Kategoriarkiv: Löpning

Träningsplaner vecka 34

Träningsplaner vecka 34. Det var länge sedan jag skrev ett sånt här inlägg känns det som. Jag har väldigt goda nyheter och de kräver träningsplaner. Och mer tid och reflektion för att skriva ett inlägg om det, men snart snart…

Träningsplaner vecka 34

Måndag: löpning, norska intervaller
Tisdag: vila
Onsdag: löpning
Torsdag: styrketräning, plyometrics
Fredag: löpning, ”långpass”
Lördag: vila
Söndag: valfritt

Dagens träning är redan gjord, det blev norska intervaller. Även kallade för Marit Björgen intervaller. 4 gånger 4 minuter med 3 minuters joggvila mellan. Varje gång jag ska springa dem tänker jag, fyra minuter. Hur jobbigt kan det vara? Jätte jättejobbigt, i alla fall om jag tar i. Vilan blir inte till så mycket vila, eftersom det är joggvila som gäller. Pulsen går knappt ner, och jag hinner just och just förbereda mig mentalt till att springa fort igen.

träningsplaner vecka 34

Imorgon blir det en vilodag. Dels för att återhämta mig från dagens intervallpass och dels för att jag helt enkelt inte har tid. Jag ska jobba hela dagen. På onsdagen är jag ledig och då hoppas jag att jag har återhämtat mig från dagens intervallpass. Då är tanken att jag ska springa igen. Kanske intervaller, kanske något helt annat. Fredagen blir också en dag då jag planerar att springa. Jag kallar det för långpass, men egentligen betyder det bara mer än 10 kilometer. Inte standardrundan runt kvarteret, utan lite längre. Lugnt och fint, ingen press på tid eller tempo.

På torsdagen är planen att träna styrka i ett annat format, plyometrics. Min hatkärlek när det kommer till styrketräning. Flåsigt, mjölksyra, men bra träning för benen. Spänst och explosivitet, snarare än rå styrka.

Och var är yogan kanske ni undrar? Den hänger nog med fortfarande, jag har inte glömt bort det. Jag är faktiskt bättre på att stretcha och träna rörlighet. Jag har gjort mina rehabövningar. Yogan är tyvärr bara det första jag prioriterar bort när jag har ont om tid till träning. Söndagen känns som en bra dag för yoga den här veckan. Ett bra avslut på veckan med mycket löpning och hårdare träningspass. Få avsluta med något lugnt och avslappnande.

Vad är dina träningsplaner för veckan?

0

Fredagens tröskelpass

Just nu vill jag bara springa intervaller. Jag vill utmana mig själv med tempot och jag har ingen lust till att nöta länge. Snabbt ska det gå. På tisdagen sprang jag veckans intervallpass, men igår blev det också en form av intervaller. Tröskelpass. Inte lika högt tempo som på intervaller, men ingen vila heller. Utan just det som jag behöver öva på. Halvhårt och halvlångt.

Jag hade egentligen ingen plan för passet, men under uppvärmningen kändes det så bra att jag beslöt mig för att utmana med själv. Springa ett tröskelpass istället för att bara lunka på. Never waste good legs och allt det där. Två kilometer uppvärmning, 4 kilometer tröskelfart och lite över en kilometer nedjogg. Klappat och klart. En genomsvettig och röd löpare som var redo att starta helgen.

tröskelpass

Vad är då ett tröskelpass eller tröskeltempo? Jag brukar tänka att det ska vara jobbigt, men fortfarande hanterbart. Pusha, men inte så mycket att jag får mjölksyra och stumnar helt. Jag ska ligga precis på gränsen för vad jag klarar av, därav namnet tröskeln. Jag ska flåsa, det ska vara jobbigt, men det ska ändå gå att springa vidare. Det är svårt att hitta rätt tempo, för mycket sitter förstås i huvudet. Klart att jag vill stanna eller sakta ner, men poängen är att utmana mig.

Det kändes som ett bra avslut på träningsveckan och en bra inledning på helgen. Jag tror knappast att det blir mer träning den här veckan. Idag väntar nämligen festligheter och imorgon kommer jag antagligen att vara ”lite trött” efter festligheterna 🙂

2

Pyramidintervaller på en tisdag

Jag hann knappt skriva att fredag skulle bli dagen då jag springer intervaller. Vilken dag springer jag intervaller på den här veckan? Tisdag. Ibland gäller det bara att passa på när man har tid och lust till intervaller. Jag har nämligen varit ledig idag och jag vet att det kan bli ont om tid till att springa senare i veckan. Då väntar andra roliga aktiviteter. Dagens intervallpass blev pyramidintervaller. Jag var osäker på hurudan typ av intervaller jag ville springa. Långa eller korta, snabba rusher eller längre med lägre fart. Då passar pyramidintervaller bra, det blir en blandning av allt.

pyramidintervaller

Jag värmde först upp i två kilometer innan jag startade själva intervalldelen av passet. Jag hade inte programmerat in klockan, utan jag tänkte att jag kollar på den medan jag springer. Blir det inte exakt så långt som jag tänkt, spelar det inte någon roll. Jag bestämde mig för att springa 1 minut – 2 minuter – 3 – 4 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1.  Med en minuts vila mellan varje intervall. Nästan två kilometer nedjogg på det och det hela resulterade i ett riktigt bra pass. 10,5 kilometer vilket är det längsta jag sprungit sedan mitt halvmaraton i juni. Det är nästan det bästa med intervaller tycker jag. Att jag inte ens tänker på hur långt jag springer, för jag är fokuserad på intervallerna. Plötsligt har jag sprungit ett bra distanspass utan att ens reflektera över det. Hade jag bestämt mig för att bara springa milen idag, hade jag säkert behövt kämpa mer för det. Nu gick det av bara farten.

Jag känner mig alltid som starkast under de kortaste intervallerna eller den längsta. Halvlånga och halvhård fart är svårt. En minuters intervallerna är fort över, det orkar jag alltid med även om farten är högre. På fem minuters intervallen behöver jag inte hålla lika hög fart och därför orkar jag med dem. Tre minuter är jobbigast. Jag vet aldrig hur hårt jag ska ta i och börjar alltid för fort. Kollar på klockan och märker att jag fortfarande ska springa i över en minut. Eller börjar för långsamt och kommer inte upp i fart innan intervallen är över.

Hur gör du när du springer intervaller? Är du bra på att välja rätt tempo från början?

3

Fredagsintervaller

Under sommaren har fredagen varit den dag som jag cyklat. Jag har cyklat mina långpass då. Idag blev det att damma av en annan tradition jag haft, nämligen fredagsintervaller. Och inte vilken typ av intervaller som helst, utan tusingar. Fem gånger en kilometer med två minuter gåvila mellan varje intervall. Plus uppvärmning och nedjogg förstås. Så totalt nästan 10 kilometer. Det märktes att jag inte sprungit tusingar, eller intervaller överhuvudtaget på evigheter. Svetten bara rann när jag var klar. Samtidigt har jag saknat känslan av att ta ut mig. Bli riktigt trött när jag springer. Där jag tror att jag inte orkar springa mer, men på något sätt orkar jag alltid i alla fall.

Kanske fredagsintervaller ska bli ett återkommande inslag i min träning? Lördagen brukar oftast vara min vilodag och det brukar behövas efter ett tufft intervallpass. Dagens intervallpass kändes ändå bra, fastän det självklart var jobbigt och tungt. Det var kul att pressa på lite mer än vanligt och bli trött. Utmana kroppen, men kanske framförallt att utmana huvudet. Inte stanna eller ge upp bara för att det känns tungt i stunden. Jag orkar mer än jag tror. Jag är snabbare än jag tror, kämpa hela vägen till slut. Snart får jag vila.

fredagsintervaller

Det blev i alla fall en bra start på helgen. Träningen gjord innan klockan tolv ens och dessutom ett bra träningspass. Det kan ju knappt börja bättre.

1

Ultramaraton 2020?

Jag har hela året haft svårt för att besluta mig för vilka lopp jag vill springa. Vilken distans ska jag satsa på och när ska jag springa. Mycket har handlat om att de lopp jag vill springa inte passar in tidsmässigt. Jag kan inte springa Paavo Nurmi maraton i Åbo, oberoende av distans och jag kan knappast springa i Tallinn i år. Eftersom jag vet att det inte kommer att bli Tallinn maraton i år, har jag inte heller tränat strukturerat. Även om jag mot förmodan skulle ha den helgen ledig och möjlighet att delta, är frågan ifall jag är tillräckligt tränad. Självklart inte för maraton, men det finns även halvmaraton och 10 kilometer. Motivationen har inte riktigt funnits, när jag inte har något lopp att träna för och jag har satsat mer på cykling. Ibland har jag googlat lopp för att se om det finns något som skulle passa in på hösten. Vad hittar jag då? Ultramaraton i S:t Karins. Hmm…

reflektioner från ett halvmaraton

Det skulle vara först nästa år, i april. Antingen 6 timmar eller 12 timmar. Runt, runt, runt på en 400 meters bana. Alltså, varför går jag igång på sånt här? Det lockar, det lockar väldigt mycket faktiskt. Sex timmar då, tolv timmar känns lite att ta i ännu. En utmaning som heter duga, med fokus på att klara av det. Något helt annat än pressa tider och tempon, en utmaning på andra sätt. Jag tyckte ju om att springa på spånbanan förra sommaren när jag tränade inför maraton. Runt, runt, runt, varv på varv. Pausa för att dricka lite, äta lite och bara fortsätta springa.

Men ultramaraton ändå… Stoppa mig från dessa galna tankar 🙂

3

Det känns som löpning igen

Ända sedan jag sprang mitt halvmaraton i juni har min löpning känts sådär. Efter lopp brukar jag alltid vila och låta kroppen återhämta sig ordentligt från den påfrestning som ett lopp ändå är. Under juli blev det inte mycket löpning. Jag valde att fokusera och satsa mer på cykling. Jag sprang kanske ett pass i veckan. För mig korta pass på 5-7 kilometer. Aldrig mer och aldrig med fokus på tempo. Mysrundor runt kvarteret helt enkelt. Jag har saknat löpningen, känslan jag får efter ett bra pass. Nu äntligen (!) har det vänt. Det känns som löpning igen. Som om mysrundornas tid är över och som om jag är tillbaka till mig själv.

På lördagen fick jag till ett bra pass och trenden fortsätter. Dagens löpning var också riktigt bra. Det känns som om jag har lämnat en platå på 5-7 kilometer och som om jag nu kan springa längre. Jag vet ju att jag kan, men det är så lätt att fastna i samma rutin. Springa samma pass, samma runda i samma tempo. Jag har inga ambitioner med min löpning just nu, jag vill bara komma igång igen. Jag ska inte helt lämna bort cyklingen, ännu är det förhoppningsvis bra cykelväder på kommande. Det är ju för tusan bara början av augusti. Hösten kan inte vara här redan nu.

Det känns som löpning

Planen med löpningen är att komma tillbaka till en bra känsla. Inte pressa tider eller tempo, men ändå utmana mig själv lite. Få det till en rutin där jag springer fler gånger i veckan och längre än 5-7 kilometer. Börja närma mig tvåsiffrigt, hemska tanke, och vara ute längre. Mycket är en vanesak för mig. Mycket sitter i huvudet. När jag inte sprungit långt eller mycket, blir jag osäker på min förmåga och börjar tvivla. Det krävs bara några bra pass och så är jag tillbaka igen. Tröskeln till att springa blir lägre och det i sin tur leder till en bättre känsla.

Jag fattar ju att inte varje pass kommer att vara toppen och att jag kommer att få bakslag. Där det inte alls känns som löpning, utan snarare som om jag aldrig sprungit tidigare. Som om inget stämmer och som om halvmaraton och snabba tempon känns långt borta. Just nu tänker jag i alla fall njuta av den goda känslan och hoppas det håller i sig.

0

Längsta löprundan på länge

Jag tycker om att cykla, men det slår nog inte löpningen. Även om det går bra, jag har gjort långa pass med bra tempo, får jag inte samma kick som jag får av löpningen. Det blir inte samma adrenalinrush. Runner’s high. Självklart får jag det inte under varje löptur, men idag var en sådan dag. Jag vet inte om det beror på att jag sprang den längsta löprundan jag gjort på länge. Eller om det bara var en sådan dag då allting stämde. Äntligen blev det ett riktigt jäkla bra pass! Som jag har längtat efter känslan.

Jag hade egentligen redan tänkt springa igår, men jag latade mig alltför länge i solstolen. Det blev eftermiddag, jag hade inte ätit och jag tänkte att det är bäst att passa på att njuta av de sista soliga dagarna. På måndag börjar jobbet och rutinerna igen. Kanske det också bidrog till dagens bra känsla under passet. Jag har inte tränat sedan onsdagen. Benen var pigga, flåset var med mig och andningen fungerade. Jag kom in i ett bra flyt. Ett mycket bättre flyt än vad jag har haft de senaste gångerna jag sprungit. Det kändes så bra i kroppen att det hela slutade med den längsta löprundan på evigheter. Dessutom är det skönt att veta att jag fortfarande kan springa långt. Nu när jag mest cyklat under juli.

längsta löprundan på länge

Det är en härlig känsla när löpningen bara stämmer. När jag bara vill fortsätta springa. När benen pinnar på i ett tempo som är högt för mig, men allting stämmer ändå. Det är tungt och flåsigt, men det stör liksom inte. Jag kommer in i ett flow och allting går av sig självt. Precis så som jag vill att löpningen ska kännas. Inte som ett enda kämpade och minsta lilla backe gör att jag blir tokslut. Eller ger upp och börjar gå. Utan easy breezy hela vägen.

Woop woop!

3

Sammanfattning juli, cykelmål och planer

Juli månad kom och for och det är igen dags att skriva en sammanfattning av juli. Hur har träningen gått, hur går det med mitt cykelmål och vad är planen för augusti. Vi börjar med träningen.

Överlag har träningen gått riktigt bra. Jag har tränat varierat, det har blivit en blandning av löpning, cykel, styrka och lite yoga. Plus vardagsmotion i form av kvällspromenader. Jag har simmat, nå okej, jag har plaskat i vattnet. Jag har testat på både SUP bräde och klättring.

Löpningen har fungerat bra trots varma dagar. Jag har sprungit tidigt på morgonen innan det blivit alltför varmt. Det har bara blivit väldigt lite löpning. Visserligen ett medvetet val, för att satsa mer på cyklingen, men det som jag sprungit under hela juli sprang jag förra året vid samma tidpunkt på en vecka. Då tränade jag inför maraton, och det är klart att det påverkar.

Cyklingen har varit kul, det har blivit många pass. Inte kanske så långa som jag trodde att det skulle bli. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag tyckte att 1000 kilometer var ett lämpligt mål?! Jag vet redan nu, att det kommer jag aldrig att uppnå i sommar. Inte en chans. Jag har inte ens cyklat hälften ännu. Jag har knappt cyklat en fjärdedel. Totalt har det blivit 202 kilometer i juli, 232 av mitt cykelmål.

Jag vet inte ännu vad planen för augusti är. Det beror lite på vädret också. Jag saknar löpningen. Det är kul att cykla, men det är inte samma sak och samma känsla som att springa. Jag har några ställen på min lista som jag inte cyklat till ännu. Sattmark, Pargas Port och Nagu. Planen var att cykla dit, stanna för lunch eller kaffe och att vädret skulle vara fint. Efter tisdagens cykling i iskalla vindar till Kustö slottsruiner har jag börjat tveka. Vill jag cykla till Pargas Port om det är kallt? Hur länge är det ens öppet? Tills skolorna börjar igen, så typ två veckor då ännu. Eller längre, men sen är det säkert ännu kallare.

sammanfattning juli

Löpning: 47,8 km, 7 pass
Cykel: 202 km, 9 pass
Styrka: 4 pass
Yoga: 3 pass

Just nu är planen för augusti öppen. Jag saknar löpningen och skulle vilja springa mer. Jag saknar känslan av att känna mig snabb, känslan av att flyga fram. När kroppen samarbetar, där jag aldrig vill sluta springa. Samtidigt tycker jag också om att cykla, och vill kunna göra det så länge som det är varmt och fint väder. Springa kan jag göra när som helst, cykla kommer jag inte att göra i höst och absolut inte på vintern. Det känns snöpligt att lämna mitt cykelmål på hälft, men jag inser att det är ouppnåeligt. Även om jag skulle cykla varje dag och cykla långt, är jag så långt ifrån min målsättning… Hur tänkte jag egentligen?

1

Problem med Garmin

Det blir visst mycket skriverier om pulsklockor just nu, men jag har igen haft problem med Garmin. Den börjar ha några år på nacken, men jag har inte haft något behov av en ny. Jag har varit nöjd med den och dess funktioner och det är inget jag saknar med den. Den gör vad den ska och jag behöver inte en dyrare multisport version. Jag har tidigare också haft problem med Garmin, men då mest med pulsbandet. Att den inte mätt pulsen korrekt.

problem med garmin

Jag laddade klockan igår efter min löprunda. Till fullt batteri och inte bara en snabbladdning för att få igång klockan. Egentligen tyckte jag väl redan igår att det var konstigt att den laddat ur. Jag tyckte nämligen att batteriet var på ungefär hälften när jag senast använde den på söndagen. Hade det varit lägre, hade jag laddat den då redan och inte väntat till att det går helt tomt.

Idag sprang jag igen en morgonrunda. Hemma märkte jag när jag kollade på statistiken att den bara visade gårdagens löppass och dagens löppass. All annan statistik puts väck. Jag har tydligen varken sprungit eller cyklat något i år. Samma problem som jag haft en gång tidigare, där all statistik plötsligt raderats.

Jag vet att det inte är ett stort problem. Statistiken finns ännu på jogg.se och högst antagligen även på Garmins sida, men… Jag blir bara irriterad! Är det för att klockan helt laddade ur? Eller för att den fick någon ny uppdatering? Eller är min klocka bara gammal och det är dags att köpa ny?

Har någon annan upplevt samma sak?

0

Springa utan pulsklocka?

Går det att springa utan pulsklocka? Jag har alltid, alltid, alltid klockan på när jag springer/cyklar, t.om när jag är på resa. Då brukar jag inte ha pulsbandet på, men klockan är alltid med. Jag är väldigt statistiknördig av mig, jag tycker om siffror och jag tycker om att kolla på statistiken.  Hur långt har jag sprungit, hur mycket, hur fort? Har det skett en förbättring eller försämring? Jag brukar göra månadssammanfattningar och ibland veckosammanfattningar. Jag går igång på siffror och att nå målsättningar med siffror. Springa ett visst antal kilometer innan året är över. Eller som nu, cykla 1000 kilometer innan jag får köpa landsvägscykel.

springa utan pulsklocka

Orsaken till varför jag undrar om det går att springa utan pulsklocka är för att i morse när jag skulle ut och springa, så hade den laddat ur. Och ja, jag erkänner, jag laddade den snabbt för att få igång den. Jag tänkte nämligen inte springa utan klockan. Hela rundan pep klockan till om att batterinivån var låg… Men batteriet räckte hela rundan och det blev över 6 kilometer registrerat.

Jag vet att det säkert vore bra för mig att springa utan klockan. Men en runda som inte är registrerad räknas inte 🙂 Just därför borde jag säkert springa utan klockan ibland. För att komma bort från såna fåniga tankar. För jag vet att det är fåniga tankar. Jag har ju ändå tränat och det är ju huvudsaken. Samtidigt tycker jag att jag inte längre är lika manisk med siffrorna. Jag kollar inte och jämför inte varje pass, men på det stora hela spelar det en roll. För tänk om det hänger på dagens sex kilometer om jag klarar mitt mål för året eller inte. Inte för att jag just nu har ett mål, men…

Jag kan springa på känsla och njuta av det. Mysrundor är det bästa som finns. Vill jag ändå att mina mysrundor ska registreras och bidra till statistiken? Klart det!

3