Så lyckas du med ditt lopp

Det springs lopp till höger och vänster och det verkar som om alla ska springa något lopp i helgen. Eller så är det bara jag som följer en massa löpare på instagram. På lördagen springs det till exempel Göteborgsvarvet och Helsinki city run. Jag har genom åren lärt mig en del, från de lopp jag sprungit, och jag tänkte dela med mig av mina bästa tips. Fyll gärna på i kommentarsfältet ifall jag missat något. Först och främst ska du ju ha tränat inför distansen eller loppet, men det antar jag att du gjort. Har du inte gjort det, hjälper tyvärr inte dessa tips heller.

Inför loppet:

Läs informationen

När går starten. När ska du vara i startfållan. När ska du senast ha hämtat din nummerlapp. Osv.

Hämta ut nummerlappen i tid

Det kan vara långa köer till nummerlappsutdelningen eftersom det är många som ska springa. Har du möjlighet, hämta ut den redan dagen innan. Oftast finns det en mässa/expo i samband med nummerlappsutdelningen där det finns olika erbjudanden från loppets sponsorer. Snick snacka med andra löpare och ta lite bilder till din blogg eller instagram. Dessutom blir det mindre stress på själva loppdagen och då kommer du att vara nervös som det är redan.

Reka banprofil och vätskestationer

Här erkänner jag att jag är värdelös. Jag vet ju var starten och målet är och i princip hur banan går, men inte mycket mer än det. Första backen som kommer. Aj fan, borde ha tränat mer på backar 🙂 Jag tycker också om att veta var vätskestationerna finns. Hur ofta kommer det och vad serveras. Loppen är sponsrade av en viss sportsdryck som serveras vid vätskestationer och det är bra att testa på den innan, för att se om magen klarar av det. Eller finns det russin, apelsin, saltgurka… Kan du äta det eller behöver du egen energi med.

Testa din utrustning

Även om det finns en mässa med bra erbjudanden och du köper med dig ett par fina nya löparskor, springa INTE loppet i dem nästa dag. Ha ett par skor du vet att fungerar. Det samma gäller för kläder. Skavsår är inte kul, eller att hela tiden vara tvungen att dra upp/ner tröjan/byxor.

Vaselin

För att undvika skavsår, smörjer jag in mig i vaselin. Speciellt där bh-bandet och pulsbandet ligger. Och under armhålorna, och springer jag i shorts så på insida lår.

Under loppet:

Pace yourself

Ta det lugnt i början. Adrenalinet, peppen, stämningen gör att du vill rusa på i början. Gör inte det. Det är alltid trångt i starten. Det är inte värt att ödsla tid på springa om folk och bli stressad över att folk springer om dig. Efter tre kilometer brukar fältet jämna ut sig och du kan hålla ditt planerade tempo. Håll ditt planerade tempo och öka mot slutet och spring om folk då istället.

Spring inte med musik

Här gör man förstås som man själv vill, men jag gillar att ta in stämningen från publiken. High five:a med publiken, heja på andra löpare och njuta av stämningen. Speciellt strax innan starten när musiken dånar och alla klappar och man bara känner ivern i luften. Bästa känslan!

NJUT

Lopp är kul. Njut av stämningen och publiken. Tallinn halvmaraton i fjol var en enda folkfest, jag sprang med ett leende på läpparna hela tiden. Så kul!

Efter loppet:

Fira

Ett lopp är ett lopp är ett lopp. Det ska firas. Punkt. Med bubbel.

Analysera

Här är det bra med blogg och race reports. Bara att ösa ur alla tankar och känslor kring loppet. Både direkt efter och efter ett par dagar när allting hunnit mogna. Vad gick bra, vad gick mindre bra. Hur kan du förbättra dig till nästa gång. Eller vill du inte springa lopp fler gånger. Märkte du att det inte var något för dig. Det är också helt okej.

0

Blogg streak

Det finns run streak och så finns det vad jag kallar blogg streak. Jag märkte att jag bloggat varje dag sedan början av april. Inte kan jag ju bryta min streak nu när jag hållit på så länge. Orsaken till att jag inte bloggat förrän nu, kallas livet. Eller solstol och jobb. Jag passar på och njuter av solen medan jag kan. Så skönt att kunna vara ute hela dagen och att det fortfarande är varmt när jag kommer hem från jobbet på kvällen. Jag behöver bara en t-shirt och kjol och inte ens jag fryser. Då är det varmt.

Idag blev det lätt yoga och rörlighetsträning i solen. Det här är min lugnare träningsvecka och jag fokuserar mer på yogan den här veckan. Men mest väljer jag solen. Jag märker att jag är stel i musklerna. Alltid när jag ökar på distansen, blir speciellt baksida lår stela. Idag följde jag inget program, utan hittade på egna rörelser. Inget avancerat, utan lugna och mjuka rörelser. Eller försök till mjuka rörelser, stel var bara förnamnet. Det positiva med att yoga i solen är att värmen hjälper till att mjuka upp kroppen. Svetten bara rann och då gjorde jag ändå lugna övningar…

blogg streak

 

0

Sommarlistan

Sommar och sol, finns det något bättre? Jag hittade denna lista hos Ellen och passar på att fylla i den jag med. I give you, sommarlistan 2018.

Vilka tre saker börjar du tänka på när du hör ordet sommar?
Sol, terrasshäng och grillmat

Kommer du att jobba i sommar eller ha semester?
Både och. Jag har min första del av semestern i mitten på juni och andra delen under slutet av juli/början av augusti. Tiden däremellan jobbar jag.

sommarlistan

Vad gör du helst en ledig kväll?
Ifall jag tränat på morgonen redan, blir det antagligen en promenad eller cykeltur med Sam. Eller så spelar vi badminton. Att sitta i gästhamnen med en cider eller två och titta på folk är också kul. Eller så springer jag.

Vad är enligt dig den ultimata sommarmaten?
Jag är så dålig på att äta under sommaren när det är varmt. Jag vill inte ha lagad, varm mat. Den senaste veckan har jag bara ätit sallad, om ens det. Grillmat fungerar förstås, gärna halloumi och ananas. Kan jag bara äta halloumi, ananas och sallad hela sommaren?

Vilken är din favoritplats att vara på under sommaren?
Den egna trädgården är bra. Eller Airisto, men det är alltid lite av ett projekt att ta sig dit och latmasken brukar oftast ta över. Dessutom är det aldrig så varmt att vi skulle orka fara dit.

Hur skulle den perfekta sommardagen se ut för dig?
Ledig dag, sol, värme och kanske vi skulle fara till Airisto. Sola och bada och pina colada. Lata oss i solen hela dagen, äta av medhavd picknick, kolla på båtar. Komma hem mot kvällen, duscha av all solkräm och sand. Fara till gästhamnen där det skulle finnas folk man känner och gå hem sent i natten. Det är fortfarande ljust och varmt ute och doftar sommar.

Ett fint sommarminne?
Vårt bröllop för snart två år sedan. Det var typ den enda soliga och varma dagen på hela året. För att inte tala om vad själva dagen betydde <3

Finns det någon låt du förknippar med sommaren?
Alla dessa svenska, Tomas Ledin, Gyllene Tider, Magnus Uggla… låtar.

Vad är fem saker du vill hinna göra i sommar?
Gästhamnen. Fara till svärföräldrars stuga i Houtskär. Airisto. Medeltida marknaden i Åbo, med tillhörande å-båts runda. Äventyrsgolfen i Pargas.

0

Springa på morgonen

Jag önskar så att jag var en person som tycker om att springa på morgonen. Jag är då inte det. Logiskt förstår jag vad som lockar. Att ha träningen gjord redan tidigt på morgonen och att sedan kunna koncentrera sig på annat under dagen. Jag springer väldigt sällan på morgonen, det händer i princip aldrig. Först och främst tycker jag om att sova och vill inte stiga upp tidigare än jag är tvungen. För det andra är jag inte direkt den piggaste och gladaste personen på morgonen. Jag är seg, jag är trött, jag är hungrig och kaffesugen. Det är inte direkt lockande att fara ut och springa i det tillståndet. Plus att jag tvivlar på att det skulle bli till ett bra pass.

Jag inser att jag måste börja tycka om morgonlöpning. Mitt maraton som jag ska springa i september, startar klockan nio. Då kommer jag ju självklart att äta frukost, dricka kaffe och sånt innan loppet, men jag måste vänja mig vid att springa tidigt på morgonen i alla fall. Jag vill känna mig pigg och kry och redo att springa då. Inte bara känna mig som om jag vill gå tillbaka i sängen och sova. I och med att det nu har varit varmt och ska fortsätta vara varmt, tänkte jag att det är perfekt att börja träna nu.

Idag är jag ledig från jobbet. Solstolen och terrassen kallar på mig, men först skulle jag springa. Jag har lärt mig att jag inte kan ligga i solen hela dagen och sen försöka springa på kvällen, oberoende av hur svalt det är sedan. Då är jag bara dåsig och passet blir till skräp. Jag hade tidig väckning, för att vara en ledig dag, och sa till Sam att han ska tvinga mig upp ur sängen. Jag ville springa innan det blev för varmt. Halv nio käkade jag frukost och klockan tio var jag utanför dörren. Vissa kanske inte kallar det för morgonlöpning, men för mig var det det.

Planen var att springa mina intervaller som jag skippade igår. Jag var varm, dåsig och halvt illamående efter en lång dag på jobbet. Jag visste att mina intervaller inte skulle ha lyckats, jag hade bara blivit frustrerad. Bättre då att skippa dem och vara pigg idag istället. Jag hade inte sprungit sedan förra veckans torsdag och benen var pigga idag. Jag hade inte ställt in klockan på specifika intervaller, utan jag vill försöka öka tempot för varje kilometer. Börja lugnt och sakta men säkert öka farten.

Det var väldigt varmt ute trots att klockan inte var mycket. Första tre kilometern gick bra, men sedan fick jag kämpa för att hålla tempot. Vid det laget var tempot redan ganska högt och värmen gjorde inte saken bättre. Jag flåsade och frustade, men sprang på. Jag sprang sex kilometer innan jag slog av på tempot och sprang i ”valfritt” tempo. Nästan åtta kilometer blev det totalt och klockan var inte ens elva när jag var hemma igen. Hela dagen på mig att njuta av solen fortfarande. Score!

springa på morgonen

Är jag nu redo att stiga upp klockan sex och springa innan frukost? Inte en chans 🙂

1

Eurovisionen och sånt

Jag som inte skulle kolla och inte bry mig. Så sitter jag där ändå klockan halv två på natten och svär. Israel?! Seriously Israel? Nä fan! Nu bojkottar jag hela eurovisionen. Tre år i rad har det nu vunnit ett bidrag som jag inte alls gillar eller förstår mig på. Inte för att Österrike eller Cypern direkt var bra, men de var i alla fall bättre. Det enda roliga med att kolla hela poängutdelningen var när Sverige fick poängen från tittarna. *fniss* De (svt:s kommentatorer) var såå segervissa när poängen från jurygrupperna kommit. Satt redan och planerade om Sverige vann igen. Och poff. Det var som om luften gick ur. Plötsligt var det inte ”såå spännande” och ”vilken rysare” mer…

Inte ännu heller imponerad

Och Finland då? Sist som vanligt… Okej, näst sist, men vem fan bryr sig. Sist. Näst sist. 20:e. Same same.

0

Njuter av livet

Som sagt, jag älskar sol och värme, förutom när jag ska springa. Idag skulle jag inte det och då passade jag på att njuta. Idag har det varit en varm och solig dag, jag har visserligen jobbat halva dagen, men som det var skönt att sitta ute på terrassen och äta ikväll. Jag frös inte ens. Det händer i princip aldrig. Vår terrass har sol på dagen, men mot kvällen ligger den i skugga. Ifall vi vill äta ute på kvällen måste jag ta på mig en tröja. Åtminstone. Nu kunde jag sitta i bara t-shirt och njuta av livet. Dricka lite rosévin, grilla och bara mysa. Love it!

njuter av livet

Vilodagar är inte så pjåkigt det heller. Åtminstone behövs det för det mentala. Att inte hela tiden mata på, tänka på nästa träningspass och vad som ”måste” göras. Utan att ibland bara pausa allt och strunta fullständigt i träningen. Med det sagt kommer jag nog att träna imorgon igen. Det är lätt hänt att en träningsblogg bara fokuserar på en sak, träningen, men jag vill påpeka att jag även gör annat. Som dricker vin och äter 🙂  Ifall ni trodde att jag inte gör det. Det är kanske inte lika intressant att skriva om bara… Därför blir det mest inlägg om träning här.

Önskar er alla en härlig lördag!

0

Fredagsfys med blahä känsla

Det känns som om jag är tvungen att kämpa mer just nu för att få till mina träningspass. Till största delen beror det på värmen. Det lockar mycket mer att göra annat. Som att inte träna och istället ligga i solstolen. När jag väl tränar är det inget problem och efteråt är känslan bra. Men tröskeln till att börja är högre. Hittills har jag gjort mina planerade pass, men med sämre kvalitet. Gårdagens löprunda påverkades av värmen och dagens styrketräning blev till blahä.

Jag följde mitt P90X benprogram, för jag visste att jag behövde vägledning och något att följa idag. Skulle jag ha hittat på övningar själv, hade jag bara lallat runt ännu mer. Trots att jag följde träningsdvd:n idag, blev passet inte till så mycket. Jag gjorde visserligen alla rörelser, men inte med inlevelse och med fokus på tekniken. Det var som om jag bara gjorde allting, checkade av alla rörelser och väntade på att det skulle vara över. Så hade jag i alla fall gjort det.

Fast kanske ett gjort pass ändå är bättre i slutändan, än om jag skippat det totalt? All träning är bra träning osv. Det är inte styrketräningen jag satsar på, utan den är där som ett komplement till löpningen. Dessutom vet jag med mig själv att skippar jag ett pass (styrka), skippar jag lätt fler. Speciellt nu när tröskeln är högre. Bättre då att bara göra och inte fundera så mycket på hur bra det är. Motivationen kommer nog sedan igen och tills dess är det bara att göra. Inte vänta på motivationen, för då blir det aldrig gjort.

0

Springa i värme

Jag älskar i normala fall sol och värme, men inte när jag ska springa. Min kropp stänger av, jag blir slö och hängig och orkar inte springa. Det är som om jag tappat allt. Mitt sämsta halvmaraton sprang jag i 28 grader och det var en kamp från början till slut. Jag var fullständigt slut när jag kom i mål.  Då när jag just hade börjat springa förstod jag ingenting. Jag trodde att  min kondition plötsligt blivit mycket sämre, tills jag började läsa runt. Jag insåg att jag påverkades av värmen och att det inte var mig det var fel på. Mot slutet av sommaren går det oftast redan bättre, när min kropp vant sig vid värmen.

Dessa soliga och varma dagar har varit underbara. Sommaren kom tidigt i år och jag klagar verkligen inte. Men att springa. Oj! Jobbigt! Idag sprang jag efter jobbet, klockan var kanske sju på kvällen när jag for iväg. Jag hade planerat att springa ett vanligt distanspass. Ingen plan på tempo eller distans, men mer än en mysjogg runt kvarteret. Efter kanske bara en kilometer, känner jag hur jag kokar. Jag har så varmt, så varmt. Jag känner hur röd jag är i ansiktet och jag frustar och pustar. Jag hittar inget flyt i löpningen och får kämpa för varje steg. Benen känns lätta, men flåset är inte alls med mig. Väl hemma efter rundan blev det att dricka resorb. Och vatten. Och lite mer vatten.

Totalt blev det ändå åtta kilometer löpning idag. Det är jag riktigt nöjd med. Alla kilometer räknas i min maratonsatsning, även om inte alla pass är det bästa jag gjort. På söndagen är det dags för intervaller och då hoppas jag på svalare väder. Eller inte nödvändigtvis svalare, men ingen sol. Eller äsch! Kanske sol, men svalare. Eller…

Påverkas du av värmen när du tränar?

1

Eurovision song contest 2018

Jag har alltid älskat eurovision song contest och kan säkert nämna alla vinnare från år 2000 framåt. Jag kollar alltid på förhandstitten av låtarna, både via youtube och via yles program. Jag vet vem som är förhandstippad till att vinna. Jag har mina egna favoriter och brukar kunna tippa vinnaren. Och förloraren. I år är första gången som jag inte har någon aning. Jag har inte hört nån av låtarna, förutom Finlands. Jag vet i.o.f.s vem som vann Sveriges melodifestival, men that’s it.

eurovision, vad är det?

Jag vet inte vad som hänt. Jag är inte intresserad längre. Det började för två år sedan när Jamala vann för Ukraina. Jag har inte ännu heller kommit över chocken. Jag hade ett utkast i bloggen, men publicerade det aldrig. Det hette något i stil med min tippning eurovision 2016. Bara inte Ukraina vinner är jag nöjd skrev jag. Vem vann? Ukraina. Det blev inte bättre ifjol när Portugal vann. Gillade inte alls det bidraget heller.

Nu känns det mest som om eurovision song contest. Jaha. Vem bryr sig? Finland gick visst vidare igår. Wohoo! Kanske detta är året det går bra för Finland? När jag inte bryr mig mer 🙂

0