierar mig. Silly me!

0

5 kilometer och sammanfattning

Eftersom jag sprang veckans lite tuffare pass på torsdagen, fick det idag bli ett lugnare löppass. Jag strävar efter att springa tre gånger i veckan och försöker jobba mig upp i kilometermängd igen. Inga hiskeliga mängder ännu, men gärna över 20 kilometer vill jag springa varje vecka. Jag hade sprungit veckans långpass på måndagen och det kombinerat med torsdagens pass på över sju kilometer, var jag redan uppe i över 17 kilometer. Jag visste alltså att jag inte behövde springa mycket mer för att komma upp i mina 20 kilometer.

Idag var det tur att jag inte behövde springa mer. Benen var som stolpar och det var segt och trögt att springa idag. Det är konstigt hur mycket dagsformen spelar in. På torsdagen när jag sprang mitt tuffare pass hade jag dagen innan gjort styrketräning för benen. Då var det på pigga ben som jag sprang och jag hade inga problem att öka tempot. Idag hade jag två vilodagar bakom mig och det kändes som om jag sprang i sirap. Orkade knappt lyfta fötterna och tempot var, tja, det gick inte direkt fort.

Idag var vädret i.o.f.s inte det bästa att springa i. Det var blött, det snöade och det var allmänt ruggigt. Jag hade genomblöta fötter direkt eftersom det första jag gjorde var att stiga rakt ner i en stor vattenpöl. Trots blöta fötter och sega ben, blev det över fem kilometer idag. Totalt landade veckomängden löpning på 23 kilometer och jag börjar så småningom vara i de trakter jag vill med mängden. Jag skulle gärna springa kring 30 kilometer i veckan och det ska inte vara omöjligt. Jag tänker mig att när mina långpass börjar bli längre, kommer mängden också automatiskt att öka.

I övrigt har veckans träning bestått av ett pass yoga och ett pass styrketräning med TRX. Jag är nöjd över att allt rullar på, att jag får till mina pass och att jag inte behöver kämpa för det.  Snart kan jag börja lägga till kvalitet i min träning och börja träna inför sommarens mål. Fast det målet är så skrämmande att jag inte vet om jag vågar skriva det på bloggen ännu 🙂

0

Lördags länkkärlek

When in doubt, länka till andra. Finns det ett sånt ordspråk? Det borde göra det i alla fall. Blogginspirationen tryter lite för tillfället, utan att jag egentligen vet varför. Jag tränar ju och borde kunna hitta inspiration till att skriva om det. Istället bjuder jag på lite länkkärlek, lördagskvällen till ära. För som jag skrev igår, hittar man något bra, måste man dela med sig.

De som följer mig på instagram såg redan det här i morse. Varje morgon börjar jag dagen med en shot av denna dryck. Den består av äppeljuice, pressad citron, chili, ingefära och gurkmeja. Vet inte om det hjälper mot immunförsvaret eller ej, men gott är det i alla fall. Receptet hittade jag hos Madeleine.

Maria fixar ny bloggdesign och har ny adress. Missa inte det. Hon har även gett mig inspiration till att fixa vidare på min egen blogg. Har ni märkt min nya header?

Sara skriver öppenhjärtigt om motivationsbrist och att inte finna glädjen i träningen. Även om hon sysslar med något väldigt främmande för mig, tycker jag det är modigt av henne att skriva om sina tankar och väcker även tankar i mig. Jag har följt henne länge, långt innan hon började tävla i bikini fitness och det är skönt att veta att även andra tvivlar ibland.

Hoppas ni får en fin lördag allihop!

 

 

0

Fredagstipset

När man hittar något bra, ska man dela med sig. Här kommer dagens goda gärning och mitt tips för dagen. Youtube. Okej, alla vet väl om vad youtube är, men det finns faktiskt mer där än bara gulliga kattvideon. Tidigare har jag t.ex upptäckt yogan via youtube och nu är det dags för nästa grej. TRX hemmaträningsvideon.

trx band

Gammal och suddig bild

Jag fick ju TRX band till julklapp och har använt mig av dem när jag tränat styrka. Jag har inte använt såna tidigare och vet väl egentligen inte hur man gör. Eller, jag fattar ju vad jag ska göra, men jag kan typ två övningar och brukar mest köra på känsla. Jag vill inte göra fel och lära mig fel teknik från början. Nu har jag i alla fall tagit tag i saken och lärt mig grunderna och fått tips och trix. Allt från youtube. Nu säger jag inte att allt som finns där är sant och vissa grejer ska man ta med en nypa salt. Men just i det här fallet tycker jag att det har hjälpt mig mycket. Olika nybörjarvideon till TRX band, hela träningsupplägg och ”bästa övningarna ” osv.

Den där plankövningen t.ex med TRX band… Det känns kan jag lova 🙂 Det var skakigt, det var tungt, jag var flåsig, men det kändes på de rätta ställena. Tidigare när jag gjort olika plankövningar, har jag varit osäker på om jag gör rätt eller inte. Här kan du nästan inte göra fel och det bränner till i magmusklerna direkt. Tips nummer två. Planka med TRX. Sen när jag blir riktigt bra vill jag kunna det här.

 

 

0

Jag fick feeling

Planen var att idag efter jobbet springa ett lugnt kravlöst pass. Jag hade tänkt mig en mysjogg runt kvarteret på ungefär fem kilometer. Tass tass tass, bara för att samla kilometer och för att springa tre gånger den här veckan. Jag hade (har) nämligen tänkt springa på söndagen också och då springa ett lite tuffare pass. Kanske lite längre, kanske lite snabbare. Jag hade inte egentligen planen klar, men tanken för dagens runda var i alla fall lugnt och kravlöst. Jag märkte att benen var pigga idag och jag fick feeling och beslöt mig för att ändra planerna.

Det sägs ju att never waste good legs. Bäst att passa på när jag har pigga ben. Jag beslöt mig för att springa en form av fartlekspass. Snabbare upp för backen, jogga till trädet, snabbt fram till lyktstolpen osv. Ibland fick jag extra mycket feeling och sprang en kilometer eller mer i samma snabbare tempo. Idag blev det en naturlig fartlek, eftersom det var väldigt blåsigt ute. Ibland hade jag värsta motvinden och fick kämpa för att överhuvudtaget ta mig framåt. För att i nästa stund ha medvind och flyga fram.

I gotta feeling

Jag var förvånad över hur pigga mina ben kändes. Jag gjorde nämligen veckans styrketräning igår och jag hade därför planerat in ett lugnare pass till idag. Kanske det är det som krävs? Kräma ur benen för allt vad de är värda med tung styrka, för att sedan nästa dag springa snabbt? Det brukar nämligen inte vara så. Oftast brukar tung benstyrka resultera i grym träningsvärk och väldigt stela ben. Kanske påverkade vädret mig positivt? Det var ljust ute när jag begav mig ut och då var klockan ändå närmare halv fem. Jag fick springa i dagsljus i alla fall de första femton minuterna. Nu springer jag i.o.f.s i dagsljus ganska ofta eftersom jag inte jobbar som alla andra 9-17, utan jag kan vara ledig mitt i veckan.

Men att efter jobbet kunna springa i dagsljus fortfarande är lyx. Vi går äntligen mot ljusare tider igen!

 

0

Som ett brev på posten

Det var väntat att den skulle komma, eftersom jag igår sprang mitt längsta pass på ett bra tag. Vad talar jag om? Träningsvärken och stelheten i kroppen. Jag kände redan av det igår kväll, att mina bena var stelare än normalt. Inte att det gjorde ont eller så, bara att de var just stela efter en högre ansträngning. Idag passade det därför utmärkt att göra veckans yogapass.

Jag följer fortfarande Adrienes True serie på youtube. Jag är nu inne på pass tre. Med den här takten kommer jag att ha gjort färdigt 30 dagars utmaningen i juli ungefär. Idag hette passet passande nog Stretch. Precis vad jag behövde. Nu när jag börjar springa längre igen, måste jag verkligen komma ihåg att stretcha efter löpningen. Det kan väl tänkas att jag glömde det igår… Men det är så tråkigt och egentligen vet jag inte om jag märker någon skillnad efteråt.

Som tur yogar jag en gång i veckan, men jag vet inte om det är tillräckligt. Eller jag vet att det inte är tillräckligt, men tja… Tidsbrist. Och att jag prioriterar annat just nu. Det är skönt med yoga, jag behöver det verkligen, men samtidigt vill jag inte annat än springa för tillfället. Svårt att få allting att gå ihop. Jag vill så mycket och helst allt genast. Jag är dålig på att kombinera pass. Jag vet att jag kunde yoga efter löpningen, men då har jag svårt att hitta lugnet. Styrketräningen vill jag inte heller tumma på, det är också ett skilt pass på en egen dag. Då blir det inte många dagar över, eftersom jag också vill springa fler dagar i veckan.

Hur gör du? Kombinerar du olika träningsformer i samma pass?

0