Mjölkfria produkter part 3

Jag har nu använt mig av mjölkfria produkter i kanske två månader. Jag är kluven till hur jag ska fortsätta. Jag har inte märkt av några resultat, varken till det sämre eller det bättre. Samtidigt är jag inte direkt strikt i mina val, det är inte så konstigt om jag inte ser resultat. Orsaken till att jag ville testa mjölkfria produkter var mina problem med löparmage. Igår drabbades jag igen av löparmage när jag sprang. Trots att jag både ätit sojgurt till mellis och druckit latte gjord på havremjölk istället för vanlig. Och äggmacka till frukost, med oatlys påmackan som ”smör”. Verkligen alla rätt den dagen och ändå drabbades jag…

Det är inget problem med att äta mjölkfritt, det är helt gott och så, men det är inte direkt billigt. Jag trodde på något konstigt sätt att det kostade ungefär samma sak, tills jag började jämföra priser noggrannare. Vanlig matlagningsgrädde kostar ungefär 0,60 euro, medan Plantis kostar ca. 1,20. Jag hade säkert bara sett på priset på Plantis och tänkt att det väl inte är så dyrt, tills jag insåg vad vanlig grädde kostar… För att inte tala om yoghurt.

mjölkfria produkter

Dessutom är det konsistensen. Det jag mest saknar från vanlig kvarg eller yoghurt är konsistensen. Jag gillar min yoghurt tjock, det känns som om det mättar mer. De versioner jag hittills testat både gjorda på havre och soja har varit rinniga.  De har mer påmint om mjölk än om sådan yoghurt jag är van vid. Jag brukar främst äta tjock turkisk (eller grekisk) yoghurt, riktigt tjock och fet alltså. Smaken har aldrig varit ett problem. Jag har gillat alla hittills, förutom blåbärs gurtti av Valio.

Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta. Jag har inte sett några nämnvärda resultat och det ger inte  motivation till att fortsätta testa. Eller ska jag gå all in och utesluta alla mjölkprodukter och se om det hjälper? Nu har jag ibland använt vanlig grädde, ibland mjölkfria produkter. Ibland fått feeling och ätit glass i värmen. Ibland lagat mat innehållande massa ost. Ibland varit strikt och ätit bara mjölkfria produkter. Både ost, smör, grädde, yoghurt… Jag fick en kommentar på tidigare inlägg om att det är vanligt att man inte tål soja heller om man inte tål mjölkprodukter… Jag som just gillar sojaprodukterna bättre.

Eller är det kanske gluten som är problemet?

0

Milen i solsken

Milen är min hatkärleks distans när det kommer till lopp. Det är jättelångt  ifall jag vill försöka slå personbästa. Då måste jag maxa och det är jobbigt från början till slut. På träning är det däremot nästan den bästa distansen. Speciellt nu när jag är i sådan form att jag kan springa milen vilken vanlig dag som helst efter jobbet. Det är inte ett långpass och kräver inga såna förberedelser, som tid, mat, energi, mental uppladdning… Men det är inte heller en kort lufsrunda runt kvarteret. Det tar över en timme och är ett bra pass helt enkelt.

milen

Idag hade jag siktat på att springa just milen efter jobbet. Jag ville inte springa längre, eftersom jag försöker spara benen till söndagens långpass. Samtidigt vill jag få upp kilometermängden på veckan. Då börjar det krävas att även mina andra pass är längre än 6-7 kilometer. Jag springer för tillfället tre gånger i veckan och veckomängden brukar ligga kring 30. Jag vill öka på mängden till 35 kilometer till att börja med. Jag måste fundera på ifall jag ska lägga till ett löppass i veckan för att få upp mängden. I så fall på bekostnad av yogan. Kanske yoga varannan vecka och då springa tre gånger. Och varannan vecka ingen yoga och fyra löppass.

Dagens löppass var i alla fall helt okej. Det var väldigt dammigt ute och jag hostade mycket. När jag kom hem kändes det som om jag ätit grus. Det bara gnisslade om tänderna och ansiktet var ”smutsigt”. Löpningen kändes bra och jag knallade på. Lagom mycket kläder på för en gångs skull. Mot slutet började jag få ont i magen och jag drabbades igen en gång av löparmage. Mitt testande av mjölkfria produkter har inte precis hjälpt. Fast tja, jag är inte direkt konsekvent i mina val heller… Mer om det i ett skilt inlägg tror jag.

1

Lätt styrketräning utan vikter

Jag hade svårt att bestämma mig igår för vad jag skulle träna idag. Skulle jag träna överhuvudtaget? Skulle jag springa, träna vanlig styrketräning, plyometrics? Min arm känns betydligt bättre idag, men inte tillräckligt bra för att göra vanlig styrketräning med vikter. Var inte sugen på att göra plyomterics heller. Istället blev det ett lugnare styrketräningspass utan vikter. Mycket övningar med fokus på kroppskontroll och att hitta rätt muskler. Svårt och jobbigt det med och på ett annat sätt än tung styrka. Det blev många repetitioner och det brände nog i musklerna.

Jag fokuserade mest på benen och bålen idag. Min stackars core är försummad, även om jag tränar den i yogan. Nu blev det en hel del plankövningar, både sidoplanka och vanlig rak. Statiska, och olika variationer där jag antingen ska lyfta ett ben eller en arm. Benövningarna blev olika höftlyft, musslan och klassiska 80-tals övningar som kissande hund. Jag bjuder inte på en bild på det 🙂 Det är en bra övning, men känner mig just lite fånig när jag gör den.

Imorgon räknar jag med att kunna träna som normalt och på schemat står ett distanspass löpning. Jag siktar på att springa tio kilometer, men inte mer än det. Jag vill ha pigga ben till söndagens långpass. Jag hoppas och tror att dagens träning inte resulterar i brutal träningsvärk. Jag tyckte att jag tog det lugnt idag. Förstås kan styrketräning utan vikter också resultera i träningsvärk, speciellt om jag gör rörelser som jag är ovan med. Den här gången tror jag dock att jag är safe…

1

En spruta senare

Det är tur att jag hade planerat in vilodag idag, för träning hade inte kommit på fråga. Igår var jag och tog sista sprutan till TBE vaccinet. Jag kände inget av armen igår, jag gjorde min yoga som planerat och tänkte inte mer på det. På morgonen när jag vaknade kände jag direkt av armen. Jag hade i.o.f.s sovit mot/på armen och det förvärrade säkert saken, men jösses vad jag känner av armen idag. Det gör inte ont ont, men det känns. Obehagligt. Som om det inte finns någon kraft, jag orkar knappt lyfta armen.

Imorgon hoppas jag att det har lättat och att jag kan träna som planerat. Jag har nämligen planerat in styrketräningen till imorgon. Som det känns nu, kan jag i alla fall inte göra övningar för överkroppen. Klart att jag kan springa imorgon och träna styrka på fredagen, men. Jag har planerat att springa långpass på söndagen och det är egentligen mitt viktigaste pass den här veckan och då vill jag ha pigga ben. Styrketräning för ben brukar resultera i träningsvärk, medans en vanlig distansrunda löpning inte sliter lika mycket.

Får se imorgon hur jag gör. Jag tror nog att det har gått över tills imorgon, eller åtminstone lättat så att jag kan träna. Jag kan ju förstås träna ben utan vikter, typ plyometrics som jag planerade att göra förra veckan. Då blev det inte av, utan blev istället jägarvila och vanlig styrketräning. Som sagt, bestämmer imorgon.

21

Marit Björgen intervaller

Marit Björgen intervaller. Norska intervaller. 4 x 4 minuters intervaller. Kärt barn har många namn. Jobbiga är de i alla fall. Men effektiva. Men mest nog jobbiga. Jag har sprungit dem tidigare och varje gång är det lika jobbigt. Det låter så enkelt. Spring hårt i fyra minuter, vila i tre och upprepa bara fyra gånger. Lång vila mellan intervallerna och bara fyra stycken. Hur jobbigt kan det vara? Testa själv.

marit björgen intervaller

Jag värmde upp i två kilometer innan jag startade intervallerna. Tanken är att man ska springa hårt i fyra minuter, på 90 % av maxpulsen. Vad sen min maxpuls är, men hårt. ”Vilan” ska vara kring 70 % av maxpuls i tre minuter. Jag vet inte riktigt vad min maxpuls är eller vad som är hårt för mig för tillfället. Jag hade tänkt mig att 5:30 är bra för mig just nu. Mina vanliga rundor brukar gå i tempon kring 6:30-7:30.

Första intervallen blev den sämsta. Jag letade efter rätt tempo och puls och fegade. Jag hade säkert kunna springa fortare. De övriga gick bättre och jag kom upp i bra fart. Flåsade som en galning, men orkade hålla tempot och sprang upp för backarna. Det är konstigt hur jag alltid kommer till en backe när jag ska springa fort… Jag frustade och pustade och lungorna sved. Jag vet inte om jag påverkas av pollen, eller om tempot var för högt. Eller kanske tempot var alldeles lagom och det är så det ska kännas när jag springer fort? För jag orkade ju bevisligen, men tungt var det.

Under vilan gick jag först några steg för att hämta andan, men annars sprang/joggade jag. Jag har inte kollat så noga vilket tempo jag höll, men kring 5:20 tror jag. Den första var långsammare och låg snarare på 5:45. Jag hade en bra känsla i kroppen hela tiden, men idag är det stela ben. Det var kanske inte den smartaste idén att springa intervaller dagen efter styrketräning. Jag har inte träningsvärk, men väldigt stela baksida lår. Som tur väntar yogan på mig.

Totalt blev passet över 8 kilometer långt, för det blev en lång nedvarvning också. Bästa sättet att starta veckan på. Ett bra intervallpass på en måndag. Det kan inte annat än bli en bra vecka.

32

Träningsplaner för vecka 17

Viloveckan är över och det är igen dags att träna som vanligt. Den här veckan borde jag kunna träna som vill. Inget speciellt på jobbet eller några andra planer att ta hänsyn till. Förstås kan ju något hända, men så är det alltid och i så fall ändrar jag på planen. Inget jag funderar på nu.

En är glad i alla fall 🙂

Träningsplaner vecka 17

Måndag: löpning, intervaller
Tisdag: yoga eller vila
Onsdag: vila
Torsdag: styrketräning
Fredag: löpning, distanspass
Lördag: vila eller yoga
Söndag: löpning, långpass

Tisdagen och lördagen är de dagarna jag är mest osäker på. Imorgon är planen att gå och ta mitt TBE-vaccin. Jag tycker inte att jag har blivit påverkad av det tidigare, utan att jag kan träna som normalt. Det är i alla fall inte förbjudet att träna strax efter, det är väl mera hur man själv känner.  (tror jag, måste fråga) För säkerhets skull har jag bara planerat in ett lugnt yogapass den dagen. Eller vila och vila på onsdagen. Ifall jag skulle få symptom.

Jag hoppas kunna springa över 35 kilometer den här veckan. Långpasset vill jag springa kring 18 kilometer. Distanspasset på 10 kilometer och intervallerna blir vad de blir. Där är inte längden avgörande, snarare tempot och farten. Men ifall de landar på en 6-7 kilometer, borde inte 35 kilometer totalt den här veckan vara något problem. Förutsatt att de övriga passen går bra.

Vad tränar du i veckan?

 

0

Styrketräning och jägarvila

Det finns övningar jag tycker om, övningar jag är bra på och så finns de där andra. Övningar som jag vet att är bra för mig, men som jag sällan gör. För att de är jobbiga, eller för att jag inte är bra på dem. En sådan övning är jägarvila. När man ska sitta i 90 graders vinkel mot en vägg, så länge man kan. Vilken för mig betyder… inte speciellt länge. Benen börjar skaka nästan direkt och sedan är det bara pannben som gäller.

jägarvila

Eftersom jag nu ska börja träna mer specifik styrka inför mitt kommande maraton, kommer jägarvila vara en övning jag lägger till i mitt träningsprogram. Det är en bra övning för rumpan och benen. Idag tränade jag enligt mitt beprövade P90X program för benen. Där finns två versioner av jägarvila. I den första sitter man i 1 minut. Man växlar med att sitta i 90 grader och i lite högre position med 15 sekunders mellanrum. I den andra övningen sträcker man ut ena benet och växlar ben med 10 sekunders mellanrum. Mitt ben är inte direkt  högt uppe när jag ska sitta med ett ben 😉

Jag förväntar mig träningsvärk imorgon. Det brukar ofta komma efter benpass, oberoende vad jag tränat eller med vilka vikter. Nu ett par timmar efter mitt träningspass skakar benen fortfarande och det är en mör känsla i kroppen. Skönt att ta ut sig och få en endorfinkick. Viloveckor är kul, men träning är nog ännu bättre.

 

9

Redo för träning igen

Jag vet att det är bra med vilovecka, jag vet det, men. I något skede kommer gränsen emot. Jag har knappt tränat nåt den här veckan. Yoga och ett löppass. Jag blir så jäkla rastlös. Det är en sak att vila för att jag känner att jag behöver det. Då är det skönt och jag vill inte träna. Nu vilar jag snarare i förebyggande syfte. Jag får ingen utlopp för all energi jag har i kroppen. Jag vill bara träna och med träna menar jag springa. Det hjälper inte alls när jag läser om olika lopp som springs till höger och vänster. Jag.vill.också.

Imorgon är planen ett styrketräningspass. Jag vill inte tumma på styrkan, fastän jag ska ta det lugnare den här veckan. Jag ska fokusera på benen. Kanske det blir plyometrics igen. När jag kollade i träningsdagboken märkte jag att jag brukar göra det när jag har viloveckor. Det är i alla fall ett bra sätt att få utlopp för all energi…

0

Vad betyder allt i praktiken?

Det är en sak att ha en plan, en annan sak att omsätta allt i praktiken. Jag har listat mina nyckelpass och vad jag behöver jobba på inför Tallinn maraton. Jag ska försöka förklara mer detaljerat hur jag tänker kring de olika delarna.

Långpass

Detta känns som den viktigaste punkten. I min maratonträningsplan skrev jag att jag vill springa åtminstone ett långpass på över 30 kilometer och några på över 25. Det längsta jag sprungit hittills på långpass är 16 kilometer. Jag har tidigare ökat med 1-2 kilometer per vecka. Ökat i kanske tre veckor och sedan haft en lugnare vecka där jag sprungit mindre och inget långpass. Kilometermängden är för tillfället ungefär 30, fördelat på ett långpass, ett intervallpass/snabbare pass och ett vanligt distanspass.

Det är nu 20 veckor kvar till maraton, om jag inte räknat fel, och håller jag samma tak borde jag utan problem komma upp i 30 kilometer. Samtidigt vet jag att snart börjar pollenhelvetet, sommar och sol och lata dagar… Det är inte precis som om ett 30 kilometers pass springs på en timme efter jobbet. Det krävs tid, planering, ledig dag. Helst inte för varmt, för vill inte springa i värme. Helst inte regn. Kanske jag nån gång vill ta en drink på en uteservering. Kanske bara ligga på stranden.

Då måste jag komma ihåg. Maraton. Heidi du ska springa maraton! Långpassen måste springas.

i praktiken

Styrketräning

Näst efter långpasset kommer styrketräningen. Jag har tränat styrka regelbundet varje vecka länge. Inte efter en specifik plan, utan mest en massa övningar blandade hejvilt. Benböj, armhävningar, biceps curl, stå på händer… Inte direkt några övningar som hjälper när jag ska springa maraton. Eftersom min vänstra höft knorrar ibland, måste jag börja göra övningar för att stärka upp den. Mycket övningar på ett ben. Utfall med benet uppe på en bänk. Musslan. ”Curtsy” utfall. Typ alla dessa övningar. Och fortsätta med yoga och stretch. Förstås.

Träningsprogram

Jag tänker göra upp ett eget program och inte följa en strikt plan. Eftersom jag jobbar olika dagar, olika tider är jag i alla fall tvungen att kasta om alla pass beroende på hur min dag ser ut. Jag vill få in tre löppass, ett styrketräningspass och ett yogapass. Precis som nu alltså. Kilometermängden kommer att öka för varje vecka, främst för att långpasset blir längre hela tiden. Intervallpasset kommer att vara i varierande längd, beroende på vilket typ av intervaller jag springer. Distanspasset är min mysrunda på veckan. Det passet som får ge vika först om det inte passar in med övriga livet. Eller det passet som kan bytas ut mot, t.ex cykling.

Intervaller

Jag vill springa fortare än mitt förra maraton. Det är det tidsmålet jag har för tillfället. Ett intervallpass i veckan är planen. Här är jag ännu mest osäker på vilka jag ska springa. Det finns så många och inget är mer rätt eller fel än det andra. Kanske jag går enligt känsla och dagsform? Fast sen igen, när vill man springa backe?

Frågor på det?

0

Jag kunde inte hålla mig

Egentligen är detta min vilovecka, eller lugnare vecka, men idag var vädret alldeles för fint för att kunna motstå löpningen. Jag hade planerat att springa senare i helgen, men då har det lovats sämre väder. Lika bra att passa på att springa idag när vädret var fint. Sol, blå himmel, säkert över tio grader varmt… Bästa tänkbara vädret för löpning.

Jag var ändå förnuftig och beslöt mig för att springa en helt vanlig distansrunda. Inte intervaller. Inte långpass. En vanlig mysrunda i valfritt tempo. Eftersom jag inte sprungit sedan söndagen och inte tränat annat än ett yogapass den här veckan, hade jag pigga ben. Väldigt pigga ben. Det kändes som om jag flög fram. Vad som var tänkt som en lugn runda, blev till sist nästan ett tempopass. Känslan i kroppen var ändå bra, det kändes inte som om jag pressade mig själv. Det var snabbare tempo än normalt, men kontrollerbart. Jag tog inte i för fullt, utan idag var dagsformen bra.

Jag hade lärt mig sedan förra gången jag sprang i värme, att ha mindre kläder på mig. Jag tänkte först bara ha en t-shirt, men vågade inte. Istället blev det långärmad tröja, men en tunn en den här gången. Inga vantar och inget pannband. Det var lagom. Jag hade säkert klarat mig med t-shirt, men vill inte chansa och bli sjuk. Min löpning och träning överlag går bra för tillfället och jag vill inte tvingas till ett uppehåll. Därför tar jag också medvetet viloveckor och låter kroppen återhämta sig.

0