Träningsplaner vecka 22

Det fungerar bra för mig att skriva ut mina träningsplaner varje måndag. Dels är jag tvungen att fundera på dem och göra upp en plan. Dels får jag svart på vitt och kan gå tillbaka och kolla ifall jag glömmer. Den här veckan borde jag kunna träna som jag vill. Jag har inget speciellt inplanerat, förutom jobb då förstås, men inget extra utöver det. Jag fortsätter som förut, tre löppass i veckan, ett pass styrka och en yoga/rörelseträning.

Träningsplaner vecka 22

Måndag: vila
Tisdag: löpning,  distanspass
Onsdag: yoga
Torsdag: löpning, långpass ca. 20 km
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning, ”testlopp”

Förra året när jag tränade inför mitt maraton följde jag ett träningsprogram ur ”Stora löparboken för kvinnor”. I programmet skulle man med 6-8 veckors mellanrum springa något som kallades för testlopp. Samma sträcka varje gång, ungefär fem kilometer, och tanken var att se om tiden förbättrades för varje gång. Ifall träningen hade haft effekt. Det tänkte jag springa nu på söndagen. Planen är att de kommande månaderna springa samma sträcka igen, den 1:a varje månad. Eller, i början av varje månad, beroende på hur det passar.

Aldrig ensam i träningen

Långpasset den här veckan vill jag springa över 20 kilometer. Det känns som om jag stannat i långpassen kring 18-20 kilometer. Jag vill få en knuff framåt. Komma över 20 kilometer, ens till 21. Det är inte stor skillnad i kilometer, men mentalt känns det som en enorm skillnad. Halvmaratondistansen skulle sitta fint, eller varför inte 22 kilometer. När det nu en gång är vecka 22 nu… Distanspasset imorgon har jag inga specifika tankar om. Det blir vad det blir.

Förra veckan kom jag igång med min styrketräning igen och jag ska fortsätta med det. Förhoppningsvis resulterar det inte i lika brutal träningsvärk den här gången. Kanske jag har lärt mig min läxa nu. Att jag inte kan skippa den, för det är bara jobbigare sedan när jag återupptar styrketräningen igen.

Vad tränar du i veckan?

 

 

1

Svettigt värre

Idag skulle jag springa mitt långpass. Punkt. Inte skippa det igen och istället välja solstol och sommarvärme. Jag var lite pressad på tid, eftersom vi på eftermiddagen skulle ha kalas här hemma. Jag var tvungen att ställa klockan på väckning, för jag visste att jag inte skulle få till passet efter kalaset. Då skulle jag vara alltför sockerchockad och ha druckit för mycket kaffe. Plus allmänt slö och trött. Nej, jag skulle springa före kalaset.

Jag hade bestämt mig för att springa enligt samma upplägg som sist när jag sprang långpass. Springa i 9 minuter gå i 1 minut. Det var varmt och jag anade att det skulle bli svettigt. Jag försökte hålla pulsen nere och att ta det lugnt. Det var tungt idag. Det var så varmt, det var så svettigt och jag hade inget vatten med mig. Jag drar mig för att använda mitt vätskebälte, för jag tycker att det skumpar för mycket. Jag måste väl börja använda det, speciellt nu när det är varmt. Mina långpass börjar vara långa och jag gör det onödigt svårt för mig själv. Idag hade jag verkligen behövt vatten. Även om jag gick var 10:e minut, var pulsen hög och flåset därefter. Benen var trötta och jag hade helst bara lagt mig ner i diket. Inte min dag idag.

svettigt värre

Jag är inte riktigt övertygad om ifall springa 9 minuter, gå 1 minut är rätt taktik för mig. Jag tycker att jag har svårt att komma igång igen efter att jag pausar och går. Just precis som jag kommit in i ett någorlunda bra flow, ska jag gå igen. Eller ska och ska, men det är enkelt att hålla reda på. Dessutom händer det lätt mig att jag börjar förhandla med mig själv, ifall jag får pausa och gå när jag vill. Plötsligt går jag mer än vad jag springer.

Jag tror kanske att längre perioder av löpning fungerar bättre. Och kanske även längre vila. Att jag under vilan skulle dricka av mitt vatten, som jag ska börja ha med mig, och ta av energi. Som jag inte heller hade med mig idag… Var det tungt sa du? Undrar varför… 🙂 Försöka tajma det så som vätskekontroller kommer på lopp. Pausa kanske var 3-4 kilometer och lära kroppen att det är då jag ”får” gå. Tänka mer i termer som att jag kan gå vid nästa vätskekontroll och inte när det känns tungt. För let’s face it, det är tungt att springa lopp. Men vill jag nå mina tidsmål, kan jag inte gå hela tiden.

Strax över 18 kilometer blev det idag. Nöjd över distansen och att jag springer långpass igen. Mindre nöjd över känslan i kroppen, vilket till en del kan förklaras av värmen och vätskebrist.

0

Njuter av livet del två

Sol, sommar, värme… Finns det något bättre? Det gör inte det, inte enligt mig i alla fall. Tyvärr betyder det ingen löpning för min del. Trots bra förberedelser igår, blev det inget långpass idag. Det blev inte ens ett löppass. Istället blev det solstolen, solen, värme och ren njutning. Nytt försök imorgon!

värme

0

Allt klart inför imorgon

Imorgon är det dags för långpass igen. Känns som om det var evigheter sedan jag senast sprang långpass. I verkligheten var det den 8.5. Då också i väldigt varma förhållanden. Jag har försökt förbereda mig inför morgondagen. Pizzan är äten, resorben drucken, jag har yogat, jag har laddat mentalt… Imorgon gäller det. Samtidigt vill jag inte ställa för höga krav på passet. Jag vill inte att det ska skapa onödig stress. Som om det är mitt livs pass.

imorgon kör vi

Det är okej att gå. Det är okej om jag springer kortare än planerat. Jag ska inte stirra mig blind på tempot. Jag ska bara göra det och inte fundera så mycket. Huvudsaken är att jag springer och att jag känner att jag kan igen. Känna att benen orkar, att kroppen är med mig och att det finns mer att ge. Mina senaste pass har gått lite sådär. Jag har haft problem med magen igen och benen har inte varit på hugget. Vilket inte är så konstigt när jag beslutar mig för att springa intervaller tätt inpå styrketräning för benen. Smart där!

Imorgon hoppas jag att allt stämmer. Den här gången har jag i alla fall gjort mina förberedelser på ett bra sätt. Jag hoppas på lite svalare väder, inte gassande sol. Sedan efter att jag sprungit mitt långpass, får solen skina hur mycket den vill. Då är jag redan parkerad i solstolen, med en iskaffe i ena handen och chips i andra 🙂

0

Paniken! Stressen!

Jag såg en bild på instagram idag från en person som jag följer. Hon ska också tydligen springa Tallinn maraton och hon hade skrivit något i stil med 13 veckor kvar… Jag bara, vänta nu, jag ska också springa i Tallinn. Är det faktiskt bara 13 veckor kvar?! Det kan det väl ändå inte vara. Det känns som om det är långt in i framtiden. 13 veckor är ju snart. Poff och så ska jag stå på startlinjen. Paniken och stressen som kom över mig…

Jag tycker att jag är i fas med min träning och allt går enligt planen. Jag springer mina långpass, jag gör min styrketräning, jag springer snabbare pass. Ändå känns det som om, tja, jag inte är redo. Alltid när jag har en vilovecka, vare sig det är planerat eller oplanerat, sjunker självförtroendet en smula. Jag har planerat att springa långpass på lördagen. Senast jag sprang långpass var den 8.5. Det är över två veckor sedan. Tänk om jag tappat allt? Tänk om jag inte kan springa långt mer? Jag vet ju att det inte är så, men hjärnan spökar ibland. Jag tappar inte allt med en veckas vila. Jag tappar knappt något, det är snarare bra för mig att vila ibland. Komma tillbaka snabbare, piggare, mer utvilad och pepp på att springa igen.

Dagens pass gick i alla fall ok. Det blev inte backintervaller, istället blev det en form av fartlek. Varannan kilometer snabb och varannan långsam. Totalt strax över 9 kilometer. Det var svettigt och jobbigt och jag fick kämpa för att få upp tempot. Benen ville inte riktigt springa fort och det var kanske inte den bästa idén att springa intervaller efter styrketräning. Jag har fortfarande träningsvärk, men det kändes bättre när jag sprang.

Imorgon ska jag försöka stretcha ut benen med hjälp av yoga och mentalt förbereda mig på att springa långt på lördagen. Enda sättet att få bukt med paniken inför loppet är att träna. Göra mina långpass och inte fundera så mycket. Det kommer nog att gå vägen den här gången också.

0

Backintervaller? Jag skippar dem

Jag vet inte vad jag tänkte på när jag igår skrev om att jag skulle springa backintervaller på torsdagen. Träningsvärken idag är inte att leka med och jag tror att det bara kommer att vara värre imorgon. Backintervaller känns som lite overkill och jag tror att det i stället blir någon annan form av intervaller. Med mindre risk för mjölksyra och mera för flåset. Ifall kroppen känns pigg och på hugget imorgon, kanske jag ändrar mig.

backintervaller

Jag märkte redan på morgonen att benen var möra. Egentligen märkte jag det redan igår på kvällen efter passet. Så går det när jag skippar styrkan en vecka. Träningsvärken kommer direkt. Hela dagen har jag stapplat omkring på jobbet. Det är ingen kul känsla att sätta mig ner. Framsida lår gör ont och det går inte att böja sig ner smidigt. När jag skulleupp för en liten backe kände jag hur det brände i låren. Mjölksyran kom genast. Då var det ändå en liten backe. En backe som jag går uppför varje dag och som i normala fall inte ens klassas som en backe. Utan som ett litet motlut. Fyra steg och jag är uppe.

Idag var det som om att bestiga Mount Everest. Benen var inte pigga och att springa backintervaller var inte att tala om. Ska jag springa backintervaller vill jag vara pigg i benen och mentalt förberedd. Inte färdigt sliten, trött och tung i kroppen. Jag tror jag väntar med att springa backe tills nästa vecka. Jag har en runda planerat färdigt. En runda som jag drar mig för att springa eftersom den är så kuperad. Det är roligt efter passet när jag vet att jag klarat det, men det kräver mental uppladdning först.

Brukar du springa backintervaller?

0

Där satt det

Den senaste tiden har min styrketräning känts väldigt motig. Förra veckan skippade jag helt mitt pass. Veckan innan gjorde jag mitt pass, men känslan var så där. Jag gjorde alla övningar, men tänkte inte alls på tekniken, utan checkade bara av alla rörelser. Bara få passet gjort och kunna säga att jag gjort det. Idag kom vändningen, idag kändes allt kul igen. Tekniken fanns där, styrkan var det inget fel på och peppen var total. Nu jäklar skulle jag träna styrka.

Jag gjorde samma program som sist, mitt trusted P90X program. Säga vad man vill om tv-shop, men den tränings-dvd:n fungerar i alla fall. Jag har gjort det så många gånger att jag (nästan) kan det utantill. Jag behöver inte kolla på videon, utan kan bara ha det på i bakgrunden och koncentrera mig på mitt. Jag tycker fortfarande att det fungerar och det brukar ge mig träningsvärk varje gång. Kanske då för att jag är bättre än då när jag började träna efter programmet och orkar igenom allt. Med högre vikter dessutom.

Nu känns kroppen härligt öm och skakig, som om den fått jobba. Precis som jag vill att den ska kännas efter ett benpass. Hur härligt det kommer att kännas imorgon är en annan sak, men jag har bara mig själv att skylla. Det är säkert bara bra med en påminnelse om att träna styrka. Den är såå viktig för mig, för att förebygga skador och för att orka springa mer och bättre. Även om jag tjatar om det och skriver ut det här, glömmer jag ändå bort det. Och bara springer… Skärpning där!

Imorgon blir det en vilodag, det kan behövas. Jag hoppas att kroppen är återhämtad på torsdagen. Då är planen att springa intervaller. Eftersom jag kände mig så stark idag, tänker jag mig backintervaller… *gulp*

 

0

Träningsplaner vecka 21

Förra veckan blev en lugnare träningsvecka, både planerat och oplanerat. Jag skippade pass som jag hade tänkt göra och gjorde andra pass än jag planerat. Planen var att träna mer yoga och styrka och minska på löpningen. Istället blev det ingen styrka, inte mycket yoga heller och knappt ens någon löpning. Nu är det tillbaka till rutinerna och tillbaka till maratonplanen. Så här tänker jag mig att träningen ska se ut under veckan.

Träningsplaner vecka 21:

Måndag: löpning, distanspass
Tisdag: styrketräning
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, intervaller/snabbare pass
Fredag: vila eller yoga
Lördag: löpning, långpass
Söndag: vila eller yoga

vecka 21

Den här veckan är det viktigast att jag springer mitt långpass och att jag gör min styrketräning. Styrketräningen har känts motig de senaste veckorna, vilket gör det extra viktigt att jag gör mina övningar. Styrketräningen har aldrig kommit naturligt för mig, jag måste alltid kämpa för att få till det. Helst skulle jag bara springa förstås, men jag vet att jag inte bara kan göra det. Jag ska kämpa med mina övningar för att stärka upp benen för kommande maraton.

Jag satsar på att springa upp mot 35 kilometer den här veckan, fördelat på tre pass. Långpasset vill jag igen springa ungefär 20 kilometer. Jag är ledig på lördagen då när jag planerar att springa det, så tidsmässigt borde det inte vara något problem. Jag har inte bestämt mig ifall jag ska springa enligt samma upplägg som sist, med små pauser var 10:e minut, eller ifall jag springer hela vägen. Jag tror dagsformen bestämmer. De övriga löppassen är ett vanligt distanspass på ungefär 10 kilometer och ett intervallpass eller ett kortare snabbare pass. Lite beroende på väder och vind och feeling.

Yogan hänger med på ett hörn den med. Jag har fortfarande några pass kvar att den serien jag följer via Youtube. Jag tänker fullfölja den, men sedan tänker jag välja ut godbitarna från serien. Inte skippa yogan, men bara göra de pass jag vill. Kanske våga mig på någon annan instruktör, eller längre pass.

Hur ser din vecka ut?
0

Sammanfattning av vecka 20

Den här veckan har det inte blivit mycket träning alls. Helt planerat i och för sig, men så här lite hade jag inte tänkt mig. På måndagen blev det ett snabbare pass löpning,  vilket egentligen var ett pass jag tänkt springa redan på söndagen. På onsdagen blev det en kort yogastund i solen och på fredagen lite löpning igen. Jag som hade tänkt mig träna mer yoga den här veckan och styrka. Minska på mängden löpning och istället fokusera på annat. Vad blev det? Mest bara löpning i alla fall. Visserligen betydligt mindre och kortare pass, men tja, inte helt enligt planerna.

Jag är lite irriterad på mig själv för att det inte blev någon styrketräning den här veckan. Det satt hårt inte förra fredagen också och jag får verkligen inte börja tumma på det. Jag måste göra styrketräningen. Jag har med fasa följt Träningsblogga på instagram och hennes skadebekymmer. Inställda Göteborgsvarv och inställda Stockholm maraton, och ingen löpning överhuvudtaget för en  tid framöver. Jag vill inte hamna där, i skadehelvetet. Styrketräningen är jätteviktig för att förebygga skador och jag har haft lite småskavanker. Ibland är det ett knä som krånglar, ibland en höft, ibland låret…

I övrigt har veckan varit bra. Sol, värme, lediga dagar, äta ute, fixa och trixa i trädgården. Fick äntligen mina sommarblommor planterade och idag blev det en storstädning av huset. Det är inte så konstigt att jag inte orkat träna något efter allt stök här hemma. Nästa vecka blir det tillbaka till rutinerna med träningen igen. Mer löpning och inte skippa pass. Skriver jag ut det här, måste jag ju göra dem visst 🙂

 

0

Skor versus dagsform

Hur mycket beror på skor och hur mycket på dagsform? Känslan i löpningen alltså. Jag vet att ifall jag är i dålig form hjälper inga skor i världen mig till att bli bättre, men ifall jag är i bra form kan ett par skor sinka mig? Jag har fyra par löparskor som jag varvar mellan. Ett par för snabba intervaller, riktigt lätta skor med lite dämpning. Mina favoriter. Ett par hyfsat lätta skor, men ändå uppbyggda med dämpning, mitt senaste köp. Ett par rejäla klossar, de jag sprang mitt maraton i, mest för långpass. Och så ett par som egentligen borde kasseras, men som är bra som mängdsko.

dagsform

Jag har märkt att jag springer som bäst, och med det menar jag snabbast, när jag har mina lätta skor på. Och som ”sämst” när jag har de tyngre skorna på. Jag vet inte om det är av en slump och beror på dagsform, eller om det beror på skorna. Jag vet att jag inte kan springa alla mina pass i lätta skor, speciellt inte långpass. Men det gör såå mycket för känslan i löpningen. Jag vill känna mig snabb och lätt i benen. Det i sig gör ju att jag orkar mer och springer snabbare. En boost för självförtroendet. Placebo-effekt och sånt.

Jag har ibland gjort misstaget att springa intervaller i mera dämpade skor. Jag tycker inte att mina intervaller går lika bra då. Igen en gång, jag vet inte om det berott på skor eller på dagsform. Kanske passet gått lika dålig oberoende av vilka skor jag haft på mig. För att dagsformen var dålig. Eller kanske gjorde skorna att passet gick sämre än det behövt gå, om jag haft ett par andra skor på. Eller kanske jag helt enkelt funderar för mycket 🙂

Hur tänker du kring ämnet? Har du ett par favoritskor?
1