Den som tränar

När blev jag känd som ”den som tränar”? Jag vet ju själv att jag tränar, jag skriver om det här och på instagram, men har väl aldrig insett att jag uppfattats som den tränande personen i ett gäng. Plötsligt har jag blivit den som folk frågar råd av. Träningstips, stretchövningar, vad som är bra skor att springa i… När blev jag den personen?

På jobbfesten förra lördagen berättade jag om yogan jag gör och visade några enkla stretchövningar för nacke och axlar. Övningar vi gjorde sittandes vid matbordet medan vi väntade på efterrätten. Mycket uppskattat och jag märkte att jag tyckte om det. Jag tyckte om att berätta om min träning och få andra människor att bli inspirerade/intresserade. Varför yogar inte jag, var några av reaktionerna jag fick. Om det är så här enkelt och så här skönt? Det bara av några lätta övningar vid matbordet. Vad kan inte hända då, om man gör en längre yogasession eller oftare.

den som tränar

Nu är inte yogan min största passion, löpningen är fortfarande nummer ett. Det är det roligaste samtalsämnet jag vet. Det kan jag prata hur mycket eller länge som helst om. Jag drog hela historien om Tallinn maraton. Jag berättade om Paavo Nurmi i sommar. Jag berättade om hur en träningsvecka ser ut för mig. Vad jag äter. Hur jag förbereder mig inför lopp, inför långpass. Jag höll låda inför hela restaurangen 🙂 Och det var hur kul som helst! Jag vill göra mera sånt! Både berätta och visa övningar. Det är en häftig känsla att märka att folk blir inspirerade av mig. Av mig!

 

5

En lista om resor

Reslusten är stor just nu mitt i det mörkaste november. Tyvärr har vi ingen resa inplanerat, inte ens en liten miniweekend… Istället får jag nöja mig med att drömma tillbaka till gamla minnen och svara på en lista om resor. Listan hittade jag här.

Värsta resan:
När vi skulle till London och flyget var försenat med sju timmar. Det var sju väldigt långa timmar på Helsingfors flygfält och halva resan var förstörd eftersom vi bara skulle vara några dagar i London. Nu hade vi redan missat en dag. Som kompensation fick vi en saft.

Största överraskningen:
Indien. Vi var där 2015, hade ingen aning om vart vi skulle, utan bokade huxflux. Det var billigt, det var solsäkert och det lät bra. Blev väldigt positivt överraskad. Maten var supergod och billig. Människorna jättetrevliga och kunde bra engelska. Mycket trevligt folk, både turister och lokalbefolkning. Inget att klaga på. Kändes mycket mer äkta och inte alls lika turistigt som t.ex Thailand där vi varit några år tidigare.

Köper jag gärna med mig:
En kylskåpsmagnet till samlingen är obligatorisk. Sedan gärna något lokalt i mat eller dryckesväg. Kanske något smycke från en marknad.

Smultronställe jag helst inte vill avslöja:
Waiheke Island på Nya Zealand. Wow!

Så får jag tiden att gå på flyget:
Jag läser oftast bok eller tidning. Sover. Kollar på film. Äter. Då när vi flög till Australien med Qatar airways var det värsta underhållningen på planet. Jag spelade spel, gjorde suduko, kollade på tv-serier, film… Det var mat varannan timme kändes det som.

Favoritstad:
Tallinn. London. Sydney.

tallinn skyline

Tar jag alltid med mig:
Bra skor? Tandborste, fuktighetskräm, nässpray. Jag vet inte hur många apotek jag besökt i olika länder för att jag glömt nässpray hemma…

Undvik:
Att köpa något de första dagarna på din semester från någon lokal marknad om du inte är van att pruta och vet hur systemet fungerar. Det lyser om dig att du är turist och du blir lätt lurad. Undvik också att första kvällen irra runt på stan i mörker när du är hungrig. Du (=jag) blir bara hangry och tappar bort dig. Gå första besöket i stan i dagsljus.

Hit åker jag aldrig igen:
Jag kan åka vart som helst igen, inget har varit såå dåligt. Men det är inte direkt så att turistfällorna på Kanarieöarna lockar. Eller all inclusive, barnfamiljer och bamseklubb.

Säger jag som Finlandambassadör:
Åk ut i skärgården på sommaren. Skärgårdens ringväg, det är ju nästan gratis.

Viktigast på hotellrummet:
Bra säng. Brukar inte ha så höga krav, sist och slutligen är vi väldigt lite på rummet. Vi har bott i väldigt bra hotellrum och tja… lite mindre bra hotellrum

Drömresmål:
Allt, jag vill se allt. Australien lockar fortfarande. Jag vill på en mat och vinresa till Italien. En roadtrip genom USA. Japan. En kryssning i Karibien.

Pinsammaste händelsen på en resa:
En situation som hade kunnat bli pinsam var när vi flög till Australien med Qatar airways. Vi hade mellanlandat i Doha och skulle sedan flyga vidare till Sydney med en Airbus 380, en planmodell i två våningar. När vi kollade på våra biljetter hemma stod det att vi inte skulle få sitta i övre våningen, men vi hade tänkt fråga på flygfältet och vi kunde få en upgrade. Det gjorde vi aldrig och tur var väl det. För vi hade fått en upgrade utan att vi visst om det och fick sitta uppe. Jag kan bara föreställa mig situationen om vi hade gått och frågat, de kollat på våra boardingpass och varit… Men ni sitter ju där 🙂

1

Yoga med Adriene

Det här kanske börjar blir en anings tjatigt, men yoga med Adriene, är min favorityoga och favoritinstruktör. Jag har testat på flera andra, de är också bra, men Adriene är nog bäst. Jag tror inte att jag någonsin blivit besviken på hennes videon. Jag vet inte vad det är med henne som gör henne så bra. Kanske är det för att hon förklarar så bra. Kanske är det för att hennes hund Benji är med i flera videon. Kanske är det för att hon har en så stor bredd och variation. Det finns alltid något som passar mig oberoende av vad jag är ute efter den dagen.

Idag efter jobbet var planen att göra ett kort yogapass. Jag ville ha ett helkroppspass med fokus på stretch. Gårdagens styrketräning sitter kvar i benen och jag ville försöka mjuka upp kroppen. Jag gick in på youtube, var annars, och skrev in typ ”yoga for legs flexibility”. Upp ploppar en massa videon och jag kollar igenom vissa med snabbspolning. Nja, inte den. Den där är för lång. Den där verkar svår. Den där har inte alls lovande kommentarer. Och så vidare. Äsch, det får bli yoga med Adriene igen.

yoga med adriene

Jag gjorde hennes yoga for flexibility video. Även om videon bara var 16 minuter, var det just det jag behövde. Baksida lår, höften, höftböjare och lite nacke och axlar på det. Precis vad jag ville ha efter ett tungt benpass igår. Såå skönt! Den här typen av yoga passar mig bra just nu. Kort, effektivt och rakt på sak. Jag tror inte att jag har tillräckligt med lugn och ro och fokus för längre pass. Jag är inte riktigt där.

1

Såå mycket bättre

Samma program, samma vikter, men såå mycket bättre känsla den här gången. Jag kommer antagligen att få träningsvärk igen, eftersom jag redan nu känner skakningar i benen, men det struntar jag i. Det var det värt. Vad pratar jag om? Dagens benpass förstås, samma som jag gjorde för två veckor sedan.

Den här gången hängde jag bättre med och orkade programmet till slut. Fortfarande med vad som för mig är lätta vikter, men känslan var bättre idag. Jag orkade mer, var inte lika tokslut, utan det fanns krafter. Nästa gång jag gör programmet ska jag ha tyngre vikter. Jag är ivrig och motiverad till styrketräningen just nu och att få känna mig stark igen.

såå mycket bättre känsla

Jag vet hur bra styrketräning är för mig och min löpning, men det har aldrig varit något jag fokuserat på. Det har alltid varit som ett komplement till löpningen. Nästan som ett nödvändigt ont. Jag gör det för att jag vet att det är bra och något jag borde göra. Jag har aldrig haft någon plan för det, bara gjort diverse övningar för benen och bålen. Övningar som ska stärka upp benen och hjälpa mig i löpningen.

Nu tänker jag att kanske jag ska fokusera mer på styrkan, istället för löpningen. Kanske göra två-tre styrkepass i veckan och ett pass löpning. Istället för två-tre pass löpning och ett pass styrka. Dela upp styrkan i överkropp en dag och underkropp en annan. Riktigt grotta ner mig i olika övningar, teknik och ha ett mål med styrketräningen. Att känna mig stark, orka lyfta tungt och inte bara göra övningar som ska hjälpa mig i löpningen.

Till min hjälp kommer jag att ta min P90X dvd box. Det är därifrån jag gör mitt benprogram, men det finns även andra program som jag inte testat. Kanske det är dags nu? I alla fall i början för att få inspiration och vägledning i min träning.

1

Samma tankar som förra hösten

Jag har skrivit om att löpningen och träningen överlag känts motig den senaste tiden. Jag vet att jag inte behöver oroa mig. Formen och konditionen försvinner inte så där bara, utan jag har en bra grund att stå på. Jag vet också att det är så här ibland. Det går upp och ner. Ena dagen finns motivationen där för att nästa dag vara som bortblåst. Det är bara irriterande när jag är mitt inne i svackan. Det slog mig plötsligt här om dagen att vänta nu, var det inte likadant förra hösten också? Hade jag inte samma känslor då?

Det är bra med blogg, eller träningsdagbok, eller app, eller vad man nu använder sig av för att registrera sin träning. Ifall man registrerar sin träning. Bra för att kunna kolla tillbaka och läsa om tankar och känslor då. Jag ser att jag hade en likadan period förra hösten. Jag sprang inte mycket under månaderna september, oktober, november och december. Jag skrev liknande tankar som jag har nu. Att jag har svårt att få till träningen, att jag måste kämpa för det. När jag väl tränar blir passet lättare, eller kortare. Att det är en konstig känsla att inte ha lust till träning… Hmm, låter det bekant?

Jag vet inte vad det beror på. Kanske det beror på urladdningen i Tallinn, och att min kropp berättar för mig att jag behöver vila. Kanske är det för att det inte blev något Kaarina syysmaraton. Att säsongen tog slut tidigare än jag räknat med och att därför motivationen minskade. För att jag inte hade något lopp att träna inför. Kanske det beror på vädret. Att det är mörkt, kallt, regn, blåst och att jag därför inte vill springa. Eller kanske det inte ens behöver bero på så mycket. Att det bara är och att jag funderar för mycket.

Hur som helst tänker jag inte stressa. Jag tänker fortsätta att gå på zumban, för det gillar jag. I övrigt tänker jag träna som jag vill och (försöka att) inte stressa över utebliven träning eller sämre pass. All träning är bra träning, hur korta eller lätta passen än må vara.

2

Tips på träningsvideon

Jag har tidigare tipsat om hjälpmedel för massage och på mina favoritövningar. Den här gången tänkte jag tipsa om träningsvideon på youtube. Inte kanske specifika träningsvideon, utan snarare konton jag följer. Många av dem har jag tipsat om tidigare, men nu finns alla samlade i ett och samma inlägg.

träningsvideon på youtube

Yoga with Adriene

Adriene är nog den första personen jag började följa på youtube inom kategorin träningsvideon. Hon är fortfarande min favorit när det gäller yogan. Jag tror att jag har gillat alla hennes pass hittills. Jag har gjort hennes yogautmaningar och jag har gjort enstaka pass och videon. Alltid lika bra.

Ekhart yoga

Hmm… Kanske det här var den första jag började följa, men sedan hittade jag Adriene? Jag har inte gjort lika många pass härifrån, men gillar speciellt yoga för runners. Den återkommer jag till gång på gång.

Popsugar fitness

Det här är en nyare bekantskap för mig. Här finns allt. Det finns yoga, styrka, dans, zumba, cardio, stretch… Det är bara att välja vad jag är sugen på just den dagen och försöka hänga med. Mycket känns kanske lite fånigt att göra själv i vardagsrummet och jag har flera gånger bytt video efter några minuter för att jag inte tyckt att jag fått ut något av passet. Men det är bara att ta nästa, för det finns hur mycket som helst att välja bland.

FitForce FX

Härifrån har jag bara gjort videon för styrketräning med minband. Det gillade jag och övriga videon verkar också lovande, så jag tänker testa på fler.

Adidas women workouts

Det här blev jag tipsad om på instagram och det var så jag hittade Ida May som yogainstruktör. Sedan upptäckte jag att det fanns fler instruktörer och en massa blandade pass att välja mellan.

Vilken är din favorit på youtube?

1

Zumban är kul i alla fall

Jag är glad över att jag bestämde mig för att anmäla mig till zumban. Det är kul och fungerar i alla fall, även om den övriga träningen går sämre för tillfället. Det är kul att dansa, att svettas i grupp, musiken är bra och jag gillar fortfarande instruktören. Dessutom är det bara bra för mig att ha något inbokat i kalendern. På det sättet får jag i alla fall till ett bra pass i veckan.

Jag har inte sprungit sedan måndagen. Jag har varken haft lust eller tid. Det är ett tecken på att löpningen inte har ett flyt just nu. Att jag ”inte har tid”. Då när det rullar på tar jag mig tid, jag prioriterar det. Nu är det mest löpning, tja, vill inte. Det är kallt, det är mörkt, mina pass har inte gått så bra. Därför har lusten minskat. Jag vet att ivern kommer att komma tillbaka i något skede, jag är egentligen inte orolig. Det är bara irriterande när jag är mitt i svackan.

Den här veckan kommer att bli en lugnare träningsvecka. Idag var jag på zumban, men jag tror faktiskt inte att det blir mer träning den här veckan. På lördagen ska vi ha fest med jobbet, och på söndagen kommer jag antagligen att vara ”lite trött” efter festen. Jag tänker ta nya tag nästa vecka. Kanske strukturera upp en träningsplan. Kanske det är lösningen på min svacka?

1

Sammanfattning av oktober

Oktober blev en nystart i träningen efter mitt maraton och förkylningen som följde. Tyvärr har det inte riktigt blivit den nystarten jag velat ha. Jag får kämpa för att få till träningspassen och motivationen hänger mycket på hur bra mina pass går. Formen går upp och ner för varje pass. När jag kollar i träningsdagboken ser jag ju att jag tränat, men passen är sisådär. Det är främst löpningen som inte alls har något flyt. Det blev ynka 48 kilometer löpning under oktober, och det är det minsta totalen jag sprungit under hela året. Under sommaren när jag tränade för mitt maraton, sprang jag 48 kilometer och mer per vecka.

Jag vet inte om jag hade för höga förväntningar, eller varför jag känner mig besviken. Eller jag är väl inte ens besviken, det är bara en konstig känsla. Jag är så van att träna mycket, att det flyter på. Jag har en plan, jag vet vad jag ska göra för pass, jag gör dem. Ibland går det bra, ibland sämre, men jag får ändå till det. Det är kanske avsaknaden av ett mål och en plan som är problemet. Nu har jag svårt att vara nöjd för jag vet inte när jag är ”klar”. Jag bara gör och har inget att checka av mot. Intervaller check. Långpass check. Styrketräning check. Vila check. Nu flummar jag mest runt utan mål eller riktning. Vilket säkert är bra det med, men kanske inte för mig.

oktober sammanfattning

Jag tror jag ska försöka styra upp träningen mer för november. Göra upp en plan för varje vecka, vad ska jag träna den veckan på basen av hur övriga livet ser ut. Kanske på det sättet komma mer in i ett flyt i träningen. Jag hoppas att löpningen börjar fungera bättre, att det inte blir så att vartannat pass går bra och vartannat dåligt. Jag är ute efter mera jämnhet i min träning.

Hur var din oktober?

0

Klädsel vid vinterlöpning

Jag fryser i princip alltid. Den här sommaren var ett undantag, inte ens jag frös då, men direkt det blev lite kallare, frös jag igen. När folk på jobbet tyckte det var skönt med lite svalare temperaturer och de fortfarande sov med fönstret uppe. Då sov jag i fleecebyxor och dubbla täcken. Trots att jag fryser konstant, tycker jag ändå inte om att springa i värme. Min kropp kokar, hjärnan blir mos och inget fungerar. Hösten är den bästa tiden för löpning. Det är inget pollen i luften som på våren, det är inte för varmt som på sommaren och det är inte svinkallt och en massa snö som vid vinterlöpning.

Inspirationen till detta inlägg kom från Malin när hon listade hur hon klär sig vid höst- och vinterlöpning. Jag tänkte att jag skriver ett liknande inlägg, hur jag klär mig vid vinterlöpning, och kommer samtidigt med lite tips från en frusikukku.

vinterlöpning

10-15 grader: långa tights och långärmad funktionströja

5-10 grader: långa tights och långärmad funktionströja i tjockare material, eller t-shirt och löparjacka

Runt nollan: långa tights i tjockare material och långärmad funktionströja/underställströja och löparjacka. Tunna vantar och pannband

5-10 minus grader: vinterlöpartights eller vanliga tights plus underställsbyxor. Underställströja i merinoull och vinterlöparjacka. Vintervantar, tjockare pannband och buff

10-15 minus grader: vinterlöpartights plus underställsbyxor. Underställströja i merinoull plus funktionströja plus vinterlöparjacka. Vintervantar, tjockare pannband och buff i fleece

Min smärtgräns för löpning brukar vara vid minus 15. Inte så mycket för köldens skull, utan främst för luftrören.

Tips och trix vid vinterlöpning:

Du ska frysa lite när du börjar din löprunda. Du får varmt efter några minuter. Känns det lagom när du går ut genom dörren, har du för mycket kläder på dig

Tänk lager på lager när du klär dig. Närmast kroppen tycker jag om merinoull. Jag tycker inte det kliar, men det finns ju olika åsikter om det 🙂 Lager två är det som jag varierar beroende på hur kallt det är. Ibland t-shirt ovanpå underställ, ibland långärmat, ibland fleece. Lager tre är det som skyddar mot vind och regn/snö

Buffen är din bästa vän. Jag har en vanlig och en i fleece och har den runt halsen. Perfekt att dra över munnen och hakan när det är riktigt kallt

vinterlöpning

På vintern använder jag bara (knä)höga strumpor, absolut inga ankelstrumpor som är bäst på sommaren. Ingen glipa vid byxkanten här inte. Mina favoriter är i ull och är från Kari Traa

Jag tycker det är kallast om låren på vintern. Jag brukar satsa på vinterlöpartights som är förstärkta vid framsida lår med en annat material. Det är bökigt med både underställ och byxor, för mycket tyg. Förra året köpte jag underställ som slutar strax ovanför knäna. Det plus knästrumpor gör att jag inte fryser (lika mycket) om benen

Tröjor med hög krage gillar jag också. Den här går att vika ner eller vika upp, beroende på hur kallt det är

Händerna är ett kapitel för sig. Där har jag ännu inte hittat ett par bra vantar/handskar. Jag brukar ibland springa med skidvantar från barnavdelningen. Riktigt tjocka, riktigt klumpiga och andas inte det minsta. Men jag fryser inte

Reflex är ett måste när det är mörkt. Förstås

Jag springer varken i vinterlöparskor eller med broddar, utan i mina vanliga skor. Jag har hittills inte fallit (peppar peppar)

Solglasögon är inte bara för sommaren. Snö plus solsken brukar betyda solglasögon för mig

Hur klär du dig vid vinterlöpning?

 

 

 

3

Springa i kallt väder

Jag vet inte vad som är värre, att springa i varmt eller att springa i kallt väder? Dagens löptur var en pina från steg ett och det var inte ens såå kallt. Det var runt nollan. Jag frös inte, men det kändes som om jag inte fick någon luft. Som om luftrören frös. Kanske det beror på att det var första gången jag sprang i minusgrader. Att kroppen inte är van. På samma sätt som det brukar kännas jobbigt de första löpturerna i sommarvärme, är det lika jobbigt nu när det blev kallt? För jag tycker inte att det brukar vara så här jobbigt senare på vintern, när det är ännu kallare. Eller så hade jag bara en riktigt dålig dag.

springa i kallt väder

Idag var det inte fel på benen, utan det var flåset som satte stopp. Det kändes som om jag var andfådd, det rev i lungorna och det var inte en trevlig upplevelse. Tempot var betydligt långsammare än det varit under de senaste löpturerna. Inte för att jag bryr mig om tempot, men känslan. Känslan! Det kändes inte bra idag. Det var tungt, det var flåsigt och jag ville mest bara gå. Jag som tycker att löpningen känts bra den senaste tiden. Jag som såg framemot att öka distanserna och strukturera upp träningen mer. Så händer det här. Värsta bakslaget.

Jag är nästan chockad över hur dåligt det kändes. Det var inte min dag idag. Jag hade trott att träningsvärken i benen skulle ha påverkat passet, men benen kändes pigga. Det var andningen som var problemet idag. Jag kom aldrig in i ett bra flyt, utan det var kämpigt redan från start. Nu tänker jag vila från löpningen i några dagar och istället träna alternativt. Satsa mer på youtube träningsvideon och styrketräningen.

Påverkas du av att springa i kallt väder?
0