Styrketräning för ben

Styrketräning för ben är hatkärlek för mig. Jag tycker om när jag gör det. Det är kul att kunna använda betydligt tyngre vikter än när jag tränar överkroppen. Jag känner mig stark och som om jag har power i kroppen. Känslan dagen efter eller ibland direkt efter passet är en helt annan. Jag känner minsann av att jag tränat ben. Benen skakar, all power är borta, för att inte tala om nästa dag då träningsvärken är ett faktum. När allt gör ont och jag vaggar fram för att jag inte kan gå normalt.

Den här veckan är det mycket på jobbet och mycket efter jobbet och därför blir träningen lidande. Jag måste välja vad jag prioriterar mest i träningen, eftersom jag inte kan träna så många gånger som jag skulle vilja. Tiden räcker inte till. Jag har valt att satsa på ett bra löppass, som jag gjorde igår, och ett styrketräningspass. Övrig träning är bonus. När jag bara kan/hinner träna ett pass styrka i veckan, väljer jag styrketräning för ben. Det tycker jag är viktigast. Visst är det kul att träna armar också, men det är benen jag behöver träna för löpningens skull.

styrketräning för ben

Jag valde igen en gång mitt trogna P90X benprogram. Den här gången med tyngre vikter. Jag hade dessutom (lätta) vikter i vissa övningar som jag tidigare gjort utan vikter. Det är inte länge sedan jag gjorde programmet för första gången efter ett uppehåll, och då orkade jag knappt igenom programmet. Nu lassar jag på vikter och orkar hela vägen. Jag känner mig stark igen och det är en kul känsla. Att träningen jag gjort har haft effekt och att jag har utvecklats.

Ibland tänker jag att det skulle vara kul att testa hur ”bra” jag kan bli på styrketräning. Jag gillar känslan av att känna mig stark och det är kul att se att jag utvecklas. Samtidigt vet jag att det i så fall skulle bli på bekostnad av löpningen. Den uppoffringen vet jag inte om jag är villig att göra. Jag tycker ändå mest om löpningen…

1

Nu har det vänt

Löpningen går bra för tillfället och jag är tacksam över att kroppen håller och huvudet vill. Efter mitt maraton i september var min träningsiver som bortblåst, men nu har det vänt. Som det alltid gör. Jag blir inte orolig över det mer, för jag har varit med om det många gånger tidigare. Jag vet att lusten och ivern till träningen kommer tillbaka. Det går upp och ner, som allt annat i livet, jag är inte alltid på topp. Även om jag kanske ibland uppfattas som en som tränar hela tiden och att allt alltid är bra, har också jag stunder då träningen mest känns blä. Då jag bara äter choklad i soffan och kollar på film.

Nu har det vänt. Nu vågar jag kanske säga det, för jag har haft så många bra pass på raken. Känslan har varit bra hela tiden och det är roligt att träna. Jag ser framemot träningen och längtar till nästa gång jag får springa igen. Jag behöver inte kämpa för att få till träningen, utan jag bara gör. Oftast dessutom mer än jag ursprungligen hade planerat. Idag var ett sådant pass. Jag hade planerat att springa och springa ett längre pass. När jag skriver längre menar jag längre än min normala mysrunda runt kvarteret. Det är inte så att jag planerar, idag ska jag springa 12 kilometer, den här rutten. Jag bara går ut genom dörren och börjar springa och se hur det känns.

nu har det vänt

Idag kändes löpningen bättre ju längre jag sprang och och plötsligt hade jag igen sprungit tio kilometer. Förra veckan sprang jag det för första gången på evigheter och nu gjorde jag det som om jag aldrig gjort något annat. Älskar känslan att kunna göra det så där bara. Att det är min nya norm. Milen är min hatdistans på tävling, men det är den bästa distansen att springa en grå tisdag.

0

Veckans träningsplaner

Jag tycker att det fungerar bra med att skriva ner veckans träningsplaner här på bloggen. Det ger mig en möjlighet att fundera vad jag ska träna i veckan och när, plus att det är svårare att skippa träningen om det står någonstans. Förra veckan var en riktigt bra träningsvecka, men den här veckan blir svårare att få till träningen. Jag vet inte varför jag alltid tycker att jag ska hitta på utmaningar åt mig i december. Just under den stressigaste tiden på året på jobbet, då när jag jobbar som mest. Långa dagar, mycket kunder, hög ljudnivå och bråttom. Förra året skulle jag göra #yogaeverydamnday under december och nu ska jag springa 68,4 kilometer.

Den här veckan är jag glad om jag får till fyra träningspass. I värsta fall kan det bli bara två… Jag kommer nämligen att jobba mycket, 12-21 eller 10-19 och med 45 minuters arbetsresa på det, lockar det inte att varken träna innan eller efter jobbet. De dagar jag har kortare arbetstider, har jag istället planerat in annat kul program. Veckans träningsplaner är därför lite öppna, men tisdag och onsdag är jag ledig och då tänker jag träna. Då fokuserar jag på det som jag tycker är viktigast just nu. Ett löppass och ett tyngre benpass. Är det den enda träningen jag kan göra den här veckan, är jag nöjd med det.

veckans träningsplaner

Måndag: vila
Tisdag: löpning
Onsdag: styrketräning, ben
Torsdag: vila/yoga
Fredag: vila
Lördag: vila
Söndag: vila eller löpning

På torsdagen finns det kanske möjlighet till träning efter jobbet, frågan är bara ifall jag vill eller orkar träna, om jag tränar tungt/tyngre både tisdag och onsdag. Kanske det i så fall blir ett lugnare yogapass för att mjuka upp kroppen. På söndagen borde jag också kunna träna efter jobbet och då vill jag i så fall springa veckans andra pass. Jag försöker att inte stressa över mitt decembermål, men det är klart att det finns där i bakhuvudet hela tiden.

Note to self år 2019. Inga utmaningar under december 🙂

1

Fartlek, teknik och feeling

Jag hade tänkt springa en vanlig mysig runda runt kvarteret, enligt min veckoplan. Jag fick feeling för jag kände mig pigg i benen och stark, så jag beslöt mig för att springa en blandning mellan fartlek och teknikövningar. Jag gör i princip aldrig teknikövningar eller löpskolning. Det är såå tråkigt, plus att jag känner mig fånig när jag springer med höga knän, eller hälkickar, och försöker se ut som om jag vet vad jag sysslar med. Nu var det mörkt och nästan inga andra människor ute. Jag kunde skutta på bäst jag ville utan att någon såg mig.

Fartlek är något jag tycker om att springa då när jag inte är van vid intervaller, men ändå vill springa lite fortare. Det är inte strukturerade intervaller, utan mer som namnet säger, en lek med farten. Fort upp för backen, jogga till bänken, en rusch till nästa lyktstolpe, lugnare fram tills jag ska svänga där framme… Det kombinerat med min teknikträningen gjorde att dagens pass blev riktigt bra.

fartlek

Jag är motiverad till löpningen igen och har fått till två bra pass den här veckan. Det längsta passet jag sprungit sedan mitt maraton och ett bra kvalitetspass idag med teknikövningar och fartökningar. Jag ska försöka göra teknikövningar oftare. Det tar ju ingen tid bort från passet, totalt var det kanske max tio minuter som jag gjorde löpskolning.

Mot slutet av rundan hade jag sån feeling i löpningen att jag beslöt att springa en kilometer snabbt. Jag vet, en hel kilometer 🙂 För en som mest sprungit mysrundor runt kvarteret hela hösten var den kilometern en lång en. Kul känsla i alla fall att kunna trycka på och att kroppen orkar. Självförtroendet fick en rejäl boost!

 

0

Första passet i de nya skorna

För ett tag sedan skrev jag om att jag köpt nya skor på rean under Black Friday. Jag rekommenderar inte att göra som jag gjorde. Beställa skor via nätet utan att ha provat dem innan. Jag har haft samma modell tidigare och jag litade på att min fot eller skorna inte hade ändrat mycket sedan jag sist hade dem. Därför vågade jag beställa dem utan att testa först. Igår var första gången jag testsprang de nya skorna. Vad tyckte jag om dem?

Skorna som jag köpte är alltså Asics cumulus 20. Jag har tidigare haft 18 av samma modell och med dem sprang jag bland annat mitt första maraton. De är inte de lättaste skor jag har, men de har varit bra som mängdsko och för längre pass när jag vill ha mycket dämpning. Skorna känns kanske klumpiga och hårda vid första försöket och de är absolut inte för intervaller. Jag köpte dem med tanken att de ska bli mina mängdskor och för vanliga distanspass. När jag vill ha en basic sko utan extra finesser, som lätt vikt, trail eller isdubbar. För det syftet och för det priset jag köpte dem för, är de bra.

nya skorna

”hjälpredan”  är med som vanligt

Gårdagens testpass blev strax över tio kilometer. Första gången på evigheter sedan jag sprang så långt och känslan i kroppen var bra. Om det berodde på de nya skorna, eller om jag bara hade en bra dag, vet jag inte. Skorna förvärrade i alla fall inte känslan, jag märkte knappt av dem. Det är väl ett gott tecken när man springer i nya skor. Att man inte ens reagerar på att man har nya, utan bara springer som man alltid gjort. Jag tror att de kommer att fungera bäst på längre pass när jag vill ha mycket dämpning. När jag börjar bli trött och tekniken kanske inte är vad den borde, då kommer de att vara bra.

nya löparskor

1

Dagen då jag sprang tio kilometer

Tio kilometer är normalt sett inte en lång distans för mig. Det är snarare något jag kan springa i sömnen när jag är i bra form. Idag var det första gången på evigheters evigheter som jag sprang tio kilometer. Jag har inte sprungit milen sedan mitt maraton i september. Jag har inte ens försökt innan och jag hade säkert klarat av att springa distansen tidigare, men jag har valt att träna enligt lust och känsla.

Lusten och känslan till löpningen var som bortblåst efter mitt maraton, och det fanns inte på kartan att jag skulle springa långt. Då var jag bara glad om jag överhuvudtaget sprang. Nu har träningsivern kommit tillbaka. Jag har dessutom mitt decembermål att tänka på. Målet är alltså att springa 68,4 kilometer under december för att totalt ha sprungit 1100 kilometer i år.

Idag har jag varit ledig för det är Finlands självständighetsdag. Vädret var utmärkt för löpning. Finland visade sig verkligen från sin bästa sida. Strålande sol, några minusgrader och knappt någon blåst. Jag hade en förhoppning om att springa tio kilometer idag, men jag hade inte planerat ut någon speciellt rutt. Jag skulle springa på och beroende på hur kroppen kändes, bestämma mig efterhand.

Kroppen kändes bra och jag hade pigga ben. Vid kanske sex kilometer bestämde jag mig för att satsa på att springa längre och springa tills jag nådde tio kilometer. Det blev några kringelikrokar mot slutet för att komma upp i distans, men det gjorde inget. Kroppen var inte trött, trots att det var en längre distans än jag sprungit på länge.

dagen då jag sprang tio kilometer

Det känns såå skönt att veta att jag fortfarande kan springa långt. Att kroppen orkar och att det inte gör ont någonstans. Det här är en bra grund och nu kan jag öka på distansen när jag känner mig redo. För tillfället är jag nöjd med det här, men det gör mycket mentalt att veta att jag kan.

3

Yoga med Adriene del femtioelva

Det blev ingen yoga igår, eftersom jag var alltför trött efter jobbet. Idag kände jag mig mycket bättre, jag har ätit bättre och var sugen på yoga. Jag har testat på många olika instruktörer via youtube, men jag återkommer alltid till yoga med Adriene. Hon är bäst helt enkelt. Jag hittar alltid något bland med hennes många pass som passar mig för dagen. Oberoende om jag vill ha lugnt, mera styrka, för överkropp, för benen, långt eller kort… Hon har allt.

Idag blev det abs and arms, igen en gång med tips från en läsare. Tack! Min handled känns bättre och jag vågade mig på ett program där jag är mycket på armarna. Mycket olika versioner av plankan och armhävningar med smalt grepp. Armhävningar med smalt grepp är nog min absoluta hatövning, men jag tycker mig märka en liten förbättring. Jag orkar fortfarande inte heller gå ända ner i golvet, eller göra många av dem, men det tar sig.

yoga med adriene

Jag tycker att jag har hittat tekniken. Jag tror det har att göra med att min core har blivit starkare. Jag orkar hålla upp kroppen, jag blir inte lika skakig i armarna och jag har fått till andningen. Inte alltid och hela tiden, men det är bättre nu och jag hittar snabbare tillbaka till fokus. Tankarna vandrar kanske inte lika mycket mer, utan jag kan koncentrera mig på vad jag ska göra.

Jag tycker Adriene är bra på att förklara och hon visar alltid olika alternativ man kan göra. Jag ska fortsätta med yoga med Adriene och kämpa vidare. Jag vill bli bättre och det motiverar mig till att fortsätta när jag märker resultat. Babysteps…

1

Det blev ingen yoga

Det blev ingen yoga idag, istället blev det en vilodag enligt träningsplanen. Det har inte så mycket att göra med träningsvärk, för det har jag egentligen inte. Utan det handlar mer om att jag var/är väldigt trött efter jobbet. Jag har inte ätit ordentligt idag, och känner mig mest trött och illamående. Soffläge, choklad och Masterchef Australia låter som en mycket bättre idé.

Imorgon gör jag ett nytt försök till yogan. Jag vill inte lämna bort den, även om jag den här månaden satsar mer på löpningen. Tyvärr är det oftast yogan som faller bort ifall jag inte hinner/kan träna allt jag planerat. Löpningen är prio ett, sedan styrketräningen och yogan kommer på sista plats, fast jag vet hur bra det är för mig.

ingen yoga idag

Jag hade förstås kunnat göra ett lugnt yinyoga pass idag, eller ett med mycket meditation och andningsövningar. Jag vill ändå inte att yogan blir något jag bara ”checkar av” vecka för vecka. Jag vill ju att det ska ge mig något och att den ska ha ett syfte. Inte att jag gör det bara för att. Då är det bättre att jag yogar imorgon eller en annan dag istället, då när jag förhoppningsvis är piggare. Då kan jag njuta mer av passet och jag har säkert också bättre koncentration när jag inte känner att det är något jag måste göra. Utan något jag vill.

1

Träningsplaner för vecka 49

Det var evigheter sedan jag skrev träningsplaner för en vecka, men nu är det dags att strukturera upp träningen lite mer i och med mitt träningsmål för december. Målet är alltså att springa 68,4 kilometer för att få årstotalen att bli 1100 kilometer löpning. Även om jag inte behöver göra några större förändringar i min träning för att nå mitt mål, är det bra med en plan. Jag kan inte bara springa på känsla, springa fem kilometers rundor runt kvarteret om jag vill nå mitt mål. Jag måste springa liiite längre rundor, eller då springa fler gånger i veckan än två. Det vet jag inte om jag är beredd att göra eftersom jag fortfarande vill styrketräna och yoga också.

Träningsplaner för vecka 49

Måndag: styrka, ben
Tisdag: yoga eller vila
Onsdag: vila eller yoga
Torsdag: löpning
Fredag: styrka, överkropp
Lördag: vila
Söndag: löpning

Dagens styrketräning är redan gjord och medan jag skriver det här skakar benen. Det blev ett rejält benpass med mycket utfall och knäböj. Jag gissar på träningsvärk imorgon, som vanligt efter benpass, och därför är morgondagens träning oviss. Beroende på känslan i kroppen blir det antingen yoga eller vila.

På torsdagen är jag ledig och då planerar jag att springa. Inte långpass, men ett längre pass. Jag har inte sprungit över tio kilometer… sedan mitt maraton, och nu tänkte jag försöka mig på milen. Känslan i kroppen har varit bra den senaste tiden jag sprungit. Det skulle sitta fint med ett tvåsiffrigt löppass. Veta att jag fortfarande kan och att kroppen orkar. Plus att det förstås skulle bidra bra till mitt decembermål.

träningsplaner för vecka 49

Fredagens träning är planerad som överkroppsstyrka. Min handled är inte sjuk längre, men jag vill ge den extra mycket tid att bli bra. Jag vill också hitta ett armträningsprogram som är på min nivå. De jag provat på hittills har varit alltför svåra och tunga. Jag har inte klarat av rörelserna och inte orkat med många repetitioner.

Lördagen är en vilodag, eller jag är snarare tio timmar på jobb. På söndagen hade jag tänkt springa igen, men jag vet inte vilken typ av pass. Och poff hade det gått en hel vecka igen.

0

Träningsmål december

Löpningen och träningen överlag känns bra just nu och för december tänker jag mig en liten utmaning. Istället för en julkalender som det finns många av, eller en yogautmaning som jag gjorde i fjol, tänker jag mig en löparutmaning. Hela hösten efter mitt maraton har det varit si som så med löpningen. Jag har sprungit, men korta och lugna pass. Statistiken talar sitt tydliga språk. Det har blivit 52 kilometer, 48 och 39 kilometer löpning under september, oktober och november. Mitt träningsmål för december är att springa 68,4 kilometer. Varför en så ojämn siffra?

träningsmål december

Statistiknörden inom mig märkte att det är den siffran som krävs för att jag ska ha sprungit 1100 kilometer i år totalt. Jag hade först tänkt att mitt träningsmål skulle vara 55 kilometer, men ni som fattar 😉 Mer än vad jag sprang i september, men inte något ouppnåeligt som t.ex 100 kilometer. Där är jag inte riktigt ännu. Det känns som ett rimligt mål. Mer än vad jag sprungit under hösten och något jag lite behöver kämpa för att uppnå. Samtidigt borde det inte vara några problem för mig, mängden är en bråkdel av vad jag sprang under sommarens månader då när jag tränade inför maraton.

Jag är på väg mot mitt mål. December fick en bra start, igår blev det 7,4 kilometer löpning. Eftersom zumban tog slut för säsongen, frigör det en extra träningsdag i veckan. Jag behöver egentligen inte förändra mycket i träningen för att uppnå mitt träningsmål. Jag kan träna som jag gjort hittills, bara förlänga löppassen lite. Min rundor har för tillfället varit mellan 5 och 7 kilometer, ungefär 12 kilometer i veckan. 68,4 delat på 4 är 17,1. Kan jag fast springa en 8 kilometer runda och en 9 kilometers runda i veckan är jag nästan där. Vissa veckor kanske jag springer tre gånger i veckan och då kan jag springa kortare rundor.

Jag är i alla fall ivrig på den här lilla utmaningen. Klarar jag av den blir nystarten nästa år inte lika dramatisk. Då är jag redan inne i ett bra flow med okej mängd löpning (för mig) och då är det förhoppningsvis lättare att öka på. Jag ska inte glömma bort styrkan och yogan, även om december blir mer av en satsning på löpning. Jag ska fortsättningsvis träna styrka en till två gånger i veckan och yoga en gång. Varva det med löpning enligt känsla och lust.

Har du något träningsmål för december?

2