Jag har nu använt mig av mjölkfria produkter i kanske två månader. Jag är kluven till hur jag ska fortsätta. Jag har inte märkt av några resultat, varken till det sämre eller det bättre. Samtidigt är jag inte direkt strikt i mina val, det är inte så konstigt om jag inte ser resultat. Orsaken till att jag ville testa mjölkfria produkter var mina problem med löparmage. Igår drabbades jag igen av löparmage när jag sprang. Trots att jag både ätit sojgurt till mellis och druckit latte gjord på havremjölk istället för vanlig. Och äggmacka till frukost, med oatlys påmackan som ”smör”. Verkligen alla rätt den dagen och ändå drabbades jag…
Det är inget problem med att äta mjölkfritt, det är helt gott och så, men det är inte direkt billigt. Jag trodde på något konstigt sätt att det kostade ungefär samma sak, tills jag började jämföra priser noggrannare. Vanlig matlagningsgrädde kostar ungefär 0,60 euro, medan Plantis kostar ca. 1,20. Jag hade säkert bara sett på priset på Plantis och tänkt att det väl inte är så dyrt, tills jag insåg vad vanlig grädde kostar… För att inte tala om yoghurt.

Dessutom är det konsistensen. Det jag mest saknar från vanlig kvarg eller yoghurt är konsistensen. Jag gillar min yoghurt tjock, det känns som om det mättar mer. De versioner jag hittills testat både gjorda på havre och soja har varit rinniga. De har mer påmint om mjölk än om sådan yoghurt jag är van vid. Jag brukar främst äta tjock turkisk (eller grekisk) yoghurt, riktigt tjock och fet alltså. Smaken har aldrig varit ett problem. Jag har gillat alla hittills, förutom blåbärs gurtti av Valio.
Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta. Jag har inte sett några nämnvärda resultat och det ger inte motivation till att fortsätta testa. Eller ska jag gå all in och utesluta alla mjölkprodukter och se om det hjälper? Nu har jag ibland använt vanlig grädde, ibland mjölkfria produkter. Ibland fått feeling och ätit glass i värmen. Ibland lagat mat innehållande massa ost. Ibland varit strikt och ätit bara mjölkfria produkter. Både ost, smör, grädde, yoghurt… Jag fick en kommentar på tidigare inlägg om att det är vanligt att man inte tål soja heller om man inte tål mjölkprodukter… Jag som just gillar sojaprodukterna bättre.









