Kategoriarkiv: Löpning

Långpass och pulsträning

Jag funderade länge ifall jag skulle ge pulsträning ännu ett försök eller inte. Förra hösten tänkte jag att jag skulle börja igen. Jag gjorde några tappra försök, men det blev inget av det. Min yogautmaning kom emellan i december och jag tänkte att jag börjar nästa år istället. Sedan började jag aldrig. Jag minns inte om jag skrivit om det här på bloggen eller inte, men jag bestämde mig i alla fall för att inte försöka mer. Inte nu i alla fall. Kanske nån gång i framtiden. Efter att yogautmaningen var över och jag började springa igen, ville jag bara springa. Inte fokusera på pulsen, utan springa på känsla och lust. Ifall pulsen var hög eller låg var den det, men det var inget jag fokuserade på.

En delorsak till att jag valde att inte satsa på pulsträning, var att det gjorde mig så frustrerad. Jag märkte egentligen aldrig några framsteg och jag blev irriterad när jag var tvungen att springa långsamt. Så långsamt att klockorna stannade och att jag hade gått snabbare. Jag hade alltid som mål att hålla pulsen under 150, men var oftast tvungen att ta gåpauser för att få ner den. Springa några steg. Gå några. Springa lite. Gå lite. Med den konsekvensen att snittfarten låg på 8:00-8:30. Och då var det ändå ”snabbt”.

pulsträning

Nu springer jag enligt schemat tre pass i veckan. Ett snabbare pass, inte intervaller ännu, men snabbare än vanlig lufs. Ett långpass, långt och långsamt, men utan att stirra på klockan och pulsen. Ett tredje pass på känsla, oftast vanlig distanslöpning. Igår var det dags för veckans långpass. Jag hade tänkt mig längre än sist, upp mot 16 kilometer. På morgonen när jag vaknade snöade (!!) det för fullt och jag svor några välvalda ord. Ville inte ställa in passet eftersom jag jobbar i helgen och inte har tid för långpass senare.

Vid ett hade det slutat snöa och jag begav mig ut. Även om jag försöker att inte stirra på klockan medan jag springer, händer det förstås att jag kollar på den. Speciellt när den piper till vid varje sprungen kilometer. Känslan i kroppen var precis som jag vill att den ska vara på långpass. Det kändes lätt att springa och jag lunkade på. Benen orkade och flåset var med mig. Jag blev ändå förvånad när jag kollade på klockan och den visade puls kring 148 och tempo på 7:20. What?!

Så sen när jag inte försöker springa enligt pulsen, går det hur bra som helst? Eller så har min kondition blivit bättre 🙂 För det var inte ens jobbigt. Jag sprang hela rundan. Stannade kanske på ett ställe och det var när jag skulle korsa en väg och det kom en massa bilar. Utöver det sprang jag. Liksom sprang. Inte lufsa på och försöka hålla pulsen nere. Utan sprang i mitt normala långpass tempo. 15,2 kilometer blev det igår, med jäkligt bra känsla om jag säger det själv.

Woop woop!
1

Nya skor

Jag hade redan inplanerat ett inlägg om skor. Jag skulle skriva om hur svårt det var att hitta ett bra par eftersom det finns så många alternativ där ute. Jag skulle be om tips och råd från er. Jag behövde verkligen ett par nya skor, eftersom mina börjar vara så utslitna. Plötsligt står jag där vid kassan i Intersport och redo att betala för mina nya skor. Hur tusan gick det till?

De senaste skorna, löpardojorna that is, som jag köpte var mina Asics Cumulus. I de sprang jag bland annat mitt maraton. Det är inget fel på skorna, men de har några kilometer på nacken och börjar vara slitna. Helt klart dags för nya. Den här gången ville jag också ha ett nytt märke för mig. Jag har sprungit i tre par Asics, två par Adidas och ett par Mizuno tidigare. Adidas är mina favoritskor när det gäller fart och intervaller, medan Asics är bättre för långpass och mängd. Enligt mig och mina fötter.

Jag har kollat runt lite på diverse nätbutiker, men inte egentligen haft en plan för vad jag skulle köpa. Hoka? Brooks? New Balance? Nike? Så många valmöjligheter och såå svårt att välja. Eller överhuvudtaget veta vad som är bra. Samma problem som alltid. Jag var på jakt efter mängdskor, för längre distanser. Med dämpning, men som ändå känns lätta. Mina Asics Cumulus, har varit bra mängdskor, men lätta är de ju inte. Snarare värsta klossarna. Absolut inte för intervaller, eller när jag vill känna mig lätt i benen.

Jag skulle egentligen bara till Intersport för att prova en sportbh. På söndagen säljs den mycket billigare än normalt (tips tips) på Intersports egna readagar. Eftersom jag jobbar på söndagen har jag inte tid att prova den då, men jag tänkte att jag ändå skulle ha tid att snabbt snabbt kila in och köpa den. Nu när jag vet vilken storlek. Jag jobbar nämligen i samma köpcenter där det finns Intersport och tänkte passa på att köpa den på min matpaus.

När jag nu ändå var i en sportbutik, kan jag i alla fall kolla på skor. Jag skulle inte köpa något, men försäljaren var så hjälpsam och jag testade en massa olika alternativ. Jag sa vad jag var ute efter och han hämtade en massa skor för mig att prova. Den Brooks modellen jag provade och hade spanat in tidigare (glycerin) passade inte alls. Hoka kändes ”konstig” på min fot och det blev det inte heller. Istället blev det, New Balance 890.

nya skor

Jag vill ut och testspringa dem, typ nu, men det får vänta ett tag. Det är så fina att jag inte vill förstöra dem i regn/snöslasket direkt 🙂

0

Det är alltid bra med en plan, men…

Igår skrev jag för första gången på länge en träningsplan för veckan. Två dagar in, har jag redan fullständigt gjort om planen. Idag höll jag mig till planen och gjorde min yoga, men i övrigt kommer jag att kasta om passen huller om buller.

Det började igår när planen var att springa ett snabbare pass efter jobbet. Benen och kroppen hade orkat det, men jag hade inte räknat med att det skulle komma 10 cm snö. Gatorna var fulla med snö, slask, is och sörja om vartannat och jag var verkligen inte sugen på att springa intervaller i det vädret. Ville inte springa överhuvudtaget. Istället för att göra min yoga och springa intervaller idag, blev det styrketräning. Och tja, eftersom det blev styrketräning igår, blev det heller inga intervaller idag… Utan yoga. Som planerat.

Nu är istället träningsplanen för veckan som följer:

Onsdag: löpning distanspass
Torsdag: vila
Fredag: löpning långpass
Lördag: vila
Söndag: löpning snabbare pass/intervaller

Nu hoppas jag att vädret är på min sida och att jag kan springa mina pass som planerat. Eller det är klart att jag kan springa oberoende av väder, men ni fattar säkert vad jag menar. Jag vill inte springa i snöslask. Eller springa intervaller med tunga ben från styrketräningen. Jag vill ju ge kroppen bästa möjliga förutsättningarna att prestera bra.

1

Träningsplaner vecka 14

Förra veckan var en riktigt bra träningsvecka och jag vill fortsätta på samma sätt. Veckan avslutades med ett löppass på över tio kilometer och totalt blev det över 32 kilometer löpning förra veckan. Den här veckan siktar jag på att springa ungefär samma mängd, gärna lite längre, men får se hur tiden räcker till. Förra veckan var det ju påsk och jag var ledig då och hade mer tid för löpning. Det är visserligen påsk ännu idag, men idag kallar redan jobbet för min del.

planer vecka 14

Mina träningsplaner för vecka 14 ser ut så här:

Måndag: Löpning, lite snabbare pass
Tisdag: Yoga
Onsdag: Vila
Torsdag: Löpning, långpass ca 15 kilometer
Fredag: Styrketräning
Lördag: Vila
Söndag: Löpning, distanspass ca 10 kilometer

Måndagens och tisdagens pass är de som är mest osäkra. Jag får se hur benen känns efter en dag på jobbet idag. Vill jag springa snabbt när jag kommer hem från jobbet, eller kanske det passar bättre med ett lugnt yogapass? Yogar jag idag, springer jag antagligen imorgon istället… Resten av veckan känns ganska spikad, med tanke på hur jag jobbar. Förstås kan det alltid hända något oförutsägbart, men det kan det alltid.

Jag vill satsa på långpasset den här veckan. Det är det viktigaste passet varje vecka med tanke på kommande mål. Jag vill börja närma mig långpass upp mot 20 kilometer igen. Jag har som längst sprungit långpass på 14,5 kilometer och vill steppa upp längden nu. Sommaren närmar sig, även om det är svårt att tro när jag kollar ut genom fönstret. Det är nu som grundträningen måste göras ifall jag vill klara av sommarens stora mål. Plötsligt är det redan augusti, och raceday…

Kan du gissa vad jag ska springa i sommar?

 

0

Sammanfattning mars

Veckorna rusar på och imorgon är det april. Då om något förväntar jag mig att våren kommer igång ordentligt. Nu räcker det med snö och slask och nu får värmen komma. Idag har det varit fint väder och vi passade på att ta en promenad i solskenet. Perfekt för mig att mjuka upp benen efter gårdagens långpass. Det fick bli månadens sista träningspass och det är dags att sammanfatta mars som träningsmånad.

sista dagen i mars

Under mars blev det lite mindre löpning än i februari, men fortfarande en okej mängd. Totalt blev det 79,1 kilometer löpning. Inga stordåd, men mer än jag sprang förra hösten då mängden rörde sig kring 65 km per månad. Nu känns det i alla fall som om jag är på gång igen. Långpassen är tillbaka, farten börjar finnas där och det är kul att springa. Jag ska så småningom formulera att skilt inlägg om mina lopptankar för i år. Snart måste jag börja träna mer specifikt inför dem, men i dagsläget är jag bara glad över att göra mina pass. Knalla på utan en större plan…

När jag kollar på träningsdagboken för mars ser jag att jag tränat väldigt varierat. Jag har promenerat, jag har testat på zumba igen, jag har gjort min vanliga styrketräning och yoga. Det är ett enda virrvarr av olika träningsformer. Jag brukar sikta på att springa tre gånger i veckan och göra ett styrkepass och ett yoga. Men ibland blir det inte som jag tänkt mig och så får det vara tänker jag. All träning som blir av är bra träning.

 

Hur har din träning varit i mars?

0

Långpass på långfredag

Det är långfredag idag och eftersom jag är ledig och har all tid i världen, finns det bara en sak som gäller. Långpass löpning. Jag såg på instagram att många hade haft samma tanke som jag. Kanske det är en tradition. Att långfredag betyder långpass. Vädret var det bästa möjliga för långpass idag. Eller för löpning eller utomhusvistelse överlag. Varmt, soligt, blå himmel, knappt någon blåst. Det hade knappast kunnat vara bättre. Dessutom börjar vägarna vara så gott som isfria nu. Äntligen! Men ännu vågar jag inte kalla det vår, för varje gång jag gör det kommer bakslaget.

långpass på långfredag

Jag hade ingen specifik tanke bakom dagens pass. Jag var osäker på ifall jag skulle springa veckans långpass idag, eller först på söndagen. Jag är ledig över helgen och har tid på mig att springa senare också. Igår tränade jag veckans styrketräningspass och det brukar resultera i träningsvärk och tunga ben. Idag kändes benen pigga och jag bestämde mig för att göra veckans längre pass idag. Kroppen kändes pigg trots träningen igår och det vara bara att köra. Ett ben framför det andra så länge jag orkade. Eller typ i 15 kilometer. Någon måtta får det väl vara 🙂

Jag började nämligen känna av min trilskande vänstra höftmuskel. Samma vänstra höft som under Paavo Nurmi maraton förra sommaren gjorde så ont så ont mot slutet. Jag tycker att jag har gjort min styrketräning, jag har yogat och försökt stretcha ut den, men tydligen har det inte hjälpt. Eller, jo det har ju hjälpt, men nu var det där igen. Smärtan. Den kommer smygande när jag ökar på distansen. Jag måste verkligen passa upp nu och vara extra noga med styrkeövningar och stretch. Musslan och duvan är favoriterna. Plus att jag borde köpa nya skor. Jag borde faktiskt, inte bara vill ha.

Totalt blev det nästan femton kilometer löpning, med en okej känsla. Jag skriver okej, för smärta är aldrig bra och det drar ner betyget. Annars hade betyget blivit bra. Kroppen orkade springa och flåset var med mig, men jäkla höft. Inte börja bråka nu när vi närmar oss loppsäsongen och bästa löparmånaderna.

1

Sol, snö och fart i benen

Varje gång jag tror att våren är på gång, kommer bakslaget i form av snö. Det var såå fint väder när jag slutade jobbet vid tre (annat var det däremot i morse när temperaturen mätte -10 grader). Vid tretiden lyste solen för fullt, fåglarna kvittrade, himlen var blå och det riktigt kändes som om det var vår i luften. Äntligen tänkte jag. Äntligen skulle jag dessutom få springa i solsken. Jag hade planerat att springa ett lite snabbare pass idag igen. Jag vill försöka locka fram fart i benen. Inte springa intervaller ännu, men lite fortare tempo enligt känslan i kroppen.

fart i benen

Efter diverse fix och trix här hemma var klockan strax efter fem när jag äntligen kom mig iväg på min planerade löprunda. Solen sken fortfarande och det kändes varmt i luften. Planen var att jag skulle springa en vanlig distansrunda, men med snabbare tempo. Jag hade ingen tanke om vilken fart jag skulle hålla, utan jag skulle låta kroppen bestämma. Plus att eftersom jag inte sprungit intervaller på evigheter utan främst lufsat runt, vet jag inte riktigt vad som är rimlig fart. Men allt som är snabbare än mitt nuvarande lufstempo är bra. Låga sexor är super.

Det var fint väder fram till ungefär fyra kilometer. Sedan började jag ana några snöflingor, men tänkte att det föll ner från träden. Två minuter senare var jag mitt uppe i värsta snöstormen. Eller var det kanske hagel? Jag såg knappt en meter framför mig och det goda tempot jag hållit sjönk som en sten. Det gick från 6:10 tempo till 6:50 tempo. Snön piskade i ansiktet och jag svor några väl valda ord över att våren aldrig kommer. Snöstormen var över lika fort som den började och när jag var hemma lyste solen för fullt igen. Typiskt.

Dagens pass bådar i alla fall gott för framtiden. Jag kan bevisligen springa fortare. Det kändes inte ens speciellt jobbigt fram till fyra kilometer. Visst var det flåsigt eller flåsigare än normalt, men det var överkomligt. Snart snart är jag redo för intervaller igen. Bara det skulle bli vår först.

 

0

Sammanfattning vecka 12

Jag har varit dålig på att skriva sammanfattningar om min träning den senaste tiden. Jag har sammanfattat hela månader, men inte vecka för vecka. Här är i alla fall en sammanfattning av vecka 12.

Måndag: långpass löpning, 11,75 km
Tisdag: vila
Onsdag: yoga
Torsdag: styrketräning
Fredag: löpning, snabbare tempo 6,8 km
Lördag: vila
Söndag: löpning 8 km

vecka 12

Den här veckan blev det mycket fokus på löpning precis som jag ville ha det. Skönt att få till ett långpass igen och att det inte var något problem med det. Kroppen svarade som jag ville och allting flöt på bra. Det var en bra start på veckan och att bygga vidare på. Nu kan jag öka längden på långpassen igen och närma mig de längder jag vill springa på. Den här veckan ville jag även testa på att springa lite fortare igen. Jag vill börja springa intervaller snart och för att mjukstarta kroppen blev det ett form av tempopass på fredagen. Farten finns gömd i kroppen och kommer säkert fram när jag kan trycka på mer i löpningen. När vägarna blir torra och isfria med andra ord.

Dagens löpning blev ett lugnt pass på 8 kilometer. Inget krav på tempot eller kilometermängd, utan bara ut och njuta av solen. Idag var första dagen som det kändes riktigt varmt när jag sprang. Inte varmt som i shorts och t-shirt, men varmt som i behöver inte buff, underställ, varm jacka, tröja, mössa, vantar och hela faderullan i klädväg. Totalt blev det strax över 26,5 kilometer löpning den här veckan och det är jag nöjd över. Betydligt fler kilometer än det blivit de två senaste veckorna.

Veckan bjöd även på mitt vanliga styrketräningspass plus att jag stod på händer för första gången. Det är kul att lära sig nya saker och handstående känns som något jag vill lära mig ordentligt. Vad ska jag göra med den kunskapen? Inget egentligen, men det passar bra till instagram 😉

Vecka 12 blev en bra träningsvecka och jag tänker fortsätta i samma stil. Öka på längden på långpasset. Springa ett snabbare pass i veckan och ett vanligt distanspass enligt dagsform. Inte skippa styrketräningen och inte heller yogan. Knalla vidare och hoppas att våren och värmen är här för att stanna.

 

0

Tempopass på en fredag

Jag har inte sprungit intervaller på evigheter, främst för att jag inte har haft lust. Dessutom är det fortfarande halt ute och intervaller kräver bättre underlag. Mina löprundor den senaste tiden har varit lugna och jag har inte haft en tanke om tempot. Fokus har legat kring att springa långt och att inte slå ihjäl sig på kuppen. Samla kilometer och bygga upp tåligheten och uthålligheten i kroppen. Idag var det soligt och fint fortfarande när jag slutade jobbet och jag hade planerat att springa oberoende. Vädret gjorde att jag var extra sugen på en löptur och benen kändes pigga trots gårdagens styrketräning. Jag bestämde mig för att testa att springa nån form av tempopass.

tempopass

Planen var att starta lugnt och gå enligt känslan i kroppen. Det har varit min plan tidigare när jag sprungit tempopass och det fungerar bra för mig. Jag sprang enligt samma upplägg som tidigare. Först två kilometer uppvärmning, stanna för att ta några bilder och därefter fyra-fem kilometer i snabbare tempo. Kilometerna gick lite ojämnt idag, men jag skyller på underlaget. Ibland kunde jag trycka på bra i löpsteget och ibland fick jag stanna och gå där det var som halast.

Jag längtar så efter våren nu och efter att ta av mig några klädlager. Ta på mig mina ”snabba” skor och börja springa intervaller på riktigt. Det är en kul känsla att ha att det går snabbt på mina försök till tempopass. Jag är sugen på att springa snabbt igen och se vad jag kan uppnå när det är bättre förhållanden. Det känns i alla fall som om jag är i bättre form nu än säg för ett år sedan vid samma tidpunkt. Uthålligheten och snabbheten finns där nånstans i kroppen. Det gäller bara att plocka fram det.

Trevlig helg!
0

Långpass plus yoga

Det händer nästan varje gång och varje gång är jag lika förvånad över att jag inte lärt mig. Alltid när jag ökar på distansen på mina löppass blir jag stel i kroppen, speciellt benen och varje gång tänker jag att nästa gång ska jag minsann komma ihåg att stretcha efteråt. Kommer jag nånsin ihåg det? Nej. Och här sitter jag igen en gång med väldigt stela ben som känns som stolpar. Tacka vet jag yogan. Jag hade egentligen inte tänkt yoga innan jobbet, men märkte att nästa pass i True serien jag följer på youtube bara var 18 minuter. Det hann jag lätt med innan jobbet och var en bra start på dagen. Mina yoga aha-moments kommer inte lika ofta nu som det gjorde då när jag var nyfrälst, men jag upplever dem fortfarande. Idag var en sådan dag.

Fem minuter in i passet märkte jag hur jag började slappna av och hur jag hittade andningen. Jag kunde sitta rakare i ryggen, axlarna kom neråt och stelheten släppte i benen. Jag hittade lugnet och kom in i ett bra flow. Det var synd att passet bara var 18 minuter idag. Jag hade gärna fortsatt och gjort mer, eftersom det var så skönt. Kanske var det igen en gång en sådan dag att oberoende av vilket pass jag gjort, hade det varit skönt. Jag vill minnas att jag hittade min favorit just dagarna efter ett långpass sist också…

Kanske det är en bra kombination. Långpass en dag och yoga ett par dagar senare? Helt klart att det finns ett samband där. Eftersom jag bevisligen inte kommer ihåg min rörlighetsträning annars, är det kanske bra att planera in yogan efter långpassen. Det är kanske som allra skönast att yoga då när jag är som stelast. Eller snarare att det gör mest nytta då…

0