Etikettarkiv: sammanfattning

Sammanfattning maj

Idag är det den 1 juni och det är dags att sammanfatta maj i träningsväg. Maj blev en riktigt bra träningsmånad, mycket löpning, betydligt fler kilometer än i april. Även om det har varit varmt hela månaden, har jag fått till mina träningspass. Jag har steppat upp längden på långpassen och sprungit över halvmaratondistansen för första gången på evigheter. Kilometermängden per vecka har ökat i och med att långpassen blivit längre. Fortsättningsvis springer jag tre gånger i veckan, fördelat på ett långpass, ett snabbare pass och ett vanligt distanspass.

maj i träningsväg

När jag kollar i träningsdagboken ser jag att yogan hålls konstant från vecka till vecka. Korta pass varje vecka, men välbehövliga sådana. När långpassen blir längre och kilometermängden ökar, blir även stelheten i benen större. Jag måste se till att göra min yoga. Komma ihåg att stretcha efter hårda intervaller och långpass. Gräva fram min foamroller igen. Varje gång jag rullar hatälskar jag det för att det gör så ont. Samtidigt tänker jag varje gång att jag ska göra det oftare…

Styrketräningen blev lite si så där under maj. Jag har fått kämpa för att få till det och känslan har inte alltid varit den bästa. Vissa veckor blev det inte alls av, för att sedan nästa vecka resultera i brutal träningsvärk. Nu har jag lärt mig min läxa och ska göra min styrketräning noggrant i framtiden. Inte skippa den och fokusera på övningar som är viktiga för löpare. Mycket övningar för ben och core.

Löpningen är det som gått bäst i maj. Jag har kommit igång bra med både intervaller och långpass. Jag har fått känna på fart i benen och sprungit snabba intervaller tidigt på morgonen. Nött mycket asfalt i form av långpass. Lärt mig att jag ska ha med mig vatten och energi på längre pass. I maj blev det hela 146 kilometer löpning, vilket är nästan 30 kilometer mer än i april. Även om maraton är långt borta i framtiden ännu, känns det som om jag är på god väg mot mitt mål. Fortsätter jag i samma stil, borde det inte vara något problem.

0

Träningsplaner vecka 22

Det fungerar bra för mig att skriva ut mina träningsplaner varje måndag. Dels är jag tvungen att fundera på dem och göra upp en plan. Dels får jag svart på vitt och kan gå tillbaka och kolla ifall jag glömmer. Den här veckan borde jag kunna träna som jag vill. Jag har inget speciellt inplanerat, förutom jobb då förstås, men inget extra utöver det. Jag fortsätter som förut, tre löppass i veckan, ett pass styrka och en yoga/rörelseträning.

Träningsplaner vecka 22

Måndag: vila
Tisdag: löpning,  distanspass
Onsdag: yoga
Torsdag: löpning, långpass ca. 20 km
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning, ”testlopp”

Förra året när jag tränade inför mitt maraton följde jag ett träningsprogram ur ”Stora löparboken för kvinnor”. I programmet skulle man med 6-8 veckors mellanrum springa något som kallades för testlopp. Samma sträcka varje gång, ungefär fem kilometer, och tanken var att se om tiden förbättrades för varje gång. Ifall träningen hade haft effekt. Det tänkte jag springa nu på söndagen. Planen är att de kommande månaderna springa samma sträcka igen, den 1:a varje månad. Eller, i början av varje månad, beroende på hur det passar.

Aldrig ensam i träningen

Långpasset den här veckan vill jag springa över 20 kilometer. Det känns som om jag stannat i långpassen kring 18-20 kilometer. Jag vill få en knuff framåt. Komma över 20 kilometer, ens till 21. Det är inte stor skillnad i kilometer, men mentalt känns det som en enorm skillnad. Halvmaratondistansen skulle sitta fint, eller varför inte 22 kilometer. När det nu en gång är vecka 22 nu… Distanspasset imorgon har jag inga specifika tankar om. Det blir vad det blir.

Förra veckan kom jag igång med min styrketräning igen och jag ska fortsätta med det. Förhoppningsvis resulterar det inte i lika brutal träningsvärk den här gången. Kanske jag har lärt mig min läxa nu. Att jag inte kan skippa den, för det är bara jobbigare sedan när jag återupptar styrketräningen igen.

Vad tränar du i veckan?

 

 

1

Träningsplaner vecka 21

Förra veckan blev en lugnare träningsvecka, både planerat och oplanerat. Jag skippade pass som jag hade tänkt göra och gjorde andra pass än jag planerat. Planen var att träna mer yoga och styrka och minska på löpningen. Istället blev det ingen styrka, inte mycket yoga heller och knappt ens någon löpning. Nu är det tillbaka till rutinerna och tillbaka till maratonplanen. Så här tänker jag mig att träningen ska se ut under veckan.

Träningsplaner vecka 21:

Måndag: löpning, distanspass
Tisdag: styrketräning
Onsdag: vila
Torsdag: löpning, intervaller/snabbare pass
Fredag: vila eller yoga
Lördag: löpning, långpass
Söndag: vila eller yoga

vecka 21

Den här veckan är det viktigast att jag springer mitt långpass och att jag gör min styrketräning. Styrketräningen har känts motig de senaste veckorna, vilket gör det extra viktigt att jag gör mina övningar. Styrketräningen har aldrig kommit naturligt för mig, jag måste alltid kämpa för att få till det. Helst skulle jag bara springa förstås, men jag vet att jag inte bara kan göra det. Jag ska kämpa med mina övningar för att stärka upp benen för kommande maraton.

Jag satsar på att springa upp mot 35 kilometer den här veckan, fördelat på tre pass. Långpasset vill jag igen springa ungefär 20 kilometer. Jag är ledig på lördagen då när jag planerar att springa det, så tidsmässigt borde det inte vara något problem. Jag har inte bestämt mig ifall jag ska springa enligt samma upplägg som sist, med små pauser var 10:e minut, eller ifall jag springer hela vägen. Jag tror dagsformen bestämmer. De övriga löppassen är ett vanligt distanspass på ungefär 10 kilometer och ett intervallpass eller ett kortare snabbare pass. Lite beroende på väder och vind och feeling.

Yogan hänger med på ett hörn den med. Jag har fortfarande några pass kvar att den serien jag följer via Youtube. Jag tänker fullfölja den, men sedan tänker jag välja ut godbitarna från serien. Inte skippa yogan, men bara göra de pass jag vill. Kanske våga mig på någon annan instruktör, eller längre pass.

Hur ser din vecka ut?
0

Sammanfattning av vecka 20

Den här veckan har det inte blivit mycket träning alls. Helt planerat i och för sig, men så här lite hade jag inte tänkt mig. På måndagen blev det ett snabbare pass löpning,  vilket egentligen var ett pass jag tänkt springa redan på söndagen. På onsdagen blev det en kort yogastund i solen och på fredagen lite löpning igen. Jag som hade tänkt mig träna mer yoga den här veckan och styrka. Minska på mängden löpning och istället fokusera på annat. Vad blev det? Mest bara löpning i alla fall. Visserligen betydligt mindre och kortare pass, men tja, inte helt enligt planerna.

Jag är lite irriterad på mig själv för att det inte blev någon styrketräning den här veckan. Det satt hårt inte förra fredagen också och jag får verkligen inte börja tumma på det. Jag måste göra styrketräningen. Jag har med fasa följt Träningsblogga på instagram och hennes skadebekymmer. Inställda Göteborgsvarv och inställda Stockholm maraton, och ingen löpning överhuvudtaget för en  tid framöver. Jag vill inte hamna där, i skadehelvetet. Styrketräningen är jätteviktig för att förebygga skador och jag har haft lite småskavanker. Ibland är det ett knä som krånglar, ibland en höft, ibland låret…

I övrigt har veckan varit bra. Sol, värme, lediga dagar, äta ute, fixa och trixa i trädgården. Fick äntligen mina sommarblommor planterade och idag blev det en storstädning av huset. Det är inte så konstigt att jag inte orkat träna något efter allt stök här hemma. Nästa vecka blir det tillbaka till rutinerna med träningen igen. Mer löpning och inte skippa pass. Skriver jag ut det här, måste jag ju göra dem visst 🙂

 

0

Träningsplaner vecka 19

Jag tycker att det fungerar bra för mig att planera upp min träningsvecka på måndagar. Det ger mig en överblick över vad jag ska träna under veckan och tvingar mig samtidigt att fundera ut mina pass. Förstås brukar jag ha en plan i huvudet även de veckor jag inte skriver ut det på bloggen. Förutom då när planen är att inte ha en plan.  Självklart kan något hända som gör att jag omvärderar mig plan, men här är veckans plan som det ser ut just nu.

Träningsplaner vecka 19:

Måndag: vila
Tisdag: löpning långpass
Onsdag: yoga
Torsdag: löpning, distans
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning, snabbare pass

Löpningen är det som känns mest osäkert den här veckan. Förra veckan blev det många bra pass, både långpass och snabba pass. Den här veckan vill jag gärna springa över 20 kilometer under långpasset och 40 kilometer totalt. Tyvärr har det lovats sommarvärme. Jag skriver tyvärr, för även om jag i normala fall älskar värmen, tycker jag inte om att springa när det är varmt. Speciellt nu när det är första värmen och min kropp inte är van vid den. Min kropp stänger fullständigt av. Jag blir slö, tappar all fart, känner mig hängig och trött och orkar inte springa. Jag blir röd som en kräfta i ansiktet och svetten bara rinner.

Jag har därför planerat att springa mitt långpass imorgon. Då ska det vara som svalast, om än fortfarande varmt. De övriga löppassen ska jag springa på kvällen efter jobbet och då är det förhoppningsvis inte lika soligt och varmt mer.

Styrketräningen och yogan fortsätter som förut. Mycket fokus på höften, ben och bål. Ingen masterplan där, bara övningar som ska hjälpa mig i löpningen. Övningar att stärka upp och stretcha ut benen.

Hur tränar du i veckan?

0

Träningsplaner vecka 18

Ny vecka, nya tag tänkte jag skriva, men det är ju faktiskt redan tisdag… Bättre sent än aldrig att skriva ut mina träningsplaner för den här veckan. Den här veckan borde jag kunna träna som jag vill. Inget konstigt med jobbet, inga obehagliga sprutor att ta, inga speciella planer. Bara knalla på, springa, styrketräna och yoga. Förra veckan blev det 35 kilometer löpning, med långpasset på 17 kilometer. Jag siktar på ungefär samma mängder den här veckan, gärna lite längre långpass.

Planer vecka 18

Måndag: vila
Tisdag: styrketräning, check på den
Onsdag: löpning, ca 10 km
Torsdag: yoga
Fredag: löpning långpass, 18-20
Lördag: vila
Söndag: löpning, intervaller

Förra veckan fungerade det bra att springa ett distanspass på fredagen, vila lördag, och springa långt söndagen. Jag tänker göra likadant nu, bara att dagarna är annorlunda. Plus att jag har yoga på torsdagen mellan löppassen, men det räknar jag inte som träning. Det är korta pass och kan säkert bara hjälpa mig att mjuka upp stela muskler inför långpasset. Den här gången ska jag räkna ut min rutt bättre inför långpasset, så att jag inte är tvungen att springa en massa kringelikrokar för att komma upp i distans. Nu tänker jag också ha energi med mig på passet, antagligen dextrosol. Det brukar fungera med min mage.

Intervallerna har jag inte ännu bestämt vad det är. Jag jobbar på söndagen och kommer att springa först på kvällen efter jobbet. Jag bestämmer mig först då. Tidsmässigt borde det inte vara något problem, det är snarare hur trötta benen är. Kanske det bara blir korta snabba intervaller. Eller så är jag pigg och mentalt stark och vill springa tusningar. Eller något helt annat. planer vecka 18

 

0

Sammanfattning april

Igår gjorde jag mitt sista träningspass för april och det är dags att sammanfatta månaden som gått. April har varit en bra träningsmånad. Jag har ökat på mängden löpning, både längden på långpassen och mängden totalt per vecka. Jag har snittat över 30 kilometer varje vecka, förutom då när jag medvetet tog en vilovecka. En orsak till att mängden har ökat är för att jag äntligen bestämt mig för årets stora mål. Jag ska springa maraton i september igen och jag har insett att jag måste träna inför det.

sammanfattning april

Den 8 april sprang jag mina första intervaller på evigheter. Det blev 10 gånger 1 minut. Korta och snabba och ett första pass för att få upp tempot lite. Därefter har jag vågat mig på längre intervaller, både pyramidintervaller och norska intervaller. Jag kommer att fortsätta blanda min intervaller hejvilt. Både korta och snabba och längre och med långsammare tempo. Jag tänker mig att alla intervaller är bra, huvudsaken är att jag springer dem. Jag tycker ännu att det är kul att leka med farten, och ju längre in i maratonprogrammet jag kommer, desto mer kommer jag säkert att tröttna på intervaller.

Totalt blev mängden löpning i april 117,5 kilometer. En klar ökning från mars och det mesta jag sprungit totalt per månad på hela året. Kroppen håller och svarar bra på träningen. Jag har inte ont någonstans och jag orkar träna. Jag tror att mina medvetna viloveckor har något med saken att göra. Det är bara bra för mig att ta det lugnare ibland. Få längta till träningen och löpningen och låta kroppen återhämta sig.

Plus att jag tror att det faktum att jag hållit i yogan och styrketräningen under hela året också bidrar till en starkare kropp. När jag kollar i träningsdagboken ser jag att jag tränat både styrka och yoga varje vecka även under april. Fastän jag tar lugnare veckor, tummar jag inte på varken styrkan eller yogan. *klappar mig själv på axeln* Mina yogapass må vara korta, men det hjälper mig mot stelheten från löpningen. Det är skönt att strecka ut baksida lår och höftböjare.

Hur var din april i träningsväg?

0

Träningsplaner för vecka 17

Viloveckan är över och det är igen dags att träna som vanligt. Den här veckan borde jag kunna träna som vill. Inget speciellt på jobbet eller några andra planer att ta hänsyn till. Förstås kan ju något hända, men så är det alltid och i så fall ändrar jag på planen. Inget jag funderar på nu.

En är glad i alla fall 🙂

Träningsplaner vecka 17

Måndag: löpning, intervaller
Tisdag: yoga eller vila
Onsdag: vila
Torsdag: styrketräning
Fredag: löpning, distanspass
Lördag: vila eller yoga
Söndag: löpning, långpass

Tisdagen och lördagen är de dagarna jag är mest osäker på. Imorgon är planen att gå och ta mitt TBE-vaccin. Jag tycker inte att jag har blivit påverkad av det tidigare, utan att jag kan träna som normalt. Det är i alla fall inte förbjudet att träna strax efter, det är väl mera hur man själv känner.  (tror jag, måste fråga) För säkerhets skull har jag bara planerat in ett lugnt yogapass den dagen. Eller vila och vila på onsdagen. Ifall jag skulle få symptom.

Jag hoppas kunna springa över 35 kilometer den här veckan. Långpasset vill jag springa kring 18 kilometer. Distanspasset på 10 kilometer och intervallerna blir vad de blir. Där är inte längden avgörande, snarare tempot och farten. Men ifall de landar på en 6-7 kilometer, borde inte 35 kilometer totalt den här veckan vara något problem. Förutsatt att de övriga passen går bra.

Vad tränar du i veckan?

 

0

Sammanfattning mars

Veckorna rusar på och imorgon är det april. Då om något förväntar jag mig att våren kommer igång ordentligt. Nu räcker det med snö och slask och nu får värmen komma. Idag har det varit fint väder och vi passade på att ta en promenad i solskenet. Perfekt för mig att mjuka upp benen efter gårdagens långpass. Det fick bli månadens sista träningspass och det är dags att sammanfatta mars som träningsmånad.

sista dagen i mars

Under mars blev det lite mindre löpning än i februari, men fortfarande en okej mängd. Totalt blev det 79,1 kilometer löpning. Inga stordåd, men mer än jag sprang förra hösten då mängden rörde sig kring 65 km per månad. Nu känns det i alla fall som om jag är på gång igen. Långpassen är tillbaka, farten börjar finnas där och det är kul att springa. Jag ska så småningom formulera att skilt inlägg om mina lopptankar för i år. Snart måste jag börja träna mer specifikt inför dem, men i dagsläget är jag bara glad över att göra mina pass. Knalla på utan en större plan…

När jag kollar på träningsdagboken för mars ser jag att jag tränat väldigt varierat. Jag har promenerat, jag har testat på zumba igen, jag har gjort min vanliga styrketräning och yoga. Det är ett enda virrvarr av olika träningsformer. Jag brukar sikta på att springa tre gånger i veckan och göra ett styrkepass och ett yoga. Men ibland blir det inte som jag tänkt mig och så får det vara tänker jag. All träning som blir av är bra träning.

 

Hur har din träning varit i mars?

0

Sammanfattning vecka 12

Jag har varit dålig på att skriva sammanfattningar om min träning den senaste tiden. Jag har sammanfattat hela månader, men inte vecka för vecka. Här är i alla fall en sammanfattning av vecka 12.

Måndag: långpass löpning, 11,75 km
Tisdag: vila
Onsdag: yoga
Torsdag: styrketräning
Fredag: löpning, snabbare tempo 6,8 km
Lördag: vila
Söndag: löpning 8 km

vecka 12

Den här veckan blev det mycket fokus på löpning precis som jag ville ha det. Skönt att få till ett långpass igen och att det inte var något problem med det. Kroppen svarade som jag ville och allting flöt på bra. Det var en bra start på veckan och att bygga vidare på. Nu kan jag öka längden på långpassen igen och närma mig de längder jag vill springa på. Den här veckan ville jag även testa på att springa lite fortare igen. Jag vill börja springa intervaller snart och för att mjukstarta kroppen blev det ett form av tempopass på fredagen. Farten finns gömd i kroppen och kommer säkert fram när jag kan trycka på mer i löpningen. När vägarna blir torra och isfria med andra ord.

Dagens löpning blev ett lugnt pass på 8 kilometer. Inget krav på tempot eller kilometermängd, utan bara ut och njuta av solen. Idag var första dagen som det kändes riktigt varmt när jag sprang. Inte varmt som i shorts och t-shirt, men varmt som i behöver inte buff, underställ, varm jacka, tröja, mössa, vantar och hela faderullan i klädväg. Totalt blev det strax över 26,5 kilometer löpning den här veckan och det är jag nöjd över. Betydligt fler kilometer än det blivit de två senaste veckorna.

Veckan bjöd även på mitt vanliga styrketräningspass plus att jag stod på händer för första gången. Det är kul att lära sig nya saker och handstående känns som något jag vill lära mig ordentligt. Vad ska jag göra med den kunskapen? Inget egentligen, men det passar bra till instagram 😉

Vecka 12 blev en bra träningsvecka och jag tänker fortsätta i samma stil. Öka på längden på långpasset. Springa ett snabbare pass i veckan och ett vanligt distanspass enligt dagsform. Inte skippa styrketräningen och inte heller yogan. Knalla vidare och hoppas att våren och värmen är här för att stanna.

 

0