Kategoriarkiv: Löpning

Premiär för löpning i t-shirt

Vädret har varit härligt de senaste dagarna. Varmt, soligt och det känns som om våren äntligen är här. Idag blev det premiär för löpning i t-shirt. Förra året tror jag att jag sprang i t-shirt för första gången i maj. Senare i alla fall. Men är det 16 grader varmt ute, gäller det att passa på. Njuta av det fina vädret, över att jag är ledig och att jag har tid att springa.

Dagens löprunda blev trots det fina vädret, något av en besvikelse. Jag vet inte vad som har hänt med min löpning efter resan. Innan resan tyckte jag att jag var i bra form. Löpningen kändes lätt, steget rullade bra och jag höll bra tempo för att vara mig. Det utan att ens ha sprungit intervaller eller pressa mig själv. Det kändes naturligt att springa fort och allting fungerade. Nu är det som om formen är bortblåst. Känslan finns inte alls där. Jag flåsar, jag frustar och det känns tungt. Pollen?

löpning i t-shirt

Under resan blev det inte mycket träning, men det borde ju vara bra att vila? Komma tillbaka ännu starkare och bättre? Nu är det som om konditionen blivit sämre. Jag orkar knappt springa längre än fem kilometer. Pulsen är hög, benen är tunga och det är bara jobbigt. Jag vet ju att det bara är en liten svacka och att det snart vänder igen. Samtidigt är det alltid svårt att veta hur mycket jag ska pressa och hur mycket jag borde vila. För egentligen tror jag mest att det beror på pollen och torr luft. Jag går och nyser hela tiden här hemma, min näsa har igen blivit täppt, sårig och jag har näsblod mest hela tiden.

Imorgon kommer det i alla fall att bli en vilodag och så får jag se vad jag gör på söndagen. Kanske jag cyklar, eller så blir det mer löpning i t-shirt. Det varma vädret verkar hålla i sig och jag tackar och tar emot. Välkommen våren!

1

Löpning som humörhöjare

Det finns många orsaker till varför jag springer, men en av de största är för att jag mår så bra av det. Även om det kan kännas jobbigt innan är känslan nästan alltid bättre efteråt. Löpning är en utmärkt humörhöjare för mig. Det är inte alltid runner’s high, det är egentligen ganska sällan jag upplever det. Däremot är det alltid en boost i humöret. Det spelar liksom ingen roll hur dålig dag jag har haft, eller hur stressigt det är. Det känns alltid bättre efter ett löppass.

löpning som humörhöjare

Idag behövde jag verkligen springa. Det känns som om jag inte alls hunnit landa efter semestern, jag är hela tiden ett steg efter. Det är mycket hela tiden. Mycket på jobbet, efter jobbet, jag borde städa, jag borde gå igenom bilderna från resan. Jag borde göra än det ena än det andra. Idag beslöt jag mig för att strunta i alla ”måsten” och bara springa. Ingen skillnad på hur långt eller hur fort. Jag behövde få komma ut, rasta benen och rensa huvudet.

Vädret var utmärkt för en kvällsrunda. Soligt, varmt och härligt vårväder. Jag sprang i t-shirt och jacka och det var nästan för varmt. Jag hade säkert klarat mig med bara ett lager på överkroppen. Löpning i solsken blev en extra stor humörhöjare. Jag är helt klart en person som påverkas av vädret. Solen ger mig energi och det spritter i kroppen av vårkänslor.

 

 

3

Träning under semestern

Semestern är slut, jag är tillbaka på jobbet och till normala rutiner. Skönt på ett sätt, men visst saknar jag solen och värmen. Lata dagar, hänga vid poolen eller stranden, äta lite, dricka lite, sola. Ingen stress eller press, utan bara ta dagen som den kommer. Jag har inte hunnit gå igenom bilderna (alls), men jag ska börja skriva inlägg om resan i helgen.

Min träning under semestern gick okej. På en resa blir det mindre träning än normalt, men jag är lugn med det. Det blir en planerad vilovecka. Jag vet att jag inte kommer att springa långpass, för mitt lokalsinne är värdelöst. Det blir inte intervaller, utan det blir mest lugna mysrundor. Morgonjogg på stranden och liknande. Det blir inte styrketräning, i alla fall inte med vikter. Däremot blir det en massa vardagsmotion i form av promenader.

träning under semestern

Jag hade packat ner träningskläder för kanske fyra dagar. Två par shorts och fyra t-shirts. Jag gissade att jag inte skulle använda allt, men packade ner för säkerhets skull. Hotellet vi bodde på hade gym, men efter en snabbkoll där, ville jag så inte träna där. Sunkigt var bara förnamnet. Det fanns även en tennisbana som man kunde hyra utrustning till. Plus då poolen förstås.

Min träning under semestern bestod av tre stycken löppass på stranden. Upp och ner längs med stranden, om och om igen. Stranden vi bodde vid delades av en ”flod” som vid lågvatten gick att korsa och som vid högvatten var en flod. När jag sprang på morgonen var det högvatten. Jag sprang till floden, vände om, sprang till andra ändan av stranden, vände om, sprang till floden, vände om… Varje löppass var kanske 3 eller 4 kilometer. Även om utsikten var fin och värmen härlig, var det rätt så tråkigt att springa samma sträcka hela tiden. (Och nej, där vi bodde var det inte riktigt tal om att springa någon annanstans. Mer om det i kommande inlägg.)

Mot slutet sprang jag istället intervaller. Full fart i kanske femtio meter, vända om och gå tillbaka till startpunkten och upprepa. På det här sättet blev det roligare att springa. Även om passen jag sprang var både kortare och med lägre intensitet än vad jag springer hemma, var det ändå en väldigt skön start på dagen. De dagar jag inte sprang var det som om någonting fattades. Jag är helt klart en tränande person. Jag springer även på semestern.

 

3

Sammanfattning av mars och marsmål

Poff och så var mars över! Dags igen att skriva en sammanfattning av mars. Hur gick det egentligen med mitt marsmål? Där mitt mål alltså var att totalt springa 100 kilometer under mars. Träningen har fungerat fint under mars. Jag var även snubblande nära mitt mål, men magen satte stopp för 100 kilometer. Totalt blev det 99,9. I normala fall hade jag sprungit ett varv runt trädgården för att få de sista metrarna, nu sprang jag snarare raka vägen in på toaletten…

Bortsett från det lilla missödet, har träningen gått riktigt bra. När snön smälte och vägarna blev bara, var det som om jag fick fart under tossorna. Plötsligt sprang jag snabbare än jag gjort under hela vintern. Jag flög fram på lätta ben. Långpassen har blivit längre och veckototalen löpning högre. Kroppen har inte protesterat trots att jag ökat på mängden löpning. Progressionen har varit lämplig. I januari blev det 63 kilometer, i februari 72 och i mars 99,9. Härifrån är det bara att bygga vidare, fortsätta i samma stil eftersom det verkar fungera.

Styrkan, yogan och zumban hänger med fortfarande. Zumban går jag på varannan vecka ungefär, beroende på hur det passar med jobbet. Yogan och styrketräningen gör jag en gång i veckan. Ibland enligt min P90X video, och ibland eget program. Något som jag då nämner som löpstyrka när jag registrerar träningen. Då brukar fokus också vara på ben och core. Lite vad jag känner för och hur mycket tid jag har.

sammanfattning av mars

Sammanfattning av mars

Jag är glad över att träningen fungerar och att det känns roligt. Kroppen svarar och farten börjar finnas där. Under april vill jag börja lägga in intervaller i min löpning. Fortsätta med långpassen och börja närma mig 20 kilometer. Nu känns 10-12 kilometer enkelt och nästa steg blir att 15 kilometer blir ett standard långpass och längre än det något att jobba mot.

4

Mål för mars

Det är ju smart av mig att skriva om mitt mål för mars när det är två dagar kvar… Det är egentligen mest en grej för mig själv och för statistiknörden inom mig. Ett liknande mål som jag hade i december, för att få till en jämn och fin siffra. Mitt mål för mars är alltså att springa 100 kilometer. Jag är nu 11 kilometer från målet, så jag tror att jag kommer att fixa det.

mål för mars

Idag blir det ingen löpning, eftersom jag kommer att jobba hela dagen. Planen är istället att imorgon springa de sista kilometerna för att uppnå målet. Långpass och marsmål, allt i ett. Jag planerar att springa hemåt från jobbet. Jag tyckte det var så kul att transportspringa förra söndagen, att jag vill göra det igen. Det är roligt att springa på vägar som jag inte springer på varje gång. Plus att jag ändå måste springa långt när jag kommer hem, så jag kan lika gärna springa hem.

Det är ganska exakt 19 kilometer hem från jobbet. Jag har sprungit hela vägen tidigare, men imorgon är planen att springa en del och sedan hoppa på bussen den sista biten. Jag kanske springer längre än 11 kilometer, men 19 känns att ta i. Jag vill inte få ont eller skada mig så här nära resan.

 

0

Transportspring som långpass

En av det bästa sakerna med löpning är att veta att jag kan förflytta mig från plats A till plats B om det behövs och om jag vill. Det är en härlig känsla att ha, att veta att om jag ska befinna mig på en plats en viss tid, och tänka att jag springer dit. Idag var en sådan dag.

Vi skulle till Sams föräldrar, men jag ville verkligen få till ett bra långpass innan resan. Jag visste att jag inte egentligen skulle hinna springa innan vi ska dit och efteråt är det också ont om tid. Plus att jag säkert skulle vara hungrig och seg vid det laget. Det fanns bara en sak att göra. Springa dit helt enkelt. Transportspring och långpass, allt i ett.

Det var ett tag sedan jag transportsprang. Jag har mest gjort det när jag sprungit hem(åt) från jobbet. Jag föredrar nog att springa hem än att springa till något ställe. Eftersom jag aldrig vet hur min mage kommer att bete sig, känns det tryggare att springa hemåt. Idag hade jag inga problem med löparmage, utan löpningen och magen fungerade bra.

transportspring

Jag bara sprang på och njöt av vädret. Det var också roligt att springa på andra vägar än mina standardrundor. Ibland känns det som om jag alltid springer samma vägar. Nu fick jag i alla fall se lite nytt. Det var vår i luften och för första gången kändes det varmt att springa. Jag såg en annan löpare som sprang i t-shirt. Såå varmt var det inte, men varmare än det varit hittills.

Strax över elva kilometer blev min löptur. Jag hade missbedömt hur långt det var. Jag trodde att det var 13 kilometer, men elva är bra det med. Det är skönt att veta att det finns mer i kroppen. Jag hade kunnat fortsätta springa längre, men jag var ju framme 🙂

2

Jag älskar mina snabbskor

Vilket löppass det blev idag! Jag är ännu också helt löparhög. Så här bra har det inte känts på länge. Jag FLÖG fram. Jag visste väl att det var skorna det var fel på när jag sprang i vintras. Att icebugsen är de klumpigaste skorna i världshistorien, även om fästet är utmärkt. Idag var första gången jag sprang i mina favoritskor, mina snabbskor. Mina älskade rosa Adidas adizero boston. De lättaste skorna jag har, de som är till för intervaller och snabba pass.

mina snabbskor

Gatorna är sopade rent från allt grus, solen sken, fåglarna kvittrade, det var varmt, det var vår i luften. Det är fredag, jag är ledig i tre dagar. Allt var verkligen upplagt för ett bra pass, men att det skulle gå så här bra, det trodde jag inte. Jag tränade dessutom styrka igår och kände mig seg i benen. Jag tänkte att som bäst kan jag springa lite fartlek och försöka få upp tempot på det sättet. Planen är att försiktigt börja lägga in lite intervaller och tempo i mina rundor. Men idag behövdes ingen fartlek, tempot bara fanns där.

Den första kilometern gick i 6:18 och det är betydligt snabbare än jag sprungit hittills. Snittet brukar snarare vara kring 7:00. Jag tänkte, det kommer aldrig att hålla. Men det höll! Jag snittade hela rundan på 10 kilometer i 6:20. Alltså, 10 kilometer i 6:20. Det kändes inte ens som om jag tog i, utan som om benen sprang av sig själv. Löpsteget rullade på bra, benen var lätta, andningen stämde och det var inte flåsigt. Jag behövde inte kämpa, utan allting fungerade.

Nu går mina tankar igen till min evighetsfråga. Skor versus dagsform. Hur stor betydelse har skorna? Bevisligen spelar skorna en liten roll i alla fall, eftersom känslan i löpningen är en helt annan nu än den var i vintras. Det känns som om jag flyger fram i mina snabbskor, medan icebugsen kändes som att ha klossar på fötterna. Ingen lätt känsla med dem. Visst, jag har tränat bra, det har känts bra i kroppen och som om jag har utvecklats. Men att springa nästan en minut snabbare per kilometer? Liiite beror väl också på skor?

 

 

2

När blev det ljust ute?

När blev det plötsligt ljust ute? Så ljust att jag inte behöver min reflexväst när jag springer. Visserligen sprang jag idag direkt efter jobbet, klockan var kanske bara halv sex, men ändå. Dagsljus. Finns det något bättre efter en lång och mörk vinter? Våren är äntligen på kommande. Jag längtar efter att kunna springa i mindre kläder, att inte behöva bylta på sig alla kläder man äger när man vill springa. Bara ett lager på kroppen och ut genom dörren. Ah!

ljust ute

Dagens löprunda blev en riktigt bra en. Inga känningar av löparmage som tur. Jag hade pigga ben och bestämde mig för att öka tempot i en kilometer. En försmak till kommande intervaller som jag planerar att börja springa efter resan. Jag hade mina klumpigaste skor på, inte icebugsen, men mina Asics. De är inte gjorda för intervaller eller tempopass, men jag tyckte ändå att jag kom upp i löpsteget. Det var flåsigt och det märktes att jag inte sprungit snabba pass på länge. Jag fick kämpa för att hålla tempot högre i en hel kilometer, men pannbenet var starkt idag.

Jag tror det var ljuset och vårkänslorna som hjälpte. De har sopat gatan nära där jag bor. För inte så länge sedan gnällde jag över hur halt det var ute, och nu har redan gruset sopats bort. Jag längtar så efter vår och sommaren nu. När vi kommer hem från vår resa är det redan nästan mitten av april, och då måste det ju vara vår. Då kan jag kanske redan springa utan jacka, utan mössa och vantar…

Fotot här ovan är taget den 13e april i fjol, och då svettades jag ihjäl med vad jag hade på mig. #goals!

 

0

Träningsplaner vecka 12

Nu är det slut på vilan och den lugnare träningsveckan. Nu är det igen en normal träningsvecka som gäller. De kommande två veckorna är planen att träna mer och hårdare, eftersom resan närmar sig. Jag kommer nog att ta med träningskläder till resan också, men jag gissar att det kommer att bli lugna pass. Morgonjogg på stranden, inte långpass och inte styrketräning. Därför vill jag passa på nu. Pressa kroppen lite mer och sedan igen ta en lugnare träningsvecka.

Träningsplaner vecka 12

Måndag: yoga
Tisdag: styrketräning eller löpning
Onsdag: vila
Torsdag: löpning eller styrketräning
Fredag: löpning
Lördag: vila
Söndag: löpning

träningsplaner vecka 12

Jag siktar på att springa tre gånger den här veckan. Ett längre pass på söndagen och två kortare pass under veckan. På fredagen vill jag springa efter jobbet för att inleda helgen på bästa möjliga sätt, men den tredje dagen är ännu oklar. Det skulle passa bättre att springa på tisdagen, för att inte behöva springa två dagar i rad. Men tisdagen är knepigare med tanke på jobbet och hur jag har tid. Jag får helt enkelt se hur jag gör. Vad som passar bäst.

Styrketräningen kommer jag att göra den dagen jag inte springer. Planen är att fortsätta som jag gjort tidigare. Mycket fokus på ben och på core. Med vikter den här gången. Jag tycker om att känna mig stark och jag gör det oftast med vikter. Vad som är tunga vikter är förstås upp till en själv, men för mig, är det tunga vikter. Jag kan ha tyngre vikter igen och har inte längre vad jag klassar som babyvikter.

Idag blir det yoga på kvällen efter jobbet. Med Adriene förstås. Dag 17 av Dedicate står på schemat. Kanske sju minuter av meditation är precis vad jag behöver efter en lång dag på jobbet. Att kunna landa och hitta lugnet inför kvällen och natten. Eller så är jag så uppe i varv efter jobbet att det blir svårt att koncentrera sig…

Vad är dina planer för veckan?

2

Problem med magen igen

Jag har skrivit om det tidigare, om mina problem med magen när jag springer. Hur jag ibland utan förvarning drabbas av löparmage. Hur jag inte kommit på vad det beror på och varför jag drabbas. Vilket förstås gör det svårare att förebygga. Ifall jag visste att det beror på något jag ätit, hade det varit mycket lättare. Bara att inte äta av det, och problemet löst.

Jag har försökt med olika metoder, men inget tycks hjälpa. Eftersom jag inte vet vad som är problemet. Är det mjölkprodukter som är felet? Jag tror inte det, för jag äter inte mycket av mjölkprodukter egentligen. En yoghurt och två skivor ost om dagen, kan väl inte vara tillräckligt för att få problem. Eller är det gluten som är problemet? Eller är det ”bara” löparmage och det finns inget att göra åt saken.

problem med magen

Plötsligt får jag bara löparmage, för att på nästa pass inte känna av något. Och sedan inte drabbas på flera månader igen. Jag har varit inne i ett bra träningsflyt och alla pass har känts bra. Kroppen har svarat, benen har varit lätta och farten högre än den varit på länge. Något som jag inte nämnt, är att jag på de senaste passen alltid drabbats av löparmage.

Jag börjar känna av det ungefär halvvägs in i passet. Magen börjar knorra och det känns som att tja… Jag måste på toa helt enkelt. Det är hanterbart, men ibland är jag tvungen att sänka tempot eller gå en sväng. Inte för att jag inte skulle orka springa, men för att magen börjar göra sig påmind. Oftast blir det bättre av att jag går, men här någonstans börjar tankarna på att korta av passet komma. Vilken är den snabbaste vägen hem ifall det skulle krisa ordentligt?

Jag läser bland kommentarerna till tidigare inlägg om att det kan handla om intensiteten på passet som gör att jag får löparmage. Att det inte nödvändigtvis handlar om distansen. Men jag tycker ändå, att såå fort har jag inte sprungit. Fast det känns bra och som om jag är inne i ett bra träningsflyt, tycker jag inte att det är några snabba pass. Det är bara en bråkdel av passet som jag springer snabbt. Plus att jag också fått problem med magen på korta, lugna rundor.

Så, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hoppas på det bästa typ. Fortsätta springa och inse faktum. Att min mage är krånglig. Fortsätta äta som jag gör, träna det jag vill och inte fundera så mycket. Inte börja mixtra med maten, för det kan bara förvärra allting. För jag vet ju att det går över.

Det är jobbigt att inte kunna lita på sin kropp. Att magen ska vara det jag oroar mig mest för inför lopp. Inte för att inte orka springa, utan för att magen ska krascha. Jag brukar alltid ta immodium innan lopp och ha extra med på längre lopp, men det är ju ingen garanti.

Brukar du ha problem med magen när du springer?
2