Etikettarkiv: sammanfattning

Året var 2018

Jag är dålig på att skriva årsresumé månad för månad, istället gör jag på samma sätt som förra året. Nämligen genom att svara på frågor.  Igen en gång, ifall man bara är intresserad av att läsa en säsongssammanfattning om mina lopp år 2018, kan man göra det här.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort tidigare?
Kollade på VM fotbollsmatch i Kroatien. Väldigt häftig känsla att se på match med en massa andra människor och när Kroatien dessutom vann. Vilken stämning, vilken fest! Synd bara att vi var där lite för tidigt och bara kunde kolla på gruppspelen. Tänk att få se finalen, som de i.o.f.s förlorade, så det hade kanske inte varit lika kul och feststämningen sen mer…

Höll du dina nyårslöften?
Jag kommer att skriva ett skilt inlägg om det, men nja…

Blev någon av dina vänner föräldrar i år?
Ingen som jag känner blev förälder i år, däremot känns det som om hela bloggvärlden är inne i en babyboom. Många som jag följer antingen väntar barn eller fick barn i år.

Dog någon som stod dig nära?
Ingen som stod mig nära, men många i min närhet har tyvärr drabbats i år.

Vilka länder besökte du?
I år blev det inte många resor, jag besökte bara Kroatien och Bosnien. Och Sverige och Estland, men där är vi så ofta, det räknas inte tycker jag.

Är det något du saknat under 2018 som du vill ha 2019?
Jag kommer inte på något och det är väl ett gott betyg för 2018?

Vilket/vilka datum kommer du att minnas från 2018?
Jag är riktigt dålig på datum, jag minns händelser, men inte själva datumet. Tallinn maraton sticker ut, för att det var bland det häftigaste jag gjort i löparväg.

Sommaren 2018 kommer också att bli ihågkommen som den varmaste på länge. Sola och bada och pina colada från maj till augusti typ. Det här fotot är taget den 14e maj, det är inte ens löv på träden ännu, utan vitsipporna blommar och jag springer i shorts. I maj!

vecka 21

Största misstaget?
Ingenting som sticker ut här heller, fast det är kanske bara bra. Att det inte finns något som jag direkt kommer att tänka på.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Två förkylningar har jag haft, den senaste på hösten när jag tappade rösten fullständigt. I övrigt har jag varit frisk, minus lite blåsor och andra små skavanker från löpningen.

Bästa köpet/köpen?
Resor och upplevelser är alltid högt på listan. Mostar i Bosnien var en höjdpunkt på vår resa till Kroatien. Restaurang Ribe i Tallinn Estland är nästan värd en resa i sig, maten är helt fantastisk. Priset är bara en bråkdel av vad man skulle betala för en motsvarande middag i Finland. Det är lika värt det varje gång vi äter där. Min vinterkappa från Zara är jag också väldigt nöjd över. Jag hade spanat in den dagen innan Tallinn maraton, men den var ganska dyr. Jag gjorde deal med mig själv att ifall maraton gick bra, fick jag köpa den. Och alla vet vid det här laget hur Tallinn maraton gick 🙂

Vad spenderade du mest pengar på?
Det känns tråkigt att säga huslån och huset, mat (och kattmat!!) och kollektivtrafik, men så är det. I år blev det inte många resor och jag brukar göra nästan all min shopping på resor, så det blev inte mycket shopping i år. Träningskläder har jag köpt i Finland, men förutom typ strumpor från HM, har jag knappt köpt nya kläder alls.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jag ska sluta tjata om Tallinn maraton, men det gjorde mig riktigt glad. Så jäkla glad och stolt som jag var i målet, är det nog det första jag kommer att tänka på.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2018?
Jag tyckte han gjorde förra årets låt och han gjorde även årets låt för mig. Den här har spelats på repeat.

Var du gladare eller ledsnare jämfört med tidigare år?
Gladare kanske? Inte ledsnare i alla fall. Livet rullar på och jag har varit nöjd över året.

Vad önskar du att du gjort mer av?
Sommaren var verkligen bra och varm i år. Det var sol och värmebölja nästan varje dag. Nu i efterhand känns det som om jag/vi borde ha suttit mer på uteserveringarna, ätit och druckit gott. Grillat mer, ätit mer glass, gått på fler kvällspromenader, solat mer. Maxat sommaren ännu mer. För kanske det här var den bästa sommaren någonsin och att det inte kommer fler liknande. Att nästa sommar igen blir en med bara två dagar sol. Om ens det.

matiga listanmedeltidsmarknadensommaren 2018

Vad önskar du att du gjort mindre?
Stressat mindre över jobbet i förhand. Julen och julstressen gick bra trots allt och jag oroade mig i onödan. Lita på att det löser sig till slut och inte jaga upp mig i förtid.

Blev du kär i år?
Jag är fortfarande kär i min man.

Favoritserie?
Jag har följt väldigt lite serier i år, jag ser knappt på tv alls. Det enda jag följer är Masterchef Australia. Jag har sporadiskt sett på Grey’s Anatomy om jag kommit ihåg det. House of Cards väntade jag ivrigt på den nya säsongen, men nu när det finns har jag inte kollat ännu. Bron kollade vi på, men jag kommer inte ihåg om det var bra eller dåligt. Game of Thrones är typ den enda serien jag väntar på, men det kom inte i år.

Bästa boken du läste i år?
Även om jag säkert läser en bok i veckan, minns jag knappt vad jag läst för böcker. Ingen bok sticker ut som den bästa. Jag läser främst svenska deckarförfattare. Camilla Läckbergs senaste bok, Häxan, var bra.

Vad gjorde du på din födelsedag?
På min födelsedag reste vi hem från Kroatien, jag firade inget på själva dagen. Istället firade vi dagen innan med drinkar i solnedgången i Kroatien. Inte fy skam det heller.

Hur skulle du beskriva din stil i år?
Jag blir mer och mer säker på min stil, jag vet vad jag gillar och vad jag inte gillar. Jag skulle beskriva den som klassisk, med en twist. Färgglatt, randigt, men aldrig vulgärt eller in your face. Tidlöst, flickigt, preppy. Allt från zara typ.

Vad fick dig att må bra?
Jag tycker det har varit mer socialt umgänge i år. Jag kan inte alltid delta i alla kalas, träffar, utekvällar… på grund av mitt jobb och hur jag jobbar. I år tycker jag att jag har kunnat delta i fler och det är kul. Jag tycker om att träffa folk och catch up.året var 2018

Zumban som jag anmälde mig till på hösten var också ett bra beslut. Inte kanske för själva träningseffektens skull, men det är bara kul. Ingen prestation eller press, utan bara roligt att dansa. Och igen den sociala biten, att få träffa folk och snicksnacka en stund.

Vem saknade du?
Det har varit mycket ändringar på jobbet efter sommaren. Många kollegor som jag jobbat med i flera år har slutat och det har kommit nya till. Inget illa om dem, men ibland kan jag sakna vårt gamla gäng. Våra historier, interna skämt och att man vet var man har varandra.

De bästa nya människorna du träffade?
Även om jag just skrev att jag kan sakna mina gamla jobbkollegor, så gillar jag nog de nya också 🙂

Planer för 2019?
Det blir ett skilt inlägg om det också.

1

Sammanfattning november

November sa bara swoosch och så var det över. Jag hann knappt sammanfatta oktober, innan det var dags för en ny sammanfattning av träningen. Oktober blev en nystart i träningen efter maraton och även om jag tränade var det som om jag fick kämpa för att få till passen. Jag skrev då att jag ville styra upp träningen mer för november, göra en plan och få mer jämnhet i träningen. Hur har det gått?

Tja… Jag är långt ifrån toppform löpmässigt, däremot är känslan mycket bättre. Träningen känns rolig igen och jag är inne i ett bra flyt. Det rullar på och jag tränar varierat och det jag känner för. Det har blivit en blandning av zumba, styrketräning, yoga och löpning förstås.

Jag har sprungit två gånger i veckan och det har känts bra i kroppen. Passen har varit lugna, mysiga och med ingen press. Inga långpass, inga intervaller, utan bara kravlösa pass runt kvarteret ungefär. Ett pass blev ett riktigt tömma huvudet pass och då var farten högre än den varit under normala rundor. Jag har trivts bra med det här upplägget. Det är alltid roligt att springa, benen har varit pigga och jag har varit sugen på att springa. När jag följt mitt träningsprogram inför maraton är det inte alltid kul att springa, det ska bara göras. Nu har det bara varit roligt.

november 2018

Styrketräningen är där jag gått mest framåt under november. Jag har börjat strukturera upp passen mer och delat upp träningen i underkropp en dag och överkropp en annan. Jag är betydligt svagare i armar än jag är i ben. Så svag att jag fått problem med höger handled. Det verkar ha gett med sig nu som tur, men jag ska vara noggrannare hur jag placerar händerna vid yogan. Tack för tips!

Jag gillar styrketräningen mer och mer och det är alltid roligt att se framsteg. Roligt att känna sig stark och att inte få lika mycket träningsvärk efter ett pass som jag fick i början. Nu orkar jag programmen till slut, om jag tränar ben alltså, och jag kan öka på vikterna. Armträningen är den jag fortfarande är tvungen att kämpa med. Jag har inte hittat ett lämpligt program på min nivå. De jag försökt mig på har varit för tunga och svåra och jag har inte klarat av rörelserna.

Under december vill jag fortsätta i samma stil som jag haft nu. Träna kravlöst och variera träningen. Zumban tog precis slut för säsongen, men jag kommer att fortsätta med yoga, styrketräning och löpning. Träna ben och armar skilt och bli starkare i kroppen.

Hur var din november?

 

0

Säsongssammanfattning 2018

Vilket år, vilka lopp, vilken säsong! Hur ska jag kunna skriva en säsongssammanfattning av 2018, när allt blev såå mycket bättre än jag först trodde.

säsongssammanfattning 2018

I början av året hade jag stora problem med att bestämma mig för vad jag ville springa för lopp. Hur jag än försökte fick jag inte tidtabellen att gå ihop. Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle satsa på att bli snabb på milen, springa halvmaraton eller maraton. Alla lopp jag ville springa gick nära inpå varandra och jag var tvungen att välja mellan Paavo Nurmi i Åbo och Tallinn maraton. Välja vad som skulle bli mitt fokus och vilket lopp som betydde mer. Jag trodde inte att jag skulle kunna springa båda loppen.

I början av april hade jag bestämt mig för att satsa på Tallinn och springa maraton där. Egentligen hade jag nog vetat sedan början av året att det skulle bli ett nytt maraton år 2018, men det var första gången jag skrev det på bloggen och sa det högt. Allt blev genast mycket mer verkligt och träningen inför maraton började ”på riktigt”. Jag hade först tänkt att inte följa ett träningsprogram, men eftersom juni blev en sämre träningsmånad, hoppade jag på ett program i juli.

Träningen gick bra, jag gjorde mina långpass, jag sprang intervaller, jag tränade styrka, jag cyklade… Kroppen kändes bra och svarade på träningen. Jag hade inte outat ett tidsmål ännu, jag var fortfarande osäker på ifall jag skulle klara av att springa maraton. Ett maraton är långt, mycket kan hända under ett lopp även om träningen inför gått bra.

långa intervaller

Jag tränade hela tiden mot maraton och hade inte en tanke på snabbhet eller att kunna springa ett lopp före Tallinn. Tanken var att springa maraton i Tallinn och senare på hösten springa Kaarina Syysmaraton och då försöka maxa på milen. I början av augusti fick jag veta att jag trots allt kunde delta i Paavo Nurmi i Åbo. Jag bestämde mig för att anmäla mig med en veckas varsel och ta det som en träningspass inför Tallinn. Se det som en tempopass, njuta av stämningen som är på lopp och bara ha roligt.

Paavo Nurmi 10 kilometer

Paavo Nurmi var ett träningslopp innan Tallinn. Jag var bara glad över att kunna delta och visste att jag inte skulle ha svårt att få personbästa. Jag hade inte tränat snabbhet, utan fokuserat på uthållighet och att klara av maraton. Samtidigt är Paavo Nurmi, Paavo Nurmi, och jag har sprungit där fem år i rad. Klart att jag skulle delta när jag en gång fick möjligheten. Strunt samma i tiden, lopp är kul!

Loppet gick bättre än förväntat och var precis det tempopass jag var ute efter. Jag sprang betydligt fortare än jag gjort själv på träning och jag fick bekräftelse att jag tränat rätt inför Tallinn. Plus att jag hade roligt längs med vägen. Jag har ett stort leende på läpparna när jag springer i mål.

Tallinn maraton

Om Paavo Nurmi var kul, var Tallinn maraton ännu roligare. Jag hade så.jäkla.kul under hela loppet. Jag ryser fortfarande när jag läser min egen race report och tänker tillbaka. Jag fattar det inte ännu heller. Allting stämde den dagen. Magen fungerade, benen var pigga, jag var stark mentalt, jag spurtade i mål. Jag har kollat på filmen vid målgång och jag springer vidare i flera meter trots att jag vet att jag är i mål. Så roligt hade jag. Jag ville inte sluta. Sen att jag dessutom krossade mitt personbästa med nästan trettio minuter är en extra bonus.

Tallinna Maraton - Heidi Henriksson (2279)Tallinna Maraton - Heidi Henriksson (2279)

Se nu på dessa bilder! Jag ler ju på varenda foto 🙂

Efter Tallinn blev det en liten dip i träningen och det blev inga fler lopp. Det blev inget Kaarina syysmaraton i år heller, det blev inte personbästa på milen. Jag blev sjuk, jag hade ingen motivation i träningen och jag jobbade den helgen som loppet var. Men det spelar ingen roll. För de två lopp som jag kunde springa det här året. WOW!

 

4

Sammanfattning av oktober

Oktober blev en nystart i träningen efter mitt maraton och förkylningen som följde. Tyvärr har det inte riktigt blivit den nystarten jag velat ha. Jag får kämpa för att få till träningspassen och motivationen hänger mycket på hur bra mina pass går. Formen går upp och ner för varje pass. När jag kollar i träningsdagboken ser jag ju att jag tränat, men passen är sisådär. Det är främst löpningen som inte alls har något flyt. Det blev ynka 48 kilometer löpning under oktober, och det är det minsta totalen jag sprungit under hela året. Under sommaren när jag tränade för mitt maraton, sprang jag 48 kilometer och mer per vecka.

Jag vet inte om jag hade för höga förväntningar, eller varför jag känner mig besviken. Eller jag är väl inte ens besviken, det är bara en konstig känsla. Jag är så van att träna mycket, att det flyter på. Jag har en plan, jag vet vad jag ska göra för pass, jag gör dem. Ibland går det bra, ibland sämre, men jag får ändå till det. Det är kanske avsaknaden av ett mål och en plan som är problemet. Nu har jag svårt att vara nöjd för jag vet inte när jag är ”klar”. Jag bara gör och har inget att checka av mot. Intervaller check. Långpass check. Styrketräning check. Vila check. Nu flummar jag mest runt utan mål eller riktning. Vilket säkert är bra det med, men kanske inte för mig.

oktober sammanfattning

Jag tror jag ska försöka styra upp träningen mer för november. Göra upp en plan för varje vecka, vad ska jag träna den veckan på basen av hur övriga livet ser ut. Kanske på det sättet komma mer in i ett flyt i träningen. Jag hoppas att löpningen börjar fungera bättre, att det inte blir så att vartannat pass går bra och vartannat dåligt. Jag är ute efter mera jämnhet i min träning.

Hur var din oktober?

0

Bra träningsvecka och nya planer

Äntligen känns det som om jag är tillbaka till mina träningsrutiner. Det här blev en lugn start, men jag tycker ändå att det blev en hyfsad träningsvecka. Totalt blev det tre träningspass, och det är tre mer än det varit de senaste veckorna. Kroppen känns bra och har inte protesterat efter träningen. Bra återhämtning mellan passen, ingen träningsvärk och en längtan till att få träna igen. Precis som jag vill ha det.

Den här veckan blev det ett yogapass, en löprunda och en timmes zumba. Jag hade ursprungligen tänkt styrketräna idag, men jag var på höstfest igår och… Jag är lite trött idag. Styrketräningen får vänta till nästa vecka. Jag ser framemot att känna mig stark igen och jag ser konstigt nog även framemot träningsvärken.

bra träningsvecka

Jag har inte några planer med min träning för tillfället. Jag vill bara få till träningen. Komma tillbaka in i rytmen och rutinen. Träna det jag känner för, utan tanke på prestation. Träna för hälsa, välbefinnande och för att det är roligt. Springa, gå på zumba, yoga, styrketräning… Allt i en salig blandning. Vad jag har lust med helt enkelt.

Just nu tänker jag njuta av att kunna träna kravlöst och det jag vill. Jag har inget mål för nästa år. Jag har inte ens funderat på saken. Jag vet att när jag bestämt mig kommer träningen att bli mer strukturerad och enligt en plan.

0

Sammanfattning september

September känns som en svår månad att sammanfatta. Det rymmer så mycket, men ändå så lite. I början av månaden sprang jag maraton, och vilket maraton sedan. Hela vinterns, vårens och sommarens träning var inte förgäves, utan det blev verkligen ett kvitto på att jag tränat rätt. Tallinn maraton resulterade i ett nytt personbästa med nästan 30 minuter och en jättebra känsla i kroppen. Efter maraton tog jag en planerad och välförtjänt vila från träningen. Tyvärr blev den vilan längre än jag planerade, eftersom jag blev sjuk. Och plötsligt var september över och det blev ingen mer träning.

träningen under september

Träningsdagboken ser därför konstigt tom ut. Det är tre veckor med absolut ingen träning. Inte ens ett ynkligt yogapass eller en promenad. Inte ens en kvällspromenad med Sam som jag inte registrerat. Ingen träning. Nada. Det känns knappt värt att sammanfatta. Men sen igen. Klart som tusan jag ska sammanfatta. Jag sprang ju maraton! Bara det gör att september var en utmärkt månad!

diamantmål

Hur var din september?

1

Sammanfattning av augusti

Vart tog augusti vägen? Idag är det redan september, vilket betyder höst, och jag är inte redo. Det känns som om augusti bara swoshade förbi. I början av månaden hade jag semester, vilket märks på träningsmängden. Jag kunde träna på som jag ville, utan att behöva fundera på tid. Jag var ledig och dagens största bekymmer var vilket pass jag skulle satsa på. Ville jag springa långt eller snabbt, eller ville jag kanske cykla.

Maratonträningen har gått som på räls. Jag har gjort mina pass, även om det blev mer pusslande när jag började jobba igen. Jag var tvungen att träna innan jobbet, eller efter, och planera in träningen bättre. Som tur började nedtrappningen av maratonprogrammet lagom efter att jag återgick till jobbet. Jag hade egentligen bara en mängdvecka innan nedtrappningen började.

När jag kollar i träningsdagboken blir jag nästan chockad över hur mycket jag tränat. Det har inte blivit fler än tre löppass per vecka, men totalen har ändå varit över 40 kilometer under två veckor. Totalmängd löpning under augusti var 158 kilometer. Jag förstår inte hur det kan vara så mycket?! Jag hade en vecka då jag sprang lopp och då tog det lugnare med löpningen inför. Den veckan sprang jag bara strax över 16 kilometer och ändå är totalen för augusti den näst högsta jag någonsin sprungit. Bara juli var högre.  Även om jag sprungit mycket, har känslan i kroppen varit bra. Kroppen har svarat, det har funnits tryck i steget och det känns som om jag är redo för maraton. Precis den känsla jag vill ha med bara en vecka kvar.

augusti

Den övriga träningen har lite fått ge vika under augusti. Jag har haft full fokus på maraton, all träning ja gjort har varit med tanke på den kommande utmaningen. Styrkepass utan vikter för att undvika träningsvärk. Lugn och lätt yoga för att stretcha ut benen.

Hur var din augusti?

1

Sammanfattning juli

Juli är över och det är igen dags att sammanfatta träningen. Juni blev något av en besvikelse från ett träningsperspektiv, men juli har verkligen kompenserat. Jag tror inte att jag någonsin sprungit lika mycket på en månad. Det blev många kilometer och ett maraton känns närmare igen. I juni var jag inte säker på att jag skulle fixa det, eftersom träningen gick så dåligt. Nu känns det bättre och som om jag är back on track. Jag har fått till mina långpass, löpningen känns bra och självkänslan är på topp. Maraton, klart jag fixar det igen!

sammanfattning juli

Under juli blev det hela 159,4 kilometer löpning. Jag var tvungen att dubbelkolla, för jag tänkte att har jag faktiskt sprungit så mycket? Men, jo, så mycket blev det. Väldigt nöjd med det. Långpassen har kommit upp i en bra längd och har alla följt samma mönster. Det har blivit varv på varv på spånbanan. Det är det enda som har fungerat i denna värmebölja.

Hela juli har varit varmt, tropisk hetta snarare, och ibland har kvalitén på passen blivit sämre. Jag har nästan uteslutande sprungit alla mina pass tidigt på morgonen på tom mage eller med ytterst lite frukost. Ibland har orken tagit slut, delvis beroende på värmen och saltbrist och delvis på grund av energibrist. Att jag inte ätit tillräckligt. Intervaller är det som jag tycker att gått sämst. Det har fungerat att springa långt, lugnt och långsamt, men att trycka på har inte gått lika bra. Det har inte funnits schwung i steget.

Juli var också den månad då jag cyklade två gånger. Jag har börjat bli mer intresserad av cykling och har upptäckt att det är ett bra komplement till löpningen. Mina cykelrundor är fortfarande lugna och kravlösa. Jag vill bara cykla långt och få till ett bra konditionspass. Jag har ändå börjat drömma om att köpa en ordentlig cykel för längre rundor.

Styrketräningen och yogan då? Mjaa… Jag har gjort mina pass, men i det här skedet av maratonträningen, är allt fokus på maraton. Den övriga träningen jag gör är komplement till löpningen. Det görs för att maraton ska gå så smärtfritt som möjligt. Få en mer hållbar kropp, inte bygga biceps. Jag har kombinerat styrkan och yogan i något som jag kallar för löpstyrka. Jag brukar först göra mina styrkeövningar, många med lätta vikter eller med bara kroppsvikt. Fokus på ben och höfter. Efter styrkan stretchar jag samma muskler. Höft, baksida lår, utsida lår… Alla de muskler som tenderar att bli stela hos mig.

Hur tränade du i juli?

 

 

0

Sammanfattning juni

Träningen under juni kan beskrivas med ett enda ord, flopp. Maj var en bra månad och jag hade höga förhoppningar om att juni skulle fortsätta i samma takt. Det började så bra, men mot slutet blev det mest pannkaka. Redan innan resan gick träningen sämre än planerat. Det blev mindre träning, kortare pass och jag skippade pass. Under resan tränade jag egentligen mer än jag trodde att jag skulle göra, men det var korta morgonrundor på stranden. Efter resan blev jag förkyld och det bidrog också till en minskad träningsmängd. Här sitter jag nu. 64 kilometer löpning blev det i juni. Senaste långpasset den 10.6. Senaste långpasset över 20 kilometer var i maj. (!) Happ, maraton var det du skulle springa väl?!

träningen juni

Nu har jag börjat med träningen igen efter förkylningen. Igår blev det ett kombinerat styrketränings och yogapass. Nästan alla övningar med bara kroppsvikt, lugnt och försiktigt. Fokus på benen och höften. Stretcha ut, stärka upp. När jag kollar i träningsdagboken ser jag att yogan och styrketräningen har jag i alla fall gjort. Nästan varje vecka, åtminstone endera. Det får jag vara nöjd över.

Kroppen kändes okej efter förkylningen, det blev inte värre i alla fall. Imorgon har jag tänkt testa att springa igen. En kort runda för att se hur det känns. Egentligen borde jag springa min testrunda igen, för att se om tiden förbättrats. Jag tänker inte springa det imorgon i alla fall. Dessutom tvivlar jag på att jag blivit snabbare. Jag har inte tränat för att göra en snabbare tid. Kanske jag springer samma runda nästa vecka för att få en ny utgångspunkt. För att se om jag blivit sämre…

Äsch! Juni nu glömmer jag dig och blickar framåt istället!

2

Träningsplaner vecka 23

Ny vecka igen och dags att skriva ut veckans träningsplaner. Den här veckan är en kort jobbvecka för mig. Jag börjar nämligen semester på torsdagen. Det betyder mer tid för träning och att inte behöva stressa för att få till passen innan eller efter jobbet. Min träning flyter på bra för tillfället och jag hoppas att den goda formen håller i sig.

Träningsplaner vecka 23:

Måndag: yoga
Tisdag: löpning, distanspass
Onsdag: styrketräning
Torsdag: vila
Fredag: löpning, långpass
Lördag: vila
Söndag: löpning, intervaller

vecka 23

Jag hade först tänkt springa ett vanligt distanspass idag och vilat/yogat imorgon, men av två olika orsaker blir det inte så. Den ena orsaken är att jag kommer att ha bilen imorgon och kan därför vara snabbare hemma än om jag tagit bussen efter jobbet. Det i sin tur betyder att jag har mer tid på mig att springa distanspass efter jobbet. Jag jobbar nämligen samma tid både idag och imorgon. Den andra orsaken är att jag under natten till idag vakande med världens kramp i vaden. Min kropp fick tydligen en chock av att maxa fem kilometer igår i mina lättaste skor. Vaden känns fortfarande av och jag vill inte överanstränga den. Därför blir det ett lugnt yogapass idag i hopp om stretcha ut den.

På fredagen planerar jag att springa mitt långpass. Jag vill springa över 22 kilometer. Jag vill försöka öka mina långpass med ett par kilometer per vecka. Förra veckan blev det 21,5 kilometer och nu vill jag öka igen. Jag har tiden att springa långt och vädret borde inte vara ett problem. Det har lovats kallare väder och det passar bättre för löpning. Söndagens planerade intervaller är inte bestämda ännu. Jag går på feeling på basen av långpasset och dagsform.

Styrketräningen blir liknande som förra veckan. Mycket fokus på övningar som är bra för löpare. Utfall, knäböj, höftlyft, planka, sidoplanka… Stärka upp mina svaga punkter och jobba på att få kontakt med rätt muskler. Tänka mer funktion än rå styrka.

Vad tränar du i veckan?

 

0