Bra träningsvecka och nya planer

Äntligen känns det som om jag är tillbaka till mina träningsrutiner. Det här blev en lugn start, men jag tycker ändå att det blev en hyfsad träningsvecka. Totalt blev det tre träningspass, och det är tre mer än det varit de senaste veckorna. Kroppen känns bra och har inte protesterat efter träningen. Bra återhämtning mellan passen, ingen träningsvärk och en längtan till att få träna igen. Precis som jag vill ha det.

Den här veckan blev det ett yogapass, en löprunda och en timmes zumba. Jag hade ursprungligen tänkt styrketräna idag, men jag var på höstfest igår och… Jag är lite trött idag. Styrketräningen får vänta till nästa vecka. Jag ser framemot att känna mig stark igen och jag ser konstigt nog även framemot träningsvärken.

bra träningsvecka

Jag har inte några planer med min träning för tillfället. Jag vill bara få till träningen. Komma tillbaka in i rytmen och rutinen. Träna det jag känner för, utan tanke på prestation. Träna för hälsa, välbefinnande och för att det är roligt. Springa, gå på zumba, yoga, styrketräning… Allt i en salig blandning. Vad jag har lust med helt enkelt.

Just nu tänker jag njuta av att kunna träna kravlöst och det jag vill. Jag har inget mål för nästa år. Jag har inte ens funderat på saken. Jag vet att när jag bestämt mig kommer träningen att bli mer strukturerad och enligt en plan.

0

Bygger om på facebook

Jag har länge tänkt ta och uppdatera bloggens facebook, men jag har inte fått tummen ur. Nu har jag äntligen fixat till det. Nya profilbilder, ny text och ett nytt utseende. Jag är speciellt nöjd med bilderna. Jag tycker jag ser sportig och fräsch ut. Man vet att det är dags att förnya när den gamla texten är något i stil med att jag vill springa maraton i år och försöka förbättra tiden. Det har jag ju gjort sedan länge. Det är nya mål som gäller nu.

facebook

Nästa steg för bloggen blir att försöka ändra designen. Jag är inte riktigt nöjd med den, men jag har inte hittat ett bättre alternativ heller. Varje gång jag försöker, slutar det bara med att jag går tillbaka till den ursprungliga designen. Det är svårt att få bilderna och texten rätt. Det ser bra ut i min dator på förhandsgranskningen, men sedan när jag publicerar, blir formatet helt annat. Och jag blir irriterad, ger upp och återgår till den gamla designen.

Men facebook är fint i alla fall. In och gilla och följ mig där —> Hopihopi

0

Tredje gången gillt för zumban

Äntligen fick jag testat på zumban via arbis. Jag har varit kluven ifall jag ska gå eller inte, och igår fick jag äntligen chansen att gå på ett pass. Jag har planerat att gå i tre veckor, men det har hela tiden kommit något emellan. Först var jag dunderförkyld, sedan lite småförkyld, men nu kunde jag testa. Vad är min dom då? Ska jag fortsätta med zumban eller inte?

Först kändes det ju lite fånigt. Kursen har pågått i säkert fem veckor och jag hoppade rakt in i programmet. Jag har dansat mycket tidigare, jag har lätt för koreografi, det är inget problem för mig att hänga med. Problemet är snarare att när jag inte kan eller är säker på koreografin, kan jag inte ta ut mig. Därför känns det fånigt och för lätt för mig. När jag gör allt lite halvdant, får jag inte tillräckligt mycket ut av passet. Jag blir knappt svettig, jag blir knappt andfådd, jag står mest och flänger runt. Viftar med armarna och låtsas som om jag vet vad jag sysslar med 🙂

Ju längre timmen fortsatte, desto roligare blev det. Jag kom mer in i det. Kroppen minns rörelserna, även om det var flera år sedan jag senast gick på zumba. Pulsen blev högre, svetten började rinna och endorfinerna steg. Musiken var hög, instruktören peppig och dansen rolig. Så ja, jag tänker fortsätta. Jag har saknat att ha en kravlös träningsform. Där det inte finns någon prestation eller en stävan om att bli ”bättre”. Det är bara roligt.

Roligt för musikens skull. Roligt för att jag får dansa igen. Roligt att träffa andra människor och gå på gruppträning. En timme fylld av glädje och lust. Klart att jag ska fortsätta då.

0

Recept på indisk kycklinggryta

När man lagar något gott, måste man dela med sig. Det vet alla. Det indiska köket hör till mina favoriter och detta blev en rätt som jag garanterat kommer att laga fler gånger. Indisk kycklinggryta med blomkål. Kyckling, spiskummin, chili, yoghurt… Vad kan gå fel liksom. Det är typ alla mina favoritsaker i en och samma rätt. Receptet är härifrån, men jag skriver ut det här också. Som vanligt har jag inte följt receptet till punkt och pricka, jag skriver som jag gjorde. För fyra personer.

Indisk kycklinggryta med blomkål

450 g kycklinglårfilé
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
30 g färsk ingefära
2 msk sambal oelek
1 msk mald koriander
1 msk gurkmeja
1 msk spiskummin
6 dl vatten
1 blomkålshuvud
salt
olja att steka i

ris
yoghurt
(mango chutney)
(naan bröd)

indisk kycklinggryta kryddor

Koka ris enligt anvisning på förpackningen

Skär kycklingen i mindre bitar om de är stora

Fräs hackad lök, hackad vitlök, riven ingefära och sambal med de torra kryddorna i lite olja i en gryta i ca fem minuter. Jag har fortfarande massor av chili att skörda, så jag hade två chilin och en matsked sambal. Det var lagom för mig, men jag gillar ganska stark mat

Tillsätt kycklingen och fortsätt steka under omrörning i någon minut till. Häll i vattnet och låt småputtra i ca 20 minuter

Skär blomkålen i mindre buketter och lägg ner i grytan. Låt koka tills blomkålen är mjuk. Smaka av med salt

Servera grytan med kokt ris, yoghurt och mera chili om du vill. Jag hade även (garlic) naan och mangochutney till. Bara för att jag i princip alltid har det hemma

indisk kycklinggryta

0

Det blir inte Kaarina syysmaraton

Jag hade problem redan på vintern/våren när jag planerade vilka lopp jag ville springa under året. En stor orsak var för att datumet för Paavo Nurmi maraton flyttades till senare under hösten. Nu kunde jag springa det loppet i alla fall, men det var mer som en kul grej. Jag var inte ”tränad” för det. Det var inte mitt stora mål för säsongen. Jag satsade på maraton och lade allt mitt krut på att springa långt. Bli uthålligare, tåligare och fokus på maraton. Inte fokus på snabbhet. Jag hade i stället planerat att bli snabbare efter maraton och springa Kaarina syysmaraton senare på hösten, den 27.10. Då alltså springa tio kilometer och försöka få till ett nytt personbästa.

Nu verkar det inte bli av. Dels för att tiden börjar bli knapp för att träna. Jag har sprungit en gång sedan mitt maraton. Ett lugnt komma igång pass. Löpningen kändes bra, men milformen och snabbheten känns långt borta. En annan orsak till att det inte kommer att bli Kaarina syysmaraton i år (heller) är jobbet. Jag kommer inte att vara ledig den helgen. Eftersom jag inte känner mig i form, har jag inte försökt ordna ledigt åt mig. Byta, fixa och trixa med kollegorna.

inget kaarina syysmaraton i år

Paavo Nurmi blev en positiv överraskning att jag kunde springa det i år. Jag trodde att jag skulle jobba den helgen, men var ledig och kunde delta i mitt nästan favoritlopp. Kaarina syysmaraton blir i stället en negativ överraskning att jag inte kan delta i år. Jag gillar att springa i Kaarina. Jag har gjort bra tider där, plus att det är väldigt nära där jag bor. Det är enkel logistik och kräver inte mycket förberedelse i den bemärkelsen. Tjugo minuter med bil och jag är framme vid starten.

Men kanske nästa år? Ska du Maria springa? Eller någon annan?

0

Fem kilometer löparglädje

Äntligen löpning! Det var löparglädje från steg ett. Det pirrade i kroppen och jag sprang med ett stort leende på läpparna. Jag har saknat att springa. Om jag igår skrev om hur jag saknat yogan, är det nog inget mot vad jag saknat löpningen. Det är nummer ett. Kroppen visste precis vad den skulle göra, den har inte glömt bort hur man springer. Benen tassade på och kändes lätta. Inga skavanker efter maraton. Kroppen kändes återhämtad både från maraton och från förkylningen.

Dagens löptur var en  testrunda. Jag ville bara springa. Ingen plan om varken tid, distans eller tempo. Bara att äntligen få springa igen och känna glädjen. Sak samma om det blev en kort runda och att jag var tvungen att gå mellan varven. Huvudsaken var att jag fick springa igen. Jag var först orolig över hur det skulle gå eller kännas. Skulle jag kunna springa? Skulle det vara flåsigt? Skulle jag orka något? Jag orkade mer än jag trodde och jag sprang hela rundan. Visst var det lite flåsigt, men inte så farligt egentligen. Jag hade förväntat mig att det skulle kännas värre.

Nu är jag ivrig på att springa igen. Jag vill bara ha mer mer mer. Jag ska vara förnuftig och inte bli för ivrig. För det är mycket annat jag också vill. Som att träna styrka till exempel. Jag tror faktiskt att jag inte ska springa fler gånger den här veckan. Jag vill längta till löpningen lite. Nu fick jag bekräftat att jag fortfarande kan och att kroppen svarar. Jag har inte tappat det. Löpningen kommer alltid att finnas där. Jag har konditionen kvar, formen finns där och framförallt glädjen. Jag kan träna annat om jag vill och ändå springa när jag känner för det. Kroppen kommer nog att fatta vad den ska göra.

löparglädje

0

Yogan, du har varit saknad

Som jag har saknat yogan och träning överlag. Idag blev det en mjukstart med ett kort yogapass via youtube. Jag riktigt kände i kroppen hur gott det gjorde. Jag var/är så stel och det knakade och brakade överallt i kroppen. Jag kom inte alls i positioner. Instruktören på videon var bara böj framåt, rör vid tårna. Jag… Rörde vid knäna. Jag var tvungen att skratta ibland, för jag var inte ens nära. Vad har hänt?

Eller jag vet ju vad som har hänt. Jag har inte gjort ett yogapass på nästan en månad. Det är klart att jag blir stel under tiden. Jag måste ju självklart upprätthålla flexibiliteten och mjukheten i musklerna. Nu tog det tvärstopp och det stramade mest överallt. Men oj, så skönt det var i vissa positioner.

yogan du har varit saknad

Jag kände hur spänningarna släppte. Liiiiite. Det blev också en påminnelse om att jag måste hålla igång yogan ifall jag vill fortsätta vara smidig och mindre stel. Nu hade jag i och för sig inte kunnat yoga under min förkylning, för en stor del av yogan är andningen. Jag hade inte kunnat andats genom nästan när jag var sjuk och att göra övningar där man ska böja sig framåt hade bara varit en pina. (Utöver det faktum att man inte ska träna när man är sjuk.)

Idag kunde jag andas bra och det var nog en bidragande orsak till att njöt så mycket av yogan. Jag kunde koncentrera mig och hittade ett lugn. Även om det var  jobbigt och stelt, var det samtidigt skönt. Skönt att kunna djupandas och faktiskt känna hur det hjälpte. Ah, mumma!

0

Sammanfattning september

September känns som en svår månad att sammanfatta. Det rymmer så mycket, men ändå så lite. I början av månaden sprang jag maraton, och vilket maraton sedan. Hela vinterns, vårens och sommarens träning var inte förgäves, utan det blev verkligen ett kvitto på att jag tränat rätt. Tallinn maraton resulterade i ett nytt personbästa med nästan 30 minuter och en jättebra känsla i kroppen. Efter maraton tog jag en planerad och välförtjänt vila från träningen. Tyvärr blev den vilan längre än jag planerade, eftersom jag blev sjuk. Och plötsligt var september över och det blev ingen mer träning.

träningen under september

Träningsdagboken ser därför konstigt tom ut. Det är tre veckor med absolut ingen träning. Inte ens ett ynkligt yogapass eller en promenad. Inte ens en kvällspromenad med Sam som jag inte registrerat. Ingen träning. Nada. Det känns knappt värt att sammanfatta. Men sen igen. Klart som tusan jag ska sammanfatta. Jag sprang ju maraton! Bara det gör att september var en utmärkt månad!

diamantmål

Hur var din september?

1

Här tränas det (inte)

Jag känner att latmasken börjar ta över. Jag är frisk och hade kunnat träna, men nej… Istället har jag gjort en massa andra saker på min lediga tid. Visserligen viktiga saker, som att städa huset och fixa i trädgården. Plockat bort alla sommarblommor, fixat utemöblerna, tagit fram ljuslyktor. Det har lett till att det inte blivit tid över för träning. På söndagen ska jag på bio efter jobbet, så det blir inte någon löprunda som jag först planerade.

latmasken manda

Jag har insett att det inte kommer att bli någon träning den här veckan eller under september. Jag satsar på en nystart nästa vecka. På måndagen är det den första oktober och det passar bra. Ny vecka, ny månad och nya tag. Då ska jag komma tillbaka till träningsrutinerna igen. Jag är ju pepp och ivrig på att träna, men jag får inte till det. Det känns som om jag prioriterar annat och att det egentligen inte ens stör mig. Samtidigt vet jag att motivationen kommer tillbaka bara jag gör några pass. Jag måste bara komma igång och så blir allt bra igen. Som normalt. Just nu känns det inte normalt. När jag har någonsin valt städning eller trädgårdsfix framom träning? Vad är det för fel på mig 🙂

Nästa vecka vill jag springa en gång, göra ett styrkepass och en yoga. Och testa på zumban. Hmm… Fyra pass. Mjukstart visst? Fast kanske det är lika bra att gå all in från början? Latmasken ska inte ha en chans att komma fram igen.

0

Wok med mifustrimlor

Det finns en ny smak på mifustrimlor, curry-honung, ute i butikerna och jag har länge velat testa. Recept på mifu verkar vara ett av de mest populära sökorden att hitta till bloggen (?), så varsågoda. Ännu ett recept med mifu, den här gången med mifustrimlor. För fyra rejäla portioner, eller kanske snarare till sex personer om man inte äter som en häst, som jag.

Wok med mifustrimlor

Du behöver:

1 paket mifustrimlor, curry-honung (eller valfri smak)
1 kinakål
4 morötter
3 vitlöksklyftor
3 chilin
1 påse fryst broccoli eller 1 färsk
1 påse frysta paprikastrimlor eller 2 färska
1 påse wokgrönsaker
4 plattor/rundlar nudlar

sweet chili sås
soja
saltade jordnötter

mifustrimlor

Strimla kålen och morötterna. Till morötterna brukar jag bara använda mig av potatisskalaren och strimla med den. Hacka vitlöken och chilin. Mina chilin var små, så jag tog tre. Jag gillar dessutom starkt, men ta vad du tycker är lagom.

Börja med att steka mifustrimlorna i lite olja i en stekpanna. Det går fort, tar bara några minuter. Ta upp från stekpannan och lägg i den största skålen du har. Det ska mycket grönsaker på ännu och det ska allt rymmas att blandas runt 🙂

Stek sedan i omgångar, paprika, broccoli och wokgrönsakerna. Varefter det är klart, lägg i skålen tillsammans med mifustrimlorna.

Stek kålen och morötterna till sist. Lägg i hackad vitlök och chili och blanda runt. Under tiden som du steker alla grönsaker, koka nudlarna. Jag hade risnudlar, men har även gjort liknande recept med andra typer av nudlar.

Blanda alla grönsaker, mifustrimlor och nudlar. Häll på sweetchili sås, kanske en deciliter och lite soja. Strö över salta jordnötter och servera.

Innan nudlar

Servera med mera chilisås och jordnötter.

Smaklig spis!

 

3