Kategoriarkiv: Löpning

Vårkänslor och söndagslöpning

Jag skulle inte springa idag, utan planen var att träna styrka… Jag har nämligen inte tränat styrka den här veckan och dealen var att jag bara fick springa ifall jag gjort all annan träning. Men när solen skiner, det är blå himmel, plus fem grader och vårkänslor i luften. Då finns det inget annat alternativ än att springa. Jag har ju faktiskt tränat styrka två gånger i veckan, flera veckor i rad. Jag kan skippa det en vecka. Det är inte hela världen.

Vädret var verkligen underbart idag. Det kändes som om våren är på kommande. Det var varmt när jag sprang, så varmt att jag hade alldeles för mycket kläder på mig. Jag visste att det var varmt och tog tunnare vantar och tunnare tröja än vad jag brukar springa i, men det var ändå för mycket. Nu börjar det snart bli den svåra tiden på året, att veta vad man ska ha på sig. Jag vågar inte ha för lite kläder på och riskera att bli sjuk, så jag springer typ med mössa i maj ännu 🙂 På instagram har jag redan sett folk som springer i shorts. (!) Visserligen i södra Sverige, men shorts i februari. Där är vi inte riktigt ännu.

Dagens löptur kändes bra och som om ett par dagars vila gjort susen. Jag har inte sprungit sedan tisdagen och eftersom det inte blivit någon styrketräning den här veckan, var benen pigga. Jag pinnade på i bra tempo trots att jag sprang med de klumpigaste skorna i världen, icebugsen. Det går fortfarande inte heller att springa i några andra skor. Även om det var varmt och solen sken, var det ändå isgator. Svinhalt eller snömodd. Bara att välja vad som är bättre att springa på.

vårkänslor i luften

Nu längtar jag efter vår. Att kunna springa i mindre kläder och lättare skor. Inte behöva vara rädd för att halka, utan kunna trycka på i steget. Springa intervaller och träna upp snabbheten. Springa långa rundor i solsken och fågelkvitter. Ah! Komsi komsi 🙂

Har du vårkänslor?

2

Träningsplaner vecka 7

Förra veckan gjorde jag för första gången på länge upp planer för veckan, och eftersom det fungerade bra för mig, gör jag det igen. Den här veckan borde jag kunna träna som jag vill. Jag har inget program inbokat, utan det är bara jobbet som styr planeringen.

Träningsplaner vecka 7

Måndag: zumba
Tisdag: löpning
Onsdag: vila eller yoga eller styrka
Torsdag: zumba
Fredag: vila eller yoga
Lördag: vila eller yoga
Söndag: styrka eller löpning

träningsplaner vecka 7

Hmm… Det blev visst inte mycket till planer det där. Måndagen och torsdagen är bokade för zumba, men i övrigt är planerna öppna. Förutom zumban vill jag springa åtminstone en gång, styrketräna en gång och yoga en gång. Frågan är bara på vilken dag jag vill göra vad. Jobbet är inte en stor faktor den här veckan, utan jag kan i princip träna vilken dag som helst. Förstås är vissa dagar knepigare att träna på och jag vet inte hur trött eller (o)sugen jag kommer att vara efter arbetsdagen. Därför lämnar jag planen öppen. Dagsformen får bestämma vad jag gör vilken dag.

Det lutar mot att springa på tisdagen innan jobbet, eftersom det har lovats solsken. Med tanke på hur vädret har varit det senaste dagarna skulle solsken vara ett välkommet avbrott. Jag är trött på regn, slask och allmänt grått väder. Jag vill ha sol och vår nu! Förra veckans längre pass kändes bra i kroppen och den här veckan siktar jag på att springa lite längre igen. Upp mot 12 kilometer. På söndagen kanske det blir en till löprunda, beroende på hur veckan har varit. Ifall jag gjort den övriga träningen, alltså styrkan, och ifall kroppen känns pigg och fräsch.

Jag har kommit in i en bra rutin med styrketräningen nu, jag har till och med gjort två pass i veckan. Jag känner mig stark, orkar programmet och kan öka vikterna. Träningsvärken är inte lika brutal längre, utan jag har en känsla av att jag kan. Jag orkar, jag vet vad jag gör och det känns roligt. Det är bara att fortsätta i samma takt och hoppas att det kommer märkas i löpningen senare. Att det kommer att finnas tryck i steget, en känsla av snabbhet och power.

Hur ser dina planer ut för veckan?
0

Sammanfattning av veckans träning

Den här veckan var den första på länge som jag gjorde upp en plan för träningen. Hur har det gått med veckans träning? Höll jag mig till planen eller blev det ändringar? Ska jag fortsätta med att göra veckoplaner eller är det bättre att hålla det öppet? Jag tycker att det har fungerat bra att ha en plan och därför kommer jag nog att fortsätta i samma stil. Det är lättare när jag inte varje dag skilt behöver fundera om och vad jag ska träna. Det är bara att komma hem från jobbet, byta om och börja träna. Nästan så att jag färdigt har tagit fram träningskläderna, bara för att det inte ska finnas några ursäkter till att inte träna.

Veckans träning vecka 6

Måndag: vila
Tisdag: löpning 10,5 km
Onsdag: styrka
Torsdag: yoga
Fredag: löpning 7 km
Lördag: vila
Söndag: styrka

Check, check och check. Helt enligt planen med andra ord. På tisdagen sprang jag mitt längre pass för veckan. Ett pass som sprangs i regn, rusk och på isgator. Trots vädret tycker jag att löpningen kändes riktigt bra. Lite irriterad är jag över det faktum att jag sprang på tisdagen och tränade styrka på onsdagen. Och inte andra vägen. På onsdagen var det nämligen strålande sol och härligt vinterväder, då hade det varit roligare att springa. Men men… Sånt händer.

När jag gör mina veckoplaner spelar jobbet och mina arbetstider en stor roll i planeringen. När är jag ledig, när kan jag springa långt? Oftast brukar de dagar jag jobbar långa dagar automatiskt bli vilodagar. Därefter planerar jag in träningen på de övriga dagarna, förstås med tanke på att inte träna för ensidigt för många dagar i rad. Även om jag den här veckan har tränat fyra dagar i rad, har det fungerat eftersom jag har tränat varierat. Jag är inte riktigt där formmässigt att kunna springa två dagar i rad, men blandat med övrig träning är det inga problem.

veckans träning

På torsdagen blev det igen yoga med Adriene. Jag har nu kommit till day 9 av Dedicate. Det är 30 videon totalt, som kanske egentligen är meningen att man ska göra i rad. Ett pass varje dag, men jag gör mina som det passar. Snarare ett pass i veckan. Efter en något trög start på serien, tycker jag att det har blivit bättre. Mer flow och kortare videon, istället för fokus på meditation som det var i början.

På fredagen sprang jag som planerat, den här gången en kortare runda. Det var fortfarande lika halt ute och jag är väldigt glad över mina icebugs just nu. Det skulle inte gå att springa i andra skor. Det är nästan så att jag skulle vilja använda dem till vardags, eftersom det är väldigt halt ute.

Lördagen blev vilodag och festligheter på kvällen, men eftersom jag har känt mig pigg och kry idag, blev det träning nu på kvällen. Ännu mer styrka. Jag förstår inte vad som hänt med mig. Jag har igen tränat styrka två gånger den här veckan. Är detta min nya rutin?

Hur har din vecka varit?

1

Listan om hälsa och träning

Ja ja, ännu en lista. Den här gången om hälsa och träning. Listan är från Danielas Dagbok. Fyll gärna i du också, eftersom jag tycker om att läsa andras tankar om ämnet.

Den här träningen längtar jag efter just nu?
Jag vill att det ska bli vår och bara vägar. Jag vill cykla. Både cykla till butiken och cykla för träningens skull. Jag drömmer också om att springa snabba intervaller. Gärna i shorts, linne och mina snabbskor.

Springa, lyfta vikter eller yoga?
Springa förstås, även om jag också gillar styrketräningen och yogan. Men de är bara som komplement till löpningen.

Vilken kroppsdel gillar du att träna mest respektive minst?
Mest ben, minst core.

Vilken är din favoritövning?
Musslan med gummiband.

Något du skulle vilja vara bättre på?
Öhm, allt 🙂 Skämt och sido, jag vill springa snabbare. Jag vill springa längre. Bli bättre på yoga, kunna stå på händer. Och den där förbaskade simningen…

Tränar du hellre med någon eller ensam?
Ensam. Jag går in i min egna bubbla och märker inget runt omkring mig. Det där som jag skrev om att hälsa under löprundor. I’m sorry för att jag inte märker er när ni gör det. Eller känner igen er förrän först efteråt… Men fortsätt gärna hälsa för det 🙂

Vad är det allra jobbigaste med att träna?
Logistiken. Välja träningskläder och skor och klä på sig nu på vintern. Den som sa att man bara behöver ett par löparskor, visste nog inte vad hen talade om. Underställ, strumpor, pulsband, pulsklocka, buff, vantar, mössa, jacka, skor, tights… Det tar ju en evighet att klä på sig. Vill jag ha musik. Ska jag ha podd. Var är mina hörlurar. Behöver jag energi med mig för långpass. Bara skor… *pts*

Hur länge har du tränat?
Jag har sprungit sedan 2012 (?) och före det var det mest sporadisk träning.

Hur har din träning ändrat under åren?
Som barn red jag, därefter blev det mycket dans. I 20-års åldern blev det mest jobb och festande och inte så mycket träning, innan jag hittade löpningen.

Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?
Jag tränar fyra-fem gånger i veckan. Två löppass, ett styrkepass och en gång yoga. Zumba när jag har möjlighet att gå. Löpningen, zumban och styrketräningen tar ungefär en timme, medan yogan är kanske 30 minuter.

Har du något träningsmål för tillfället? Vad är målet med din träning?
Det stora målet med min träning är att må bra och orka bättre. Något specifikt träningsmål har jag inte just nu, men jag håller på och filar på ett.

Om du skulle få välja något ätbart som plötsligt skulle bli hälsosamt, vad skulle det vara?
Chips.

Vad äter du helst efter ett träningspass?
Det beror på vad jag tränat. Yogurt med banan och nötter är en klassiker. Iskaffe på sommaren efter en längre löptur. Efter långpass, allt. Mat i stora lass i en salig blandning. Efter Tallinn maraton åt jag chips, godis, iskaffe, macka och bubbel.

Om du skulle välja 5 livsmedel att leva på resten av ditt liv, vad skulle det då vara?
Ägg, yogurt, spenat, pasta och kyckling.

Favoritmellanmål?
Yogurt med banan eller bär. Avokadomacka. Omelett, men det är snarare lunch/middag än mellis.

Tar du några kosttillskott?
Järntabletter när jag kommer ihåg. Magnesium på sommaren efter svettiga pass. Mjölksyretabletter innan en resa.

Vad är ditt favoritträningsplagg?
Jag är väldigt förtjust i mina t-shirts från Nike. Så förtjust att de har blivit lite för sunkiga för att använda bland folk.

sunkiga träningskläder tips

Hur mycket tänker du på utseendet när du tränar?
Inte det minsta i normala fall, men inför lopp brukar jag fixa till mig. I alla fall tänka på vad jag har för kläder och försöka få håret i någon form av frisyr. Med försöka menar jag att typ borstar det och flätar det. En massa hårspray, för jag vill inte ha lösa hårstrån i ögonen.

Vad finns i din gymväska?
Jag tränar inte på gym, men till zumban packar jag vattenflaska, handduk, inneskor, en extra hårsnodd och möjligtvis näsdukar. Nycklar, telefon och plånbok.

Just nu stör jag mig på det här i träningsväg?
Jag vet inte om jag stör mig på något. Jag tänker att så länge man tränar, är det väl bra eller? Alla får göra som dom vill. Jag är trygg i mig själv och min träning, jag har hittat det som fungerar för mig.

En träningstrend jag tror, eller hoppas, kommer att gå över är?
Så kommer du i form till sommaren på sex veckor. Så får du platt mage på fyra dagar. #beach2019. Som om man inte kan träna för andra orsaker än att bli smal eller viktnedgång. MORR!

Vem är din förebild då det gäller träning?
Alla som genomfört en Ironman som jag följt på Instagram eller bloggar i evigheter. Helt vanliga personer som då när jag började följa dem  hade typ sprungit ett maraton, om ens det, och nu har de gjort Ironman. Som genom hård och målmedveten träning har klarat av det. Kan de, kan jag typ. Förutsatt att jag lär mig simma…

Ditt bästa tips till någon som vill börja träna?
Börja bara. Ge det en chans. Det är inte roligt genast, men resultat föder motivationen. Ingen är bra i början, utan det kräver några gånger. Ge inte upp direkt, utan fortsätt försöka.

1

Starka ben för bättre löpning

Just nu springer jag fortfarande på känsla och lust, för det mesta en vanlig mysrunda på kanske 6 till 10 kilometer. Planer finns på att förlänga passen och börja springa långpass igen. För att kunna göra det, krävs starka ben. Det är oftast inte flåset det är fel på, utan det är kroppen som säger stopp. Benen blir trötta och jag orkar inte hålla upp kroppen. Jag tappar löptekniken och det känns stramt i benen dagen efter. Ett sätt för att smart öka på längden på långpassen är att öka försiktigt. Inte gå från 10 kilometer till 15, utan från 10 till 12. Och från 12 till 14 och så vidare. Ge benen en chans att vänja sig vid belastningen. Ett annat sätt är att bygga starka ben genom styrketräning.

Styrketräning hör inte alltid till min favoritträning, men jag vet hur mycket jag behöver det till löpningen. Speciellt när jag ska springa långt. Benen måste orka med belastningen, att mala på i flera timmar utan att kroppen går sönder. Därför tränar jag styrka, även om det är mycket roligare att springa. Jag tänker att det är ännu roligare att springa sedan, om jag kan springa längre utan att få ont.

Idag hade det verkligen lockat att springa, för vädret var strålande. Sol, inte en moln på himlen, utan en riktigt fin vinterdag. Men jag sprang ju igår, i regn och rusk, dessutom ett längre pass än jag gjort på ett bra tag. Jag är inte riktigt i den formen att jag kan springa två dagar i rad, även om vädret var som gjort för löpning. Jag valde i stället styrketräning. Hemmaträning med hantlar och skivstång med fokus på ben. Utfall, knäböj, höftlyft, tåhävningar… Alla övningar med tanke på vad som är bra för löpning.

starka ben

Jag tycker att jag märker en förbättring. Jag orkar med tyngre vikter och tekniken sitter fast jag ökat vikterna. Det känns stabilare, knäna faller varken in eller ut i vissa övningar och jag har kontroll över kroppen. Vilket jag hoppas kommer att märkas i löpningen också. Att tekniken håller fast jag blir trött i benen, att jag orkar hålla upp kroppen. Inte att jag sackar ihop och släpar med benen. Utan upp med höften, upp med bröstet och blicken.

4

Mina favoritskor just nu

Varför har det tagit mig tre år att börja springa med mina icebugs? De är helt klart mina favoritskor just nu. Det går inte ens att springa i några andra skor för tillfället, annars är nog risken väldigt stor för att halka. För bara några dagar sedan kom det snö snö och ännu mer snö och nu är det slask slask slask. Kombinerat med glashala vägar, inte plogade vägar och en enda sörja. Det skiljer sig otroligt mycket beroende på var man springer. På vissa håll är det nästan barmark, på andra ställen slasksörja och på ett tredje ställe isgata. Välj skor där sedan. Idag tog jag det säkra för det osäkra och valde icebugsen.

mina icebugs

I normala förhållanden skulle jag aldrig välja icebugsen, de är så långt ifrån favoritskor man kan komma. De är tunga, de är klumpiga och de är tyvärr inte heller de snyggaste skorna. Jag vill ha färgglatt och fint, och dessa är typ… gråsvarta. Men fästet är super och i detta väder prioriterar jag det högst. Idag kunde jag springa på som jag ville och jag sprang mitt planerade längre pass. Närmare 10,5 kilometer stannade klockan på och det är jag nöjd över. Det är längre än vad jag sprungit på ett par veckor och känslan i kroppen var bättre igen.

mina favoritskor

Bättre än den var förra veckan och idag tycker jag att det var betydligt sämre väder. Det regnade eller snöade under största delen av rundan, jag var sjöblöt när jag kom hem. Plus underlaget då. Då tycker jag att det räknas extra mycket. Att löpningen kändes bra, trots riktigt blä-väder. Att jag inte bara kan springa bra pass i bra väder, i de perfekta förhållandena, utan att vädret inte spelar någon roll. Formen finns där i alla fall.

 

2

Planer vecka 6

Nu ska jag ta och styra upp träningen lite mer och ett första steg är att göra planer för veckan. Jag vill fortfarande träna kravlöst och lämna utrymme för lust och känslan i kroppen. Men från och med nu ska jag i alla fall ha en grundtanke med vad jag vill uppnå under veckorna. Jag tycker ibland att det kan vara svårt för mig att få till träningen om jag inte har planerat för det. Speciellt om det är efter jobbet och jag är trött och hungrig. Då är det så lätt att istället ta till soffan… Har jag däremot planerat att träna är det svårare att skippa.

Jag vill oftast nog träna, men har jag inte planerat vad jag ska göra, går det för mycket energi åt till att först bestämma mig för vad jag ska träna. Plötsligt har det gått en halvtimme och jag är ännu tröttare och hungrigare. Och mindre sugen på att träna. Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt att träna. Ha bestämt mig innan, att på tisdagen då vill jag antingen springa eller träna benstyrka. Sedan först på tisdagen bestämma på basen av feeling (eller väder) vad jag ska träna. Inte ska jag träna idag, ska jag inte träna idag. Vad ska jag träna idag. Ah, styrka. Vad för styrka. Ben. Axlar. Core? Hänger ni med i mina tankar?

planer vecka 6

Med allt det sagt, vad har jag då för planer för veckan? Den här veckan kan jag inte gå på zumban, eftersom jag jobbar då. På lördagen ska jag först jobba och sedan ut på festligheter med kompisar, den dagen blir det ingen träning. Annars borde jag kunna träna som jag vill. Jag vill springa mer än jag gjorde förra veckan, och vill få till två pass. Gärna ett som är lite längre. Jag vill få in mer variation i löpningen. Springa ett lite längre pass och ett lite snabbare, kortare pass. Inte springa två likadana pass på sju kilometer. Fortfarande samma kilometermängd, bara fördelat annorlunda.

Jag vill träna styrka en till två gånger den här veckan också och ett yogapass. Planen är att göra yogan dagen efter det längre löppasset, eftersom jag vet hur stel jag brukar bli. Jag kanske avviker från mitt dedicate program och istället gör en  favorit med Adriene. Hon har yoga for runners, men min favorit är faktiskt från en annan serie av hennes, True. Det kan tänkas att jag ändrar mina planer efterhand, men just nu är planen följande:

Måndag: vila
Tisdag: löpning, det längre passet
Onsdag: yoga eller styrka
Torsdag: yoga eller styrka, det jag inte gjorde på onsdagen
Fredag: löpning, det kortare passet
Lördag: vila
Söndag: styrka eller vila, beroende på dagsform 😉

Det här känns som en mjukstart till träningsplaner och något att bygga vidare ifrån. Just nu vill jag inte ens ha det mer uppstyrt än så här.

 

2

Sammanfattning av träningen januari

Poff och så har årets första månad gått. Knappt hann jag komma in i januari, efter en stressig period på jobbet under december, och det är redan februari. Dags för en sammanfattning av träningen under januari då med andra ord. Det tänkte gå på tok med mina sammanfattningar, men som tur var det bara jag som var lite klantig och inte så tekniskt lagd. Jag gillar att se tillbaka hur jag tränat och se om jag märker något mönster. Hur jag tränade inför maraton, varför det gick så bra. Tränar jag faktiskt styrka så ofta som jag tror att jag gör. Borde jag träna mer eller mindre av något om jag börjar känna av något i kroppen. Jag gillar statistik helt enkelt.

Sammanfattning av träningen under januari

Totalt blev det 22 träningspass under januari, ganska jämnt fördelat mellan löpning, styrka, yoga och zumba. Jag är nöjd över det, eftersom det under december blev väldigt mycket fokus på löpningen. Nu har jag kommit in i en rutin med styrketräningen igen. Ibland gjorde jag mitt P90X program för benen och ibland  tränade jag  själv med skivstången. Ibland var jag till och med varit så ivrig att jag gjorde två styrkepass per vecka.

Januari var kall och snöig, jag fick anpassa träningen efter väderförhållandena. Jag sprang inte när det  var som allra kallast, men när jag väl har sprang så… Oh boy! Som jag njöt. Hela januari bestod av njutlöpning i solsken och vinterlandskap. Nästan alla pass gick bra och jag drömde både om att springa långt och snabbt igen. Jag ville bara springa mest hela tiden och löpningen fungerade. Det blev 62,9 kilometer löpning under januari. Det känns som en bra grund att bygga vidare ifrån.

Jag vill börja öka på längden och mängden på löppassen så småningom. Just nu styrs träningen mycket av lusten, och vädret, men jag ska börja styra upp det snart. Det är i alla fall en bra känsla att ha, att löpningen fungerar och jag kan springa långt utan att pressa. Utan att jag ens tänkt på det egentligen. Jag har bara sprungit för att det varit kul och för att vädret har varit fint. Inte gått ut med inställningen att nu ska jag springa x- antal kilometer.

sammanfattning av träningen januari

Jag har fortsatt yoga med Adriene. Jag började på Dedicate och har nu gjort 8 pass av 30. Ibland går det bra och ibland mindre bra. Jag kämpar vidare, för jag vet hur bra det är för mig. Jag behöver både styrkan i coren och rörlighetsträningen. För att inte tala om att det är bra för mig att ta det lugnt ibland också. Andas, fokusera och hitta lugnet. Jag kommer att fortsätta med Dedicate under de kommande månaderna, göra det i min egen takt. Oftast blir det ett eller två pass per vecka.

Jag tycker att januari var en bra träningsmånad. Det blev en bra början till det nya året. Jag har hittat en rutin som fungerar för mig. Som sagt ska jag i något skede styra upp träningen mer, men just nu är jag nöjd som det är. Det är roligt att träna, jag kan träna varierat och jag får till mina pass. Lusten och motivationen finns där och kroppen svarar.

 

3

Det är okej att gå

Dagens löptur var den tyngsta på länge. Jag har varit inne i ett bra flow med löpningen och alla pass har känts bra. Idag kändes det väl inte direkt dåligt, men mer blaha. Det var tungt att springa idag. Benen var tunga, andningen funkade inte och det var mest kallt och jobbigt. Det är faktiskt helt okej att gå då. Korta av det planerade långpasset och istället gå hem. Jag sprang och gick om vartannat, för det var lite för kallt för att bara gå. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag hade ett sämre pass idag. Kanske gårdagens zumba satt kvar i benen. Kanske jag ätit för lite. Kanske kylan påverkade mig. Eller så var det bara en dålig dag, sämre dagsform helt enkelt.

okej att gå

Jag har sprungit så länge att jag vet att formen går upp och ner. Jag blir inte lika orolig längre, för jag vet att det kommer att vända i något skede igen. Nu för tiden vet jag också att jag inte behöver springa hela vägen för att passet ska räknas. Det är okej att gå ibland, det räknas ändå. Jag har fortfarande tränat och alla pass behöver inte vara att pressa kroppen med blodsmak i munnen. Känns det inte bra i kroppen, kan jag avbryta eller korta av. Jag har blivit mycket bättre på att lyssna på kroppens signaler och träna på känsla och lust.

Imorgon kommer det att bli en vilodag och på söndagen kanske jag springer igen. Det beror lite på vädret, hur jag har tid och lust och hur kroppen känns. Jag tror att dagens pass bara var en tillfällighet och det säkert känns bättre på söndagen igen. Om det inte gör det, kan jag faktiskt gå då också 🙂

2

Nyckelfaktorer för maraton

Det här är ett inlägg som jag har velat skriva länge, men jag har varit tvungen att samla tankarna. Trots att det gått nästan ett halvt år sedan mitt maraton, fattar jag inte ännu heller hur bra det gick. Ibland skriver jag inlägg med tanke på vad jag tror att ni vill läsa om. Ibland skriver jag bara random inlägg som visar sig bli populära. Och ibland skriver jag bara för mig själv. Det här är ett sådant inlägg. Ett inlägg jag ska gå tillbaka och läsa när jag tvivlar på mig själv inför framtida lopp. Jag har försökt klura ut vad det var som gjorde att mitt maraton gick så bra. Jag (tror jag) har kommit på mina nyckelfaktorer. Vad jag gjorde rätt i träningen. Detta fungerade för mig, för andra fungerar säkert annat.

Nyckelfaktorer för maraton

Långpass på spånbanan

Då när jag skrev om min satsning mot maraton var den första punkten jag nämnde långpassen. Jag skrev om att jag ville springa ett över 30 kilometer och några på 25 kilometer. Jag visste att sommaren, sol och värme kunde bli ett problem, men jag skulle vara fokuserad på maraton. Jag skulle springa långpassen no matter what.

Sommaren var het, svettig och lång. Något jag i normala fall älskar, men inte när jag ska springa. Speciellt inte när jag ska springa långt. Hela sommaren sprang jag mina långpass på spånbanan. Runt runt runt, tills jag nådde min planerade kilometermängd för det passet. Jag kom aldrig upp i 30 kilometer, men att springa på spånbanan visade sig vara ett vinnande koncept. Något jag kommer att göra fler gånger.

nyckelfaktorer för maraton

Jag kunde springa varv på varv, träna på att fortsätta springa fastän det kändes tungt eller tråkigt. Ha en paus vid varje eller vartannat varv, stanna vid parkeringen för att dricka och fylla på med energi. Jag kunde testa olika sorter av energi att ha på maraton, men samtidigt vara nära hemma ifall magen skulle krascha 😉

Eftersom spånbanan är väldigt kuperad blev det även backträning utan att jag ens tänkte på det. Mina kilometertider på spånbanan var högre (alltså jag sprang långsammare eftersom det är kuperat) än vad jag skulle ha gjort på en platt runda. Det i sin tur gjorde att jag flög fram i Tallinn, när banan där är platt. Jag tänker att säg 25 kilometer kuperat motsvarar 30 kilometer eller mer icke kuperat.

Cykel

På sommaren cyklade jag mer än någonsin och jag började gilla det mer och mer. Jag till och med cyklade då när jag hade valfri träning eller vila på träningsschemat. Då när jag tidigare alltid skulle ha valt löpningen, valde jag i stället cykel. Jag cyklade så mycket att jag började drömma om landsvägscykling och Vätternrundor.

Mina cykelrundor var kring 25-30 kilometer, inte långt för vissa, men för mig var det långt. Det som var bra med att cykla var att det var skonsammare för kroppen och benen. Jag kunde få till ett långt pass både sett till kilometer och tid, men med lägre puls. Jag vet att jag springer mina långpass med för hög puls, speciellt eftersom jag sprang dem på en kuperad bana. Men. Jag tycker det gav mig så mycket annat att springa på spånbanan att jag struntade i pulsen.

När jag cyklade hade jag lättare att hålla pulsen inom rätt spann och för konditionens skull är det ingen skillnad om jag springer eller cyklar. Eller går, skidar, simmar…

När jag cyklade kom jag också upp högre kilometermängd. Mentalt gör det mycket att veta att 30 kilometer inte är så långt trots allt. Det fixar jag lätt. Visserligen på cykel, men allt för att lura hjärnan.

Mental träning

Att springa på spånbanan har många fördelar förutom det jag listade ovan. En av dem är att där sällan var mycket folk. Kan ju också ha att göra med det faktum att jag sprang där klockan sju på en söndag morgon mitt under värmeböljan i juli 😉

Jag övade på målgester i skogen. Jag visualiserade hur jag sprang i mål på min drömtid. Jag ökade takten, log som en fåntratt och sträckte händerna i luften. Jag övade på en slutspurt. Övade på att springa fort när jag var som tröttast. Tränade på att lura hjärnan. Tänka att jag ska springa till det där trädet. Så sprang jag till det trädet, plus lite längre. Inte nästan till det där trädet, utan förbi det. Springa hela vägen till slut och inte bara nästan.

Det visade sig vara ett väldigt lyckat drag, eftersom jag sprang i mål på tiden 4:59:56. Hade jag inte övat på att pressa mig ända till slut hade kanske tiden istället varit 5:00:01. Och ja, jag hade varit besviken. Det kan jag erkänna.

3