Musslan och duvan, tips tips!

Som löpare känns det som om jag alltid har små skavanker i kroppen. Ibland är det ett knä som krånglar, ibland baksida lår, ibland en fot. För mig är det oftast höften som är problemet. Nu vill jag genast poängtera att jag självklart inte springer skadad, det är snarare så att det känns stelt. Stramt. Som om nån skippat rörlighetsträningen (*harkel*) och slarvat med styrketräningen. Men tja, skador börjar ju också någonstans och för att förhindra att det blir värre, sköter jag min stretch och styrketräning. En av mina favoritövningar för höften är musslan.

detta är inte musslan :)

Musslan är en övning jag tipsat om tidigare, men den är helt enkelt så bra, att jag tipsar om den igen. Den går ut på att du ligger på sidan och har knäna i nittio graders vinkel. Lyft upp det övre benet, sakta och kontrollerat. Inte från ryggen med en vridning för att få benet högre, utan från höften. Äsch, svårt att förklara 🙂 Kolla den här videon istället. Redan efter några få repetitioner bränner det i höften. Jag brukar försöka orka göra 3 gånger 10. Ibland gör jag med en paus i det högsta läget och ibland med snabbare tempo. Fortfarande kontrollerat, men utan pauser.

En annan favorit för höften är duvan. Det är inte en styrkeövning, utan en stretch. Jag skrattar varje gång jag kollar på den här videon. Vi kan väl säga som så, jag är inte riktigt där än. Jag är inte ens i närheten. Idag tyckte jag i alla fall att det gick bättre. Jag hittade ett lugn och kunde andas igenom hela övningen. Jag har inte gjort yoga på länge, utan har istället kombinerat det i samband med min styrketräningsrutin. Det har blivit lite hafsigt mot slutet, men idag tog jag mig tiden. Långa, djupa stretchövningar och verkligen fokusera på att slappna av.

Det var precis vad jag behövde, efter att jag har ökat på mängden löpning den här veckan. En chans att stretcha ut stela muskler och jobba på de svagare partierna i kroppen. Det är ju inte direkt skönt medan jag gör det, men känslan efteråt är alltid bra.

Vilken är din favoritövning?

17

Intervaller med tempoväxling

Jag har ju semester för tillfället och jag kan träna mer än normalt. Jag behöver inte anpassa min träning efter jobbet, utan kan träna fast varje dag. Det gör jag inte, för jag vet att vilan också är viktig. Det är en underlig känsla att ha, att bara vakna upp och fundera, vad vill jag träna idag. När vill jag träna idag. Inte stressa hem från jobbet, snabbt byta om och iväg på en löprunda. Försöka springa intervaller efter en lång dag på jobbet, när benen är färdigt trötta och slitna. Den här värmeböljan gör att jag väljer att träna tidigt på morgonen. Idag steg jag upp halv sju (!) för att springa mina planerade långa intervaller.

Jag åt en banan innan och drack några glas vatten. Jag har lärt mig att jag inte kan springa på tom mage. Jag behöver äta något litet, för att inte krascha under löprundan, energimässigt. Idag var tanken långa intervaller med tempoväxling. Åtta stycken, plus tio minuters uppvärmning och nedjogg. Fyra minuter i 5:45 tempo och fyra minuter i 7:00 tempo var planen. Eller det stod det i träningsprogrammet, jag insåg snabbt att 5:45, nej. Inte en chans att jag hade fixat det idag.

långa intervaller

Jag ändrade planen till fyra minuter i 6:00 tempo, men det var också för tufft. Jag sprang snarare i 6:15. Långa intervaller är jobbiga, speciellt den här typens intervaller. Vilket är precis därför jag behöver dem. Jag hade nog fixat att springa fyra minuter i 5:45 tempo och snabbare, hade jag haft vila mellan intervallerna. Vila som i gå. Eller ens jogga i eget tempo. 7:00 tempo är ändå ganska högt för mig i normala fall också. Det kändes ännu högre nu när det är varmt, det är morgon, jag har inte ätit…

Mina intervaller idag blev lite ditåt. Jag sprang alla, visst, och totalt blev det över 11 kilometer utan att jag ens funderade på distansen. Pannbenet var inte riktigt med mig idag. Jag hade inget fokus och kunde inte pusha mig själv. Ibland när jag skulle springa i 7:00 tempo, gick jag lite, sprang lite och tempot blev vad det blev. Inte 7:00 i alla fall 🙂 Jag var mest glad när det var över.

Nu ska jag ännu springa långpass senare i veckan och sedan är veckans löpning gjord. Frågan är bara när jag ska springa det. Det ska fortsättningsvis vara varmt, varmt varmt. Det får väl bli motionsslingan igen.

0

Matiga listan

Matiga listan är en lista jag hittade hos bloggaren Marias memoarer. Jag är ofta inne där och gillar speciellt att läsa hennes inlägg från Australien. Är jag avundsjuk, inte det minsta… Lite kanske, vill såå tillbaka dit. Men matiga listan var det ja, här är mina svar.

Vad åt du senast?
Paj med kyckling, mögelost och zucchini. Och en grönsallad vid sidan om.

Vad slänger du gärna på grillen?
Svamp, majs, halloumi, ananas och någon god korv med hög kötthalt.

Tipsa om en god rätt du lagat nyligen:
Alltså, jag äter ingenting i den här värmen… Jag vill bara ha saltig ”mat” och kunde lätt leva på chips. Eller möjligtvis pizza och paj. Men den där pastan med räkor och getost är god. Den lagade jag i juni och det känns som om det var då jag senast lagade mat mat.

matiga listan

Ultimata sommarmaten:
Det måste väl ändå vara grillat med någon sallad till. Antingen en vanlig grönsallad med sallad, gurka och tomat eller sen en matigare sallad. Jag gillar en kall nudelsallad med lime, chili, ingefära och sesamfrön.

Nämn tre favoritsnacks:
Chips med dip, majschips med salsa eller jellybeans godis

Tre favoritdrycker just nu:
Vatten, vatten med bubblor och vatten med bubblor och salt (vichy)

Vad är det märkligaste du ätit?
Då när jag studerade till restonom på en internationell klass var en av klasskompisarna från Japan. Hon hade när det var hennes tur att presentera sin matkultur med sig söta bönor som efterrätt. Som vita bönor i tomatsås typ, samma bönor men istället i någon tranbärssockerlag. Helt gott nog, men inte kanske vad jag vill ha som efterrätt.

Lösgodisperfektion?
Jag vill egentligen bara ha jellybeans. Brukar ta kokosrutor och sen såna röda rutor som heter typ hallonlakrits. Eller såna små runda fruktgodis som finns i rött, gult och grönt. Och sura cocacola flaskor.

Vad hjälper dig att svalka dig i sommarvärmen?
Vatten. Både som dricka och min egen pool.

Vilket internationella kök gillar du bäst?
Italien. Tätt följt av Indien och Mexiko.

 

0

Träningsplaner under semestern

Min träning har hittills bestått av tre löppass i veckan, fördelat på ett långpass, ett intervallpass och ett valfritt pass, oftast ett vanligt distanspass. Utöver löpningen har jag gjort ett pass styrka i veckan. Det har fungerat bra och har varit det jag hunnit/orkat med, när det finns andra faktorer att ta hänsyn till. Som jobbet. Jag planerar alltid in min träning efter hur mina arbetsturer ser ut. Ibland efter jobbet, ibland innan jobbet och ibland finns det helt enkelt inte tid till träning. De brukar bli mina vilodagar. Nu behöver jag inte ta hänsyn till jobbet, eftersom jag har semester. Nu kan jag träna som jag vill,  nu har jag all tid i världen.

Träningsplaner under semestern

Mina träningsplaner under semestern kommer att bestå av mycket löpning. Jag vill öka på mängden pass från tre till fyra och öka på veckototalen. De senaste veckorna har totalen varit kring 35-37 kilometer fördelat på tre pass. Nu vill jag upp över 40, gärna närmare 50 kilometer. Jag tänker att det inte är omöjligt. Ett långpass på 25 kilometer, ett distanspass på 10 och två intervallpass/snabbare pass på 7 och 8 kilometer och det blir femtio.

träningsplaner under semestern

Enligt träningsprogrammet som jag följer inför maraton ska jag springa ett långpass, ett pass med korta intervaller och ett med långa intervaller i veckan. Det som kallas för långa intervaller i programmet är oftast att man ska växla mellan två olika tempon. Till exempel 4 minuter i 7:00 tempo och 4 minuter i 5:45 tempo. Ingen vila mellan intervallerna. Detta pass har jag skippat och istället sprungit ett vanligt distanspass i valfritt tempo beroende på känslan i kroppen. Nu tänker jag lägga till det passet i min träningsrutin och det fjärde passet blir ett valfritt distanspass.

Jag är på god väg till högre veckototal den här veckan. Det är bara tisdag och jag har redan sprungit över 18 kilometer. Åtta kilometer igår och idag blev det igen morgonlöpning. Idag sprang jag korta intervaller från träningsprogrammet. 8 gånger 3:30 minuter, med 90 sekunder vila mellan varje intervall. Plus uppvärmning och nedjogg förstås. Över 10 kilometer blev det totalt utan att jag ens tänkte på det. Jag bara sprang mina intervaller och funderade inte ens på längden.

Idag fungerade löpningen bättre än det gjorde igår. Jag åt en liten frukost, en smoothie i klämpåse, sån som finns vid barnmaten. Jag tror det hjälpte att ha ätit ens lite innan löpningen, eller så var det bara en bättre dag idag. Idag fanns ett helt annat tryck i steget och jag kunde springa mina intervaller.

Imorgon blir det en paus från löpningen. Jag har inte bestämt mig ifall det blir helvila eller ifall jag gör min styrketräning. Även om jag planerar att springa mer och oftare, tummar jag inte på styrkan. Den är fortfarande viktig för att kroppen ska orka och hållas skadefri. Speciellt nu när jag ökar på mängden.

Vad har du för träningsplaner under semestern?
0

Morgonlöpning, magkramp och semester

Första riktiga semesterdagen idag. Jag tänkte inleda den på bästa möjliga sätt, med en löptur. Det ska fortsätta vara varmt och jag ville springa innan det blir som allra hetast. Jag har blivit bättre på morgonlöpning, men idag var inte min dag. Inte alla mina pass går bra, men det är förstås roligare att berätta om bra pass än om dåliga. Därför kanske det verkar som om det alltid går bra. Jag väljer helt enkelt ibland bort att berätta om de sämre passen.

magkramp

Jag hade väckning klockan åtta på morgonen och jag kom bra upp ur sängen. Jag kände mig pigg och redo att springa. Drack några glas vatten, klädde på mig och stack ut. Det var inte speciellt varmt ännu, men fuktigt. Jag kände nästan direkt när jag började springa att det här kommer att bli jobbigt. Jag kände mig seg och trögstartad. Hade ingen energi och minsta lilla backe gjorde att jag blev helt slut. Inte flåset, men benen. Det fanns ingen kraft, inget tryck i steget. Att springa utan frukost var visst inte en bra idé.

Efter kanske två kilometer fick jag världens magkramp och jag var tvungen att stanna och gå. Det gjorde så ont och jag fick gå nästan dubbelvikt. Jag vet inte vad som hände. Kanske krampen berodde på att jag inte ätit frukost och var hungrig. Det kändes inte som löparmage, utan snarare som mensvärk. Där smärtan plötsligt hugger till. Det är inte kul att försöka springa med magkramp och hela rundan blev idag till att springa och gå om vartannat.

Trots en seg känsla i kroppen och magkramp, blev det ändå åtta kilometer. Åtta kilometer är bättre än noll och gör en skillnad i veckototalen. Det är skönt att ha träningen gjord för idag och nu kan jag ligga i solstolen resten av dagen och njuta av min första semesterdag.

0

Motionsslingan, vi möts igen

Motionsslinga, elljusspår, spånbanan… Kärt barn har många namn. Där befann jag mig alltså igår igen. Precis som förra veckan hade jag som plan att springa mitt långpass där. Varv på varv, runt runt runt tills jag uppnådde mitt kilometermål. Det är inte det roligaste sättet att springa långpass på, det är rätt tråkigt att springa runt motionsslingan efter några varv. I den här hettan tycker jag att jag inte har något annat val ifall jag vill springa långt. Det fungerar bra att cykla dit och ha med mig mycket vatten, energigel och dextrosol och en handduk. Lämna det vid cykeln vid parkeringen och pausa efter varje varv för att dricka.

Motionsslingan är ungefär 2,5 kilometer lång och på det här sättet kan jag även öva mig inför Tallinn maraton. Vätskekontrollerna brukar komma med kanske 3 kilometers mellanrum och eftersom jag inte kan dricka i farten är jag alltid tvungen att stanna och gå några steg. Jag får öva mig på att starta igång kroppen igen efter gåpauser. ”Tvinga” mig själv till att springa vidare och inte tycka att det är för bekvämt att gå. Samtidigt har jag något att se framemot under varje varv. Jag vet att jag snart får stanna igen och dricka. Jag ska bara orka lite till ännu och sedan kommer belöningen.

Min plan var att springa över 20 kilometer. Den här gången hade jag förberett mig bättre. Jag hade ätit mer kvällen innan och ätit mer frukost. Jag ville inte bli hungrig och tom på energi. Jag ville orka hela vägen med en bra känsla i kroppen. Det var inte lika varmt den här gången, däremot var det jättehög luftfuktighet. Det hade regnat under natten och det kändes som att springa i en djungel. Svetten bara rann. Jag var inte het och rödmosig, jag var bara plaskblöt.

Det är ganska tråkigt att springa på motionsslingan, efter ett tag kan jag den utantill. Det finns en jobbig backe (och en superjobbig backe, men den skippade jag idag och tog den kortare vägen), jag valde att gå upp för backen. I övrigt sprang jag nästan hela tiden. Några gångsteg här några där, men i princip bara löpning. Och det kändes bra! Inte ont någonstans, inte trötta ben, inget fel på flåset utan riktigt bra känsla. Jag blev inte hungrig, magen krånglade inte, energigelen fungerade och gav mig en efterlängtad kick. Näe, inget att klaga över.

motionsslingan

21 kilometer totalt och helt klart med en känsla för mer. Jag hade kunnat fortsätta och hade säkert gjort det också, men jag hade bråttom hem och till festligheter på kvällen. Det är ändå en skön känsla att ha inför maraton. Att det är tidsbrist som sätter stopp för långpassets längd och inte kroppen. Nu har jag dessutom semester och ska nog kunna öka på längden ytterligare. YAY!

0

Stay tuned

Imorgon lovas ett långt och utförligt inlägg om dagens kanonpass löpning. Hinner inte skriva om det nu, ska på party. Men passet var så bra att det förtjänar ett inlägg och mer tanke bakom det.

Stay tuned…

0

Semester part two

Idag inleddes andra delen av min semester. Det har varit mycket på jobbet nu innan jag går på semester, det ska bli väldigt skönt med lite ledigt. Den här gången har vi inget speciellt inplanerat, ingen resa. Fast som vädret varit de senaste dagarna (veckorna?) behövs det ingen resa till sydligare breddgrader för att få sol och värme. Det ska fortsätta vara varmt och jag tackar och tar emot. Träningen flyter på bra, trots värmebölja, och då får det gärna vara soligt för min del.

semester

Under semestern ska jag hålla igång träningen. Öka på mängden och på längden på passen. Springa mina långpass och intervaller. Det är inte många veckor kvar till maraton och nu gäller det att behålla fokus. Jag har som plan att träna tidigt på morgonen, för att sedan ha hela dagen på mig för annat kul. Som solstol, strand, uteserveringar och promenader.

Trevlig helg!

0

Torsdagsintervaller

Idag blev det en favorit i repris, nämligen torsdagsintervaller. Förra torsdagen blev det ett gäng intervaller efter jobbet och eftersom det gick så bra då, var planen den samma idag. Då sprang jag 5 gånger 4 minuter. Idag var upplägget 5 minuter, 3 minuter, 1 minut med en minuts vila mellan varje intervall. Två varv och fem minuter vila mellan blocken. Plus uppvärmning och nedjogg förstås. Totalt ett pass på ungefär 50 minuter, effektivt och bra efter jobbet.

Jag följer träningsplanen ur Stora löparboken för kvinnor av Jessica Almenäs och Lofsan. Det står inte utgivet vilken fart man ska hålla per intervall, inte för det som kallas korta intervaller i träningsplanen, som dessa. Vid långa intervaller står det oftast en fartangivelse. Jag bestämde mig för att (försöka) öka tempot när intervallerna blev kortare, som jag antar att man ska göra. Jag tänkte att ca 20 sek snabbare per intervall är bra. Varför tänkte jag det? Vet ej.. Det lät rimligt.

torsdagsintervaller

Jag hade svårt att bestämma tempot på den första femminutersintervallen. Vill inte börja för hårt och få sänka tempot efter två minuter när jag konstaterar att det är för högt tempo. Vill inte heller mesa och ta det för lugnt. Det ska ju vara jobbigt. Den första intervallen gick i 5:40 tempo ungefär och det kändes nästan för lätt. Hade inga problem med att springa i 5:20 i tre minuter eller i 5:00 i en minut.

Jag beslöt mig därför för att öka tempot under varv två. Jag sprang i ungefär 5:20-5:10-4:40. Det var rejält flåsigt och jag frustade, men det fanns tryck i benen. Det kändes som om kroppen svarare och jag kunde trycka på. Stegen rullade och det flöt på bra. Det kanske hjälpte att det inte var stekhett ute mer, ”bara” 23 grader. Vilket nästan känns kallt efter temperaturer på 32 grader…

1

En kvällspromenad genom Pargas

Idag har det varit en vilodag från träningen, helt enligt min träningsplan. Istället har det blivit en lugn promenad genom stan. Pargas är alltid som bäst på sommaren och när vädret är som det är fortfarande, blir allt extra vackert. Havet, båtarna, sundet, parken. Allt är fint och på sommaren finns det till och med folk ute.

pargas

Det blir alltid samma rutt när vi är ute och promenerar. Till Snäckvikens båtbrygga, ibland via gästhamnen, längs med sundet på brorundan, genom centralparken och så hemåt igen. Det är en lagom runda att gå och finns många fina fotomöjligheter. Jag har stannat och fotat allt många gånger förut, men det är fortfarande fint. Det är också en av mina favoritrutter att springa oberoende om det är sommar eller vinter.

0